Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:22

Geen idee Karuna, ik zit hier ook maar op mijn gouden berg. Zo te leven heeft er iemand in jouw regio wel een goedkoper huis kunnen bemachtigen, namelijk het jouwe.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:27

Die kwamen uit het westen ja met een berg geld. Maar de armere delen van nederland hebben geen uitwijk naar nog goedkopere tenzij je de grens over gaat. :n Daar gaat het fout met veel beleid. Bepaald vanuit het duurdere stuk in nederland en lijkt het wel soms geen enkel benul dat er meer nou ja minder dus) is dan dat. En een goedkoper huurhuis vinden is er gewoon niet. Ik word als alleenwonende geacht 650 euro of meer te betalen aan huur. Bijna de helft van mijn netto inkomen. Geen idee waarom dat geacht wordt te kunnen als ik mijn 600 euro min hypotheek al niet meer kan ophoesten gaat 600+ aan huur al helemaal niet :n niet dat ik er met 9 jaar wachttijd maar enigszins in de buurt van de top 10 van reacties kom.

Ik heb het opgelost door idd de grens over te gaan, maar heel veel mensen in dezelfde situatie hebben die keuze niet. En dan heb je na zuinig leven je huis aflosvrij en dan mag je er alsnog de hoofdprijs over betalen terwijl je daarmee je kosten wilden gaan drukken met alleen je aow en misschien minimale pensioen. Helaas pindakaas. Met daarbij ook nog de steeds hoger wordende gemeentelijke lasten wordt het niet bepaald een vetpot voor diegene die geen torenhoog pensioen hebben en een simpel jan modaal huisje

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:37

IMANDRA schreef:
Veulen84 schreef:
Maar ergens tussen de 40 en de 45% van de nederlanders heeft een huurhuis. Die gaan door de jaren heen ook alleen maar steeds meer betalen. En juist die mensen hebben vaker last van inkomstenverliezen na pensioen. Dus waarom zouden die wel moeten betalen en iemand met een koophuis niet? Dan zou je moeten zeggen na pensioen betaald niemand meer voor z'n woning. En anders zou je moeten gaan berekenen wat er voor zorgt dat beide groepen gelijk zijn.

Nouja koophuis is ook een investering, en daar zitten ook meer onkosten in rondom onderhoud. Dus als je ze vergelijkt moet je het goed doen…

Ik zou het echt niet terecht vinden als álle woonhuizen als vermogen worden gezien.

Ik zei ook dan moet je dat precies uitrekenen. Maar feit is dat mensen met huurhuizen niet het voordeel hebben van weinig lasten na hun pensioen. Ze betalen hun hele leven meer geld aan hun huis en hebben iets voordeel op sommige vaste lasten (veel betalen ze ook wel). Dat levert al een ongelijkheid op. En vervolgens na pensioen wordt die ongelijkheid groter omdat ze geen huis hebben om naar 0 af te schrijven.

Als je financiele gelijkheid wil creeeren kan dat maar op 3 manieren. Of je verhoogt de laste van de groep aan de bovenkant. Of je verlaagt de lasten van de groep aan de onderkant. Of je doet beide.

Cer

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:40

Nou ja je hebt meer vrijheid met een huurhuis, onderhoud valt grotendeels weg..
En als je “how to get rich” op Netflix bekijkt is de eerste tip “geen huis kopen” want met de rente ben je aan t einde van de rit duurder uit dan dezelfde periode in een huurwoning :+

(Nb, het is een Amerikaans programma ;) )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:50

Veronica2 schreef:
Verootjoo, maar wel 2 verdieners? Het is op zich wel verstandig om voor een goed pensioen te zorgen en ik vind ook dat dat aan de werkgeverskant beter moet. Wat me wel echt zorgen baart is dat de jeugd alleen nog maar parttime wil werken en ze zich kennelijk niet realiseren dat ze daarmee ook niet voldoende pensioen opbouwen. Er komt een keer een enorme verarmingsslag in dit land en dat komt als die generatie aan het zogezegde roer is.

