Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:17

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:02

joostvangestel schreef:
Arabesk: mooie filmpjes, jammer dat de rest hier geen Fins verstaat..

't is engelstalig }:0

joostvangestel

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:24

arabesk: veel commentaar is in het Fins, het is een Fins programma. in Het Fins worden leuke dingen gezegd die er in het Engels niet uitkomen..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:30

Huertecilla schreef:
Oh en in melk hoort NUL gemeten te worden.
Alles meer is teveel.

Hoeveel melk bestaat er nog met een waarde van 0.
Sinds 1986 zal dat wel iets unieks geworden zijn neem ik aan.

Is er nog wel informatie over achtergrondstraling in de wereld voor de tijd dat de mens zich bezig hield met atoombommen en kernenergie?
Misschien is melk wel een goede graadmeter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:47

Loretta schreef:
Is er nog wel informatie over achtergrondstraling in de wereld voor de tijd dat de mens zich bezig hield met atoombommen en kernenergie?

Ja.
Je kan trouwens een goede benadering maken; tel de componenten cosmische - en geologische straling op en klaar. De rest is de mens.
De geologische straling door gas is een goede indicatie dat lage achtergrond over tijd een fors verhoogd % dood door kanker geeft.
In tegenstelling tot bijvoorbbeeld bij Cesium 137 in regenwater uit de lucht, kun je de gevolgen van licht radio-actief gas uit de ondergrond in/onder je huis door ventilatie oplossen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:10

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:14

hetgeen de niet-tégnstandes van nucleaire energie te denken zou moeten geven omdat zoals jij al helemaal correct opmerkte elke toename in achtergrondstraling een toename in kankers inhoudt en helemáál het neerregenen van Cesium 137 en andere rommel met een halftijd van meer dan een paar dagen.
Doden op termijn vind ´men´ blijkbaar niet verontrustend genoeg, maar de aantallen zíjn dat beslist wel.
In perspectief geplaatst gaan er tgv de Fukushima-ramp meer mensen omkomen dan een bij handvol aanslagen op de Twin Towers in de VS.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:37

Om het dan helemaal in perspectief te zetten;

De incidentie van kanker in Nederland loopt de afgelopen jaren steeds verder op. In 2000 kreeg nog 0,44% van de bevolking de diagnose kanker te horen, terwijl dit in 2008 al is opgelopen tot 0,54% en de afgelopen jaren loopt dit jaarlijks ongeveer met 0,01%-punt op.
In 2007 was dit 0,53% oftewel 84.800 mensen.
In 2008 was dit met 0,54% (bij gelijke populatie voor het gemak) dus 86.400 mensen. Er kregen in 2008 dus 1600 méér mensen (uitgaande van een populatie van 16miljoen) dan in 2007 de diagnose kanker te horen. Uitgaande van 2008, met 0,54% incidentie, is 550 mensen 0,6% van die 86.400 (bron: CBS statline).

Dan de situatie van de 550 mensen die kanker krijgen als gevolg van Fukishima.
Actuele 2009-2010 cijfers zijn nog niet beschikbaar, dus voor het gemakt stel ik even dat vorig jaar 2008 was. Stél dat die 550 mensen allemaal volgende jaar de diagnose kanker zouden krijgen.
Op basis van de huidige incidentie trend, zou bij 16 miljoen inwoners volgende jaar de incidentie 0,55% zijn, oftewel 88.000, maar met die 550 mensen er bovenop zou dat dus 88.550 zijn, wat een incidentie betekend van 0,553%, een toename ten opzichte van de "normale" trende van 0,5% of 0,003%-punt.

Voor de goede orde, ik bagatelliseer niets, ik plaats eea alleen iets verder in perspectief.

(En ben tégen kernenergie)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:44

FlyAway schreef:

Euh nee, het ging over de gevolgen van de (natuurlijke) argon-gas ontsnapping uit lokale gesteenten hier ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:45

Volgens mij kan nog niet bekend zijn hoeveel mensen er kanker gaan krijgen door Fukushima?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:24

Bandida schreef:
FlyAway schreef:

Euh nee, het ging over de gevolgen van de (natuurlijke) argon-gas ontsnapping uit lokale gesteenten hier ;)

Oh sorry, verkeerde connectie gelegd. :o

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:27

Huertecilla schreef:
Doden op termijn vind ´men´ blijkbaar niet verontrustend genoeg, maar de aantallen zíjn dat beslist wel.
In perspectief geplaatst gaan er tgv de Fukushima-ramp meer mensen omkomen dan een bij handvol aanslagen op de Twin Towers in de VS.

