Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:27

geerke schreef:
o.k...maar de pvda kwam op de tweede plaats

Dus het was toch altijd hunnies schuld!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:28

xRaisin schreef:
Maar hoe kunnen niet Nederlandstaligen stemmen? Om te stemmen heb je de Nederlandse nationaliteit nodig en om die te krijgen moet je toch de taal kunnen spreken, lezen, schrijven...

Nee hoor. ik neem aan dat je het hebt over inburgeringscursussen, etc.?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Inburgeringscursus

Nederland stelt sinds 15 maart 2006 inburgering in het buitenland verplicht voor anderen dan vluchtelingen en asielzoekers. Immigranten die vanwege gezinshereniging of gezinsvorming naar Nederland komen moeten op de Nederlandse ambassade in hun land van herkomst een examen afleggen.

Met ingang van 1 januari 2007 is de Wet Inburgering (WI) van kracht. Sinds 1 januari 2007 bestaat de wettelijke plicht tot het afleggen van een inburgeringsexamen. De cursus is bedoeld voor nieuwe immigranten van buiten de Europese Unie, de Europese economische zone, Zwitserland en Turkije, die verplicht zijn in te burgeren. De lesstof bevat onder andere de taal en andere sociale, economische en juridische vaardigheden van het land waar men zich wil vestigen. Gemeenten zijn verplicht bepaalde groepen allochtonen een inburgeringscursus aan te bieden. In 2012 is nog deels subsidie mogelijk. In 2013 vervalt de subsidie voor inburgering.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 17-03-17 15:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:29

xRaisin schreef:
Maar hoe kunnen niet Nederlandstaligen stemmen? Om te stemmen heb je de Nederlandse nationaliteit nodig en om die te krijgen moet je toch de taal kunnen spreken, lezen, schrijven...

Optieprocedure volgen: oa als je getrouwd bent met een nederlander (3 jaar oid) kan je de verkorte procedure kiezen. dan hoef je de naturalisatie niet in.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:44

Sonja_vR schreef:
Ik deed net een rondje Facebook naar aanleiding van een post van een bekende en heb toch echt een paar keer zeer bedenkelijk naar mijn beeldscherm zitten staren...
Soms twijfel ik echt heel erg aan de staat van de mensheid in het algemeen :=

Daarom ben ik ook tegen meer referenda etc. (zoals FvD zou willen) := . Hou mijn hart vast dan haha!

Sonja_vR

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:12

Ik vind soms referenda een goed plan
Maar dan idd na zo een rondje Facebook
O grote goden alsjeblieft niet
Dat word een bende
De helft heeft geen idee wat het over gaat, een deel snapt niet waar het over gaat
Dan nog de groep die het niet wil weten maar tis wel de schuld van >insert wijzende vinger<
En dan het restje wat Zich verdiept idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:14

Ik ben absoluut tegen bindende referenda. We kiezen volksvertegenwoordigers, dus ik snap niet waarom er nog weer een extra laag bij moet komen. Daarbuiten ben ik er persoonlijk erg bang voor dat de 'gewone burger' na een tijdje referendum-moe wordt en niet meer gaat stemmen, waardoor dit soort besluiten uiteindelijk genomen worden door een relatief kleine groep fanatici. Heb zelf ook gewoon geen tijd en geen zin om me te verdiepen in dit soort zaken, daar stem ik eens in de vier jaar voor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:20

Emmaa_ schreef:
Ik ben absoluut tegen bindende referenda. We kiezen volksvertegenwoordigers, dus ik snap niet waarom er nog weer een extra laag bij moet komen. Daarbuiten ben ik er persoonlijk erg bang voor dat de 'gewone burger' na een tijdje referendum-moe wordt en niet meer gaat stemmen, waardoor dit soort besluiten uiteindelijk genomen worden door een relatief kleine groep fanatici. Heb zelf ook gewoon geen tijd en geen zin om me te verdiepen in dit soort zaken, daar stem ik eens in de vier jaar voor.

