Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:37

Je kan niet alleen naar het kabinet Kok verwijzen en zeggen toen deden politici geen racistische uitspraken i.m.o.

9-11 was in Wim Kok zijn laatste jaar, voor 9-11 was alles anders :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:41

Veronica2 schreef:
Omdat het in de tussentijd toch in de cultuur aanwezig is geweest, maar dan verborgen. Het is ook niet eerlijk om te doen alsof er meer racisten zijn dan vroeger.

Hmm, ja, semantische spelletjes.

Allereerst is het het verhaal dat racisme iets is wat je 'bent' als onveranderlijke eigenschap. Iemand is Racist, of niet, dat wordt blijkbaar bij de geboorte al bepaald en dat blijft dan de rest van je leven geldig. En wat je doet maakt dan niet uit. Je kunt de meest racistische dingen roepen maar diep van binnen 'ben' je geen racist dus is het ok. Of andersom - je was blijkbaar altijd al racist, dus dat iemand de vorige 20 jaar gewoon z'n werk kon doen maar nu ineens de neiging heeft om mensen uit te schelden is geen toename van racisme, want dat zat er altijd al in.

Spelletjes.

Maar het is natuurlijk niet waar. Sowieso maakt het nogal uit wat je doet - allerlei indirecte vormen van uitsluiting zijn ook vervelend, maar indirecte vormen van uitsluiting en daarnaast nog eens scheldpartijen en rechtstreekse vormen van uitsluiting eroverheen zijn beduidend minder prettig voor degenen die ermee te maken hebben.

Maar daarnaast doet het ertoe in hoe het elkaar versterkt. Het is echt duidelijk dat herhaling uitmaakt, en dat mensen steeds een beetje opschuiven in de richting van wat normaal wordt. In wat ze doen EN in wat ze geloven.

(Wel de disclaimer: het is duidelijk dat we nooit op het punt gekomen zijn dat we ons echt ontworsteld hebben aan racisme en discriminatie, dus nee, het was niet weg of opgelost.)

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:19

Ik heb eerder wat linkjes geplaatst met onderzoeken/artikelen over de toename van racisme/discriminatie, maar die kloppen dan schijnbaar niet.
Iedereen hier blij, want racisme valt reuze mee in ons tolerante land.

Alleen in de politiek en in de media wordt het nu openlijk uitgesproken in tegenstelling tot 20 jaar geleden en dat draagt niet bij aan een fijne samenleving. Maar we zwijgen, want dan bestaat het niet.

En niet achterom kijken, want van de geschiedenis kun je toch niets leren.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 00:01

mysa schreef:
Het is maar wat je onder polarisatie verstaat.

Men bleef vooral in zijn eigen zuil, las de krant van de betreffende zuil en er werd minder geroepen over en weer.

Om maar niet te spreken over internationale polarisatie. Daar hebben we nu mee te maken en destijds was de gewone man toch een stuk minder geïnformeerd op dat vlak.

Polarisatie wil letterlijk gewoon zeggen wij - zij denken.. internationaal hadden we destijds de koude oorlog.. geen idee wat daar nu erger zou zijn?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 00:12

Vroeger was alles beter…

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 00:32

Electra63 schreef:
Ik heb eerder wat linkjes geplaatst met onderzoeken/artikelen over de toename van racisme/discriminatie, maar die kloppen dan schijnbaar niet.

Alleen in de politiek en in de media wordt het nu openlijk uitgesproken in tegenstelling tot 20 jaar geleden en dat draagt niet bij aan een fijne samenleving. Maar we zwijgen, want dan bestaat het niet.

Nouja is maar net hoe je het meet natuurlijk. Meet je uitingen (gedrag) of mentaliteit (het zijn van)? Het een kan toenemen terwijl het ander gelijk blijft. Maar eens met shadow, dat is een semantische discussie.

