God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:08

Waarom noem je jezelf dan nog Katholiek? Als je gedoopt bent, wil dat niet zeggen dat je christelijk bent. Dat ben je als je geloofd. En dan met name als je in jezus geloofd. Ik geloof wel in God, niet in jezus en dus ben ik niet christelijk.

Waarom mensen bidden?
Omdat god dat aan de mensen gevraagd heeft en de mensen hem op die manier dienen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:37

faye schreef:
Fijne vriendin ben je dan! Als ik een vriendin kan helpen hoeft ze daar echt niet om te vragen, dat bied je aan!

Kortom: naastenliefde?

Ik kan het je wel aanbieden maar dan moet jij het ook aannemen!
God bied het je ook wel aan, je moet alleen wel zelf zeggen/toegeven dat je de hulp ook nodig bent.

Als je zegt; ik geloof wel maar ik bid niet tot God en ga niet naar de kerk, wat geloof je dan eigelijk?
Je kunt niet een vrienden zijn zonder met elkaar te communiceren en zonder elkaar te willen 'opzoeken'.
Dat is net zoiets als dat ik zeg; ik wil wel winnen op het concours volgende maand maar ik ga er niet voor trainen. Als ik dan ongetraind met een ongetraind paard op concours kom dan hoef ik toch niet te verwachten dat ik er wat van terecht breng? Laat staan dat ik zal winnen, als je iets wilt moet je er wat voor doen.

Hetzelfde geldt voor een vriendschap, dat moet van 2 kanten komen, je moet er beide energie in steken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:44

klinkt het heel gek als ik zeg dat ik niemand dien........ dat ik niemand navolg omdat het me opgelegd word.......

maar dat ik wel een oprecht, naastelievend, eerlijk, mens ben? iemand die niet steelt, liegt of bedriegt?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:48

Nee hoor, waarom zou dat gek klinken? :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:49

nah :D dat proef ik een beetje uit deze discussie :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:51

@Lyonesse: Omdat sommige christenen/moslims menen dat als je niet in god gelooft je geen reden hebt om een goed leven te lijden.

Geloof me mar dat is tegen mij gezegt..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:52

Wat is daar gek aan?
Ik vind het alleen apart dat je suggereerd dat christenen iemand 'dienen' omdat het ze 'opgelegd' wordt, zo is het namelijk niet ;)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:54

grappig, heb daar vorige week nog een discussie over gehad.

Ik denk Darwin. om de simpele reden, dat daar bewijzen van zijn geleverd en met feiten is aan te tonen.

het scheppingsverhaal van God is een prachtig verhaal, maar voor mij te ongelovig.

Ik denk dat het geloof er is om mensen iets te geven waar ze hoop en kracht uit kunnen halen.
(zelfs mensen die niet gelovig zijn, gaan vaak bij nare gebeurtenissen ook bidden tot god. ik mijn ogen om er hoop uit halen) En dat er ooit iemand is geweest die daar verhalen over heeft bedacht en die uiteindelijk zijn opgeschreven, dat is mensen werk.

Waar ik zelf slecht tegen kan is dat wanneer er iets "goeds" gebeurd dat dat door de gelovige mensen (niet allemaal natuurlijk) word bestempeld als: dit is gods werk.

maar wanneer er iets naars gebeurd: god kan niet alles aansturen, het is aan de mensen om er van te leren, en dit niet meer te doen.
Maar als er écht een god was, dan zouden de mensen het niet in hun hoofd halen om nare dingen te doen (denk aan WO1 en WO2, burgeroorlogen, verkrachtingen, het afrika verhaal momenteel) Als er een god was, zoals hij beschreven staat, dan zou hij de mensen nooit toestaan deze gedachten te hebben, en ze al helemaal niet laten uitvoeren.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:55

@ Kiwiko: Imo onzin. Maar ik geloof dan ook niet per definitie in een hemel, en de aarde is de hel. Als er een hemel is, dan kom je daar ook als je een goed mens bent, zonder gelovig te zijn. :)

@ NatasjavE: Dat kan, maar je HOEFT toch ook niet persee een reden te hebben om een goed leven te leiden? :D

@ anneliesdj: het is idd gevraagd, niet opgelegd, Vrije keus :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:58

KiWiKo schreef:
klinkt het heel gek als ik zeg dat ik niemand dien........ dat ik niemand navolg omdat het me opgelegd word.......

maar dat ik wel een oprecht, naastelievend, eerlijk, mens ben? iemand die niet steelt, liegt of bedriegt?