Eens. Plus, straks krijg je onzin als "laten we de inkomstenbelasting afschaffen" en als men daar ja op zegt dan zitten we daarmee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:23

Emmaa_ schreef:

Inderdaad! En het gros heeft geen idee wat de gevolgen zijn van zo'n referendum. Zie de UK, daar kunnen velen zichzelf wel voor 'de kop' slaan vanwege de Brexit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:23

Magrathea schreef:
Emmaa_ schreef:

Eens. Plus, straks krijg je onzin als "laten we de inkomstenbelasting afschaffen" en als men daar ja op zegt dan zitten we daarmee :+

Voor zover ik weet zou het een controlerende functie zijn. Dus op het moment dat een wetsvoorstel door de TK komt, wordt er gelijk een referendum over georganiseerd zodat het volk nog kan meebeslissen. Dat zou dan bindend zijn. Technisch gezien zou het dus alleen over echte wetsvoorstellen gaan, maar het kan natuurlijk altijd dat 1 kamerlid het voorstel doet, de kamer het afwijst en dat het volk het dan wel weer accepteert.

Vind het sowieso echt bullshit. We kiezen volksvertegenwoordigers die er een fulltime baan van maken om zich in te lezen over alles wat er gebeurt, zodat wij dat niet hoeven te doen. Ik heb helemaal geen tijd of zin om elke keer een referendum voor te bereiden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:43

Als ik over alles mee moet beslissen heb ik er een fulltime baan aan. Laat dat graag aan mensen over die er verstand van hebben.
En als ik zie wat er op facebook ( bij anderen, zulke vrienden heb ik al lang niet meer ) langskomt . Dan ben ook ik heel blij dat er geen bindend referendum bestaat.

En even over de gastarbeiders.:
Betreffene mensen, die hier wonen , hoeven niet alsnog de dupe te zijn van wellicht verkeerde beslissingen lang geleden. Deze mensen wonen al een halve eeuw in Nederland. Die zijn gewoon onderdeel van onze samenleving, of we dat nu leuk vinden of niet.

De wereld wordt steeds kleiner en bestaat steeds minder uit hokjes. daar hebben sommigen ( zowel in Nederland, als in het Middenosten , als ....... overal ) moeite mee en gaan daarom extra in hokjes denken.

Een hokje is geen mens, over een hokje kun je nare meningen hebben. Dat is makkelijk.
Maar kijk eens naar al die personen in dat hokje. Dat zijn individuen. Een heleboel heel fijne mensen, en een ook een aantal klootzakken, zoals je die in elk hokje terugvind.

Ik betrap me er geregeld op dat ik ook meedoe . Het hokje : PVV stemmers , mensen in dat hokje hebben in het algemeen bij mij onmiddelijk afgedaan. dom kortzichtig, laag iq, ongezond, aso ... dat staat er in dat hokje als ik ernaar kijk.
Tot ik mijn best doe om het te herleiden naar individuen. Mensen die zich bezorgd maken, die het niet makkelijk hebben gehad ,die hun omgeving zien veranderen en daar moeite mee hebben. Mensen die niet de kansen hebben gehad die ik wel had. Maar ook hele enge racisten die ook.

Verder heeft dit verhaal geen moraal, ik wilde het gewoon even kwijt.

edit: typo's

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:07

En je hebt ook volledig gelijk.

Het probleem met politiek is dat we niet iedereen als persoon kunnen behandelen. Dat zou veel te veel werk/bureaucratie/red tape zijn, om het werkbaar te houden zijn hokjes nodig. En daardoor zijn er altijd goeden die onder de kwaden lijden, of mensen die buiten de boot vallen.

De crux is, om regelingen te bedenken waardoor dat zo min mogelijk gebeurt. Maar daar gaat het nog weleens fout.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:11

Ik ben tegen bindende referenda. We kiezen met een reden mensen die er verstand van hebben en die ons vertegenwoordigen.
Bovendien zijn er veel mensen die zich niet genoeg verdiepen of niet genoeg nadenken. Zoals bij Oekraïne... waren mensen die nee stemden omdat ze tegen de EU of voor Wilders waren. Daar gaat het niet eens om :roll:

We zijn een indirecte democratie en dat heeft goede redenen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:19

Veulen84 schreef:
Naar het lijkt zijn er in iedergeval 2 vrouwen met voorkeursstemmen de kamer in gewerkt... Goed voor de verhoudingen:

http://nos.nl/artikel/2163676-ploumen-p ... kamer.html

Zelfs als de voorkeursplekken niet ten koste gaan van andere vrouwen (in het geval van GL is dat waarschijnlijk wel zo, bij pvda weet ik het niet) is de balans alsnog 52 tegenover 98..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:22

Emmaa_ schreef:
Veulen84 schreef:
Naar het lijkt zijn er in iedergeval 2 vrouwen met voorkeursstemmen de kamer in gewerkt... Goed voor de verhoudingen:

http://nos.nl/artikel/2163676-ploumen-p ... kamer.html

Zelfs als de voorkeursplekken niet ten koste gaan van andere vrouwen (in het geval van GL is dat waarschijnlijk wel zo, bij pvda weet ik het niet) is de balans alsnog 52 tegenover 98..

