Joran v/d Sloot verdacht van moord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:45

sarabande schreef:
Wat we zeker weten is dat je bij Joran niks zeker weet.

Klopt, en da's wat anders dan stellen dat hij nooit de waarheid gesproken heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:45

Cayenne schreef:
Hertjes? Wat moet Bambi in de cel? ;( :D

:D :D type foutje :o

LecyTinker

Re: Joran v/d Sloot verdacht van moord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:55

Ik vind het zo mooi dat iedereen zegt. Geen slecht woord over de doden, want wat ze voor hun dood hebben gedaan, dat maakt niet meer uit. Maar tegelijkertijd hopen ze dat Joran omgelegd wordt! Tja, houdt dat in dat als Joran dood zou zijn dat hij ineens ook "heilig" verklaard wordt?

En er wordt zo makkelijk gesproken over het gevangenis leven. X-box, hoertjes etc. Heeft iemand enig idee hoe het voelt om elke minuut van elke dag geleefd te worden. Wanneer er wordt gezegd dat je moet eten, plassen, slapen, praten etc. Dat je niet zomaar even naar de andere kamer kan lopen. Niet zo maar even je vrienden kan bellen etc. De hele opzet van gevangenisstraf is vrijheidberoving en rehabilitatie! Dat er geen goede rehabilitaie plaats vind is niet de schuld van de gevangenen, dat is de schuld van de overheid, dus dat moet je maar even in je achterhoofd houden als je gaat stemmen!
En ik ben een van die mensen die denkt dat Joran, mocht hij schuldig bevonden worden, zijn straf beter in Nederland zou kunnen uitzitten. Ik denk dat er teveel mogelijkheden tot corruptie zijn in de gevangenis van Peru voor een rijke westerling. Laat hem zijn tijd doen in een plek waar de "normen en waarden" gelijk zijn aan zijn opvoeding (geen idee welke hij heeft mee gekregen, maar even afgaand op zijn nationaliteit).
Op deze manier is er in ieder geval nog een kans dat hij geholpen wordt ( en ik weet dat de meeste van jullie dat liever niet willen, gewoon weg laten rotten die knul, toch?) in plaats van daar vriendjes te maken en er straks als een (nog gevaarlijkeren) crimineel uit te komen.
Het is makkelijk zeggen voor ons dat de gevangenissen als hotels zijn, wij die thuis zitten met een koelkast, tv etc. Die er nooit zelf gezeten hebben. Dat gevangenen uit de bak komen en gewoon doorgaan met wat ze daarvoor deden is niet ALLEEN de schuld van de gevangenen (dat was per slot van rekening de reden dat hij er zat in de eerste plaats) maar de fout van de overheid. ZIJ doen duidelijk iets fout en weten dat deze manier niet werkt, maar veranderen er ook geen bal aan!

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:59

LecyTinker schreef:
Ik vind het zo mooi dat iedereen zegt. Geen slecht woord over de doden, want wat ze voor hun dood hebben gedaan, dat maakt niet meer uit. Maar tegelijkertijd hopen ze dat Joran omgelegd wordt! Tja, houdt dat in dat als Joran dood zou zijn dat hij ineens ook "heilig" verklaard wordt?

En er wordt zo makkelijk gesproken over het gevangenis leven. X-box, hoertjes etc. Heeft iemand enig idee hoe het voelt om elke minuut van elke dag geleefd te worden. Wanneer er wordt gezegd dat je moet eten, plassen, slapen, praten etc. Dat je niet zomaar even naar de andere kamer kan lopen. Niet zo maar even je vrienden kan bellen etc. De hele opzet van gevangenisstraf is vrijheidberoving en rehabilitatie! Dat er geen goede rehabilitaie plaats vind is niet de schuld van de gevangenen, dat is de schuld van de overheid, dus dat moet je maar even in je achterhoofd houden als je gaat stemmen!
En ik ben een van die mensen die denkt dat Joran, mocht hij schuldig bevonden worden, zijn straf beter in Nederland zou kunnen uitzitten. Ik denk dat er teveel mogelijkheden tot corruptie zijn in de gevangenis van Peru voor een rijke westerling. Laat hem zijn tijd doen in een plek waar de "normen en waarden" gelijk zijn aan zijn opvoeding (geen idee welke hij heeft mee gekregen, maar even afgaand op zijn nationaliteit).
Op deze manier is er in ieder geval nog een kans dat hij geholpen wordt ( en ik weet dat de meeste van jullie dat liever niet willen, gewoon weg laten rotten die knul, toch?) in plaats van daar vriendjes te maken en er straks als een (nog gevaarlijkeren) crimineel uit te komen.
Het is makkelijk zeggen voor ons dat de gevangenissen als hotels zijn, wij die thuis zitten met een koelkast, tv etc. Die er nooit zelf gezeten hebben. Dat gevangenen uit de bak komen en gewoon doorgaan met wat ze daarvoor deden is niet ALLEEN de schuld van de gevangenen (dat was per slot van rekening de reden dat hij er zat in de eerste plaats) maar de fout van de overheid. ZIJ doen duidelijk iets fout en weten dat deze manier niet werkt, maar veranderen er ook geen bal aan!

