Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:55

Citaat:
Houden 'we' dan niet veel te krampachtig vast aan 'onze' overtuiging, die dan in 9 van de 10 gevallen onjuist blijkt te zijn? En waarom willen 'we' dat? Om onszelf beter te voelen, ons superieur te voelen? Ik snap dat niet zo goed, mensen zijn toch allemaal zelfstandig denkende en voelende wezens, waarom denken velen van ons dat zij voor een ander kunnen invullen wat zij meemaken en voelen? Dat is niet terecht en daar zouden we misschien ook eens bij stil moeten staan.

Mooi Alet74.. Helemaal zoals ik er ook over denk..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:11

Alet74 schreef:
Ik zit net te bedenken: wie zijn 'wij' om te bepalen dat sommige Moslima gepushed worden om a. een hoofddoek te dragen en b. dat niet zullen willen. Vooral als aan de andere kant wordt gezegd dat dit meestal niet het geval is en zij vol overtuiging een hoofddoek dragen.
Dan kan men aan de andere kant wel gaan roepen dat ze onderdrukt worden etcetera, maar waar gaat het dan eigenlijk nog over? Houden 'we' dan niet veel te krampachtig vast aan 'onze' overtuiging, die dan in 9 van de 10 gevallen onjuist blijkt te zijn? En waarom willen 'we' dat? Om onszelf beter te voelen, ons superieur te voelen? Ik snap dat niet zo goed, mensen zijn toch allemaal zelfstandig denkende en voelende wezens, waarom denken velen van ons dat zij voor een ander kunnen invullen wat zij meemaken en voelen? Dat is niet terecht en daar zouden we misschien ook eens bij stil moeten staan.

Naar mijn mening is dat dit van 2 kanten is hoor! ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:24

Alet74 schreef:
Op een van de scholen in het werkgebied van mijn bieb dragen alle vrouwen (leraressen en kinderen) ook allen een rok of jurk. Zij maken zo ook een statement. Of moet ik dat als onderdrukking zien? knip

Ik zie dat ook als onderdrukking ja.
vroegah werden de vrouwen onderdrukt en al worden de meeste vrouwen niet meer letterljk onderdrukt, is dit imo een overblijfsel.
Het komt ook nog steeds voor dat in de streng gelovige kerken familie wordt "verbannen" als zij anders denken over het geloof. Mijn buurman is uit de fam-foto's geknipt omdat hij ondertussen gelukkig getrouwd is met een "vrouw" van een andere kerk om maar even een voorbeeld te geven.
(Wij merken er trouwens niks van dat hij gelovig is.)

Alet74

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:32

@superwoman: maar er zijn volgens mij nog veel autochtone vrouwen die niet aan het werk mogen van man en omgeving.
En zijn er ook stellen die vanuit de kerk niet ongehuwd mogen samenwonen en ga zo maar door.
Nee, het idee dat 'wij in het westen' het nu zoveel beter weten, slaat eigenlijk op niets. Er is nog veel werk te doen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:34

Shadow0 schreef:
['Wij westerlingen'... wie zijn dat? Hoor ik daar ook bij? Want ik wil me er graag van distantieren :j Wat jij zo graag als 'onze' mening betiteld is NIET mijn mening en ik zou graag willen dat die nuance zichtbaar blijft.

OK.... Wij Westerlingen met uitzondering van : marietje, pietje, jantje (die van de hoek!!) en Shadow.....

bij opmerkingen als deze is het gebruikelijk om te lezen " over het algemeen is de mening in de Westerse wereld. Blablabla" Ik vind het altijd wat lastig als mensen met een afzonderlijke mening menen te moeten vinden dat ik hun daar ook bij bedoel........ maakt communiceren ernstig moeilijk :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:36

Alet74 schreef:
Op een van de scholen in het werkgebied van mijn bieb dragen alle vrouwen (leraressen en kinderen) ook allen een rok of jurk. Zij maken zo ook een statement. Of moet ik dat als onderdrukking zien?
Ik heb het al vaker gezegd, iedereen mag wat mij betreft zelf weten of en wat hij op zijn/haar hoofd zet vanuit religieuze achtergrond. Ik heb daar wel respect voor.
Ik sluit me bij Shadow aan, ik zou mezelf ook niet willen scharen onder 'wij westerlingen'. Ik denk wel voor mezelf ;) (en zie graag dat iedereen het met me eens is :) )

ja..... op het moment dat je (buiten beroepshalve ivm herkenbaarheid!!) NIET zelf mag bepalen wat je wanneer aantrekt omdat de rest van de gemeenschap je dan raar aankijkt........... is het onderdrukking! Psycholigische mishandeling!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:36

KiWiKo schreef:
De hoodbedekking WAS een onderdeel van onze cultuur......... de attitude is nu......... been there, done that en wij gaan niet meer terug in de tijd :)

De hoofddoek zal nooit een algemeen geaccepteerd iets worden, gewoonweg omdat de Nederlanders dit fenomeen al ontgroeid zijn..........

