Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:44

Gewoon even nieuwsgierig,

Waar zijn Rijnmond en Powned met hun verslag van de honderden mensen die van het zonnetje genieten in bijvoorbeeld het Vondelpark @ just wondering

Lynnepinny

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:48

Dat is geen grote georganiseerde samenkomst waar iedereen op elkaar zit, dat zijn meerdere afzonderlijke groepjes met enigszins afstand ertussen, buiten.
Ook niet ideaal natuurlijk, maar wel heel anders dan een paar honderd man op kerkbankjes in een gesloten ruimte.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:03

ravellie schreef:

Waar zijn Rijnmond en Powned met hun verslag van de honderden mensen die van het zonnetje genieten in bijvoorbeeld het Vondelpark @ just wondering

Rijnmond heeft niets te maken met Vondelpark.....
En Vondelpark heb ik wel gezien bij de verschillende talkshows en nieuwsprogramma's :)*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:04

Ik vraag me ook af wat je met die vraag wilt suggereren.
Maar iig rijnmond heeft meerdere artikelen over drukte in parken in eigen omgeving.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:05

Electra63 schreef:
ravellie schreef:
Ik ben geen voorstander van geweld
Maar ik weet niet hoe ik zelf zou zijn als ik belaagd word door riooljournalistiek (in mijn ogen) zoals Powned

Maar de journalist in Krimpen is van TV Rijnmond, de regionale omroep.
Ze werden trouwens niet belaagd; er stonden journalisten op afstand met een 2-meter-lange stok. Zij stonden daar omdat deze kerken zelf hadden verkondigd zich niet meer aan de Corona-maatregelen te houden.

En wat vind je dan van de negatieve uitspraken over homo's door de predikant?

Misschien kan je hier nog op reageren? ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:19

Citaat:
Één klein probleempje, het zijn geen formateurs, het zijn verkenners. En als verkenner hoor je helemaal niet over poppetjes te praten. Die horen alleen maar te inventariseren welke coalities door de fractieleiders als mogelijk worden gezien.

Op het moment dat ze het over een individueel kamerlid hebben, dan gaan ze ver buiten het boekje van de opdracht die ze van de kamer hebben gekregen.

Maar de vraag is dus, heeft zij dat zinnetje zelf bedacht, of heeft iemand het haar aangegeven?

Ik begrijp dus dat je ook niet voor jezelf notities mag maken?... Ik zou er bijvoorbeeld een hoop rare tekeningetjes tussen hebben gezet :') ben benieuwd wat heel nederland daar dan van had gevonden :')
En de rest van de notities, staat daar nog wat geks tussen, nee toch?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:42

Snap werkelijk niet wat jij met de informatie over mijn persoonlijke mening mbt homoseksuelen moet.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:43

Mijn vraag is wel reeel,in het park veel samenscholingen en geen 1,5 meter (snap mensen en de zon helemaal overigens,maar dir waren wel heel veel mensen)
Ik heb niet gezien dat zij vragen kregen hierover door media,maar ik werk en studeer ook en kan dus ook best wat gemist hebben

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:55

Kom op, dit zijn verkenners. Mensen die het werk doen wat tot voor kort de koning deed. Alle fractieleiders ontvangen om te horen wat hun mening over de verkiezingsuitslag is en wat zij als mogelijke of wenselijke coalitie zien. Niks meer en niks minder.

Op het moment dat iemand over Omzigt begon, hadden ze moeten zeggen "Sorry, dat valt niet binnen ons takenpakket, dat gaan we nu niet besprekken." En als ze er al een aantekening van hadden gemaakt, dan hoort dat nog steeds niet in het uiteindelijke verslag of in aantekeningen voor een nieuw gesprek. Het bespreken van het wegpromoveren van een gekozen volksvertegenwoordiger, omdat hij lastig is, dat is echt een gigantische nee.