Nee hoor, vind er niks geks aan :) . Ik vind alleen zelf dat het geloof me ook niet wordt opgelegd.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:00

lijntje87 schreef:
grappig, heb daar vorige week nog een discussie over gehad.

Ik denk Darwin. om de simpele reden, dat daar bewijzen van zijn geleverd en met feiten is aan te tonen.

het scheppingsverhaal van God is een prachtig verhaal, maar voor mij te ongelovig.

Ik denk dat het geloof er is om mensen iets te geven waar ze hoop en kracht uit kunnen halen.
(zelfs mensen die niet gelovig zijn, gaan vaak bij nare gebeurtenissen ook bidden tot god. ik mijn ogen om er hoop uit halen) En dat er ooit iemand is geweest die daar verhalen over heeft bedacht en die uiteindelijk zijn opgeschreven, dat is mensen werk.

Waar ik zelf slecht tegen kan is dat wanneer er iets "goeds" gebeurd dat dat door de gelovige mensen (niet allemaal natuurlijk) word bestempeld als: dit is gods werk.

maar wanneer er iets naars gebeurd: god kan niet alles aansturen, het is aan de mensen om er van te leren, en dit niet meer te doen.
Maar als er écht een god was, dan zouden de mensen het niet in hun hoofd halen om nare dingen te doen (denk aan WO1 en WO2, burgeroorlogen, verkrachtingen, het afrika verhaal momenteel) Als er een god was, zoals hij beschreven staat, dan zou hij de mensen nooit toestaan deze gedachten te hebben, en ze al helemaal niet laten uitvoeren.

Als er een god was, was alles goed, dan was er geen kwaad meer. Zouden we dat weten? Dat er geen kwaad meer was? Hoe zou je goed herkennen zonder kwaad? Was dan niet gewoon alles?

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:03

ja, geen kwaad zou je zeker herkennen, waardoor?

doordat er dan geen vrouwen meer verschrikkelijk worden verminkt. geen 9/11 rampen meer zouden gebeuren, geen verkrachingen en moorden meer gepleegd zouden worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:06

Lyonesse schreef:
@ NatasjavE: Dat kan, maar je HOEFT toch ook niet persee een reden te hebben om een goed leven te leiden? :D

Jawel ieder mens op aarde heeft een goede reden om een goed leven te lijden. Wij zijn erfelijk belast met sociaal zijn. Dat is al eeuwen lang onze overlevings strategie.
Er zijn natuurlijk mensen die amoraal zijn maar dat heeft doorgaans niets met hun geloofsovertuiging(of het ontbreken daarvan) te maken. Iemand die echt amoraal is kennen wij als psychopaat en heeft dus een echte afwijking.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:09

om geloof en geld worden de meeste moorden gepleegd........ zijn er de meeste oorlogen.........

Geld kan ik nog begrijpen.......... dat is pure lust

geloof niet, want geloof moet imo alles omvattend iedereen liefhebben......... want volgens mij staat dat zo geschreven......

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:10

@ lijntje87: Je snapt niet wat ik bedoel. Als er geen kwaad is, is er geen goed. Dan is er alleen maar.
@ Natasja: ik begin me analphabeet te voelen, want ook jij snapt niet wat ik bedoel. Je hoeft geen reden te hebben om een goed leven te LEIDEN, (Lijden wil niemand :+ ) Als je een reden nodig bent om iets goeds te willen doen, ben je imo nog steeds geen goed mens. Iets goeds willen doen is reden genoeg.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:13

@ Lyonesse: ik begrijp wel wat jij bedoelt. maar wat ik bedoel is:
Het "kwaad" is nu te erg. om niet niet op te vallen. snap je?
stel dat al die gruwel moorden over zijn, afrika rustig is en weer opbouwt. de terroristen weg zijn. dán is het kwaad weg.
en ik begrijp wat jij bedoelt, mensen hebben altijd wat te zeiken,en als dat kwaad weg is vinden ze wel wat anders.
maar dit is té erg (in mijn ogen) dat een god dit laat gebeurden

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:17

oeps schrijffoutje.. :o

Het is wel wat ik vaak te horen krijg. Atheisten hebben geen reden om een goed leven te leiden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:25

Nou ja, dat je niet in God gelooft wil niet zeggen dat je geen normen en waarden hebt natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:02

Sunrise_ schreef:
faye schreef:
Ja hoor, vraag maar aan de gemiddelde christelijke veluwenaar, die zijn zooo tolerant! :) haha, laat me niet lachen!

