Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 22:58

IMANDRA schreef:
elnienjo schreef:
Goed artikel van Leon de Winter over WEF:
https://twitter.com/rkemp59/status/1579 ... _viZQ&s=19
Ik zie parallellen met de Handmaids Tale wat er aan de hand is.

Hij beweert dat “we” niet geloven dat klimaatverandering ook door natuurlijke oorzaken wordt gedreven.. wie beweert dat? Volgens mij weet elk weldenkend mens dat zowel mens als natuur een invloed heeft. Echter kunnen we aan het eerste wat doen, en zorgen dat het meer natuurlijk en dus veel minder snel verloopt.

Het gaat er om dat in die kringen een bepaald narratief is gekozen en dat wetenschappers die niet in dat gekozen narratief meegaan buiten spel gezet worden. Er zou altijd discussie mogelijk moeten blijven en naar wetenechappers geluisterd moeten worden. Het begint de vormen van een religie aan te nemen en in die geldverslindende waanzin worden we allemaal meegesleurd. Bovendien is het een zeer beangstigende ontwikkeling dat censuur een steeds grotere rol gaat spelen. Partijen die hun mond vol hebben over democratie willen bepalen wie wat mag zeggen in de media of op internet. Heel enge ontwikkelingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:09

Nee. De wetenschap blijft altijd opnieuw vragen stellen en onderzoeken verrichten. En als 99% van alle onderzoeken bewijzen dat klimaatverandering zonder twijfel door de mens komt dan is het niet meer dan logisch dat elke politicus erop vertrouwt dat dat klopt.
Als jij vindt dat er naar wetenschappers geluisterd moet worden, waarom luister je zelf dan niet naar die 99%? Heel hard roepen dat alle wetenschappers het fout hebben, en dan wel de politici verwijten dat ze niet naar een onbekende natuurkundige luisteren omdat die toevallig een boek heeft geschreven dat wél min of meer binnen je straatje past :+

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:10

Nou ja , we kunnen wel concluderen met de extreme regenbuien in Nederland , dat er zeker wel een vorm van klimaatverandering is. En nu zijn de buien nog af en toe maar we gaan er echt naar toe dat het regelmatig voor gaat komen. Laat de Nederlandse infrastructuur nog niet goed aangesloten op extreme weersomstandigheden. Ik denk dat hevige stormen ook geen uitzondering meer gaan zijn , maar normaal.

In de winter geen sneeuw en ijs meer want het vriest nog amper. Afgelopen winter was haast op 1 hand te tellen hoe vaak het gevroren had. Dat klinkt fijn , een wat warmere winter maar ik zie nu al veel nadelen en dat is toch echt wel ongedierte. Kijk maar eens hoeveel vliegen / ongedierte in de vorm van bijvoorbeeld mijten , vlooien en teken zijn. al die kleine beestjes komen de winter met de hoge temperaturen feilloos door.

Als we niks gaan doen , betekend dat er veel mensen komen te overlijden door noodlottige weersomstandigheden. Maar tegen die tijd kunnen we daar weer flink over gaan klagen dat niemand van de regering wat heeft gedaan :+

Ach ik houd mooi droge voetjes hier in mijn woonplaats , maar ik ben niet van plan om al die mensen die nu zo gemakkelijk praten over Groningen en het boren van gas op te vangen. Wij zitten nu al een soort van figuurlijk met onze voeten in bepaald water. Dan is de rest ook een keer aan de beurt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:12

8nnemiek schreef:
Nee. De wetenschap blijft altijd opnieuw vragen stellen en onderzoeken verrichten. En als 99% van alle onderzoeken bewijzen dat klimaatverandering zonder twijfel door de mens komt dan is het niet meer dan logisch dat elke politicus erop vertrouwt dat dat klopt.
Als jij vindt dat er naar wetenschappers geluisterd moet worden, waarom luister je zelf dan niet naar die 99%? Heel hard roepen dat alle wetenschappers het fout hebben, en dan wel de politici verwijten dat ze niet naar een onbekende natuurkundige luisteren omdat die toevallig een boek heeft geschreven dat wél min of meer binnen je straatje past :+

Dit.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:42

Leon de Winter doet al een tijd raar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:45

