Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:36

Kennis die fotografeert die heeft geen scanner die hoorde het van ATM terwijl het noodnummer al gebeld was bij het uitslaan van de brand, hij kwam aan toen het al boven de gebouwen uitkwam en kort daarna kwam de brandweer pas. Bij ATM konden ze de brand pas zien toen het geheel al in brand stond. Dus ik denk dat er toch steken zijn gevallen bij de snelheid van hulpdiensten en de hoeveelheid die in het begin uitgerukt werd.

Denk dat zulke rampoefeningen geen kwaad kunnen zodat er sneller gehandeld kan worden

Breghje

Re: Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:39

Mijn stalgenoot is ook daar weer gewoon aan het werk gegaan hoorde ik net.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:40

RhealLover: Ik vind dit nogal een beschuldiging van horen zeggen...
Natuurlijk worden rampen geoefend. Maar dat zijn gesimuleerde oefeningen. Als zoiets echt gebeurd is dat altijd anders dan geoefend is.

Daarbij is de dichtsbijzijnde kazerne een eindje weg, niet naast de deur.
Bellen --> Alarmering (zit een paar minuten tussen) --> brandweermannen naar kazerne, pakken aan, in auto's (5-10 minuten) --> naar rampgebied (5-10 minuten). Je bent zo 20-30 minuten verder vanaf het 1e telefoontje tot daadwerkelijk ter plaatse zijn.
Daarna wordt er pas opgeschaald en andere regio's gewaarschuwd.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:41

Wacht af hoe het verder verloopt, maar dit gaat een staartje krijgen gezien ze bleven beweren dat er geen gevaar was maar die was er dus wel degelijk. Maar vooral de gemeente gaat onder vuur komen te staan voor hun handelen richting inwoners, wat zeg ik ze hebben geen flikker gedaan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:43

www.crisis.nl
09:29 06-01-2011

Voorzichtigheid blijft geboden
In afwachting van definitieve meetgegevens wordt aan alle inwoners van de zuidpunt van het Eiland van Dordrecht (ten westen van de A16 en ten zuiden van de Amstelwijckweg) en het oostelijk deel van de Hoeksche Waard (de gemeenten Strijen en Binnenmaas) geadviseerd niet onnodig naar buiten te gaan, niet in de speeltuin te spelen, geen producten uit de moestuin te eten, het vee niet te laten grazen en de rampenzender RTV Rijnmond te volgen. Ook wordt de inwoners geadviseerd huisdieren niet langdurig buiten te laten. Ook voor overige gebieden in de regio zijn nog geen definitieve metingen bekend. Inwoners wordt geadviseerd berichtgeving op RTV Rijnmond in de gaten te houden en bij gezondheidsklachten contact op te nemen met de huisarts.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:44

En daar gaat het fout als men mensen moeten gaan oproepen van huis eerst voor ze kunnen uitrukken, ik vindt dat zeer kwalijk, m'n broer op zijn kazerne werken ze in ploegen en blijven op de kazerne zodat ze direct kunnenuitrukken.

Voor een industrie terrein als dit waarvan bekend is dat er veel chemische brandbare stoffen opgeslagen liggen is het een slechte zaak dat men niet voorberreid is op mogelijke ongevallen.

Ik maak geen valse beschuldigingen maar leg feiten naast elkaar neer, ik zeg niet dat de brandweer slecht gehandeld heeft maar dat er overal steken zijn gevallen en wie daar mee te maken heeft dat boeit niet hier had men voorbereid op moeten zijn en dat was niet het geval.
Laatst bijgewerkt door RhealLover op 06-01-11 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:45

RhealLover schreef:
Wacht af hoe het verder verloopt, maar dit gaat een staartje krijgen gezien ze bleven beweren dat er geen gevaar was maar die was er dus wel degelijk. Maar vooral de gemeente gaat onder vuur komen te staan voor hun handelen richting inwoners, wat zeg ik ze hebben geen flikker gedaan

Dát vermoeden heb ik ook. Plus dat ze nog eens goed tegen het licht zullen moeten gaan houden denk ik hoe te handelen met zo'n zwaar industrie terrein met zoveel fabrieken van de hoogste categorie ivm een eventuele volgende ramp.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:47

RhealLover schreef:
En daar gaat het fout als men mensen moeten gaan oproepen van huis eerst voor ze kunnen uitrukken, ik vindt dat zeer kwalijk, m'n broer op zijn kazerne werken ze in ploegen en blijven op de kazerne zodat ze direct kunnenuitrukken.

Voor een industrie terrein als dit waarvan bekend is dat er veel chemische brandbare stoffen opgeslagen liggen is het een slechte zaak dat men niet voorberreid is op mogelijke ongevallen.

Ik maak geen valse beschuldigingen maar leg feiten naast elkaar neer, ik zeg niet dat de brandweer slecht gehandeld heeft maar dat er overal steken zijn gevallen en wie daar mee te maken heeft dat boeit niet hier had men voorbereid o koeten zijn en dat was niet het geval.