De westerse wereld is het fenomeen hoofdbedekking ontgroeid, en er zal geen enkel westers land zijn welke verworven vrijheden van kledingkeuze en dat soort dingen terug gaan brengen tot de uitingen van een geloof.

Dat JIJ dat niet zo ziet, geloof ik :) Ik zeg je alleen hoe de westerse niet moslim vrouw daar over denkt, en daar zijn er toch echt nog een stukje meer van........

en geloof me, de moslimvrouwen zullen nooit, nooit de westerse vrouwen kunnen overtuigen om de hoofdbedekking gaan accepteren als een stukje cultuur :) er is te hard voor gevochten :)

Amen!

Sorrie Jamyskatje.. maar ook hier sta ik meer dan vierkant achter.. Hoe gezellig we ook kunnen kletsen en discussieren, maar mijn gevoel is dat ik me hier volledig achter schaar..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:41

CtjeLief schreef:
Ik stoor me een beetje aan de uitspraak 'wij Westerlingen'.. want de moslims waar wij het over hebben behoren daar toch net zo goed toe? (wederom die veranderende cultuur..)

Nou niet helemaal :D de Moslims in het westen willen dat het westen zich aanpast aan hun cultuur en denkwijze :D ipv dat ze zich aanpassen aan de westerse manier van denken en leven :)

Welke van de twee beter of slechter is laat ik in het midden, ik ben helemaal niet gecharmeerd van onze westelijke manier van leven en denken en doen :) Ik denk dat ik persoonlijk meer gecharmeerd ben van de strenge hierarchische beleving van de Islam :) Maargoed dat is mijn persoonlijke mening :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:47

Citaat:
de Moslims in het westen willen dat het westen zich aanpast aan hun cultuur en denkwijze ipv dat ze zich aanpassen aan de westerse manier van denken en leven

Ik vind niet dat je zoiets mag uitspreken als 'feit zijnde', want ik denk namelijk niet dat dit over het algemeen zo is. Bovendien is het een bijzonder generaliserende uitspraak..
Ik ervaar juist het tegenover gestelde.
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 08-05-10 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:47

jameyskatje schreef:
niemand, dat is het mooie van cultuur

ik vind het eigenlijk al een culturele eigenschap dat de hoofddoek hier is geaccepteerd en dat vrouwen de vrijheid hebben om wel of niet een hoofddoek te dragen. dus ik vind het wel onderdeel van een overheersende cultuur in nederland

DAt is absoluut waar! De Nederlandse cultuur, en dan heb ik het niet over de Westerse, maar de Nederlandse cultuur is vooral gekenmerkt door acceptatie

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:49

Samen leven is geven en nemen, zo zou het moeten zijn denk ik.
Er is geen beste manier van leven en doen, maar het zou toch met elkaar en naast elkaar kunnen bestaan. En ja, ik weet dat dat waarschijnlijk een utopie is ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:52

jameyskatje schreef:
[maar dan is het toch al onderdeel van onze multiculti samenleving? (overigens, niet ieder individu hoeft in sterke mate deel te nemen aan een cultuur, maar over het algemeen is het toch geaccepteerd..)

begrijp je me?
(ik probeer mezelf ook een beetje te begrijpen haha, kan niet altijd mijn woorden vinden namelijk)

Ik snap je wel hoor :) :) en je hebt zeker gelijk dat het al onderdeel is van onze multiculturele samenleving, echter denk ik niet dat dit een specifiek onderdeel van onze cultuur gaat vormen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:57

Alet74 schreef:
Samen leven is geven en nemen, zo zou het moeten zijn denk ik.
Er is geen beste manier van leven en doen, maar het zou toch met elkaar en naast elkaar kunnen bestaan. En ja, ik weet dat dat waarschijnlijk een utopie is ;)

feitenlijk gebeurd dat ook :) Iedereen accepteert elkaar soms in meerdere, soms in mindere mate :) Maar door de regel genomen gaat ons samenleven best leuk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:10

Gisteren keek ik naar een programma waar een multimiljonair undercover ging. Hij kwam zelf uit een moslim-gemeenschap en was daar weg gegaan omdat hij vond dat ze veel te gesloten waren en zich niet wilden aanpassen en eigenlijk gewoon "wachtte" tot iemand het hen kwam geven. Hij heeft wat gemaakt van zijn leven en is dus terug gegaan naar diezelfde buurt. Hij zelf was erg bevooroordeeld door wat hij had gezien in die buurt toen hij zelf jonger was.