Bij pvda is het zeker een man. Ik zag inderdaad dat het bij gl een vrouw was. Dat is wel weer zonde.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:25

Ik heb de laatste 10 blzs niet doorgelezen maar ik ben redelijk content met de uitslag. Ik verbaas mij er alleen over dat PVV zo veel zetels heeft gehaald.

Wat ik wel interessant vond is de statistieken van de NOS waar je kunt zien welke leeftijd wat heeft gestemd en wat het opleidingsniveau was. Ook man en vrouw werd in beeld gebracht.

http://nos.nl/artikel/2163382-gezien-in ... innen.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:35

Veulen84 schreef:
Emmaa_ schreef:

Bij pvda is het zeker een man. Ik zag inderdaad dat het bij gl een vrouw was. Dat is wel weer zonde.

Lees net dat Lisa Westerveld van GL ook genoeg voorkeursstemmen gekregen heeft en dat nr 13 (man :)) ) er dus alsnog uitgekickt wordt. 52 it is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:44

Ploumen heeft bijna 20 000 stemmen gekregen, er zijn er 17 000 nodig om gekozen te worden. Dus zij wordt het sowieso wel. Vraag is ten koste van wie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:48

Magrathea schreef:
Ploumen heeft bijna 20 000 stemmen gekregen, er zijn er 17 000 nodig om gekozen te worden. Dus zij wordt het sowieso wel. Vraag is ten koste van wie

Ten koste van nummer 9 en dat is een man. Bij GL zou nummer 19 ipv nummer 14 komen, maar omdat nr 14 weer genoeg voorkeursstemmen heeft gehad om ook te blijven gaat nr 13 eruit.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:15

geerke schreef:
o.k...maar de pvda kwam op de tweede plaats

Heerlijk, praten zonder enige kennis van zaken <3

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:39

Vind ik dan weer jammer bij Groenlinks vond nummer 13 ontzettend sympathieke man. Groenlinks gaat nu ook met meer vrouwen dan mannen de kamer in. 50/50 was wat mij betreft prima en dan wel met die nummer 13 die enorm veel doet voor klimaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 01:51

Eske_B schreef:
Ik ben tegen bindende referenda. We kiezen met een reden mensen die er verstand van hebben en die ons vertegenwoordigen.
Bovendien zijn er veel mensen die zich niet genoeg verdiepen of niet genoeg nadenken. Zoals bij Oekraïne... waren mensen die nee stemden omdat ze tegen de EU of voor Wilders waren. Daar gaat het niet eens om :roll:

We zijn een indirecte democratie en dat heeft goede redenen.

Ik heb voor mijn VWO examen een betoog tegen referenda geschreven en er een 8 voor gehaald. Misschien interessant om te lezen? :)

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 02:27

Om te kunnen stemmen moet je in het bezit zijn van de Nederlandse identiteit, mijn vader bijvoorbeeld is 20 jaar geleden naar Nederland gekomen voor z'n werk. Heeft mijn moeder ontmoet toen ze wat kregen is mijn moeder mee gegaan naar Schotland, daar hebben ze mijn broer gekregen later zijn ze terug gegaan naar Nederland omdat het slecht ging met mijn opa. Mijn vader heeft geen problemen gehad met het inburgeren en het aanpassen aan de Nederlandse wetgeving. Het enige wat hij wou was dat hij geen Nederlands maar een Brits paspoort hield, nu mag mijn vader hier niet stemmen omdat het geen Nederlander is. Dat is zijn keuze geweest en je hoort hem verder niet klagen.

Het enige wat ik wel erg vind is dat mijn ouders uit elkaar gingen en mijn vader heeft moeten vechten om een uitkering omdat het bedrijf waar hij voor werkte overgenomen werd. Mijn vader is voor mijn broer, broertje en mijzelf in Nederland gebleven maar een uitkering was voor hem heel lastig te krijgen, als je nu kijkt naar jongeren die zitten thuis en trekken een uitkering terwijl ze makkelijk kunnen werken, mijn vader wou heel graag werken maar kreeg steeds te horen dat hij overgekwalificeerd was persoonlijk vind ik het heel scheef hoe het in elkaar zit.