Want dat is waar het uiteindelijk om gaat. Een regering of een verkenner is niet rechtstreeks door ons gekozen. Maar ze horen wel verantwoording af te leggen aan de mensen die wel rechtstreeks door ons gekozen zijn, de volksvertegenwoordigers. En je kan van alles van Omzigt vinden, maar hij is duidelijk door een flink deel van de Nederlanders rechtstreeks gekozen om ze te vertegenwoordigen. Rutte, of wie dan ook, mag het vervelend vinden dat Omzigt zijn taak nogal serieus neemt, hem controleert en bij de les houdt als hij buiten zijn boekje gaat. Maar dat mag binnen een democratie nooit een reden zijn om dan maar in achterkamertjes te gaan bespreken hoe je zo'n volksvertegenwoordiger kan lozen.

Achterkamertjespolitiek is voor een deel gewoon nodig. Je moet soms kunnen overleggen en afspraken maken, zonder dat iedereen meeluistert. Maar het moet ook altijd achteraf beoordeeld kunnen worden door de mensen die door ons gekozen zijn om ons te vertegenwoordigen, die moeten kunnen afwegen of de regering wel in goed vertrouwen in ons belang als burgers heeft gehandeld. Alleen wat je hier ziet is de Rutte-doctrine in zijn volle ontluistering, Een achterkamergesprek over een onderwerp wat helemaal niet, laat staan in een achterkamertje besproken hoort te worden, waarna ze het in een doofpot proberen te stoppen en zoveel mogelijk informatie achter te houden, onder het motto: "Wij als ongekozen regering weten veel beter wat goed is dan jullie en jullie moeten ons maar op onze blauwe ogen vertrouwen dat dat klopt." En dat is gewoon afbraak van onze democratische rechtstaat.

Hier kan je toch niet je schouders over ophalen, of doen alsof het niks voorstelt. Dit gaat over de kern van de democratische rechtstaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:08

Ik weet niet of het op mijn post slaat, maar ik haal nergens mijn schouders voor op. Niet iedereen heeft zoveel verstand van politiek als jij Karl...
Ik weet niet hoe het proces werkt en ik hoorde vanochtend pas dat de Koning dit voorheen deed (maar die doet dat dus niet meer, om welke reden dan ook)

Dus als ik het goed begrijp ... OP het moment dat een willeurige minister zegt "die Omzigt, zet die maar ergens anders" dan horen de verkenners te zeggen "dat gaan we niet doen".
Dus OP het moment dat dat wel op een blaadje komt te staan, wie is er dan 'fout'? De minister, of de verkenner?

(was dat papiertje het uiteindelijke verslag trouwens, of was het een aantekening?)
En, als Omzigt door het volk gekozen is, dan ben ik benieuwd hoe de procedure van 'afzetting' was gelopen, als ze hem toch ergens anders hadden willen stoppen. Want, als hij dat niet wil dan kán dat toch niet? Of hoe zou dat in theorie gegaan zijn?

En, kan die opmerking van iemand anders dan Rutte gekomen zijn? Of staat al vast dat die van Rutte gekomen is?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:11

ravellie schreef:

Geen idee, gewoon even deze twee omroepen bellen en antwoord op je vragen krijgen. Denk niet dat je hier hun antwoord krijgt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:38

Cer schreef:
En, als Omzigt door het volk gekozen is, dan ben ik benieuwd hoe de procedure van 'afzetting' was gelopen, als ze hem toch ergens anders hadden willen stoppen. Want, als hij dat niet wil dan kán dat toch niet? Of hoe zou dat in theorie gegaan zijn?

Afzetten lukt niet zomaar. Daarom was hun tactiek eentje van roddel en achterklap, pesterijtjes en het hem vooral heel erg moeilijk maken. Daarnaast was er een smerige fluistercampagne gaande waarbij men probeerde zijn goede naam ter grabbel te gooien door te zeggen dat hij woede uitbarstingen had en met dingen gooide. Hierdoor zouden mensen hem minder serieus nemen. Uiteindelijk zouden ze hem dan een mooie functie elders aan bieden die hij dan wel zou willen aannemen zodat ze geen last meer van hem hadden. Maar dat spelletje is nu heel duidelijk mislukt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:58

Oh joh? Is dat hele plan al op tafel gekomen? Of ging dat door de wandelgangen of iets?

