Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:19

purny schreef:
Volgens mij betalen we ons al scheel aan toeslagen bij het vliegen. De brandstoftoeslag was ooit in het leven geroepen om kosten te drukken. De brandstof is volgens mij goedkoper geworden maar de prijzen zijn nog steeds hetzelfde

Ik geloof het grif.

Maar er zit geen btw op kerosine, wat de concurrentie met de trein of auto oneerlijk maakt. (En dat is raar, want eerlijke concurrentie schijnt iets belangrijks te zijn in het economische beleid...)

Verder is Schiphol eerlijk gezegd omstreden. (Nieuwe loot aan de stam: uitwijken naar Lelystad.)
De normen voor schone lucht en stilte worden met voeten getreden zonder dat dit betekent dat de reiziger of de gebruiker van door de lucht vevoerde goederen daar voor hoeft te betalen.

Verder is er een peperduur TGV net aangelegd dat maakt dat je eerder in Zwitserland oid bent dan per vliegtuig. (Zeker als je 3 uur tevoren moet inchecken :? )
Maar het wordt te weinig gebruikt "want vliegen kost minder". Ook raar.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:44

Ik vraag mij af hoeveel mensen die afhankelijk zijn van een auto om op hun werk te komen en boodschappen te doen, grif stemmen voor rekening rijden..

Je zult maar geen winkels hebben op minder dan een half uur fietsen en dan lekker je zeare boodschappen voor heel de week moeten halen....of geen bus in je durpje die je die kant op brengt om op je route te kunnen komen en eerst een half uur op je fietske naar eerst beste halte/station in je representatieve pakje en dito hairstijl....
Rekening rijden je zomaar beroofd van dat wat je amper over houd per maand of misschien wel in gaat leveren waardoor werken in eens te duur is geworden...

Rekening rijden je ineens voor vrienden en familie te ver bent geworden of gewoon weg te duur... waar juist de oudere mens de dupe van wordt...

Denk zo maar de stadbewoners die alles met bus en tram kunnen doen en zo af en toe eens een eindje trein wagen...verder hun fietske kunnen gebruiken en van A naar B vlot verplaatsbaar zijn...of die gene due al jaren werkloos thuis zitten of van uit thuis werken..

Shadow0

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:51

Indestal: dat dramatiseren van die verhalen is een truc om de inhoud te omzeilen. Maar ertegenover zou je net zulke dramatische verhalen moeten zetten van de mensen moeten zetten die COPD krijgen doordat ze boven een drukke weg wonen, of mensen die hun geboortestreek moeten verlaten omdat die overstroomt of juist te droog is om te leven.

Het is mogelijk om beslissingen te steunen die op korte termijn jezelf een beetje nadeel geven, omdat je het grotere belang ervan inziet.

(Zo ben ik zelf heel erg voor alle trein- en wegverbindingen naar Utrecht, maar zou ik niet weten waarom er een snelweg moet zijn van Rotterdam naar Amsterdam.)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:57

Ik schat zo dat jij geen auto hebt en niet op het platte land met inwonersaantallen tussen de 300 en 1500 :+ de stadters en randstadters denken nog al snel dat de wereld bij hun op houdt..

En dat jij geen idee hebt dat er een snelweg van Rotterdam naar Amsterdam moet zijn, is wel heel erg wereldvreemd...

Jezelf een beetje nadeel? Als het jou maar niet treft?

Ga jij eens wisseldiensten draaien 7 dagen per week en wees eens lekker afhankelijk van je treintje...

Shadow zal je sieren eens out of the box tw denken, ipv meteen de knuppel pakken.
Laatst bijgewerkt door Indestal op 26-04-17 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:00

Integendeel. Dat ik voor ben is juist omdat ik weet dat wereld groter is dan mijn situatie. (Maar goed - wonen in een gemeente met 300 tot 1500 inwoners is een keuze toch? Waarom zou ik als stadsbewoner moeten bijdragen aan jullie buitenruimte bijvoorbeeld? Als je echt alles individueel gaat maken, hoef je ook niet op begrip te rekenen. Als je wel begrip wilt ontvangen, dan zul je zelf ook een beetje moeten tonen breder te denken dan je eigen situatie.)

Overigens, in elk geval een deel van je aanname is onjuist.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:02

Kijk precies..

Je wil graag sociaal overkomen, maar je bent het tegendeel.

Dus het platte land maar leeg ruimen? Omdat jij vind dat wij er niet toe doen?

Weet jij eigenlijk wel hoeveel geld er voor de maatschappij verdiend wordt door bedrijven buiten jouw wereldje Ansterdam?

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:04

Indestal schreef:
Ik vraag mij af hoeveel mensen die afhankelijk zijn van een auto om op hun werk te komen en boodschappen te doen, grif stemmen voor rekening rijden..

