Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:44

Zou het niet de meest luxe noemen, maar ook daar zou gewoon BTW over gerekend moeten worden ja. Brandstof voor auto's is een beetje een twijfelding, als je wat meer afgelegen woont is een auto vaak ook meer een must dan een luxe, maar gas en elektriciteit zijn kritieker.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:45

Mdrf schreef:
rien10 schreef:
Vertel, wat winnen de politici volgens jou? VIP punten? Pokémon kaarten?

een riant salaris en tegemoetkomingen. En vooral veel ego en een gebrek aan empathie richting het werkende volk/mkb.

Een riant salaris? Voor dat geld zou ik die baan nooit nemen. Dan verdien je in het bedrijfsleven met zo'n functie heel wat meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:47

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:

Oh ik dacht dat t om benzine en diesel ging, sorry.

Ook :j

"Het kabinet wil de daling van de koopkracht als gevolg van de hoge inflatie beperken met onder meer tijdelijke verlagingen van de accijnzen op brandstof en de btw op energie. Dat bevestigen Haagse bronnen na een bericht van het AD.

Gas en elektriciteit vallen nu onder het hoge btw-tarief van 21 procent, maar zouden tijdelijk onder het lage tarief van 9 procent gaan vallen.

De korting op de accijnzen op benzine en diesel is nog onderwerp van discussie. De maatregelen zouden per 1 juli ingaan voor in eerste instantie een half jaar."

Ik zie het idd. Maar terugwerkende kracht op benzine en diesel geld teruggeven lijkt me godsonmogelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:49

Vind het wel belachelijk dat verhogingen binnen no time doorgevoerd kunnen worden maar verlagingen er heel veel over nagedacht moet worden en nog langer over gedaan om het door te voeren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:53

purny schreef:
Maar niemand heeft een leuk leven op dit moment. De mensen die een fulltime baan hebben ook niet.
.

Uhmm sorry, ik heb echt een heel leuk leven hoor! Oke ik kijk altijd wel naar wat wel kan ipv wat niet kan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:53

_San87_ schreef:
Ik zie het idd. Maar terugwerkende kracht op benzine en diesel geld teruggeven lijkt me godsonmogelijk.

Nee dat gaat niet werken inderdaad. Maar bij gas en elektra zou dat mogelijk moeten zijn lijkt me, als ze dat zouden willen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:54

bigone schreef:
Vind het wel belachelijk dat verhogingen binnen no time doorgevoerd kunnen worden maar verlagingen er heel veel over nagedacht moet worden en nog langer over gedaan om het door te voeren.

Waarschijnlijk omdat het gevolgen heeft. Ergens anders betaal je er ongetwijfeld weer de prijs voor. En ik kan me ook voorstellen dat ze liever iets bedenken om enkel de mensen tegemoet te komen die het echt nodig hebben. Dus wat mij betreft alleen maar fijn dat het goed doordacht wordt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:57

bigone schreef:

De verhogingen worden niet door de regering ingevoerd he, dat is gewoon het vat olie wat duurder is geworden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:58

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:

Nee dat gaat niet werken inderdaad. Maar bij gas en elektra zou dat mogelijk moeten zijn lijkt me, als ze dat zouden willen.

Ja, dat moet idd zeker kunnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:05

8nnemiek
Dat van de kerosine vind ik ook.
Zeker bij de passagiers vliegtuigen.
Vracht is dan misschien ook nog wat anders.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:24

Het is sowieso allemaal heel dubbel, vliegen is nu in principe vrij betaalbaar voor iedereen. Natuurlijk moet de een er harder voor sparen, maar op het moment dat de kerosine zwaar belast wordt is vliegen alleen maar voor de rijken. Van mij mag het hoor, ik heb nog nooit in een vliegtuig gezeten.

Verlaging belasting hetzelfde, als je het niet zou doen zou je met de extra inkomsten de minima extra kunnen ondersteunen. Ik ben blij dat ik de keuzes allemaal niet hoef te maken in ieder geval. Ik hoop alleen dat het verduurzamen van de woningen wat sneller gaat, niet alleen goed voor het klimaat en minder afhankelijk van Poetin, het is ook aangenamer wonen en lagere energie rekening. (Enkel glas is gewoon niet aangenaam)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:52

En op het moment dat vliegen enkel nog voor rijken is kan de vluchteling die dadelijk in NL ingevurgerd is het zich niet meer veroorloven zijn/zieke ouders in de Oekraine te bezoeken.

Hoe je het ook draait of keert, iedere beslissing zorgt er voor dat er iemand door genadeeld wordt.

Maar ik ben het er desondanks helemaal mee eens dat vliegen te goedkoop is hoor. Eigenlijk vind ik het voornamelijk absurd dat met de trein duurder is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:57

Met belasting op kerosine wordt vliegen niet opeens onbetaalbaar, denk ik. Je kunt voor 50 euro naar Londen en terug, met 21% btw wordt dat een 10'tje duurder.

En 252 euro bovenop een ticket van 1200 is ook wel overkomelijk, lijkt me?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:17

Van mijzelf mag het vliegen wel duurder worden, maar dat is makkelijk zeggen want ik heb geen familie in het buitenland en zal waarschijnlijk nooit in een vliegtuig zitten. :+

Maar ook onder niet vluchtelingen hebben er een hoop familie in het buitenland zitten. Met een minimumloon is die 252 euro extra een hoop geld om pa en ma of kind waar dan ook te bezoeken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:20

kiki1976 schreef:
Maar mvdende, jij kan nog weg als je "voorzichtig" leef.
Weet je hoeveel mensen dat niet eens meer kunnen?
.