Ik heb overigens geen uitkering ook niet gehad omdat ik liever werk dan thuis zit maar omdat ik thuis zit om op mijn broertje en de hond te passen kan ik gewoon niet veel werken. Mijn vader heeft nu wel een baan maar hij moet voor zijn werk om 06:00 's ochtends weg van huis en is om 18:00 's avonds weer thuis is.

Daarbij vind ik het wel een goed idee dat voor iedereen die naar Nederland komt eerst een aantal jaar moet werken voordat ze recht hebben op een uitkering want zo krijg je dus dat gedonder van ik heb geen zin om te werken dus laat ik maar een uitkering trekken terwijl de personen die er recht op hebben om wat voor reden dan ook er voor moeten vechten en het zelfs dan niet altijd krijgen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:25

eenitraM schreef:
Ik heb de laatste 10 blzs niet doorgelezen maar ik ben redelijk content met de uitslag. Ik verbaas mij er alleen over dat PVV zo veel zetels heeft gehaald.

Wat ik wel interessant vond is de statistieken van de NOS waar je kunt zien welke leeftijd wat heeft gestemd en wat het opleidingsniveau was. Ook man en vrouw werd in beeld gebracht.

http://nos.nl/artikel/2163382-gezien-in ... innen.html

Leuk om te zien en vaak ook erg begrijpelijk. Zo is het denken van D66/Pechtold erg genuanceerd wat automatisch aantrekkelijk is voor hoogopgeleiden.
En dat de PvdA zoveel oude stemmers heeft is ook vrij logisch. Echt leuk om te zien!

Wat ik nooit heb begrepen is dat zoveel laagopgeleiden en ook armen zo vaak VVD stemmen. Ik zag dat ook om mij heen in mijn arme milieu toen ik nog echt jong was. De VVD heeft echt totaal geen voordeel voor die groep. Iemand ideeën?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:26

melissac schreef:
Om te kunnen stemmen moet je in het bezit zijn van de Nederlandse identiteit, mijn vader bijvoorbeeld is 20 jaar geleden naar Nederland gekomen voor z'n werk. Heeft mijn moeder ontmoet toen ze wat kregen is mijn moeder mee gegaan naar Schotland, daar hebben ze mijn broer gekregen later zijn ze terug gegaan naar Nederland omdat het slecht ging met mijn opa. Mijn vader heeft geen problemen gehad met het inburgeren en het aanpassen aan de Nederlandse wetgeving. Het enige wat hij wou was dat hij geen Nederlands maar een Brits paspoort hield, nu mag mijn vader hier niet stemmen omdat het geen Nederlander is. Dat is zijn keuze geweest en je hoort hem verder niet klagen.

Het enige wat ik wel erg vind is dat mijn ouders uit elkaar gingen en mijn vader heeft moeten vechten om een uitkering omdat het bedrijf waar hij voor werkte overgenomen werd. Mijn vader is voor mijn broer, broertje en mijzelf in Nederland gebleven maar een uitkering was voor hem heel lastig te krijgen, als je nu kijkt naar jongeren die zitten thuis en trekken een uitkering terwijl ze makkelijk kunnen werken, mijn vader wou heel graag werken maar kreeg steeds te horen dat hij overgekwalificeerd was persoonlijk vind ik het heel scheef hoe het in elkaar zit.

Ik heb overigens geen uitkering ook niet gehad omdat ik liever werk dan thuis zit maar omdat ik thuis zit om op mijn broertje en de hond te passen kan ik gewoon niet veel werken. Mijn vader heeft nu wel een baan maar hij moet voor zijn werk om 06:00 's ochtends weg van huis en is om 18:00 's avonds weer thuis is.

Daarbij vind ik het wel een goed idee dat voor iedereen die naar Nederland komt eerst een aantal jaar moet werken voordat ze recht hebben op een uitkering want zo krijg je dus dat gedonder van ik heb geen zin om te werken dus laat ik maar een uitkering trekken terwijl de personen die er recht op hebben om wat voor reden dan ook er voor moeten vechten en het zelfs dan niet altijd krijgen.

Vervelend voor je vader hoor, maar hoeveel jongeren ken jij dan die thuis zitten omdat ze te lui zijn om te werken? Tientallen, honderden? Jammer van die uit de lucht gegrepen aanname.
Ook Nederlanders krijgen exact hetzelfde te horen als je vader (overgekwalificeerd, of misschien nog wel erger, "we hebben geen baan voor je maar kom maar stage lopen").