Dus jij vind dat moordenaars gewoon normaal rond moeten kunnen lopen binnen die muren? En zelfs even mogen bepalen wanneer ze wat doen?
En dat als ze ooit nog vrijkomen en ze weer een moord plegen dat de overheid eigenlijk schuldig is aan deze moord?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:59

LecyTinker, ze zitten natuurlijk niet voor zweetvoeten in de gevangenis he? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:01

Wou net zeggen Rinske :')
Heeft ie dr toch echt zelf naar gemaakt :j

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:12

@Tamara... nee hoor, zo bedoel ik het ook niet. Ik zeg dat vrijheidsberoving al een erge straf is. Dat is de hele reden om ze in een gevangenis te steken. Ze weg te houden van de maatschappij en ze te beroven van elk privilege wat behoord tot recht van vrijheid. Maar er wordt zo lichtzinnig gesproken over gevangenissen. Sommige bokkers denken dat het centreparcs is. Er zijn heel erg veel gevangenen die in isolatiecellen zitten omdat als ze onder andere gevangenen zouden komen ze vermoord zouden worden. Er is vrij veel misbruik in gevangenissen ook. Dat zijn allemaal dingen waaraan je OF totaal kapot aan gaat OF waardoor je een nog grotere crimineel wordt.
Mijn bedoeling was te zeggen dat de gevangenis niet het einde van het verhaal zou moeten betekenen voor een gevangenen, maar het begin! Opsluiten is niet ALLEEN de oplossing. Rehabilitatie zou er direct aan vast moeten zitten.

@Rinske... je mag het hopen van niet he! Maar het zou wel eerst BEWEZEN moeten worden toch? Niet van die zweetvoeten, hahahahha

Chiqa, als hij het echt gedaan zou hebben dan is de gevangenis een meer dan natuurlijke optie ja. Maar laten we aub mensen wel om de juiste redenen weg steken en niet omdat ze niet sympathiek zijn of liegen!

Ik ben dus helemaal voor gevangenisstraffen en er is ook een groot deel van mij dat voor de doodstraf is. Maar ik vind wel dat onweerlegbaar moet aangetoont kunnen worden dat iemand het gedaan heeft. En Joran is door het volk al schuldig bevonden, dus wat voor kans heeft hij nog op een eerlijk proces?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:13

LecyTinker schreef:
dus wat voor kans heeft hij nog op een eerlijk proces?

Veel meer kans dan de meeste onbekende sloebers in die landen.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:14

sarabande schreef:
LecyTinker schreef:
dus wat voor kans heeft hij nog op een eerlijk proces?

Veel meer kans dan de meeste onbekende sloebers in die landen.

Lijkt me niet.. Iedereen is tegen hem.. Iedereen is er van overtuigd dat hij alles heeft gedaan.
Als ze nu bewijs vinden wat voor hem spreekt, dan denken ze waarschijnlijk dat dat een "fout" is.

@ LecyTinker: Oke, nu snap ik je. Ik ben het ook wel met je eens..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:16

Sarabande, en is dat niet precies waarom we vechten voor mensenrechten? Omdat die sloebers in die landen helemaal geen eerlijk proces krijgen? En dan nu wanneer het om Joran gaat zeggen we. "Nou ik vind het toch een leugenaar en een eikel, laat hem daar maar rotten. Net goed dat daar zijn mensenrechten geschonden worden". Je kan niet kiezen wie wel rechten krijgt en wie niet omdat je een persoonlijke mening hebt over iemand. Hij is mens en dus heeft hij recht op die mensenrechten waar zoveel mensen zo hard voor vechten. NET als al die onbekende sloebers daar!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:20

LT............. hoe zat het met de rechten van de slachtoffers?