Ben dus al aantal jaren niet op vakantie geweest nu geef ik er gelukkig ook niet om. Zou ook niet weten hoe ik dit zou moeten betalen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:22

Sizzle schreef:
En op het moment dat vliegen enkel nog voor rijken is kan de vluchteling die dadelijk in NL ingevurgerd is het zich niet meer veroorloven zijn/zieke ouders in de Oekraine te bezoeken.

Hoe je het ook draait of keert, iedere beslissing zorgt er voor dat er iemand door genadeeld wordt.

Maar ik ben het er desondanks helemaal mee eens dat vliegen te goedkoop is hoor. Eigenlijk vind ik het voornamelijk absurd dat met de trein duurder is.

Wat raar om 't vooral voor vluchtelingen erg te vinden als vliegen onbetaalbaar wordt. Die kunnen tenslotte ook weer fulltime naar eigen land gaan na de oorlog of als ze er nog naaste familie hebben wonen.
Vliegen is al behoorlijk in prijs gestegen. Je ziet de kale prijs in de aanbieding maar er komt nog een helehoop bovenop voor bagage en stoelkeuze.
Treinen zijn idd extreem duur en zijn ook niet gebruiksvriendelijk zolang je je koffer niet kunt inchecken zodat je er niet zelf mee hoeft te slepen bij alle overstappen. Ook is het een stuk aangenamer om 2 uur in een vliegtuig te zitten dan 10 uur of langer in een trein.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:24

Miepmiept schreef:
Van mijzelf mag het vliegen wel duurder worden, maar dat is makkelijk zeggen want ik heb geen familie in het buitenland en zal waarschijnlijk nooit in een vliegtuig zitten. :+

Maar ook onder niet vluchtelingen hebben er een hoop familie in het buitenland zitten. Met een minimumloon is die 252 euro extra een hoop geld om pa en ma of kind waar dan ook te bezoeken.

Zeker. Toch vind ik dat geen reden om geen belasting op kerosine te heffen. Het hoeft ook niet meteen 21% te zijn, beginnen met 6 of 9 kan ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:24

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:

Wat raar om 't vooral voor vluchtelingen erg te vinden als vliegen onbetaalbaar wordt. Die kunnen tenslotte ook weer fulltime naar eigen land gaan na de oorlog of als ze er nog naaste familie hebben wonen.
Vliegen is al behoorlijk in prijs gestegen. Je ziet de kale prijs in de aanbieding maar er komt nog een helehoop bovenop voor bagage en stoelkeuze.
Treinen zijn idd extreem duur en zijn ook niet gebruiksvriendelijk zolang je je koffer niet kunt inchecken zodat je er niet zelf mee hoeft te slepen bij alle overstappen. Ook is het een stuk aangenamer om 2 uur in een vliegtuig te zitten dan 10 uur of langer in een trein.

Ik zit liever 10 uur in een trein, dan 2 uur in het vliegtuig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:30

Djeez elnienjo: HET WAS EEN VOORBEELD
(En een vage hoop om het weer een beetje ontopic te krijgen)

En ja, dat je per definitie vluchtelingen haat was ook niemand ontgaan.

Ik vind het amper gestegen. Afgelopen kerst nog naar Spanje gevlogen waarvoor ik binnen eigen land amper een treinkaartje voor krijg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:39

Elnienjo heeft het liefst dat iedereen die hier niet geboren is afnokt en daarbij vraagt ze zich voor het gemak maar even niet af waar haar uitkering van betaald moet worden wanneer je deze mensen uit het arbeidsproces haalt , oh wacht dat gaan natuurlijk de Oekraïners zo meteen doen tot ze weer terug kunnen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:40

_San87_ schreef:
Met belasting op kerosine wordt vliegen niet opeens onbetaalbaar, denk ik. Je kunt voor 50 euro naar Londen en terug, met 21% btw wordt dat een 10'tje duurder.

En 252 euro bovenop een ticket van 1200 is ook wel overkomelijk, lijkt me?

Dat is als je 21% over alles rekent. Kerosine is maar een beperkt deel van de kosten van een vliegticket, dus de stijging zou een stuk minder zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:44

Het viel me trouwens op Linked in op hoe erg werkgevers nu op hooggekwalificeerde vluchtelingen zitten te geilen azen
Het werknemer tekort wordt zo lekker makkelijk voor ze opgelost.
Fijn natuurlijk voor die goed gekwalificeerde vluchteling maar ik wordt er ook een beetje misselijk van. Beetje zichzelf op de borst kloppen dat ze zo open staan om te helpen en ondertussen in de handjes wrijven dat ze de vacatures eindelijk kunnen vullen.
Ondertussen zit de laag opgeleide vluchteling ergens op een stukje droog brood te kauwen met weinig baankansen. Geeft ook maar weer aan dat je zelfs in tijden van oorlog wat hebt aan je priveleges.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:45

Maar waarom zou vliegen in totaal geen 21% mogen zijn?
Het is toch wel een echte luxe.
En hoort misschien wel bij een eerder gemaakte keuze.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:45

Afgelegen wonen is ook een keuze en voor veel mensen ook een luxe.
Bijna alles is een keuze. Soms vrije keuze, soms door omstandigheden.

Maar van mij mag vliegen prima duurder worden. Iets met milieu en zo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:48

Die laag opgeleide is welkom in de kassen en fabrieken, post bedrijven enz.

Niet iedereen past in de stad.
In een dorp zijn huizen goedkoper. Niet perse luxer.
Waar Ov slecht rijd is niet perse afgelegen.