Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:29

miss_kippie schreef:
de derde piloot werkte al 3 jaar voor ze.hij was mee omdat hij op dit type vliegtuig wilde gaan vliegen.

Dus hij vloog niet maar was mee om te observeren?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:31

Laatst bijgewerkt door fargo op 27-02-09 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:31

zoals ik het begrijp vloog hij wel. en was er een derde piloot mee omdat dat moet als er nog 1tje in opleiding is.

De desbetreffende piloot was dus wel degelijk een ervaren vlieger, was alleen voor dit toestel weer in opleiding...

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:34

ja vriend van ons wil nu langere vluchten gaan vliegen dus is hij weer aan het leren en gaat hij mee.

miss_kippie

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:40

echt erg als die foto s ziet van de piloten.in het stukje staat ook dat het normaal is dat ze mee gaan voor te leren.en dat het hier in nederland ook gebeurd.ze verwachten ook dat er van het weekend heel veel mensen gaan kijke.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:44

Turkse kranten schrijven dat de minst ervarene van de drie piloten in de cockpit, de 28 jarige co-piloot, bij de fatale landing aan de stuurknuppel zou hebben gezeten

http://www.ad.nl/binnenland/crash/30339 ... enten.html

Komt dat straks naar voren uit de vluchtgegevens?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:44

Hoe dan ook zal een piloot bepaalde vaardigheden toch een keer in de praktijk moeten leren, anders wordt hij nooit ervaren. Hetzelfde geldt voor chirurgen en andere beroepen waarbij vaardigheden van essentieel belang zijn. Dus ook beroepen waarbij het leven van mensen in de handen van die persoon ligt. Niet voor niets is er ervaren begeleiding, maar die mensen zijn ook niet met de betreffende vaardigheden geboren, die hebben ze ook ooit moeten leren.

Het artikel in de Telegraaf is IMO duidelijk en eerlijk, de kop is alleen walgelijk suggestief. Maar goed, dat is de Telegraaf eigen. Die krant neem ik toch altijd met een flinke pot zout.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:50

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:59

De reden dat er een ervaren pillot naast zit is toch oa dat die ziet als er iets fout gaat en kan ingrijpen als er iets bijzonders gebeurd? Ze zullen heus niet zitten toekijken als iemand bijv een inschattingsfout maakt.
Technische problemen kan iedereen gebeuren en hoe ervaren je ook bent, daar kun je niet altijd een oplossing voor vinden

Ja hoe zat dat met die opname van de verkeersleiders? Er waren gisteravond wel opnamen te horen tot een bepaald punt waarna ze contact moesten opnemen met de toren van schiphol, laatste was bye bye en daarna niet het contact met de toren zelf. Of zouden ze dat gewoon niet laten horen

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:04

Nicole288 schreef:
Technische problemen kan iedereen gebeuren en hoe ervaren je ook bent, daar kun je niet altijd een oplossing voor vinden

Dat denk ik dus ook, daarom snap ik niet zo goed dat het op de "onervaren" piloot gegooid wordt...
Bij technisch mankement houdt ook de meest ervaren piloot een 737 niet in de lucht...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:05

Precies. Daarom vind ik de kop van het artikel in de Telegraaf ook zo suggestief. Alsof het vaststaat dat het ongeluk is gebeurd door menselijk falen van een minder ervaren piloot.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:14

Lovely schreef:
Zonet heb ik de aflevering van Netwerk gekeken en daar zaten wel wat puntjes van herkenning in. Allereerst de interviews met Zwanenburgers, ik herkende het verschijnsel van de latente angst erg goed. Voor mij is het gebeurde van gisteren een geval waar de angst de realiteit ontmoet en ik had hierbij niet eens verbazing.
Vervolgens het interview met dr. Van Ojik. Aan die man heb ik een hoop narigheid te danken en word al niet lekker als ik hem zie, maar nu zit hij dus alweer op tv onzin te verkopen. Deze man is heel lang arts geweest in Zwanenburg en hij hoorde ook bij een actiegroep die onder de naam 'De Lastige Zwanenburger' tegen geluidsoverlast protesteerde. De man heeft altijd een heel punt gemaakt van de geluidsoverlast in het dorp, tot vervelens aan toe. Overigens is voor mij daaromtrent een hoop beantwoord sinds ik niet meer onder die aanvliegroute woon.

