Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:23

En Erdogan begint ook stevig uit de hoek te komen…
Als Turkije zich gaat roeren, zit de lont echt in het kruitvat…

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:38

mysa schreef:
Babootje schreef:
https://twitter.com/WarFrontline/status ... 0877760947

Yemen heeft Israel de oorlog verklaard.

Maar vraag me af: is dat Yemen of de Houthi- rebellen? Denk het laatste?

De Houthi’s zijn op dit moment de machthebbers in het grootste gedeelte van Jemen. De overheid heeft zich praktisch teruggetrokken. De Houthi’s = Jemen dus.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:44

Zonde dat we als "het westen" lijken te verliezen... Dat zulke groepen zoals die in Jemen ingrijpen zou niet nodig moeten zijn.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:47

Jemen heeft genoeg aan haar eigen hoofd. Maar ja…

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 00:05

Ach... Amerika ook...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 00:14

Ja maar dit is niet te vergelijken natuurlijk. Miljoenen van hun eigen mensen verhongeren al dik tien jaar.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 00:20

Afbeelding

Zag net wel een filmpje dat diverse vervoerbedrijven in België geen wapens meer exporteren naar Israël, dat zijn wel mooie acties.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 00:22

Afbeelding

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 00:34

Bravo
Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 00:42

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 00:54

Dus, Israël gooit bommen op een tentenkamp...en dit is de titel die de NOS geeft? Alsof het een meteoriet is ofzo...
En dan zijn er nog mensen die geloven dat de media anti-Israel is.. Dan leef je echt op een andere wereld.

Afbeelding

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 01:28

Cowboy55 schreef:
hwn schreef:
Ik probeerde die net te delen op FB, en kreeg melding dat ie verwijderd is wegens gedeeltelijk onjuiste informatie. De propaganda-oorlog draait nog op volle toeren, en FB is duidelijk in handen van de zionisten. <KNIP>

The lunatics have taken over the asylum.....

*ONTSTIPT*

Nou....

Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 07:57

FiveSports schreef:
Dus, Israël gooit bommen op een tentenkamp...en dit is de titel die de NOS geeft? Alsof het een meteoriet is ofzo...
En dan zijn er nog mensen die geloven dat de media anti-Israel is.. Dan leef je echt op een andere wereld.

[ [url=m/vkN2HI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is wel een beetje spijkers op laag water zoeken. Ik haak ook af, ik vind je erg fanatiek en onredelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 08:48

FiveSports schreef:

Heb je het item gezien? Er was verdorie een enorme krater in de grond geslagen. Een gat van jewelste was zichtbaar. Wat een drama. Hoe laag kun je zinken als land om zo'n kamp van weerlozen mensen weg te vagen. Ongekend wat daar gebeurt en dat verdient maar één reactie en dat is afwijzing!
Jij leeft in een andere wereld. Kom op zeg.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 08:59

Pien, ik denk dat FiveSports het met je eens is, dat er bedoeld wordt dat de titel te neutraal zou zijn en niets zegt over deze daad door Israël. De post leest misschien niet heel duidelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:08

Tieneke schreef:
Pien, ik denk dat FiveSports het met je eens is, dat er bedoeld wordt dat de titel te neutraal zou zijn en niets zegt over deze daad door Israël. De post leest misschien niet heel duidelijk.

Dat had ik echt niet door. Ik dacht net als Urbanus dat ze de media anti Israël vindt. Sorry FiveSports!
Bedankt Tieneke. Het is nog vroeg.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:36

FiveSports schreef:
Zonde dat we als "het westen" lijken te verliezen... Dat zulke groepen zoals die in Jemen ingrijpen zou niet nodig moeten zijn.

Het westen heeft allang “ verloren “. Er moet een omslag in gedachtengoed komen. Het westerse gedachtengoed is niet zaligmakend en zeker niet 1 op 1 toepasbaar over de gehele wereld. Ofschoon we prediken zo democratisch te zijn, zijn we zeer bedreven in het doordrammen van onze waarden. Dat zet kwaad bloed in andere delen van wereld. Het westen is niet zo braaf als we dat zelf graag willen geloven. We leven in het “ staartje “ van westerse colonisatie. Opmerkelijk dat het zo lang geduurd eer men in verzet komt.