Daar vrees ik ook voor. Alleen zal het aantal daadwerkelijke overlijdens ten gevolge van..... misschien niet allemaal op het conto van Fukushima geschreven worden. Net zoals dat met Chernobyl ook niet gebeurd is.
Om geen paniek te zaaien is er geen grote zone geëvacueerd. Feiten zijn niet gelijk naar buiten gebracht.
De mensen die net buiten die 20 km. zone en verder nog geleefd hebben moeten grote hoeveelheden straling hebben opgelopen.

Trekken die naar andere gebieden en overlijden zal hun doodsoorzaak niet gelijk aan Fukushima toegeschreven worden.

En zo zal de wereld nooit exacte cijfers te weten komen. Het zal altijd gokken blijven.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:27

onzin, de mensen die in de evacuatiezone van Chernobyl woonden, worden tot op de dag van vandaag medisch gevolgd...en btw deze mensen werden pas na 2 dagen na de explosies geevacueerd + kregen nooit jodium tabletten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:02

Mist schreef:
onzin, de mensen die in de evacuatiezone van Chernobyl woonden, worden tot op de dag van vandaag medisch gevolgd...en btw deze mensen werden pas na 2 dagen na de explosies geevacueerd + kregen nooit jodium tabletten.

De evacuatiewaarde bij Tjernobyl lag veel lager dan in Japan wordt aangehouden.
Ik weet niet wat je met die ´pas´ 2 dagen bedoeld. Dat is in relatie tot andere nuclaire ongevallen ráp :)*
Na twee dagen werd in Japán de evacuatienorm verhoogd 8)7
De grens van 20 km. had 80 of 100 moeten zijn. Enig idee van hoeveel mensen er tussen die 20 en 100 km nu al maand teveel straling krijgen?

Over de gevolgen van Tjernobyl heb ik al tweemaal een link geplaatst.
Drie keer scheepsrecht wellicht?
Neem eens de moeite om het echt door te nemen :)*
http://www.ippnw-students.org/chernobyl/research.html

Cesium 137 zweeft ook boven Europa en regent voorloping nog wéken naar beneden.
Bepaald reden om als je zwanger bent of kleine kinderen hebt niet te doen of er niets aan de hand is voor Europa.
De gevolgen van Fukushima gaan veel groter zijn omdat de duur zoveel langer is. Dat is extra gevallen van kanker en -geboorteafwijkingen in de orde van honderduizenden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:20

Ach HC, blij dat ik, ondanks dat ik de opleiding Stralingsdeskundige heb, nog wat bij kan leren !

Voor mijn lezing in juni voor Enel (die de constructie doen van de Mochovce nuclear powerplant in Slowakijke) zal ik jouw opmerkingen zeker meenemen :-) Aanvullend is trouwens een bedrijfsbezoek aan Chernobyl en Pripyat geplanned, zal je zeker op de hoogte houden.

tip voor je: haal je wijsheid niet alleen van internet af.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:55

Tijd voor een Fukushima update:

Het grondwater is de laatste week ernstiger vervuild met Cesium en Jodium. Dit komt mogelijk omdat deze stoffen door de bodem van de kerncentrale komt. Er is Strontium gevonden op meer dan 30 km van de kerncentrale. Ook word er nog steeds Plutonium gevonden in metingen rond de kerncentrale.

De inwoners binnen een straal van 20 -30 km hebben een maand de tijd gekregen om te vertrekken. De japanse regering heeft toegegeven dat de mensen die op dit moment geevacueerd zijn, mogelijk 10tallen jaren niet terug zullen keren. Gezocht word naar alternatieve. Zo is een milieuvriendelijke streek met dorpen geopperd of wonen in de bergen.
Tepco is inmiddels begonnen met het uitbetalen van schade vergoedingen

Inmiddels is er een start gemaakt met het weghalen van de achtergebleven overledenen in het gebied rond fukushima. Ze worden schoon gewassen van radioactiviteit en er word gezocht naar familieleden. Inmiddels zijn er al 10tallen geborgen.

Heerste schip uit Japan is gisteren binnengelopen in Rotterdam. Er was geen sprake van een radioactieve besmetting. Van de Eu mag deze maximaal 0,2 microsievert per uur zijn boven de normale straling.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:21

Mist schreef:
tip voor je: haal je wijsheid niet alleen van internet af.