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:16

Dat navelstaren vind ik zo irritant!
Er zijn momenteel grote wereldwijde dingen aan de hand.
Net als gister, achteraf corona beslissingen bla bla. Tjonge, niemand kon toch in de toekomst kijken? Het was reageren op een crisis situatie.
En nu proberen ze NL in de benen te houden door de dure compensatie op energiekosten. Met de verwachting dat de euro in waarde gaat verliezen terwijl energie in dollars wordt betaald.
Dus de verwachting is dat er op andere zaken bezuinigd moet gaan worden. Waarop?
Het gaat spannend worden de komende jaren, niet alleen bij ons maar vooral in armere landen.. waar wij dan uiteindelijk ook wel last van gaan krijgen.
Ook binnenlands, als je in een arme wijk woont en de halve buurt heeft het koud en krijgt honger, dan wordt het misschien wel onveilig.

Ik denk zelf dat het nu verstandiger is om Europees te denken en politiek te voeren ipv ieder land als eilandje. Samen sterk, de beschikbare landbouwgrond slim inrichten, en zo ook de industrie. Handel binnen EU niet meer als export zien. Beschikbare energie beter stoomlijnen, dus dashboard, en erop sturen dat energie slim en op de juiste momenten gebruikt wordt.
Laten ze zich met de juiste dingen bezighouden en stop met het tijd besteden aan navelstaren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 08:33

germie schreef:
Volgens mij wordt vanmiddag Rutte onder ede verhoord over de gaswinningsproblematiek voor de parlementaire commissie. Ben benieuwd hoeveel sorry en selectieve dementie er aanwezig is.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/965454/w ... nte-factor

We weten inmiddels dat hij met uitgestreken smoel kan liegen en zelfs de zwarte piet bij een ander durft leggen. Hij beschuldigde Omtzigt door een ondergrens te gaan recentelijk terwijl het juist Rutte zelf is die structureel door ondergrenzen gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:57

Klimaatverandering is voor mij ook duidelijk aan de gang, kan het gewoon zelf al enorm merken en ik huiver er voor. Dat er ingegrepen moet worden staat voor mij als een paal boven water...alleen de manier waarop? Ik zou graag liever meer groen zien (groene daken), bomen, en zelfs landbouwgrond maar dan ecologisch en meer natuur. Maar ze lijken NL alleen maar voller te willen bouwen en dat is wbt het klimaat echt geen goede ontwikkeling in mijn ogen.

Dat navelstaren is imo een grote reden voor het falende beleid, inderdaad de grote lijnen en lange termijn visie ontbreekt al zolang en zo ontstaat er crisis na crisis.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:15

Er is wel een klimaatverandering aan de gang, maar zoals reeds vaker gezegd niet door de mens of problematisch. Plastic is wel een probleem, plastic soup e.d. Maar het is niet dat onze wateren te vervuild zijn e.d. Dat we te veel volbouwen is denk ik ook wel zo, maar landbouwgronden hebben we zeker ook nodig. Als het lukt om jacobskruid te laten verdwijnen, dan kunnen sommige bermen weer gebruikt worden als veevoer. En in sommige dorpen zou een stuk gras prima kunnen dienen als buurttuin om groenten in te verbouwen. Dat kan natuurlijk ook weer ruzie geven, maar ik weet dat in een dorp hier in de buurt goed gaat tot nu toe. Met de hele buurt hebben ze een stuk gemeentegrond omgetoverd tot 'buurttuin' met bloemen en groenten.
Een deel van de natuur en landbouwgrond zal toch moeten verdwijnen, want er zijn nu eenmaal huizen nodig. Daar ontkom je niet aan. Met het volledig stilleggen van de asielstroom zou je volgens mij zelfs nog steeds huizen nodig hebben. Maar wat je aan natuur en landbouwgrond behoudt, daar gaat het wel goed mee. En dat moet zeker open gesteld blijven voor mensen.
De wolf is wel een serieus probleem aan het worden in Nederland. Dat mag dan natuur zijn, maar de hinder is groot, evenals bij de steenmarter.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 09:17

Elisa2 schreef:
Klimaatverandering is voor mij ook duidelijk aan de gang, kan het gewoon zelf al enorm merken en ik huiver er voor. Dat er ingegrepen moet worden staat voor mij als een paal boven water...alleen de manier waarop? Ik zou graag liever meer groen zien (groene daken), bomen, en zelfs landbouwgrond maar dan ecologisch en meer natuur. Maar ze lijken NL alleen maar voller te willen bouwen en dat is wbt het klimaat echt geen goede ontwikkeling in mijn ogen.