Wij mogen de hand eens in eigen boezem steken. Een goed bezien waar wij als het westen de fout in gaan.
Natuurlijk moeten we onze democratie bewaken, maar tegen welke prijs? En moet dat op grondgebied van anderen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:37

Erg interessante berichten, dank daarvoor. (Germie, mooi!)
Goed van België om concreet actie te ondernemen!

Media moet natuurlijk onafhankelijk zijn, maar in hoeverre je dat volledig kunt zijn als je bent opgegroeid en leeft in een pro Israël geschiedenis en cultuur?
Ik denk dat de NOS goede informatieve berichtgeving heeft. Het is goed om kritisch te zijn, maar laten we niet aan alle betrouwbare bronnen gaan twijfelen, dat vergroot de chaos alleen maar denk ik.

Als mensen geen zin meer hebben in dit topic dat kan natuurlijk, staat iedereen vrij.
Maar jammer als mensen afhaken vanwege de mening van anderen. Laten we nou het voorbeeld van niet meer in gesprek gaan niet volgen.

Eens Pareltjes :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:37

pien_2010 schreef:
Tieneke schreef:

Dat had ik echt niet door. Ik dacht net als Urbanus dat ze de media anti Israël vindt. Sorry FiveSports!
Bedankt Tieneke. Het is nog vroeg.

Nee, dat denk ik niet. Ik denk wel dat Fivesport erg anti- Israël is en ik heb geen behoefte aan een ongenuanceerde discussie.

Laten we niet gaan doen alsof Hamas helemaal top is. (Of wel, ik heb ontstipt dus you do you)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:43

Pareltjes schreef:
FiveSports schreef:

Het westen heeft allang “ verloren “. Er moet een omslag in gedachtengoed komen. Het westerse gedachtengoed is niet zaligmakend en zeker niet 1 op 1 toepasbaar over de gehele wereld. Ofschoon we prediken zo democratisch te zijn, zijn we zeer bedreven in het doordrammen van onze waarden. Dat zet kwaad bloed in andere delen van wereld. Het westen is niet zo braaf als we dat zelf graag willen geloven. We leven in het “ staartje “ van westerse colonisatie. Opmerkelijk dat het zo lang geduurd eer men in verzet komt.

Wij mogen de hand eens in eigen boezem steken. Een goed bezien waar wij als het westen de fout in gaan.
Natuurlijk moeten we onze democratie bewaken, maar tegen welke prijs? En moet dat op grondgebied van anderen?

Welk gedachtengoed is beter? Wat is eigenlijk het "Westers gedachtengoed"? Ik vind het persoonlijk in veel andere landen niet per se beter gaan qua waarden en normen bijvoorbeeld...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:51

Citaat:
Natuurlijk moeten we onze democratie bewaken, maar tegen welke prijs?

Tegen alle prijs! Democratie is het hoogste goed voor mij.
Ik vind het erg fijn dat ik "Onze " Mark waardeloos mag vinden en dat zelfs mag uiten zonder dat ik in het gevang kom.

Maar ik ben het met je eens dat het westen meer respect mag opbrengen voor andere culturen en meer hand in eigen boezem mag steken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 10:03

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 10:15

De msm pro israel?
Maar als ik dit soort dingen zie, dan is het niet het geval:
https://www.youtube.com/watch?v=leO9IgMqeyc

Veel landen steunen echter wel Israel met wapens e.d.

Het is een lastig conflict die de inwoners zelf in principe niet willen. Maar je moet je voorstellen dat de Belgen gaan zeggen dat Nederland het beloofde land is en dat ze daar mogen wonen.
Dat gaat prima, er komen er nog niet te veel, en je kunt prima samenleven. Dan zeggen de Belgen, maar Brabant en Limburg zijn nu van ons. En zo gaat het door en op een gegeven moment leven de Nederlanders alleen nog in Groningen. Dat is dus zeg maar Gaza. Heel dichtbevolkt, ingesloten, je kunt nergens meer naartoe. Het ligt aan zee, maar heeft geen echte haven, geen luchthaven, en alleen via buurlanden kun je eten aanvoeren omdat je zelf niet de mogelijkheid hebt om het te verbouwen. Dan voel je je inderdaad opgesloten. Gaza is nooit een heel fijn gebied geweest als daar je wiegje stond. Het is een lastig conflict waar natuurlijk aan beide kanten dingen gebeuren die niet kunnen of horen.