Wij zorgen ook zelf wel voor een goed pensioen hoor.
Sparen we zelf voor, en ons huis is ook pensioen.
We werken hard en sparen hard (in hoeverre dat nu nog gaat want omg wat is het leven duur) maar ik vind het daarom dus niet fair als onze appel voor de dorst nog meer belast gaat worden.

Part time werken kan ik overigens alleen maar toejuichen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:52

Cer schreef:
Nou ja je hebt meer vrijheid met een huurhuis, onderhoud valt grotendeels weg..
En als je “how to get rich” op Netflix bekijkt is de eerste tip “geen huis kopen” want met de rente ben je aan t einde van de rit duurder uit dan dezelfde periode in een huurwoning :+

(Nb, het is een Amerikaans programma ;) )

Dat is ook wel onzin. Een eigen huis is vermogen wat passief toeneemt, hoef je niets voor te doen, en alles wat je investeert krijg je met rente terug.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:00

Dat krijg je toch alleen maar terug als je verkoopt en als t geen crisis is?
Als je er blijft wonen, heb je gewoon een woning, verder niks bijzonders

Passief? Je betaalt toch ?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:11

Uiteindelijk niet meer. Je betaalt af, en dus stop je gewoon geld in je eigen portemonnee. Het huis zelf is ook wat waard, en dingen die je erin stopt, zoals een badkamer, keuken, verbouwingen is geld wat je niet weggooit, dat krijg je terug bij verkoop. Maar ook het huis zelf is allesbehalve waardeloos.
Bij huren blijft het huis van de verhuurder en dus ook alles wat je eraan laat doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 14:31

Avalanche schreef:
Uiteindelijk niet meer. Je betaalt af, en dus stop je gewoon geld in je eigen portemonnee. Het huis zelf is ook wat waard, en dingen die je erin stopt, zoals een badkamer, keuken, verbouwingen is geld wat je niet weggooit, dat krijg je terug bij verkoop. Maar ook het huis zelf is allesbehalve waardeloos.
Bij huren blijft het huis van de verhuurder en dus ook alles wat je eraan laat doen.

Nou, je stopt niet alleen geld in je eigen portemonee, hoor. Je stopt ook een hoop geld in de portemonee van de bank :=. En dan ook echt een hele hoop.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:35

Je verbouwing terug bij verkoop is niet perse waar… als ik een roze glitterwc fantastisch vind, helpt dat niet perse bij de verkoop (maar wel bij mijn woongenot, bij wijze van :P )

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:44

_San87_ schreef:
Avalanche schreef:

Nou, je stopt niet alleen geld in je eigen portemonee, hoor. Je stopt ook een hoop geld in de portemonee van de bank :=. En dan ook echt een hele hoop.

Huren is in nederland nog steeds duurder dan kopen. Daar is best veel over geschreven de afgelopen jaren. Ook 1 van de redenen dat er nu een puntensysteem komt in de vrije sector en dat er aangescherpte regels zijn voor het verhogen van huur.

https://www.businessinsider.nl/huis-kop ... en-kosten/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:50

Ja dat zal
Maar kopen is ook niet helemaal gratis :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:51

Cer schreef:
Ja dat zal
Maar kopen is ook niet helemaal gratis :+

Klopt. Maar de vraag is of het niet erg veel extra inkomensongelijkheid veroorzaakt als je stenen hebben niet belast. En ik denk eigenlijk van wel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:53

_San87_ schreef:
Avalanche schreef:

Ja maar aan het eind van de dag is het huis van jou. En dat is gewoon vermogen wat je hebt, en wat je niet hebt als je huurt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:58

Avalanche schreef:
Dat is ook wel onzin. Een eigen huis is vermogen wat passief toeneemt, hoef je niets voor te doen, en alles wat je investeert krijg je met rente terug.

Als je een hypotheek van 300.000 hebt met een rente van 5%, dan betaal je alleen al aan rente 15000 per jaar!
Daarnaast nog de aflossing.
Als je al overwaarde hebt en je gaat naar een verpleegtehuis mag je eerst je eigen vermogen opeten.
Het beste is om lekker te leven en je geld op te maken voordat je oud bent.