Goh wat herken ik een hoop in jouw verhaal. Ik woonde naast de eigenaar van de akker. zo'n 300m van de rampplek. Na de bijlmerramp voelde ik me daar ook niet veilig meer omdat de uitvliegroutes toen gewijzigd werden en pal over ons huis heen gingen. Van Ojik schreef toen alle klachten die ik had toe aan een slechte nachtrust door vliegtuiglawaai want daar was hij op gefixeerd _-:( later bleken het waarschijnlijk de voortekenen van een hersenbloeding te zijn geweest.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:18

Oh van Ojik ken ik ook, heb de aflevering gemist helaas..

Jeetje yvonnedv, dat is erg zeg :oo

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:20

en de eerste grap heb ik ookalweer gehoord :s

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:24

Ik zag toevallig gister een dorpsgenoot voorbij komen op tv. "Ik woon hier al 20 jaar en elke keer als er een vliegtuig overkomt ben ik bang". Mens, verhuis dan! Je weet dat als je hier woont je geluidsoverlast hebt en er een kans is dat je een vliegtuig op je knar krijgt. Dan had je hier dus gewoon niet moeten gaan wonen, daar kies je zelf voor.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:30

ik woon aan de rand van Vijfhuizen bij ons voor loopt die polderbaan ook.. Je went echt wel aan dat geluid...
En het gaat telkens over Zwanenburg.. Als t iets eerder was gebeurd was ie daar ongeveer terecht gekomen, maar als het iets later was gebeurd was ie bij ons naar binnen gekomen.. Als een vliegtuig landt gaat ie nog ongeveer 280km/u dusreken maar na hoesnel je dan 6 of 7 km verder bent.. :) maar in Zwanenburg wordt er wel erg moeilijk over gedaan door sommige.. Ben t wel met je eens hoor Lis, je wist dat Schiphol daar ligt toch toen je er kwam wonen :)

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:31

LizMD schreef:
Ik zag toevallig gister een dorpsgenoot voorbij komen op tv. "Ik woon hier al 20 jaar en elke keer als er een vliegtuig overkomt ben ik bang". Mens, verhuis dan! Je weet dat als je hier woont je geluidsoverlast hebt en er een kans is dat je een vliegtuig op je knar krijgt. Dan had je hier dus gewoon niet moeten gaan wonen, daar kies je zelf voor.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Nu ineens beginnen ze allemaal te klagen dat het zo gevaarlijk is daar. Maar dat was het al en dat blijft het ook, maar als je dat weet en je wilt het niet moet je er niet blijven wonen. Je weet dat je bij een vliegveld woont en dat zulke dingen voor kunnen komen, hoe erg het ook is.
Hier kan ook ineens een vliegtuig naar beneden komen als er problemen zijn, maar de kans daar is gewoon groter, en dat weet je als je daar in de buurt woont/gaat wonen. En als je dat dan niet wilt moet je verhuizen. Schiphol zal geen plaats maken, tenminste dat verwacht ik toch niet!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:34

Cassidy schreef:
En waarom hebben jullie dat wel bij een vliegtuig, en niet bij een ongeluk waar een vrachtwagen of een auto bij betrokken is? Wat is er spectaculairder bij een vliegtuig dan bij een auto?

Bij een auto of vrahctwagen heb ik het ook hoor. Paar maanden terug is hier vlak bij een heel vreemd ongeluk gebeurd. Ik was bij mijn oom toen die opgebeld werd dat hij er heen moest (werkt bij de provincie) Wij moesten ook die kant op, maar de weg was afgesloten, dus konden we er niet langs. Toen zijn we ook gestopt totdat hij bij het wrak was geweest, en kon vertellen wat er aan de hand was (bleek achteraf iets heel anders gebeurd te zijn, maar okay) Ook wanneer ergens de brandweer staat ga ik kijken. Bij enkel politie en/of ambulance niet. Dat zal best ramptoerisme zijn, maar "ramptoersime" is blijkbaar per definitie iets onbeschofts. Daar ben ik het helemaal niet mee eens, dat ligt aan de intentie's. Is het door leedvermaak, dán is het onbeschoft, maar mensen die gaan kijken door leedvermaak, dat gebeurd maar heel zelden.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:37

gister DWDD gekeken? met stukjes van Jeugdjournaal.. Daar waren ze ook"ramptoeristjes" aan t filmen en interviewen.. Ik weet niet meer precies wat dat kind zei, maar het was wel erg grappig/dom (hoe je t wilt noemen) haha

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:44

Ergens op internet heb ik begrepen dat ze het gebied nu hermetisch gaan afsluiten om ramptoerisme tegen te gaan.

Ik heb het ook bij DWDD gezien inderdaad en ik weet ook niet meer wat hij zei.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:47

Ik weet dat in het jeugdjournaal het zoontje van die man met die trekker 'gewinterviewd' is. Ik heb het niet gezien, maar al die hangjeugd zal nu wel om het vliegtuig gehangen hebben...

