Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Kimmie25501

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 07:41

Ik dacht: even een stemwijzer doen, dan pak ik gewoon die partij. Kom ik met m’n normale uitslag op GL/pvda en met de extra stellingen op D66 ugh. Ik wil ook echt zo gaan stemmen dus ik ga zo de stemlijst maar even openen. Misschien helpt dat me nog. Ik moet natuurlijk ook nog een persoon kiezen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 07:50

Kimmie25501 schreef:
Ik dacht: even een stemwijzer doen, dan pak ik gewoon die partij. Kom ik met m’n normale uitslag op GL/pvda en met de extra stellingen op D66 ugh. Ik wil ook echt zo gaan stemmen dus ik ga zo de stemlijst maar even openen. Misschien helpt dat me nog. Ik moet natuurlijk ook nog een persoon kiezen

Waarom doe je hem dan ook pas op de dag zelf? Het is niet alsof de verkiezingen gisteren bedacht zijn. :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 07:52

_San87_ schreef:
Jildau schreef:
En wat vinden we van de uitspraak van Jetten? Als Wilders of Baudet zo’n opmerking maakt zijn hun partijen vrouwonvriendelijk en anti emancipatie en is ons land te klein.. Van D66 is het wel acceptabel?

Ik vind het een heel misplaatste opmerking. Echter heb ik het idee dat het meer als grap bedoeld is, een slechte grap, dat wel. Waar we bij Wilders weten dat zijn opmerking absoluut géén grap is en hij daadwerkelijk meent wat hij zegt.

Het is voor mij iig geen reden niet op D66 te stemmen.

En hier irriteer ik mij dus zo aan. Als een rechtse partij zo’n opmerking maakt worden ze met de grond gelijk gemaakt en is het uiterst serieus. Worden direct de anti-emancipatie opmerkingen op tafel gegooid. Als een partij zoals D66 dat doet “ach het is maar een grapje”.
Laatst bijgewerkt door Jildau op 29-10-25 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 07:52

Het is dan de keuze tussen bewust links stemmen met oog voor de gewone mens en veranderingen rustig aan en van binnenuit (GL/PVDA), of modern en progressief maar wel kans op samenwerking met rechts (D66).

Althans, dat is mijn korte definitie van de beide partijen waar je tussen twijfelt.
Je kan ook altijd nog voor Volt gaan :D :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 07:55

Jildau schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind het een heel misplaatste opmerking. Echter heb ik het idee dat het meer als grap bedoeld is, een slechte grap, dat wel. Waar we bij Wilders weten dat zijn opmerking absoluut géén grap is en hij daadwerkelijk meent wat hij zegt.

En hier irriteer ik mij dus zo aan. Als een rechtse partij zo’n opmerking maakt worden ze met de grond gelijk gemaakt en is het uiterst serieus. Worden direct de anti-emancipatie opmerkingen op tafel gegooid. Als een partij zoals D66 dat doet “ach het is maar een grapje”.

Alleen bij san87 dan? Want op de socials gaat Jetten ook aardig rond, niet bepaald positief.
En verder op bokt lees ik dit ook niet.
En de persoon die het zegt maakt zeker uit, want we weten allemaal dat Wilders zijn Afrikanen hebben dan maar iets meer honger uitspraak meer meent dan Rob Jetten. Maar beide niet chique nee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 07:56

Jildau schreef:

Wilders zegt de meest racistische nare dingen en zit in de kamer.

Zijn kamerleden hebben allemaal nare dingen op hun kerfstok en zitten er nog. Nu ook weer twee kamerleden waar tegen aangifte gedaan is. Wilders ontslaat ze niet meteen…

Bij de FvD zitten mensen die hele nare racistische en antisemitische uitspraken gedaan hebben…

Die kunnen zonder grote gevolgen de meest gruwelijke dingen zeggen. En Jetten zegt 1x iets ongepast en die moet aan de galg of? Daarbij is er op social media genoeg over te vinden.

Oh en hij wordt enorm bedreigd omdat hij homo is op social media. Hij wordt niet uitgescholden om z’n politieke opvattingen. Maar om zijn aangeboren geaardheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 07:59

Jildau schreef:
_San87_ schreef:

Waarom? Ik geef toch aan dat ik het een misplaatste grap vind?

Ik hang wel een andere waarde aan een opmerking die, naar mijn mening, als grap bedoeld is, dan aan een opmerking die gewoon serieus gemeend wordt.

Heb je de socials gezien? Jetten krijgt net zo goed een veeg uit de pan. Er is echt wel verontwaardiging over. Dus je hoeft je niet te irriteren, het social media volk is medogenloos.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:04

juliedo24 schreef:
JudithGigi schreef:
Ter beeldvorming hoeveel in Nederland nou is bebouwd is :) kwam hem toevallig tegen [ Afbeelding ]

Super interessant plaatje! Zou het graag beter kunnen lezen, heb je enig idee waar het origineel van komt? Kan het niet goed zien want wazig.