Mijn moeder huurt, heeft geen vermogen, krijgt huursubsidie en heeft minder (vaste) lasten dan mijn vader die nog in een eigen huis woont die best veel geld waard is.

Edit: moeten zij naar het verpleegtehuis, dan betaald mijn moeder niets en mijn vader 2650 per maand.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 30-07-23 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:01

Laten we zeggen dat je hypotheeklasten van 1000 per maand vervallen, want huis afbetaald.

En laten we zeggen dat je een huis van 5 ton hebt. Belast tegen een fictief rendement van 3% en daar dan 30% belasting over. Fictief rendement is dan dan 15.000 per jaar. Dan betaal je 4500 belasting per jaar.

Je woonlasten gaan dus van 12.000 per jaar terug naar 4500 per jaar.

Lijkt mij vrij redelijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:02

Dat. En aan huur betaal je over het algemeen nog wel meer dan 12.000 in een jaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:07

Tango1979 schreef:
Laten we zeggen dat je hypotheeklasten van 1000 per maand vervallen, want huis afbetaald.

En laten we zeggen dat je een huis van 5 ton hebt. Belast tegen een fictief rendement van 3% en daar dan 30% belasting over. Fictief rendement is dan dan 15.000 per jaar. Dan betaal je 4500 belasting per jaar.

Je woonlasten gaan dus van 12.000 per jaar terug naar 4500 per jaar.

Lijkt mij vrij redelijk.

Mijn moeder betaald +/- 350 netto per maand huur, met hetzelfde inkomen als mijn vader die meer betaald (a: nog een kleine hypotheek, b: huis is meer waard).
Bij mijn moeder is laatst haar huis ge-updated, nieuwe keuken, aangepaste badkamer enz.
Mijn vader moet alles zelf betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:07

Avalanche schreef:
Dat. En aan huur betaal je over het algemeen nog wel meer dan 12.000 in een jaar.

Niet als je sociaal huurt.
Ken ook genoeg mensen die veel verdienen en als nog max 750 betalen.
En als je alleen een AOW-tje hebt krijg je huursubsidie en andere tegemoetkomingen, als je een eigen huis hebt niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:09

Dat is dan wel meer dan 12.000 :) ik snap je punt wel, maar het blijft gewoon geld weggooien imo

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:13

Nee, de maximale sociale huur is dit jaar ruim 800 euro, wat neerkomt op krap 10.000 per jaar, dus ruimschoots onder de 12.000 die je benoemd.

Daarnaast ben je met het betalen van de huur klaar met je kosten aan je woning. Terwijl met een eigen woning groot onderhoud er gewoon nog bij komt aan kosten. En groot onderhoud is noodzakelijk voor zowel het mee laten stijgen van je woningwaarde met de markt als het woongenot.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 15:19

Veulen84 schreef:
_San87_ schreef:

Huren is in nederland nog steeds duurder dan kopen. Daar is best veel over geschreven de afgelopen jaren. Ook 1 van de redenen dat er nu een puntensysteem komt in de vrije sector en dat er aangescherpte regels zijn voor het verhogen van huur.

https://www.businessinsider.nl/huis-kop ... en-kosten/

Huren is inderdaad bizar duur in NL :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 15:21

Avalanche schreef:
Dat is dan wel meer dan 12.000 :) ik snap je punt wel, maar het blijft gewoon geld weggooien imo

Huren is natuurlijk geen geld weggooien. Je bouwt misschien niets op, maar je koopt wel een stuk gemak en bescherming voor je geld :).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:26

Ik weet ook nog dat huren ook meer vrijheid geeft, minder vast zitten
Toen ik in de crisis een baan verloor had ik het een poosje goed benauwd ivm de hypotheek die wel betaald moest worden.. dat kan je niet per maand opzeggen ofzo..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:31

En als er regels komen voor verduurzaming word het ook nog lastig als huiseigenaar.

Maargoed, elk nadeel heeft zijn voordeel.

Op welke partij moeten we stemmen als we de huizen niet belast willen hebben? Ik weet dat eigenlijk niet.