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:24

Rinske schreef:

Haha nee, en hij heeft het er zelf naar gemaakt.. :j

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:25

KiWiKo, die zijn uiteraard geschonden! En daar moet de dader voor boeten en dat zal dus door de rechtsgang gedaan moeten worden. NIET door mensen die toevallig dingen lezen op een forum of in de krant!!!!!
We hebben het hier niet over dat de dader een klopje op de schouder moet krijgen. Maar kwaad met kwaad vergelden zorgt er alleen maar voor dat we net zo fout bezig zijn als de dader!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:25

ik zou zeggen........... laat de dader ervoor boeten :)

of dat nou hier is of in Peru.......... maakt toch geen bal uit?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:28

LecyTinker schreef:
KiWiKo, die zijn uiteraard geschonden! En daar moet de dader voor boeten en dat zal dus door de rechtsgang gedaan moeten worden. NIET door mensen die toevallig dingen lezen op een forum of in de krant!!!!!
We hebben het hier niet over dat de dader een klopje op de schouder moet krijgen. Maar kwaad met kwaad vergelden zorgt er alleen maar voor dat we net zo fout bezig zijn als de dader!

Nou dat gaat wel erg ver. Door het niet met hem eens te zijn en te hopen dat hij eens klop krijgt voor wat hij anderen gedaan heeft stel je ons op een lijn met die psychopaat.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:29

Niicole__ schreef:
Rinske schreef:

Haha nee, en hij heeft het er zelf naar gemaakt.. :j

Als je het over Joran hebt dan ben ik benieuwd welk onweerlegbaar bewijs je hebt om aan te tonen dat hij het ECHT gedaan heeft?

KiWiKo, dat heb ik net uitgelegd dat ik er wel degelijk een verschil in zie zitten tussen hier en peru. Ik heb mijn mening duidelijk uitgelegd en ruimte gegeven voor een weerlegging van mijn gedachtengang.
En ik ben het met dat eerste zinnetje HELEMAAL eens... Laat de DADER ervoor boeten.
MAAR laten we dan wel even heel duidelijk kunnen bewijzen dat Joran de dader is zodat hij niet straks in hoger beroep vrijgesproken kan worden op juridische fouten en dus nooit meer vervolgd kan worden voor die moord(en) (Dubble Jeopardy)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:31

sarabande schreef:
LecyTinker schreef:

Nou dat gaat wel erg ver. Door het niet met hem eens te zijn en te hopen dat hij eens klop krijgt voor wat hij anderen gedaan heeft stel je ons op een lijn met die psychopaat.

(klopje op de schouder = lof)

Door het recht in eigen hand te nemen stellen we ons idd gelijk aan criminelen. Ik zeg niet dat we dan gelijk moordenaars zijn hoor!
Maar er zijn regels omdat de maatschappij heeft besloten dat als we die volgen dat er dan orde is. Zodra wij vinden dat we in ons recht staan om zelf onze regels te bepalen en ons niet meer te houden aan die van de maatschappij, wat zijn wij dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:34

LecyTinker schreef:
Door het recht in eigen hand te nemen stellen we ons idd gelijk aan criminelen. Ik zeg niet dat we dan gelijk moordenaars zijn hoor!
Maar er zijn regels omdat de maatschappij heeft besloten dat als we die volgen dat er dan orde is. Zodra wij vinden dat we in ons recht staan om zelf onze regels te bepalen en ons niet meer te houden aan die van de maatschappij, wat zijn wij dan?

ueh........... menselijk??????????????

de emoties die dit losmaakt zijn menselijk, heel menselijk...........

verstandige mensen zeggen, we laten het aan de rechtsgang over......... zwakke mensen nemen het recht in eigen hand......... maar dat neemt niet weg dat verstandige mensen gevoelsmatig echt best wel deze jongeheer wat aan zouden kunnen doen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:40