Ik heb hem even teruggezocht via Reddit, maar daar is de kwaliteit niet héél veel beter. https://www.reddit.com/r/thenetherlands ... 0_blokken/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:20

En Timmermans plaatjes rond laat gaan van genocide en kamerleden beschuldigd die daar aan mee zouden doen is natuurlijk helemaal niet erg. Deze beschaafde man staat volledig in zijn recht.. 8)7

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:22

Elisa2 schreef:
En Timmermans plaatjes rond laat gaan van genocide en kamerleden beschuldigd die daar aan mee zouden doen is natuurlijk helemaal niet erg. Deze beschaafde man staat volledig in zijn recht.. 8)7

Waar staat dat Elisa? Ik heb het idee dat jij je gevoel soms verwart met de realiteit.

Er zijn altijd wel mensen die het met politici eens zijn. Zelfs die twee PVV-ers die mensen belachelijk maakten met AI worden verdedigd door radicaal rechtse gekkies.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:26

Kijk maar eens op de Facebookpagina van Wilders, ik heb het gevoel dat de realiteit jou juist ontgaat. ;-)

Timmermans en zijn omkooppraktijken in de EU wordt ook erg makkelijker overheen gestapt:
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... yschandaal

En dat zou een betrouwbare politicus moeten zijn/ worden in NL?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:29

Denk je dat de Facebook van Wilders de realiteit weergeeft? Ja sorry dan zijn we wel uitgepraat.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:30

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Waar staat dat Elisa? Ik heb het idee dat jij je gevoel soms verwart met de realiteit.

Er zijn altijd wel mensen die het met politici eens zijn. Zelfs die twee PVV-ers die mensen belachelijk maakten met AI worden verdedigd door radicaal rechtse gekkies.

Dit kwam ook naar voren in het debat een paar dagen terug. Waren mensen van PvdA die posters hadden gemaakt met oa Wilders en Yesolguz erop, dat zij genocide mogelijk maakten ofzo. Daar heeft Timmermans nooit afstand van genomen en ook in dat debat stond ie daar nog achter. Dus een beetje scheef is het wel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:34

Ja want twee bejaarden partijleden is echt heel vergelijkbaar met kamerleden. Het is gedaan door een organisatie waar twee partijleden van de PvdA bijzitten. Die zitten niet in de kamer.

Wat je ook van die posters vindt dat is gewoon een heel andere situatie.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 29-10-25 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:35

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:36

Elisa2 schreef:
https://www.volkskrant.nl/politiek/timm ... ~b2b2952a/

Beetje slap Marlinde, hier gaat het om..en het is heel erg hypocriet. Timmermans heeft geen excuses aangeboden en staat er nog volledig achter ook inderdaad.

Wat is er slap? Jouw argument denk ik.

“ Zelf zou hij de posters niet gemaakt hebben, omdat hij niet denkt dat het drietal ‘kiest voor genocide’, zei hij. Maar Timmermans gaat zijn eigen partijleden niet vertellen dat zij hierover geen posters mogen maken. ‘Dit is niet zo belangrijk dat ik zeg: hier moeten we één lijn trekken.’”

Hij staat er volledig achter ja? :+

Waarom moet hij excuses maken voor leden van de partij? Weet je wel wat een partijlid is?

Ik kan nu ook lid worden van een partij. Als ik dan posters maak met gekke teksten is die partij dan schuldig? _O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:39

Nou ja er wordt wel vaker verwacht dat politici ergens excuus voor maken toch? Voor rellers bijvoorbeeld, die uit geheel eigen beweging gaan rellen. Dus die gedachte is niet zo gek, dat je over notabene partijleden van je eigen partij kan zeggen 'ja, niet zo netjes' op zn minst. Dat is toch niet ingewikkeld?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:41

Cer schreef:
Nou ja er wordt wel vaker verwacht dat politici ergens excuus voor maken toch? Voor rellers bijvoorbeeld, die uit geheel eigen beweging gaan rellen. Dus die gedachte is niet zo gek, dat je over notabene partijleden van je eigen partij kan zeggen 'ja, niet zo netjes' op zn minst. Dat is toch niet ingewikkeld?

De partij heeft 45.000 leden (alleen GroenLinks). Dan mag Timmerman wel de hele dag sorry zeggen voor alles. :7

Excuses maken = schuld bekennen. En dat is onnodig want de partij heeft hier 0,0000000 schuld aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:42

Lijkt mij ook niet Cer..maar dat deed hij niet, hij ging door op de beschuldiging waar hij dus volledig achter staat gisteren in het debat.En het vreemde is dus dat niemand daar over valt.