Hij kwam bij een radiozender die er aan werkt om het wederzijds respect en begrip in de samenleving met de blanken te bevorderen. Daar vertelde hij over zijn leven, hij was getrouwd met iemand die niet moslim was en ze kregen meteen telefoon van iemand die zei "je bent moslim, of je bent het niet, er is geen tussenweg, dat is iets van de blanken!!" :\

Hoe dan ook, uiteindelijk heeft hij het geld dat hij mocht weggeven dus gegeven aan de radiozender en aan iemand die een bokszaal open hield maar in de schulden stak door fouten van de gemeente waardoor ze die schulden konden aflossen en een appeltje voor de dorst over hielden. Ook heeft hij een winkelier die hem de eerste dag een radio had meegegeven (tijdelijk) geld gegeven om hem te bedanken voor het vertrouwen. Deze winkelier wilde het geld absoluut niet waarop hij gezegd heeft dat hij het dan maar aan een project moest geven. :)

Wat vinden de moslims onder ons hier nu eigenlijk van? Van die uitspraak? (het is puur interesse)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:13

hoofddoekje: ja dat mag zolang het voor de leerlingen ook nog mag.
petje oid vind ik niet kunnen aangezien de leerlingen dat ook niet mogen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:18

Tja Ayasha.. Dat is zeker jammer.. Maar goed, ook dat werkt 2 kanten op. Hoeveel ouders schrikken zich geen hoedje als hun dochter met een 'donkere man' thuiskomt? Hoeveel Nederlande ouders roepen niet dat ze hun kind later absoluut niet met een allochtoon thuis willen zien komen, dat is net zo schrikbarend.. Zo jammer dat mensen op zulke factoren beoordelen en niet op de persoon zelf..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:21

Ik schrik als mijn dochter met een engnek van een vent thuiskomt, ongeacht afkomst of huidskleur

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:23

mang schreef:
hoofddoekje: ja dat mag zolang het voor de leerlingen ook nog mag.
petje oid vind ik niet kunnen aangezien de leerlingen dat ook niet mogen.

maar waarom mag de hoofddoek wel en het petje niet, dat is ook zo iets waar ik echt geen jota van begrijp :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:27

petje draag je niet uit geloofsovertuiging dus die kun je in geen enkele zin vergelijken met een hoofddoek.. dat lijkt me toch heel simpel ;)

Ayasha
Blogger

een hoofddoek hoeft ook niet perse uit geloofsovertuiging. Bandana's zijn een modeverschijnsel geworden. Hoe maak je het verschil?

KiWiKo

nee :D :D petje is ook vrije keus toch van iemand om deze wel of niet te dragen...... wat de reden ook is om die pet op te zetten :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:29

Ayasha: We zouden 'persoonlijke inschatting' kunnen proberen, en 'naar redelijkheid', en niet alles in uberstrenge regels willen vatten die alle mogelijkheid tot nuance uitsluit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:30

Ik draag altijd een hoed als ik het dakkie van mijn auto eraf heb :) zo een soort van cojbojhoed :D

en die laat ik dan ook op als ik bijvoorbeeld naar huis loop, maar ga ik ergens naar binnen.... dan zet ik hem af..... gewoon omdat ik vind dat dit respectvoller is richting de winkelier, de ambtenaar de pompbediende...... de, de, de :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:31

Kiwiko: en dat mag ook :) Leuk he, zo'n vrij land? Dat JIJ de keuze maakt en niet een anonieme macht die bepaalt wat JIJ allemaal zou moeten doen en vinden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:32

Shadow0 schreef:
Ayasha: We zouden 'persoonlijke inschatting' kunnen proberen, en 'naar redelijkheid', en niet alles in uberstrenge regels willen vatten die alle mogelijkheid tot nuance uitsluit.

Dus vanaf nu zijn alle hoofddeksel toe gestaan zolang de persoon er een geloofsovertuiging aan kan plakken?