Beroeps zijn inderdaad altijd op de kazerne.
Maar brandweer Moerdijk is een vrijwillige post. Die zitten dus gewoon thuis/op het werk en worden vanuit daar opgeroepen.
Alle posten in Nederland 24/7 bezetten kan niet.
Feiten? Waar zie jij feiten? Je geeft dingen aan die je gehoord hebt, dat zijn geen feiten.
Ik vind dat je nogal wat roept, zonder je er blijkbaar echt in verdiept te hebben.

Ja, er zijn ongetwijfeld fouten gemaakt, maar zoiets als die kun je niet voorzien, omstandigheden zijn nooit hetzelfde.
Een stukje verdieping in rampenbestrijding zou fijn zijn voor je iets roept :)
Er zijn 200 mensen mee bezig geweest die er voor gezorgd hebben dat het gelopen is zoals het nu gelopen is.
Nee, dat zal niet perfect zijn, dat is het nooit.
Maar er zijn geen gewonden gevallen, het is redelijk snel geblust voor een brand met zo'n opvang en nu verlopen de onderzoeken verder.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:51

Breghje schreef:
RhealLover schreef:

Dát vermoeden heb ik ook. Plus dat ze nog eens goed tegen het licht zullen moeten gaan houden denk ik hoe te handelen met zo'n zwaar industrie terrein met zoveel fabrieken van de hoogste categorie ivm een eventuele volgende ramp.

Yep de brandweerlieden hebben wel hun best gedaan op het voorkomen van het overslaan van de brand naar ATM, logica brandweer uit regio weet wat daar opgeslagen ligt en dat de gevolgen dan niet meer te overzien waren als daar ook brand uitbrak.

Maar er was geen plan van aanpak en hoop dat ze die toch gaan maken gezien deze hoek niet de enigste is met gevaarlijke stoffen er zijn o zo veel meer bedrijven waarvan je hoopt dat die niet vlam vatten

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:54

Euhm ik heb gewerkt op chemisch bedrijf eerste wat je krijgt is rampenbestrijding hoor, dus ik roep niet zomaar iets, ik roep dit uit naar de gemeente die niet handelt naar hetgeen wat ze onder hun gemeente hebben liggen, dat is een feit. Zo gaat het al jaren er aan toe en men is niet voorbereid op een brand in het industrieterrein van grote omvang terwijl dat risico er altijd is en als het gebeurd dan zijn ze te laat, mosterd na de maaltijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:55

Gemeente ben ik met je eens en het bedrijf idem dito.
Maar je had het ook over ter plaatse zijn en dat vind ik niet terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:55

Bij ons hebben we ook vrijwillige brandweer en savonds is er daar wel altijd een vaste "groep" die de wacht houdt :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:56

dat is inderdaad het verschil tussen vrijwillige brandweer en beroeps.vrijwillige brandweer duurt gewoon wat langer omdat die eerst nog naar de kazerne moeten rijden.
ik hoorde dat ATM een eigen brandweer heeft en dat die er als eerste was. neem aan dat chemie pack ook een eigen brandweer heeft? die zouden er snel moeten zijn in zo'n geval.

ik ben ook erg benieuwd naar wat we nog te horen gaan krijgen. als ik in het gebied zou wonen zou ik iig m'n paarden binnen houden.
ook las ik dat iemands ramen helemaal grijs waren en dat ze die schoon wilde maken, let je daar ook mee op. wie weet wat er allemaal in die as zit :=

het zal zowiezo nog een hele klus worden om het hele terrein van chemiepack schoon te maken en het hele omringende gebied waar al het bluswater wegstroomt. wat een rotzooi zal daar in het grondwater terecht komen.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:57

Dus het is beter al ik zo niet ga werken (werk in paardenstal).
Beter om de paarden dus niet te lang buiten te laten zoals het bericht van Amanda meldt? Of gewoon helemaal niet?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:57

Jans schreef:
Bij ons hebben we ook vrijwillige brandweer en savonds is er daar wel altijd een vaste "groep" die de wacht houdt :j

In de kazerne? Elke avond?
Waar is dat dan?
Hier in de regio gebeurt dat niet.
Iedereen moet wel binnen een straal van ik geloof 5km wonen, maar ze zitten niet elke avond in de kazerne.
Zoveel oproepen zijn er gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:58

Ik zou de paarden helemaal niet naar buiten doen :n

Het rook bij mij in het dorp (Gouda / Rotterdam) echt heel erg naar verbrande ziekenhuizen.. in Gouda rook het echt sterk naar ziekenhuis..