Maar eigenlijk is het dan toch juist heel goed dat dit soort dingen nu op deze manier op tafel komen? Wie weet hebben we over een aantal jaren hierdoor de meest correcte regering ter wereld :')
(want heel eerlijk... dat politiek politiek is, is toch geen verrassing? Helaas..? )

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:04

Nou, veel ophef over niks dus.
Functie elders sloeg dus op het minister maken, waarschijnlijk. Positief dus, niks wegwerken van...

Citaat:
"Je moet wat met Omtzigt: minister maken." Dat staat als inbreng van VVD-fractievoorzitter Rutte in aantekeningen die ambtenaren hebben gemaakt van de gesprekken die de voormalige verkenners Jorritsma en Ollongren met fractievoorzitters hebben gevoerd. De stukken zijn net naar de Tweede Kamer gestuurd.

(uit liveblog NOS)
https://nos.nl/liveblog/2374962-kamerde ... maken.html

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:16

IMANDRA schreef:
Nou, veel ophef over niks dus.
Functie elders sloeg dus op het minister maken, waarschijnlijk. Positief dus, niks wegwerken van...

Citaat:
"Je moet wat met Omtzigt: minister maken." Dat staat als inbreng van VVD-fractievoorzitter Rutte in aantekeningen die ambtenaren hebben gemaakt van de gesprekken die de voormalige verkenners Jorritsma en Ollongren met fractievoorzitters hebben gevoerd. De stukken zijn net naar de Tweede Kamer gestuurd.

(uit liveblog NOS)
https://nos.nl/liveblog/2374962-kamerde ... maken.html

Het rijmt anders niet met wat er op dat papiertje stond. Wat er vanmorgen in het kamertje met Rutte en de verkenners van de VVD ennD66 is besproken en of er wel of niet iets is toegevoegd is nu een zaak op goed vertrouwen. Ik denk dat we de waarheid NOOIT zullen weten. Waarom moest het zo lang duren om dit document op te rakelen bijvoorbeeld?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:22

Nou ik geloof daar ook geen ene reet van eigenlijk :')
Of Rutte is heel standvastig in het niet openbaar maken van stukken, ook al zijn ze postief, of ze hebben eerst nagedacht over hoe dit goed weg te poetsen...

Als dat nl altijd al was wat er bedoelt werd, dan had dat gelijk gezegd kunnen worden, om dit hele gedoe te voorkomen.

OF, Rutte is dus inderdaad zo 'strikt' dat hij dat niet naar buiten wil hebben, ongeacht wat er op dat papiertje staat..... Wie zal het zeggen :+

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:24

@Loretta

Het ging niet alleen om dit verslag? Er moesten veel meer documenten naar de Kamerleden worden gestuurd en dat zal tijd hebben gekost. Verder helemaal met Imandra eens.

Normaal gesproken zijn deze gesprekken vertrouwelijk, misschien komen er ook andere zaken naar voren die de onderlinge verhoudingen tussen de partijen niet ten goede komen? En hierdoor kan een formatie langer duren. Het is wel zaak om zo snel mogelijk weer een goed functionerend regering te hebben in deze crisis.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:34

Maar sinds wanneer bepaalt Rutte wie het CDA gaat voordragen en waarom wordt dat met een verkenner besproken? Er is nog geen regeerakkoord, er is nog geen verdeling van de ministerposten, er is alleen nog maar een verkennend gesprek gevoerd. Als je als Rutte op zo'n moment over een poppetje praat, dan heeft dat echt maar één doel, wegpromoveren. En als Rutte hem burgemeester van Ootmarsum had kunnen maken, dan had dat ook nog eens zijn voorkeur gehad, want dan was Omzigt nog verder uit de weg geweest. Rutte is hier op een aantal punten buiten zijn boekje gegaan en de verkenners ook, door er in mee te gaan.

Misschien was het achteraf toch niet zo'n stom idee de verkenning door de koning te laten uitvoeren en zo het proces te depolitiseren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:41

Daarnaast heeft Rutte vorige week ook nog eens stellig beweerd dat hij het NIET over Omtzigt heeft gehad. Dat heeft hij dus wel.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:42

Dat gaat hem ook zwaar aangerekend worden in het debat straks. Ben benieuwd naar de eventuele gevolgen. Kan er een kabinet gevormd worden zonder de VVD?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:45

Ann schreef:
@Loretta

Het ging niet alleen om dit verslag? Er moesten veel meer documenten naar de Kamerleden worden gestuurd en dat zal tijd hebben gekost. Verder helemaal met Imandra eens.