Al begin je wellicht eerst met het aanpakken van de een (gedrag) voordat je de ander kan “oplossen” (mentaliteit).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:46

Electra63 schreef:

Ik merk het hier in Belgie ook wel (al krijg ik stilaan hoop dat het hier al op zijn terugweg is): pakweg 20 jaar geleden, bij de opkomst van extreem-rechts, durfde nog bijna niemand toegeven dat ze erop gestemd hadden. Nu word je, als kritiek hebt op extreem-rechts, nogal snel uitgescholden voor linkse rat (zonder dat ze enig idee hebben op wie je stemt).

Er zit ook heel wat angst voor alles wat vreemd/anders is: een vriendin van mij had een online stemtest gedaan, en kwam uit op extreem-rechts. Ze was zwaar geschrokken en zei: "maar ik stem daar niet op hoor, ik ben geen racist". Maar toen we enkele maanden samen de trein namen, vluchtte ze naar de andere kant van het station omdat er teveel gekleurde mannen aan de ene kant waren. En er zijn nog heel wat mensen die de straat oversteken als er een allochtoon voorbijkomt.

Wat ik onlangs ook hoorde in een reportage: het middenveld is op veel plaatsen verdwenen, er is links of rechts, maar geen centrum meer. Die polarisatie helpt natuurlijk ook niet, waarschijnlijk is dat (onbewust) de reden dat ik meer en meer centrum stem (al merk ik dat ik ideologisch toch vooral groen ben).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:59

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 16:04

prompter schreef:
Omtzigt in de clinch: https://www.ad.nl/politiek/opeens-is-er ... ~aaa800a2/

Zelfs tijdens het kerstreces moet er nog over en weer getwitterd (ge-xd) worden. Waarom praten die mensen niet gewoon mét elkaar i.p.v. op een platform over elkaar?!?

Dat plaatste ik gisteren ook, maar dan zit je in een Twitter-fuik.
Deze discussie gaat over deze wensen van de PVV.

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 16:09

Electra63 schreef:
prompter schreef:

Zelfs tijdens het kerstreces moet er nog over en weer getwitterd (ge-xd) worden. Waarom praten die mensen niet gewoon mét elkaar i.p.v. op een platform over elkaar?!?

[ Afbeelding ]

Hou toch eens op mijn woorden te verdraaien. Ik vroeg je iets te verduidelijken en had het over áls.

Echt je leest zo ontzettend slecht!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 17:42

Wat een verhaal op ad , Wilders die zegt z’n anti islam naar achteren te plaatsen :+ heeft hij zich in tweeën gesplitst? Hij doet niets anders dan anti Islam retoriek verspreiden en de burgers gaan er zeker niet op vooruit.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:51

prompter schreef:

Als dit echt waar is dan snap ik al helemaal niet dat Omtzigt in deze coalitie zit. Hoe kan je zeggen dat je de rechtstaat hoog in de vaandel hebt staan en dan wel onderhandelen met een partij die niet achter geloof vrijheid staat?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:51

Electra63 schreef:
prompter schreef:

[ Afbeelding ]

Toch zou ik hier niet van wakker liggen, want je kunt al afhaken bij artikel 1. De islam is een godsdienst punt. En in Nederland is er vrijheid van godsdienst. Dat is één van de bouwstenen van onze samenleving. Geen enkele rechtbank zou akkoord gaan met de verklaring dat de islam geen godsdienst is.

Dat zou ongeveer hetzelfde zijn als verklaren dat de aarde plat is. En 99% van de mensen kan je dat echt niet wijs maken. Met de overige 1% kun je alleen maar medelijden hebben, want die zijn geestelijke duidelijk onderontwikkeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:12

Libra76 schreef:
Als dit echt waar is dan snap ik al helemaal niet dat Omtzigt in deze coalitie zit. Hoe kan je zeggen dat je de rechtstaat hoog in de vaandel hebt staan en dan wel onderhandelen met een partij die niet achter geloof vrijheid staat?

Omtzigt heeft geen meerderheid he, en een niet-extreemrechtse coalitie was ook vrij onwaarschijnlijk. Ondertussen is het wel ingetrokken, Omtzigt legitimeert het wetsvoorstel niet, het is van tafel gegaan.

