Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
faye schreef:Fijne vriendin ben je dan! Als ik een vriendin kan helpen hoeft ze daar echt niet om te vragen, dat bied je aan!
Kortom: naastenliefde?
KiWiKo schreef:klinkt het heel gek als ik zeg dat ik niemand dien........ dat ik niemand navolg omdat het me opgelegd word.......
maar dat ik wel een oprecht, naastelievend, eerlijk, mens ben? iemand die niet steelt, liegt of bedriegt?
lijntje87 schreef:grappig, heb daar vorige week nog een discussie over gehad.
Ik denk Darwin. om de simpele reden, dat daar bewijzen van zijn geleverd en met feiten is aan te tonen.
het scheppingsverhaal van God is een prachtig verhaal, maar voor mij te ongelovig.
Ik denk dat het geloof er is om mensen iets te geven waar ze hoop en kracht uit kunnen halen.
(zelfs mensen die niet gelovig zijn, gaan vaak bij nare gebeurtenissen ook bidden tot god. ik mijn ogen om er hoop uit halen) En dat er ooit iemand is geweest die daar verhalen over heeft bedacht en die uiteindelijk zijn opgeschreven, dat is mensen werk.
Waar ik zelf slecht tegen kan is dat wanneer er iets "goeds" gebeurd dat dat door de gelovige mensen (niet allemaal natuurlijk) word bestempeld als: dit is gods werk.
maar wanneer er iets naars gebeurd: god kan niet alles aansturen, het is aan de mensen om er van te leren, en dit niet meer te doen.
Maar als er écht een god was, dan zouden de mensen het niet in hun hoofd halen om nare dingen te doen (denk aan WO1 en WO2, burgeroorlogen, verkrachtingen, het afrika verhaal momenteel) Als er een god was, zoals hij beschreven staat, dan zou hij de mensen nooit toestaan deze gedachten te hebben, en ze al helemaal niet laten uitvoeren.
Lyonesse schreef:@ NatasjavE: Dat kan, maar je HOEFT toch ook niet persee een reden te hebben om een goed leven te leiden?
Sunrise_ schreef:faye schreef:Ja hoor, vraag maar aan de gemiddelde christelijke veluwenaar, die zijn zooo tolerant!haha, laat me niet lachen!
Goh Faye, ben ik toevallig een christelijke veluwnaar. Ik ga naar 2 kerken op de Veluwe en dat zijn allemaal ontzettend aardige
en vriendelijke mensen! Echt niet iedere christen is zoals jij hier suggereert.
anneliesdj schreef:Als je zegt; ik geloof wel maar ik bid niet tot God en ga niet naar de kerk, wat geloof je dan eigelijk?
Je kunt niet een vrienden zijn zonder met elkaar te communiceren en zonder elkaar te willen 'opzoeken'.
detour schreef:Geloven is een integer en bijzonder iets, ik zie het als kiezen voor een relatie, en of dat nu met een dier is, met een mens of met God, je bent vrij om te kiezen.![]()
Hoe integer is in God geloven als het vanuit gewoonte is, vanuit de opvoeding, of vanuit het opgelegd krijgen?Hoe oprecht? Hoe liefdevol?
Omdat ik denk dat God alles doorziet, denk ik dat hij een broertje dood heeft aan huichelarij.![]()
Mij is geleerd dat een Christen in het dagelijks leven Christen is, dus praktiseert; laat maar zien dat je je naasten lief hebt als jezelf, niet steelt, niet slaat, etc.![]()
Al een hele klus, mensen die alleen maar over die hemel als garantie l*llen, daar kan ik geen bal mee.![]()
En als elk mens zich aan de 10 geboden zou houden zonder in God te geloven, dan zou de wereld er al een heel stuk prettiger op worden..
detour schreef:Geloven is een integer en bijzonder iets, ik zie het als kiezen voor een relatie, en of dat nu met een dier is, met een mens of met God, je bent vrij om te kiezen.![]()
Hoe integer is in God geloven als het vanuit gewoonte is, vanuit de opvoeding, of vanuit het opgelegd krijgen?Hoe oprecht? Hoe liefdevol?
Omdat ik denk dat God alles doorziet, denk ik dat hij een broertje dood heeft aan huichelarij.![]()
Mij is geleerd dat een Christen in het dagelijks leven Christen is, dus praktiseert; laat maar zien dat je je naasten lief hebt als jezelf, niet steelt, niet slaat, etc.![]()
Al een hele klus, mensen die alleen maar over die hemel als garantie l*llen, daar kan ik geen bal mee.![]()
En als elk mens zich aan de 10 geboden zou houden zonder in God te geloven, dan zou de wereld er al een heel stuk prettiger op worden..