Je zult maar geen winkels hebben op minder dan een half uur fietsen en dan lekker je zeare boodschappen voor heel de week moeten halen....of geen bus in je durpje die je die kant op brengt om op je route te kunnen komen en eerst een half uur op je fietske naar eerst beste halte/station in je representatieve pakje en dito hairstijl....
Rekening rijden je zomaar beroofd van dat wat je amper over houd per maand of misschien wel in gaat leveren waardoor werken in eens te duur is geworden...

Rekening rijden je ineens voor vrienden en familie te ver bent geworden of gewoon weg te duur... waar juist de oudere mens de dupe van wordt...

Denk zo maar de stadbewoners die alles met bus en tram kunnen doen en zo af en toe eens een eindje trein wagen...verder hun fietske kunnen gebruiken en van A naar B vlot verplaatsbaar zijn...of die gene due al jaren werkloos thuis zitten of van uit thuis werken..

Ik haal mijn boodschappen voor twee weken lekker op de fiets. Boodschappentassen helpen enorm :)

Edit ik bedoel fietstassen

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:07

Jij bent vast alleen?

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:09

Indestal schreef:
Kijk precies..

Je wil graag sociaal overkomen, maar je bent het tegendeel.

Weet jij eigenlijk wel hoeveel geld er voor de maatschappij verdiend wordt door bedrijven buiten jouw wereldje Ansterdam?

Dan ga je toch bij een van die bedrijven werken hoef je ook niet meer ver met de auto.

Het gaat er om dat je moet gaan betalen voor wat je gebruikt.
Kijk ik vind het ook leuk als mijn eten gratis is maar ik moet er nou eenmaal voor betalen ookal heb ik het nodig en heb ik niet echt een keuze. Niet betalen is altijd leuk maar als je gebruik maakt zal dat niet altijd stand kunnen houden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:09

Ik vind het jammer dat wederom bepaalde groepen gepakt gaan worden. Denk maar aan de mensen met onregelmatige werktijden in beroepen.
Ik heb zelf geen auto meer, doe alles heel verwend en lui met het ov :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:10

Indestal schreef:

Huh, nee, dat schreef ik dus niet.... Lees aub even terug. Ik vind niet dat het platteland ontruimd moet worden. Maar als jij vindt dat je alleen aan je eigen belang moet denken (namelijk dat het alleen maar belangrijk is dat jouw brandstofrekening omhoog gaat, en je alle nadelen van autorijden bewust negeert), dan zie ik niet zo goed in waarom ik daar wel begrip voor zou moeten hebben?

Citaat:

Ik woon niet in Amsterdam :) Maar nee, vertel eens? Voor zover ik weet zijn gebieden buiten de steden juist helemaal niet zo economisch productief. Ik denk dat als we echt ieder voor zich zouden doen, juist de niet-stedelijke gebieden verliezen.

Dat is niet mijn wens - ik hoop dat mensen ook buiten kunnen blijven wonen, en ik gun iedereen buiten de steden ook goede bereikbaarheid. Maar een klein beetje erkenning dat autorijden schadelijk is, en dat je mazzel hebt dat je de meeste schade daarvan helemaal niet hoeft te compenseren is wel een goed begin van een eerlijk gesprek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:17

Indestal, ik woon in buitengebied, en toch ben ik niet tegen km heffing...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:59

Indestal schreef:

...dat is het issue niet.

Ten eerste is het geen kwestie van "stemmen voor of tegen rekeningrijden" - er ligt een accoord van Parijs en daar moeten we op een of andere manier aan voldoen.

En tja, helaas zijn er mensen afhankelijk van de auto.
Ook daar moet dezelfde politiek snel en veel oplossingen voor verzinnen.
Ondertussen kan het geen kwaad om sommige zaken niet te overdrijven- 100 km per dag daar heb je echt een trein voor nodig, 60 km forenzen per dag kan uitstekend per trike, brommer, speedpedelic en nog het een en ander....
Citaat:

Wat lief, zoals je over mijn woonomgeving spreekt! (Noorden des lands, met wegbezuinigde spoorwegen enzo - graag politieke oplossingen en enig respect van jouw kant voor "durpjes" waar de bus niet meer stopt...)
Citaat:

Daar geloof ik niet in.
Zoveel kilometer naar die boodschappen, dat gaat jou de kop niet kosten.
En als gezegd: binnen 30 kilometer van je werk is die auto echt niet nodig.
En ik spreek hier uit ervaring.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 23:40

60 km van je werk op de scooter of elektrische fiets? Lachen, moet je 3 uur per dag reizen met je woon werk verkeer. Daarnaast, die scooters zijn veel slechter voor t milieu dan je zou denken ;)

Kilometer rijden is voor veel mensen gewoon te duur. Daarom zijn er zoveel op tegen. De auto Is nu ook niet gratis. Maar nogmaals, voor mensen die zeggen dat t moet voor t klimaat akkoord enzo, waarom de rekening bij de burgers leggen (of iig voor zo'n groot deel), terwijl auto's van privé personen voor zo'n klein deel de totale uitstoot van co2 bepalen?? Schepen, fabrieken, vrachtwagens en natuurlijk vliegtuigen, gooi daar dan de belasting op! Op de grote uit stoters! En het vliegen, want dat Is (in nl) pure luxe in tegenstelling tot veel wegverkeer.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:27

http://nos.nl/artikel/2170332-wat-zou-e ... osten.html

Die 4 cent is ook door verschillende partijen genoemd in de verkiezingsplannen. Ja, dan kan het zijn dat je heel duur uit bent als je 100 km per dag rijd. Maar, neem je bv een elektrische auto dan kan het je weer veel schelen als de plannen door gaan.