Wie we echt aan zouden moeten spreken zijn al die mensen die Wilders hebben gestemd. Die geven een onderhandelingspositie aan Wilders om dat soort dingen op tafel te kunnen leggen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:17

Shadow0 schreef:
Veronica2 schreef:
Omdat het in de tussentijd toch in de cultuur aanwezig is geweest, maar dan verborgen. Het is ook niet eerlijk om te doen alsof er meer racisten zijn dan vroeger.

.
Hmm, ja, semantische spelletjes.
.
.
Spelletjes.

Wat? Wat is nou precies je punt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:19

Veronica2 schreef:

Mijn punt is dat racisme helaas aantoonbaar is toegenomen de afgelopen tijd.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:21

Nsc/ Omtzigt, dit is mijn mening, had nooit in dit kabinet moeten stappen. Dat hebben ze wel gedaan en betalen daar nu de prijs voor. Ze zijn drastisch gedaald in alle peilingen.

Vanochtend wel goed nieuws gelezen in de krant. Meer boeren dan verwacht laten of willen zich uitkopen. Vooral onder de varkenshouderij zijn de cijfers meer dan verwacht. Een derde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:43

Libra76 schreef:
Nsc/ Omtzigt, dit is mijn mening, had nooit in dit kabinet moeten stappen.

Ik snap die mening, maar het is ook makkelijk om te vinden: tegen zijn en afwijzen is altijd makkelijker dan werken. Wilders heeft 20 jaar lang gerieflijk vanuit de oppositie geroepen zonder ooit werk te maken van inhoudelijk beleid. Alles wat hij wil is onhaalbaar en onwettig, maar verder doet hij dus niets.

Omtzigt en NSC proberen overduidelijk te werken: dingen voor elkaar te krijgen, ook al krijgt het weinig aandacht. Of dat verstandig was of niet... ik weet het niet? Ik weet niet wat er gebeurd was als hij het niet gedaan had. De kans lijkt mij reeel dat er dan namelijk helemaal geen kabinet gekomen was - want iedereen die niet extreemrechts is wordt meteen afgerekend op welk compromis dan ook, en dan hadden we nu waarschijnlijk de uitslag van de tweede verkiezingen kunnen schrijven: nog meer winst voor Wilders.

Vooraf zeiden veel mensen 'laat Wilders en Van der Plas maar tonen wat ze kunnen.' Op dat punt zijn we nu toch ongeveer... maar nou is het toch nog Omtzigt z'n schuld? Het zijn de stemmers op de PVV die Wilders zijn grootste mandaat hebben gegeven - niet Omtzigt.

Nogmaals: Omtzigt steunt die wet niet maar heeft juist gewerkt aan iets wat dergelijke wetten langer buiten zou moeten houden. De wet is niet ingediend door Wilders. Wilders blijft onderliggend dezelfde racist die hij al was - maar hij is wel degelijk tegengehouden in het indienen van deze wet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:49

Shadow0 schreef:
Veronica2 schreef:

Mijn punt is dat racisme helaas aantoonbaar is toegenomen de afgelopen tijd.

Dan heb je wel een hele ingewikkelde en onaardig manier gekozen om dat zo te melden.
Maar dan over je punt: uitingen van racisme zijn zeker toegenomen, dat ziet iedereen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:53

Veronica2 schreef:
Dan heb je wel een hele ingewikkelde en onaardig manier gekozen om dat zo te melden.
Maar dan over je punt: uitingen van racisme zijn zeker toegenomen, dat ziet iedereen.

Nou, ik begon met een eenvoudigere: "Ik zou dat gewoon een toename noemen. Waarom zou je dat ingewikkelder maken dan nodig?"

Maar sommige mensen vinden het heel erg belangrijk om een onderscheid te maken tussen 'uitingen van' racisme en 'racisme zelf'. (Wat dus niet relevant is en ook niet klopt.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:13

Natuurlijk is dat wel een verschil en ook relevant… als zeg 10% van de bevolking racistisch is en eerder 5% daarvoor uitkwam en zich zo uitliet, deed maar 5% van de bevolking racistische uitlatingen dan wel liet racistisch gedrag zien.

Als de gehele 10% zich durft uit te laten heb je aan de oppervlakte een verdubbeling. Dat betekent echter niet meteen dat een groter deel van de bevolking ineens racistisch is.