Als je de geschiedenis van het conflict wilt zien of horen, dan is dit een goede video, gemaakt voordat deze oorlog uitbrak, maar het legt wel precies uit hoe het zit:
https://www.youtube.com/watch?v=7wyEAK7STy8

En hier nog een video van voor deze oorlog over het conflict:
https://www.youtube.com/watch?v=FTm0SyrdAvk

Hier nog een video van 8 jaar oud, in de eerste minuut zie je de hekken en muren zoals ik ze dus ook gezien heb daar. Maar het legt ook de Westbank uit: https://www.youtube.com/watch?v=E0uLbeQlwjw

Het leven in Gaza was altijd al slecht, hier nog een video over het leven in Gaza van 3 jaar geleden:
https://www.youtube.com/watch?v=RqXJ8-G7T0o

Deze is ook duidelijk, en vanaf 8 minuten een bijzonder interview:
https://www.youtube.com/watch?v=RqXJ8-G7T0o

Surveillance ballonnen tussen Israel en Gaza, landbouwgrond wat Gaza nog had mag niet gebruikt worden, een strook waar niemand mag komen van Israel ligt op grondgebied van Gaza, Israel die bepaalt hoe veel calorieën iedereen in Gaza krijgt. Hier waren ook vele videos over, maar je vindt nu allemaal nieuwere videos in je hits.
Zo ook heeft Nederland meebetaald aan een haven in Gaza zodat ze zelf meer onafhankelijk konden worden. Voordat de haven operationeel was is deze weer gesloopt en nooit geheel operationeel geworden. Ook hier waren videos over te vinden op youtube.
Het leven in Gaza is nooit echt fijn geweest.

Inwoners van Israel krijgen te horen dat ze Gaza aanvallen om de gegijzelde mensen vrij te krijgen. Degene waar ik contact mee heb werkt vandaag in Haifa, het leven gaat er door en het is relatief veilig zegt hij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 10:29

De media doet het nooit goed. Volgens de mensen die extreem pro Israel zijn is de media juist pro palastina of nog erger de media wordt zelfs beschuldigd om pro Hamas te zijn.

Volgens mij probeert de media juist een evenwichtig beeld te schetsen, maar dat is behoorlijk moeilijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 10:59

pien_2010 schreef:
FiveSports schreef:

Heb je het item gezien? Er was verdorie een enorme krater in de grond geslagen. Een gat van jewelste was zichtbaar. Wat een drama. Hoe laag kun je zinken als land om zo'n kamp van weerlozen mensen weg te vagen. Ongekend wat daar gebeurt en dat verdient maar één reactie en dat is afwijzing!
Jij leeft in een andere wereld. Kom op zeg.

In dat kamp van weerloze mensen zat een militaire basis van Hamas. Dat is wat Hamas doet: Onschuldige Palesteinse burgers als als schild gebruiken. Het hoofdkwartier en de voornaamste ingang van het gangenstelsel zit onder het ziekenhuis in Gaza stad.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20231031_97479051
Bij de aanval op Jabalia-vluchtelingenkamp in Gaza werd een belangrijke Hamas-commandant gedood. Het zou gaan om Ibrahim Biari. Dat heeft legerwoordvoerder Daniel Hagari gezegd tijdens de dagelijkse persbriefing van de Israëlische strijdkrachten.
Biari was volgens de Jerusalem Post een van de leiders van de slachtpartij op 7 oktober. Hij leidde het zogenaamde Jabalia-bataljon. Hij zou in 2004 ook betrokken zijn geweest bij een aanval op de haven van Ashdod, waarbij 13 Israëli’s om het leven kwamen.
Bij de aanval op Jabalia werd ook een vijftigtal andere Hamas-strijders gedood. Ze bevonden zich met Biari in een ondergrondse schuilplaats. De locatie van de schuilplaats was bij het Israëlische leger bekend dankzij de assistentie van de inlichtingendienst Shin Beth. De ondergrondse infrastructuur is volledig vernield, samen met enkele aanpalende gebouwen.

Israel gebruikt dieptebommen om de ondergrondse schuilplaatsen van Hamas te treffen. Bommen die pas in de grond ontploffen. En die slaan een diepe krater. Die krater markeert dus hoogstwaarschijnlijk de ondergrondse schuilplaats van Hamas op die plek.

Neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind wat daar gebeurt. Oorlog is niet de oplossing en vrede lijkt nu verder weg dan ooit.