Het meten met twee maten steeds is echt gruwelijk hypocriet.

Op de verdere domme opmerkingen ga ik niet in.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 29-10-25 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:43

Elisa2 schreef:
Lijkt mij ook niet Cer..maar dat deed hij niet, hij ging door op de beschuldiging waar hij dus volledig achter staat gisteren in het debat.En het vreemde is dus dat niemand daar over valt.

Welke twee maten dan? De situaties zijn absoluut niet te vergelijken. Dus je stelling klopt gewoon niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:44

MarlindeRooz schreef:
De partij heeft 45.000 leden (alleen GroenLinks). Dan mag Timmerman wel de hele dag sorry zeggen voor alles. :7

Nee MarlindeRooz, niet voor alles, dat schrijf ik niet.. maar wel specifiek voor posters van mede politici waarop iets gezegd wordt over genocide.
En nee, geen excuses, maar gewoon iets "niet zo netjes, niet zo handig, hadden ze beter niet kunnen doen" zoiets..

jij maakt dingen altijd net even anders.. :) Is heel lastig communiceren zo.
Maar op zich wel weer prima dat jij vind dat hij er niks mee hoeft, ik vind dat hij er best wat mee had kunnen doen.. daarin verschillen we dan gewoon van mening

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:48

MarlindeRooz schreef:
Kimmie25501 schreef:

Waarom doe je hem dan ook pas op de dag zelf? Het is niet alsof de verkiezingen gisteren bedacht zijn. :+

Ik ben al maanden terug begonnen, maar ik blijf maar zweven. Stomme aanname. Ik lees deze topics mee, ik volg alles, maar eigenlijk bevind ik me op het midden van deze partijen. Maar ja, je kan moeilijk op twee stemmen. Maar ik ben eruit hoor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:51

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Welke twee maten dan? De situaties zijn absoluut niet te vergelijken. Dus je stelling klopt gewoon niet.

Nee, jouw excuus klopt niet..geen enkele situatie is altijd 100% te vergelijken. Neemt niet weg dat iemand er wel afstand van kan doen en excuses kan aanbieden. Beide partijen maken zich schuldig aan het maken van plaatjes om de ander zwart te maken. Dus de Groenlinks aanhang is geen haar beter dan de PVV.

En dit is het laatste wat ik er over te zeggen heb. :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:53

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:
https://www.volkskrant.nl/politiek/timm ... ~b2b2952a/

Beetje slap Marlinde, hier gaat het om..en het is heel erg hypocriet. Timmermans heeft geen excuses aangeboden en staat er nog volledig achter ook inderdaad.

Wat is er slap? Jouw argument denk ik.

“ Zelf zou hij de posters niet gemaakt hebben, omdat hij niet denkt dat het drietal ‘kiest voor genocide’, zei hij. Maar Timmermans gaat zijn eigen partijleden niet vertellen dat zij hierover geen posters mogen maken. ‘Dit is niet zo belangrijk dat ik zeg: hier moeten we één lijn trekken.’”

Hij staat er volledig achter ja? :+

Waarom moet hij excuses maken voor leden van de partij? Weet je wel wat een partijlid is?

Ik kan nu ook lid worden van een partij. Als ik dan posters maak met gekke teksten is die partij dan schuldig? _O-

Ik vraag me echt af waarom je altijd gelijk zo agressief over moet komen in je reacties. Echt niet nodig. Dat jij iets niet hypocriet vind maakt het nog geen waarheid. Het is gewoon niet oké wat er gebeurd is, zowel het AI gebeuren met Timmermans als de genocide poster. Ongeacht welke politici het raakt.

Dan kun je het niet goed praten als lijsttrekker onder het mom van "ja maar als je zus en zo doet, praat je genocide goed". Gewoon niet doen. Afstand van nemen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:00

Elisa2 schreef:
Nee, jouw excuus klopt niet..geen enkele situatie is altijd 100% te vergelijken. Neemt niet weg dat iemand er wel afstand van kan doen en excuses kan aanbieden. Beide partijen maken zich schuldig aan het maken van plaatjes om de ander zwart te maken. Dus de Groenlinks aanhang is geen haar beter dan de PVV.

En dit is het laatste wat ik er over te zeggen heb. :)

Nee dat klopt dus niet.

Iemand die lid is van een politieke partij is niet die partij. Iedereen kan lid worden. Dus nee geen een kamerlid van GroenLinks/PvdA is schuldig hieraan. Terwijl er twee kamerleden die betaald krijgen vanuit de overheid wél actief schuldig zijn.