Ik snap niet zo goed hoezo je dat onderscheidt niet zou willen maken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:20

Semantische spelletjes. Ik zou de vraag liever anders willen stellen: wat gaan we doen om te zorgen dat racistische en antidemocratische partijen zoals de PVV zo snel mogelijk uit onze politiek verdwijnen, en we de principes van de Grondwet zoals antidiscriminatie weer gaan uitdragen? Dat is belangrijk. Gespeculeer over iemands diepste theoretische wezen is heel erg leuk, en als je Wittgenstein bent kun je daar ook nog wel enigzins beroemd mee worden, maar persoonlijk vind ik dat de prioriteit meer mag bij het hier en nu - hoe stoppen we de toename van racisme?

En nee, daarvoor hebben we geen gefilosofeer nodig maar het nemen van maatregelen. Hoe spreken we de media aan op hun gestook, hoe houden we ambtenaren aan de wet, hoe weren we racisten uit de politiek?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:23

Wat ik niet heel goed begrijp, is dat Van der Plas in het begin erg vol was van Omtzigt, het was Pieter voor en Pieter na.
Ik begreep dat wel, immers Omtzigt komt uit de conservatieve tak van het CDA en dat was bij uitstek de partij voor de boeren.
Maar ergens is zij helemaal omgedraaid en is het nu vooral PVV en Wilders.

In deze laatste discussie over de plannen van de PVV, suggereerde zij direct op X dat Pieter aan het jokken was. Ik vond dat wel weer een extra duwtje over de rand.
Van der Plas is zeer opportuun, denk ik. Zij kies voor de overwinnaar en sluit zich daar bij aan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:24

996981 schreef:
Natuurlijk is dat wel een verschil en ook relevant… als zeg 10% van de bevolking racistisch is en eerder 5% daarvoor uitkwam en zich zo uitliet, deed maar 5% van de bevolking racistische uitlatingen dan wel liet racistisch gedrag zien.

Als de gehele 10% zich durft uit te laten heb je aan de oppervlakte een verdubbeling. Dat betekent echter niet meteen dat een groter deel van de bevolking ineens racistisch is.

Ik snap niet zo goed hoezo je dat onderscheidt niet zou willen maken?

Gelukkig, zo zie ik het ook. Naar mijn mening is er racisme in onze samenleving, maar er is lang over gezwegen. Het was maatschappelijk en sociaal gezien ook beter om je op de vlakte te houden. Dat was lange tijd meer de norm en tegenwoordig is die sociale rem er minder. Ook hier op bokt zie je dat, mensen die zeggen liever niet in een wijk te willen wonen waar meer dan gemiddeld veel allochtonen wonen, of er op andere manier liever niet mee te maken hebben. Er zijn zelfs boktnamen met een dubbele acht erin en daarvan is toch wel bekend dat het een neonazistische boodschap heeft?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:32

Shadow0 schreef:
Semantische spelletjes. Ik zou de vraag liever anders willen stellen: wat gaan we doen om te zorgen dat racistische en antidemocratische partijen zoals de PVV zo snel mogelijk uit onze politiek verdwijnen, en we de principes van de Grondwet zoals antidiscriminatie weer gaan uitdragen? Dat is belangrijk. Gespeculeer over iemands diepste theoretische wezen is heel erg leuk, en als je Wittgenstein bent kun je daar ook nog wel enigzins beroemd mee worden, maar persoonlijk vind ik dat de prioriteit meer mag bij het hier en nu - hoe stoppen we de toename van racisme?

En nee, daarvoor hebben we geen gefilosofeer nodig maar het nemen van maatregelen. Hoe spreken we de media aan op hun gestook, hoe houden we ambtenaren aan de wet, hoe weren we racisten uit de politiek?

Op internet oplossingen aandragen over diepgewortelde, eeuwenlang bestaande issues is ook leuk, maar lost het probleem evenmin op

Of we hier nu filosoferen of mogelijke ideeën aandragen, het haalt beide helaas niks uit.

Wil je echt wat doen zul je je in het politieke speelveld moeten begeven