Normaal gesproken zijn deze gesprekken vertrouwelijk, misschien komen er ook andere zaken naar voren die de onderlinge verhoudingen tussen de partijen niet ten goede komen? En hierdoor kan een formatie langer duren. Het is wel zaak om zo snel mogelijk weer een goed functionerend regering te hebben in deze crisis.

Precies. Ik gok dat Rutte best wel eens principieel kan zijn in het openbaren van documenten (positief of negatief). Of dat goed is, is natuurlijk een tweede (deze verklaring vroeger doen had alles wel een stuk bedaard).

@Karl: ik vind minister maken nu niet bepaald 'wegpromoveren' eigenlijk. En ik neem aan dat je met elkaar in een formatiegesprek best voorkeuren naar elkaar mag uitspreken wbt ministers enzo? Het is immers een coalitie. Dat staat overigens imo niet gelijk aan 'bepalen wie minister wordt'. Ik zie er alsnog niet heel veel fouten in eigenlijk. De perceptie was niet goed (dat Rutte zei dat er geen openbaring zou komen en dat hij niet over specifieke personen had gepraat) maar de werkelijke situatie... tja.

Anyway, laten we gewoon even wachten wat er uit het debat komt en wat deze personen er zelf over te zeggen hebben. Meteen uitgaan dat iedereen liegt en de waarheid niet boven water komt is wel flink overdreven vind ik... Ben inderdaad wel benieuwd naar de verklaring en/of nuance wbt Rutte's opmerking dat ze het niet over Omzigt hebben gehad (wellicht ergens miscommunicatie?) terwijl het wel in de verslagen staan (die dus in deze vorm zijn goedgekeurd).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:54

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:58

ravellie schreef:
Snap werkelijk niet wat jij met de informatie over mijn persoonlijke mening mbt homoseksuelen moet.

Beroepsinteresse :D

Jij kon je voorstellen, dat de verslaggevers (riooljournalisten) bedreigd/geïntimideerd werden.
Dus ik vroeg me af, of je ook de mening over homoseksuelen van deze predikant/kerk begrijpt of deelt.

Ik kan me niet voorstellen, dat dit soort teksten worden getolereerd/geaccepteerd, terwijl als dit soort uitspraken door Imams wordt gedaan, daar met afschuw over gesproken wordt.

En, heb ik al eens eerder over gediscussieerd met jou, als je zo'n afschuw hebt van moslims of niet-westerse immigranten, kan je deze mensen dan wel goede en met respect zorg bieden.
En in dit geval, vraag ik mij dit af of je goede zorg kan bieden aan iemand van de LHBTI-gemeenschap.

Het valt me namelijk op, dat niet alleen bepaalde islamitische culturen, maar ook bepaalde geloofsgemeenschappen in Nederland daar veel moeite mee hebben.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:06

Feit is dat Rutte gewoon heeft gelogen over de vraag of Omtzigt ter sprake is gekomen. Ik vind dat nogal wat.

Verder vraag ik me toch af of 'functie elders' echt betrekking heeft op een ministerspost. Als het gaat om het formeren van een kabinet is toch niet logisch dat je een ministerspost aanduidt als een 'functie elders'? Dan denk je eerder aan, inderdaad, iets als burgermeester van Ootmarsum. Dus misschien was het Rutte helemaal niet die letterlijk deze formulering gebruikt heeft. Of het was een nogal vrije vertaling van Ruttes uitspraak door de verkenners, of iemand anders had Omtzigt een 'functie elders' toebedacht.

Strategisch is het wel weer slim, sluw zelfs, om Omtzigt een ministerspost aan te bieden. Daarmee wordt Omtzigt uitgedaagd om zelf regeringsverantwoordelijkheid te nemen en je schakelt daarmee meteen een Kamerlid uit dat de eerstvolgende regering ongetwijfeld het vuur na aan de schenen wil leggen.
Realistisch is het overigens niet, die ministerspost, aangezien Omtzigt overspannen is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:13

Hij had moeten zeggen "daar laat ik mij niet over uit".. dat was slimmer geweest denk..