Aman, jup in de kazerne. Is Nieuwerkerk (Tussen Rotterdam & Gouda) bij ons zijn er helaas genoeg oproepen om dus inderdaad savonds de kazerne te bemannen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:58

ik zou persoonlijk voorkomen dat paarden contact kunnen maken met de grond, totdat er meer duidelijk is

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:00

Paarden binnen houden. Is wat mijn pa adviseerde tenminste.
Ze gaan toch lopen snuffelen over de grond e.d.
Grazen mag zoiezo niet.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:00

Amanda schreef:
Jans schreef:

In de kazerne? Elke avond?
Waar is dat dan?
Hier in de regio gebeurt dat niet.
Iedereen moet wel binnen een straal van ik geloof 5km wonen, maar ze zitten niet elke avond in de kazerne.
Zoveel oproepen zijn er gewoon niet.

Ze zitten meestal ook niet in de kazerne te wachten.
Als de pieper/alarm afgaat wacht de commandant tot er genoeg mensen zijn, die zo snel mogelijk aankomen en dan vertrekken ze.
Degene die te laat zijn rijden er later meestal gewoon achteraan of duiken weer hun bed in.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:01

gabjj8 schreef:
Ze zitten meestal ook niet in de kazerne te wachten.
Als de pieper/alarm afgaat wacht de commandant tot er genoeg mensen zijn, die zo snel mogelijk aankomen en dan vertrekken ze.
Degene die te laat zijn rijden er later meestal gewoon achteraan of duiken weer hun bed in.

Dat weet ik. Pa is brandweerman ;)
Alleen in andere regio's werkt het dus blijkbaar weer anders.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:02

Amanda schreef:
Paarden binnen houden. Is wat mijn pa adviseerde tenminste.
Ze gaan toch lopen snuffelen over de grond e.d.
Grazen mag zoiezo niet.

Nouja ze staan op een loopplaats.. Dus sowieso dat ze af en toe aan de grond zitten met hun snoet o.i.d.. Zal zou wel even m'n baas bellen dan.. Die wilde alleen de waterbakken controlen op evt as dat er in zit..

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:03

Amanda schreef:
Gemeente ben ik met je eens en het bedrijf idem dito.
Maar je had het ook over ter plaatse zijn en dat vind ik niet terecht.

Het ter plaatse zijn is toch een punt waar ze stil bij moeten staan, het is een groot industrie tererein het is nogal wat dat bij een brand van zon omvang andere bedrijven hun eigen 'brandweer' eerst moeten inzetten voor het echte gareel komt, terwijl de brand overdag gemeld is, op een tijdstip dat de kazerne in zevenbergen altijd bemand is! Het is met60km per uur nog geen 10 min rijden vanuit zevenbergen.

Het is en blijft slecht dat men op een industrieterrein met nogal veel dichtbij omliggende dorpen niet sneller uitgerukt kan worden. Er moet actie ondernomen worden. En daar moet de gemeente aan bijdrage laat dat wel duidelijk zijn.

Amanda ik denk dat je je aangevallen voelt omdat je vader bij de brandweer werkt, ik val de brandweer niet aan maar de manier van handelen, daar is niet de brandweer alleen maar ook andere punten die toch dat beter onder de loep moeten nemen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:05

Is brandweer Zevenbergen een beroepspost dan? Die 24/7 bemand is?
Ik voel me niet aangevallen hoor. Maar wil wel even dingen uitleggen.
Er wordt al teveel geroepen dat er dingen fout zijn gegaan. Natuurlijk zijn er fouten gemaakt, maar achter sommige dingen zit een logische verklaring. Die voor een aantal mensen soms onbegrijpelijk zijn.
Ik heb altijd geleerd: eerst verdiepen, feiten en bronnen bevestigen en dan pas iets roepen.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:07

Zevenbergen is niet24/7 bemand maar overdag wel om klaar te staan voor bedrijfsongevallen op het industrie terrein, heb weleens kleine brandjes meegemaakt bij ATM en toen konden ze er ook met 10min zijn, vraag me af waarom het nu dus dubbel zo lang duurde rond dat tijdstip van de dag

Edit, overigens een chauffeur die naar ATM ging en ik persoonlijk ken smste mij om aan te geven dat er spontaan vlammen buiten het gebouw sloegen en dat kleine branweer autotje van ATM stond te blussen maar hij geen brandweer zag en een hoop mensen die heen en weer reden etc. Dat was rond 3u, hij is omgedraaid met z'n vrachtwagen, want wat hij bijhad is ookm niet iets wat je de lucht wil hebben

Ik heb dus momenteel op meerdere punten m'n twijfels.
Laatst bijgewerkt door RhealLover op 06-01-11 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:07

Uitzoeken is altijd goed, ik heb ook diverse keren om een bron geroepen die ik zelf ook kan natrekken. Beetje extra research is niet gek.

Dat het bij ons zo gaat, met een bemanning savonds, weet ik van mijn buurman. Die zit er ook wel eens namelijk :+ met Oud en Nieuw zat er ook een groep vaste bemanning :j