KiWiKo schreef:
LecyTinker schreef:

ueh........... menselijk??????????????

de emoties die dit losmaakt zijn menselijk, heel menselijk...........

verstandige mensen zeggen, we laten het aan de rechtsgang over......... zwakke mensen nemen het recht in eigen hand......... maar dat neemt niet weg dat verstandige mensen gevoelsmatig echt best wel deze jongeheer wat aan zouden kunnen doen

Daar kan ik het niet meer mee eens zijn dan ik het al ben!
Persoonlijk kunnen we zeker een mening hebben over Joran en persoonlijk wens ik hem ook hele andere dingen toe dan ik rationeel doe.
Maar ik geloof stellig dat het recht alleen kan zegenvieren als het op een correcte manier gedaan kan worden.
Niemand zal er baat bij hebben als ze hem op zouden sluiten en hij het achteraf niet gedaan blijkt te hebben. Bedenk dan even dat er waarschijnlijk nog iemand rondloopt waarop we nu Joran bezien!
Ik ben alleen zo verschrikkelijk bang dat emoties de overhand nemen en we voor persoonlijke voldoening gaan en er dus iemand straks op vrije voeten loopt die echt een bedreiging is voor de samenleving ( of dit nou een ander persoon is dan joran, of joran zelf die vrijkomt omdat er fouten zijn gemaakt in de bewijsvoering tegen hem) Hoop zo dat EINDELIJK het recht eens zal zegenvieren omdat wij als mensen ons er beter onder zouden voelen, maar HELEMAAL omdat de nabestaande er zo verschrikkelijk veel recht op hebben!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:14

Wanneer Nederland Joran niet naar Nederland haalt accepteren wij de situatie in gevangenissen waar mensenrechten geschonden worden. Dat lijkt me écht een hele slechte zaak. Ik vind het ook niet echt spreken van beschafing. Behalve een grote crimineel blijft vd Sloot namelijk wel een mens. En ik hoop dat we het allemaal met elkaar eens zijn dat elk mens rechten heeft. Die rechten mogen nooit en ten nimmer geschonden worden, hoe grote crimineel het ook is. Ik vind dat wij de situatie in gevangenissen waar mensen rechten worden geschonden in geen enkel geval mogen goedkeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:17

Krips je hebt gelijk, in dat land worden er criminelen die een diefstalletje gepleegd hebben slechter behandelt dan Joran.

Maar ik vind dat Joran ook een lesje moet leren. Dat is Karma, ook hij zal nu eens ervaren wat angst en pijn is, wat het is om mensonwaardig behandelt te worden. Laat hem eerst maar eens leiden. Hij koos er zelf voor om naar landen te gaan waar het niet zo nauw wordt genomen met recht, eerlijkheid en rechtvaardigheid. Dit, juist omdat hij daar anoniem slecht kan zijn en kan verdwijnen als het hem uitkomt....nu loopt hij tegen het bekende lampje.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:19

Maar het gaat hier niet alleen om Joran. Maar ook om de boodschap die Nederland uitdraagt wanneer zij er niet voor zorgen dat hij hier in Nederland berecht wordt. Ik ben het overigens in grote lijnen met Lecytinker eens. Behalve dat ik principieel tegen de doodsstraf ben, in welke vorm dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:23

Hij doet in een land een misdaad, laat dat land hem dan ook berechten? Ik vind het nl fout dat zo iemand dan een betere straf en strafuitzitting krijgt dan de peruanen.

Dat Nederland op een andere fiets zich hard maakt voor mensenrechten, sta ik helemaal achter, desnoods economische sancties!

Maar in dit geval kiest hij zelf voor zo een daad en dan ook nog in een land met zulke gevangenissen. Hij hoopte door Chilie niet uit geleverd te worden. Lekker als buurman naast de Nazies leven, die ook niet uitgeleverd worden...laat dat nu niet doorgaan. Dat is zijn straf voor zijn daad en wellicht daden, want er zijn nog meer landen die hem nu onder de loep nemen.

Zou mij niets verbazen als hij de volgende seriemoordenaar voor het Quinnes book of Records wordt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:25

Dan moet ie eerst Koos H passeren! Die vind ik nog altijd erger dan hem!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:26

Als Joran gaat spreken, dan wordt je denk ik ook koud....