Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMANDRA schreef:Maar als we er netjes over hebben is het gewoon ontopic? Het is immers het “algemeen” politiek topic. Dus zou wel benieuwd zijn naar je mening hierop.
Ik vind je fijner reageren de laatste pagina’s, dus daarvoor mijn complimenten
pien_2010 schreef:AppleSter schreef:Dat er nu ook (weet niet hoe dat de vorige keer was) heel wat allochtone Nederlanders op zijn partij gestemd hebben geeft wel aan mensen van allochtone afkomst niet allemaal zo negatief naar Wilders kijken. En dat ze zelf zo goed geïntegreerd zijn in onze samenleving dat ze zichzelf identificeren als Henk en Ingrid.
Ik heb hier eens op gegoogeld en vroeg me af hoeveel mensen hebben er dan op Wilders gestemd en waarom. Dit is de mening van één iemand, maar het klinkt wel logisch en zou dus vooral te maken hebben met het feit dat in Nederland mensen met een migratie achtergrond vooral heel conservatief zijn en dat één leider die gewoon zegt hoe het zit, ze aanspreekt. Dus dan is het meer een cultureel dingetje waarbij deze mensen aansluiting vinden bij de PVV volgens schrijfster Gül.
Ik kwam onderstaand stukje tegen geschreven door een Nederlands Turkse schrijfsterCitaat:Geert Wilders is nogal een controversiële politicus. Mede door zijn harde uitspraken over migratie en de islam. Toen de PVV vorige week de verkiezingen won, vreesden sommige Nederlanders voor het asielbeleid, de omgang met migranten, de toekomst van Nederland en de moslims die hier wonen.
Maar Gül schijnt daar bij WNL op Zondag een ander licht op. Want volgens haar zijn er ook behoorlijk wat mensen met een migratieachtergrond die op Wilders stemden. „Er wordt gedaan alsof mensen met een migratieachtergrond links-progressief zouden zijn, maar dat zijn ze niet. Dat is nooit mijn ervaring geweest en volgens mij van niemand. Maar dat wordt wel zo voorgeschoteld.”
‘Veel allochtonen zijn conservatief’
De schrijfster vervolgt: „Mijn ervaring is meestal dat vooral mensen met een islamitische achtergrond juist heel conservatief zijn. Daarom verbaast het mij ook helemaal niet dat ze PVV hebben gestemd, want ja.. dat is een autoritaire leider. Ze zijn sociaal-cultureel conservatief en zijn voor de bewaking van de culturele identiteit.”
Gül benadrukt dat het bij de PVV niet om „hun culturele identiteit” gaat. „Maar ze begrijpen het meer. Omdat ze toch met een been in de cultuur van herkomst land zitten.” Volgens haar voelen veel mensen met een migratieachtergrond weinig voor links-progressieve thema’s als feminisme, LGBT+-rechten of klimaat. „Ik denk dat veel mensen met een allochtone achtergrond conservatief zijn en daarom op Wilders stemmen.”
Janneke2 schreef:Gesprek van de heer Jetten met de verkenner.
Hij gebruikt de termen 'conservatief rechts en extreem rechts' en vindt dat die partijen maar met elkaar moeten gaan praten.
Een logisch idee, waar ik achter vermoed: 'lukt dit niet, gaan we verder praten'. En dat de Democraten geen zin hebben in de pvv lijkt me helder.
Avalanche schreef:Dan moet je het vooral doen.
Ik heb ooit de mogelijkheid gehad in Zwitserland te kunnen blijven wonen, en ik heb er lang spijt van gehad dat ik het niet gedaan heb. Nu heeft Zwitserland vooral bijzonder weer, zeker in de bergen, maar ik mis de rust en de natuur.
Ja, ik mis het enorm. Ik woonde daar op een boerderij, we hadden honden, en je kon gewoon de achtertuin uitlopen, de bergen in........ en als ik nu de kans krijg, doe ik het.
Ga je droom achterna. Je krijgt vooral spijt van de dingen die je niet gedaan hebt. En idd, terug kan altijd.
AppleSter schreef:Ik probeerde je niets te vertellen daarover hoor; ik gaf enkel aan dat Lale Gül misschien niet het beste voorbeeld is omdat zij juist los is gekomen uit zo’n heftige achtergrond.
Knap dat jouw vriendin uit Afghanistan kon vluchten.
Ik weet niet zoveel van de orthodoxe islam, tuurlijk ken ik de nare verhalen maar dat is het dan ook. Misschien moet ik daar maar blij om zijn.
Avalanche schreef:Ik snap je. Het helpt soms ook om je te verdiepen in hoe indoctrinatie werkt, en hoe mensen vanuit zo'n extreme opvoeding soms, ook als ze in een ander land wonen, wel hun cultuur en godsdienst willen vasthouden, en daarin soms best heel radicaal zijn.
Ik heb veel moslim jongeren ontmoet en ermee gepraat, en mijn ervaring is dat mensen door middel van integratie deradicaliseren. Je ziet ook dat de reactie van mensen die minder bekend zijn met allochtonen (niet pc ik weet het, wel duidelijk) best veel extremer anti is. En vaak als je met elkaar in gesprek gaat, kom je erachter dat je vooral allebei mens bent in de eerste plaats.
Kom je erachter dat iemand die homoseksueel is, gewoon hetzelfde werkt als jij en niet van de duivel bezeten is(ik ben zo gay als iets, dus dit is even mezelf ook op de hak nemen)
En het leuke daarvan is, dat je toleranter wordt naar elkaar, en je dus echt ziet dat bepaalde groepen deradicaliseren, en dat is een mooi ding. En dat is mijn issue met de PVV in het verleden. Ik zie de problemen die hij ziet ook, en ik denk ook dat we ze moeten oplossen. Ik heb alleen andere ideeën over wat werkt. Maar polariseren werkt niet.
Ik ben helemaal niet zo vreselijk links eigenlijk, ik zou mezelf eerder centrum-links noemen. Ik zie vooral de waarde van het polderen. Ik heb daar Nederland in het verleden weleens om vervloekt. Maar ouder worden doet ook wat, en ik merk keer op keer dat met elkaar in gesprek gaan, benadrukken dat we allebei mens zijn, en het allebei leuker willen hebben, begrip voor elkaar en empathie met elkaar bruggen bouwen.
Ik ben er van overtuigd dat bruggen bouwen helpt.
lies schreef:Ben benieuwd uit welke betrouwbare bron jij haalt dat Timmermans miljonair is.
Ik zie nergens pvv stemmers negatief weggezet worden hier in het topic. Wilders wel, maar dat mag ook gewoon he. Dat is een mening over een politicus. Een man wiens meningen en/of persoon sommigen totaal niet aanstaat.
Huh, ik zie nu je bericht over in groepjes 'aanvallen'. Wat een onzin, dit is een forum. Je kunt hier niet 1 op 1 discussiëren.
secricible schreef:Maar hoe is Wilders voor het behoud vd Nederlandse cultuur? Npo zenders weg, geen geld meer naar culturele organisaties? Verstaan jullie dan wat anders onder cultuur dan ik?
Hij wil geen andere culturen, maar de onze ook niet heb ik het idee...Citaat:Stoppen met kunst- en cultuursubsidies
secricible schreef:Maar hoe is Wilders voor het behoud vd Nederlandse cultuur? Npo zenders weg, geen geld meer naar culturele organisaties? Verstaan jullie dan wat anders onder cultuur dan ik?
Hij wil geen andere culturen, maar de onze ook niet heb ik het idee...Citaat:Stoppen met kunst- en cultuursubsidies