Dat navelstaren is imo een grote reden voor het falende beleid, inderdaad de grote lijnen en lange termijn visie ontbreekt al zolang en zo ontstaat er crisis na crisis.

Daarom is het toestaan van massaimmigratie naar overbevolkt West Europa zo tegendraads. We moeten juist zorgen voor ruimte, ruimte voor weilanden, voor akkers en natuur. Bouwen gaan ze maar doen in een land met een veel lagere bevolkingsdichtheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:26

Citaat:
Het gaat er om dat in die kringen een bepaald narratief is gekozen en dat wetenschappers die niet in dat gekozen narratief meegaan buiten spel gezet worden. Er zou altijd discussie mogelijk moeten blijven en naar wetenechappers geluisterd moeten worden.

Op zich is dit waar.
Of anders gezegd: ook wetenschap is een sociaal proces.
Professoren worden door hun soortgenoten gekozen, af en toe een rebelse mening wordt doorgaans toegejuicht, en dingen die te ver van de algemene opvattingen vandaan staan willen helaas nog wel eens belachelijk worden gemaakt.
Citaat:
Het begint de vormen van een religie aan te nemen en in die geldverslindende waanzin worden we allemaal meegesleurd.
Quatsch.
Citaat:
Bovendien is het een zeer beangstigende ontwikkeling dat censuur een steeds grotere rol gaat spelen. Partijen die hun mond vol hebben over democratie willen bepalen wie wat mag zeggen in de media of op internet. Heel enge ontwikkelingen.

Man en paard graag.

Democratie is niet voor bange mensen, zei Winston Churchill.

Dus wees eens flink en zeg het zonder meel in de mond.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 09:29

De democratie hier is zo goed als dood.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:30

elnienjo schreef:

Nou, wees dan flink en die aan mond op mond beademing...!

Bij alleen maar klagen weet je zeker dat de patiënt overlijdt.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:53

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:02

germie schreef:
Er is wel een klimaatverandering aan de gang, maar zoals reeds vaker gezegd niet door de mens of problematisch. Plastic is wel een probleem, plastic soup e.d. Maar het is niet dat onze wateren te vervuild zijn e.d. Dat we te veel volbouwen is denk ik ook wel zo, maar landbouwgronden hebben we zeker ook nodig. Als het lukt om jacobskruid te laten verdwijnen, dan kunnen sommige bermen weer gebruikt worden als veevoer. En in sommige dorpen zou een stuk gras prima kunnen dienen als buurttuin om groenten in te verbouwen. Dat kan natuurlijk ook weer ruzie geven, maar ik weet dat in een dorp hier in de buurt goed gaat tot nu toe. Met de hele buurt hebben ze een stuk gemeentegrond omgetoverd tot 'buurttuin' met bloemen en groenten.
Een deel van de natuur en landbouwgrond zal toch moeten verdwijnen, want er zijn nu eenmaal huizen nodig. Daar ontkom je niet aan. Met het volledig stilleggen van de asielstroom zou je volgens mij zelfs nog steeds huizen nodig hebben. Maar wat je aan natuur en landbouwgrond behoudt, daar gaat het wel goed mee. En dat moet zeker open gesteld blijven voor mensen.
De wolf is wel een serieus probleem aan het worden in Nederland. Dat mag dan natuur zijn, maar de hinder is groot, evenals bij de steenmarter.

Je hebt het inderdaad vaker gezegd maar jij hebt totaal geen onderbouwing en leeft in je eigen wereldje als je dat gelooft. Er is al láng en breed bewezen dat mensen wel degelijk (óók) invloed hebben op het klimaat en dat we dus die vervuilende gedragingen flink moeten gaan beperken. Er is niet voor niks een "consensus" (dwz, heel veel -de zeer flinke meerderheid- wetenschappers zijn het met elkaar eens).

elnienjo schreef:

Oh? Dus we stemmen niet mensen de kamer in die onze belangen behartigen?
Of vind je dat de democratie dood is omdat jouw mening geen overhand heeft in de kamer?