Goh Faye, ben ik toevallig een christelijke veluwnaar :) . Ik ga naar 2 kerken op de Veluwe en dat zijn allemaal ontzettend aardige
en vriendelijke mensen! Echt niet iedere christen is zoals jij hier suggereert.

Dat schreef ik niet, wel even goed quoten aub!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:12

anneliesdj schreef:
Als je zegt; ik geloof wel maar ik bid niet tot God en ga niet naar de kerk, wat geloof je dan eigelijk?
Je kunt niet een vrienden zijn zonder met elkaar te communiceren en zonder elkaar te willen 'opzoeken'.

Je kunt prima in god geloven zonder de verhaaltjes van de kerk. En je kan prima zelf met god communiceren. HEb je helemaal geen kerk en bijbel voor nodig!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:39

Geloven is een integer en bijzonder iets, ik zie het als kiezen voor een relatie, en of dat nu met een dier is, met een mens of met God, je bent vrij om te kiezen. :(:)

Hoe integer is in God geloven als het vanuit gewoonte is, vanuit de opvoeding, of vanuit het opgelegd krijgen? :? Hoe oprecht? Hoe liefdevol?

Omdat ik denk dat God alles doorziet, denk ik dat hij een broertje dood heeft aan huichelarij. ;)

Mij is geleerd dat een Christen in het dagelijks leven Christen is, dus praktiseert; laat maar zien dat je je naasten lief hebt als jezelf, niet steelt, niet slaat, etc. 8-)
Al een hele klus, mensen die alleen maar over die hemel als garantie l*llen, daar kan ik geen bal mee. :o

En als elk mens zich aan de 10 geboden zou houden zonder in God te geloven, dan zou de wereld er al een heel stuk prettiger op worden.. :D
Laatst bijgewerkt door detour op 15-03-09 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:39

faye schreef:
Dat schreef ik niet, wel even goed quoten aub!!

Ah sorry ik zie het, je hebt gelijk :) .

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:46

detour schreef:
Geloven is een integer en bijzonder iets, ik zie het als kiezen voor een relatie, en of dat nu met een dier is, met een mens of met God, je bent vrij om te kiezen. :(:)

Hoe integer is in God geloven als het vanuit gewoonte is, vanuit de opvoeding, of vanuit het opgelegd krijgen? :? Hoe oprecht? Hoe liefdevol?

Omdat ik denk dat God alles doorziet, denk ik dat hij een broertje dood heeft aan huichelarij. ;)

Mij is geleerd dat een Christen in het dagelijks leven Christen is, dus praktiseert; laat maar zien dat je je naasten lief hebt als jezelf, niet steelt, niet slaat, etc. 8-)
Al een hele klus, mensen die alleen maar over die hemel als garantie l*llen, daar kan ik geen bal mee. :o

En als elk mens zich aan de 10 geboden zou houden zonder in God te geloven, dan zou de wereld er al een heel stuk prettiger op worden.. :D

Helemaal mee eens!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:47

detour schreef:

en daarom denk ik dus dat er geen god bestaat.
gewoon omdat die 10 geboden door niemand juist wordt nageleefd.
dan zou God daar ondertussen toch wel weer een stokje voor moeten steken en bv weer een Mozes moeten influisteren hoe en wat?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:50

Tsja, en dat is dus het hele euvel- is God verantwoordelijk voor onze keuzes? :)* Heeft hij ons als marionetten geschapen?
Dacht het niet. ..We hebben niet voor niks een behoorlijk snuggere bovenkamer gekregen. ;) tel daarbij een geweten op, en de keuze is aan jou. *D

Ik denk dat het heel menselijk is om met je vinger naar een ander te wijzen.. :o