Het is al afgesloten, je kan ook niet meer over de dijk nu, niet over het fietspad waar hij neergestort is en ook niet over het ventweggetje.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:49

Da's maar beter zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:52

GaitMonster schreef:
LizMD schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Nu ineens beginnen ze allemaal te klagen dat het zo gevaarlijk is daar. Maar dat was het al en dat blijft het ook, maar als je dat weet en je wilt het niet moet je er niet blijven wonen. Je weet dat je bij een vliegveld woont en dat zulke dingen voor kunnen komen, hoe erg het ook is.
Hier kan ook ineens een vliegtuig naar beneden komen als er problemen zijn, maar de kans daar is gewoon groter, en dat weet je als je daar in de buurt woont/gaat wonen. En als je dat dan niet wilt moet je verhuizen. Schiphol zal geen plaats maken, tenminste dat verwacht ik toch niet!

Daarom schrok ik eergisteren ook niet echt heel erg, ik had meer een gevoel van daar is dan het ongeluk waar je wel elke dag bij stil staat en altijd op 'wacht'. Dat van die latente angst is niet helemaal onzin hoor, want je ergens weet je gewoon dat het een keer mis kan gaan. Mijn 'angst' is trouwens niet erger geworden na de Bijlmerramp, ook niet na het postvliegtuig dat naast de IJweg is gevallen (ergens mid 80's) of de Boeing die bij Badhoevedorp geslipt is (mid 90's). Er zullen nog wel een paar dingen nèt goed gegaan zijn in de tijd dat ik er woonde :). Inmiddels ben ik verhuisd uit het dorp en ik ben er wel achter dat het wel degelijk invloed heeft op je gezondheid als je recht onder een aanvliegroute woont.

LizMD, toen ik in Zwanenburg kwam wonen was het vliegverkeer veel minder. Het is trouwens ook zo dat de omwonenden van de luchthaven sinds jaar en dag flink aan het lijntje worden gehouden omtrent de plannen van Schiphol. De Gemeente Haarlemmermeer en de NV Luchthaven Schiphol beloven heel veel , maar van het nakomen van die beloftes kan geen sprake zijn. Bij de procedure voor de vijfde baan zijn er ook wat dingen onder het tapijt geveegd en is bepaalde juridische informatie verdwenen, ten gunste van de Luchthaven. Het is nogal makkelijk gezegd dat je weet waar je aan toe bent, als je dat dus door al die kontendraaierij helemaal niet meer weet.

Yvonne, wat erg zeg. Die Van Ojik is echt een klunzendokter en inderdaad alleen maar bezig met de geluidsoverlast. Het heeft hem gedurende zijn loopbaan veel te vaak verblind.
Zeg, reed jij altijd in die bak op het hoekje van de Schipholweg?

Blackje, op uitzendinggemist.nl kun je het nog wel terugvinden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:55

LizMD schreef:
Dan had je hier dus gewoon niet moeten gaan wonen, daar kies je zelf voor.

Dat ligt iets genuanceerder. Toen wij daar in 1988 kwamen wonen zagen we de vliegtuigen aan de horizon vliegen. En hoorde we ze niet echt. Na de bijlmerramp kwamen ze pal bij ons over. Daardoor vermindert de waarde van je woning en is het niet haalbaar om ergens anders een vergelijkbare woning te kopen. Dus zit je daar vast. Kerst 95 moesten wij in de krant lezen dat we daar weg moesten omdat we in de gevarenzone in engere zin van de vijfde baan kwamen te wonen.

In 2012 mag je daar niet meer wonen. In 2003 ging de baan open en zou je elke twee minuten een vliegtuig over je kop heen krijgen. Isolatie kregen we niet want het moest toch plat.

Toen wij na mijn hersenbloeding in 96 daar weg wilde omdat mijn nachtrust heel belangrijk was voor mijn herstel kregen wij door rijkswaterstaat de waarde van het kolenhok geboden. Door de druk van de media (breekijzer, zembla) kregen wij uiteindelijk 125.000 gulden meer geboden. Dat was eigenlijk nog te weinig want daar in de regio konden we niets vergelijkbaars terugkopen voor dat geld.

Nu hebben we een woning in de kop van overijssel Het wonen op zich is super maar de afstand tot familie ed is toch wel erg ver. Mijn vader heeft het afgelopen jaar 11 maanden in het ziekenhuis gelegen en dan zit je toch echt wel ver weg hoor.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:58

even offtopic.. Zitten hier nog wel aardig wat Haarlemmermeerders zo te zien, kunnen we wel een topic voor oprichten hahaah