Als de democratie hier al dood is, wat is die dan wel niet in bijv. Amerika met al die regelgevingen om stemmen te beperken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:03

Mirranda schreef:
@ Cer: Ja soms moet je er wat voor over hebben, maar als dat te lang is om te kijken dan hier de verklaring van de diverse MEP's binnen het EU parlement die zich hiermee bezighouden: https://www.youtube.com/watch?app=deskt ... e=youtu.be (26 minuten)

..
eh? hoezo moet ik waar wat voor overhebben? Ik denk dat je de verkeerde aanschrijft :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:08

IMANDRA schreef:
elnienjo schreef:

Oh? Dus we stemmen niet mensen de kamer in die onze belangen behartigen?
Of vind je dat de democratie dood is omdat jouw mening geen overhand heeft in de kamer?

Hmmm, in dat geval, vrij naar Winston Churchill:
democratie is niet voor verwende mensen.

(Want het is hard werk, polderen en compromissen sluiten.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:09

Een democratie heeft goed opgeleide burgers nodig om te kunnen functioneren als bedoeld. En onderwijs in NL is niet bepaald beter geworden. Daar zit ook een groot stuk aan bezuinigingen in en dat voelt op zijn minst als opzet. Samen met het concentreren van niet nederlanders in buurten en dus scholen wat funest is voor beheersing nederlandse taal en wat de nederlandse sociale ongeschreven regels zijn. Naast een stuk gevoel qua wat wel en niet in balans is bij actie - reactie. Resultaat is wel een stuk zagen aan de fundering onder onze welvaart zijnde grondwet, cultuur en nederlandse moreel ethische compas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:15

En tja, ik heb de regels van hoe onze democratie werkt zo ongeveer met de paplepel ingegoten gekregen.

En ik maak me zorgen over het feit dat heel erg veel mensen het ook op school niet geleerd hebben en dus vatbaar zijn voor de malste manipulaties.

Bijvoorbeeld niet weten dat een Tweede Kamerlid niet ontslagen kan worden.
- En dan bijvoorbeeld gedoe à la: 'hij moet ontslagen worden! En dat doen ze niet! Wat ziet daar allemaal achter..!?!?!'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:59

Citaat:
Bij alleen maar klagen weet je zeker dat de patiënt overlijdt.

Zonder het probleem te zien ga je ook niet naar het ziekenhuis en ben je nog geen eens patiënt.

Tao Te Ching; "De eerste stap is de grootste stap, hoe klein deze ook is".

De klagers lopen al 1 stap voor op de struisvogels.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:01

enzino schreef:
De klagers lopen al 1 stap voor op de struisvogels.

+:)+

En nu dus graag nadenken over 'hoe wel'.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:41

Janneke2 schreef:
En tja, ik heb de regels van hoe onze democratie werkt zo ongeveer met de paplepel ingegoten gekregen.

En ik maak me zorgen over het feit dat heel erg veel mensen het ook op school niet geleerd hebben en dus vatbaar zijn voor de malste manipulaties.

Bijvoorbeeld niet weten dat een Tweede Kamerlid niet ontslagen kan worden.
- En dan bijvoorbeeld gedoe à la: 'hij moet ontslagen worden! En dat doen ze niet! Wat ziet daar allemaal achter..!?!?!'

Dit ja.

De democratie is er. Hij werkt alleen niet optimaal door de misinformatie (waar jij overigens ook onderdeel van bent Elnienjo) en gebrek aan kennis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:50

Quatsch, "misinformatie" (een andere mening of zienswijze) en een "gebrek aan kennis" (een andere mening of zienswijze) is altijd onderdeel van een democratie.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:55

Komt ook omdat het onderwerp politiek altijd ontzettend saai is en ook saai wordt verteld. Ik kreeg het onderdeel altijd bij dacht ik maatschappijleer. Alles vond ik interessant behalve dat :+

En met mij zoveel meer. Ik kon er nooit wat van onthouden.