Naar hardcopy kan ik niet linken :(:)

Tip voor je; sping niet naar conclusies op basis van aannames :)*
Is voor een ´stralingskundige´ geen zinvolle eigenschap.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:54

Mist schreef:
Aanvullend is trouwens een bedrijfsbezoek aan Chernobyl en Pripyat geplanned, zal je zeker op de hoogte houden.

Daar zou ik dus nooit of te nimmer aan mee doen :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:00

Waarom niet? Je krijgt waarschijnlijk zelfs zo'n apparaat om je nek die de straling bijhoudt. Ik kan me zelfs voorstellen dat een beetje röntgenfoto of scan je meer straling oplevert dan een rondleiding daar.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:00

Yessy schreef:
Waarom niet? Je krijgt waarschijnlijk zelfs zo'n apparaat om je nek die de straling bijhoudt. Ik kan me zelfs voorstellen dat een beetje röntgenfoto of scan je meer straling oplevert dan een rondleiding daar.

Ja zal vast, maar een röntgenfoto is een 100% controleerbare gebeurtenis, en door een landschap lopen dat op de wegen aanvaardbaar is maar daarbuiten besmet met 'hier en daar' rondslingerend nog zwaar radioactief afval vind ik een risico dat ik niet zou nemen. Er zal maar een strakke wind staan (lekker stoffen) of ineens een hoosbui naar beneden komen.. je hebt geen idee wat er dan aan komt drijven.
Mijn haar zou gaan rechstaan van controle op radioactiviteit in een commercieel kader (tours aan toeristen verkopen) en in een taal die ik niet versta. Brrr.. nee niet voor mij.
Ik heb al een Belgische kerncentrale bezocht, met de middelbare school ooit. En dat was zeer interessant, maar dat hoeft ook geen tweede keer.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:26

Ik ben er al een keer geweest. Het is niet zo gevaarlijk omdat je straling word bijgehouden. Maar ook omdat je geen weken blijft.

Er wonen ook gewoon mensen in het gebied die stiekem zijn terug gegaan. En de werknemers die de kerncentrale moeten ontmantelen. Ze blijven er 2 weken en gaan dan weer 2 weken weg...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:30

Veulen84 schreef:
Er wonen ook gewoon mensen in het gebied die stiekem zijn terug gegaan. En de werknemers die de kerncentrale moeten ontmantelen. Ze blijven er 2 weken en gaan dan weer 2 weken weg...

Ja idd.. maar een bewijs van veiligheid kan ik daar toch niet in vinden :+

Weet niet hoor.. wil je nog kinderen gaan krijgen en zo? Ik zou er toch eerder te voorzichtig mee zijn als het omgekeerde.

Wat meten ze dan daar? Je 'over all' straling in zo'n jaren '70-80 radiatiebak waar je volledig in moet? Krijg je daar te eten of te drinken? Weet je dan zeker dat het uit een veilig gebied komt?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:46

Er is hier eerder door Arabesk geloof ik, een link geplaatst naar een docu over Tjernobyl en daarbij gaan de onderzoekers ook erheen.
Je mag niet zomaar rondwandelen daar, dat moet onder strikte begeleiding van iemand die daarvoor bedoeld is.
Ik zou daar wel willen en durven kijken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:53

Bandida schreef:
Veulen84 schreef:

Ja idd.. maar een bewijs van veiligheid kan ik daar toch niet in vinden :+

Weet niet hoor.. wil je nog kinderen gaan krijgen en zo? Ik zou er toch eerder te voorzichtig mee zijn als het omgekeerde.

Wat meten ze dan daar? Je 'over all' straling in zo'n jaren '70-80 radiatiebak waar je volledig in moet? Krijg je daar te eten of te drinken? Weet je dan zeker dat het uit een veilig gebied komt?

Het probleem met nucleaire energie is:
- je kan het niet zien
- het werkt over heel lange termijn
- het werkt ook op de genen
- het is mondiaal

Degenen die tegen zijn, die zich bewust zijn van de risicos, die hun nageslacht graag gezond wilen, zijn onderworpen aan de massa die er de schouders over ophaalt en dus degenen die er geld aan verdienen laten beslissen.
Ook een ´stralingsexpert´ die in het bedrijfsleven werkt, leeft van deze industrie.
Een industrie die zich sinds het begin ervan in de koude oorlog, kenmerkt door geheimhouding.
Alleen al het er niet op kunnen vertrouwen dat de samenleving over alle en correcte informatie beschikt zou reden voor een stop moeten zijn.
Er zijn risicos, we weten dat we niet correct worden voorgelicht = STÓP!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:58

* eens met HC :j