Zou wel willen dat al die buitenlandse auto's, vrachtwagens ook op de een of andere manier belast gaan worden.

Floriske ik heb bijna 3 jaar 5x in de week 25km heen en 25 km terug gedaan met de brommer. Daar deed ik 1,5 uur over. Is echt wel te doen. Ik woon aan een fietspad dat een rechtstreekse verbinding is tussen amsterdam en utrecht. Van die twee binnensteden is het ongeveer 40km van elkaar in die route. Dat fietspad is zo ongelooflijk druk met racefietsers, ligfietsen, elektrische fietsen en brommers... Er zijn zat mensen die dat echt wel de moeite vinden en het doen. Zeker het aantal elektrische fietsen stijgt echt giga. Zeker die met een blauw plaatje waar je 40 mee mag.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:56

Floriske schreef:
60 km van je werk op de scooter of elektrische fiets? Lachen, moet je 3 uur per dag reizen met je woon werk verkeer. Daarnaast, die scooters zijn veel slechter voor t milieu dan je zou denken ;)

Kilometer rijden is voor veel mensen gewoon te duur. Daarom zijn er zoveel op tegen. De auto Is nu ook niet gratis. Maar nogmaals, voor mensen die zeggen dat t moet voor t klimaat akkoord enzo, waarom de rekening bij de burgers leggen (of iig voor zo'n groot deel), terwijl auto's van privé personen voor zo'n klein deel de totale uitstoot van co2 bepalen?? Schepen, fabrieken, vrachtwagens en natuurlijk vliegtuigen, gooi daar dan de belasting op! Op de grote uit stoters! En het vliegen, want dat Is (in nl) pure luxe in tegenstelling tot veel wegverkeer.

Dan gaat de prijs voor alle goederen omhoog. Prima hoor, maar betalen moeten we toch wel :) En dat is prima zolang dat geld dan maar ook echt naar het doel gaat waar het voor bedoelt is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:17

Floriske schreef:
60 km van je werk op de scooter of elektrische fiets? Lachen, moet je 3 uur per dag reizen met je woon werk verkeer. Daarnaast, die scooters zijn veel slechter voor t milieu dan je zou denken

Ja, idd _/-\o_

Ik schreef over mijn ervaring- 30 km enkele reis.
Doe je dat met een elektrische scooter plus zonnepanelen - ik zou niet weten hoe dat "slechter zou zijn dan ik denk!"
Reistijd was plm 40 minuten.
Per trike of sigaar kan het sneller op pure spierkracht. (...al zijn ze minder bekend: het kan uitstekend.)
En een speedpedelic heeft een zelfde snelheid als een brommer en werkt deels op electa deels op spierkracht.

Rijd je op een benzinebrommer, dan scheelt het enorm of je een tweetact (vies) of viertact hebt (relatief schoon, al blijft-ie kooldioxide uitstoten).
Citaat:
Kilometer rijden is voor veel mensen gewoon te duur. Daarom zijn er zoveel op tegen.

Ja, klopt, maar dat is de wereld op zijn kop.
De taak van de politiek is veel meer: maak het mensen makkelijker om het milieu te sparen, en wie echt wil vervuilen: laat die dan de echte prijs betalen ipv de zware ""subsidies"" die nu gelden.
(Ik weet wel dat er nu ook accijnzen en wat al niet zijn en dat het niet gratis is - toch zijn de maatschappelijke kosten vele malen hoger.)

Citaat:
waarom de rekening bij de burgers leggen (of iig voor zo'n groot deel), terwijl auto's van privé personen voor zo'n klein deel de totale uitstoot van co2 bepalen?? Schepen, fabrieken, vrachtwagens en natuurlijk vliegtuigen, gooi daar dan de belasting op! Op de grote uit stoters! En het vliegen, want dat Is (in nl) pure luxe in tegenstelling tot veel wegverkeer.

Mee eens - maar het staat al in de bijbel, het is zo oud als de wereld: "doe het een en laat het andere niet na!"
(Maar idd: luxe vliegverkeer niet belasten is uiteraard hartstikke "scheef".)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:12

Maar 30km is heel anders dan de genoemde 60km ;) daarnaast had ik het idd over de vervuilende benzine brommers, daar elektrische brommers een eind duurder zijn, en mensen (als ze overstappen vanuit een auto omdat die te duur is) waarschijnlijk nier voor een duurdere optie zullen gaan ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:20

Floriske schreef:
Maar 30km is heel anders dan de genoemde 60km ;) daarnaast had ik het idd over de vervuilende benzine brommers, daar elektrische brommers een eind duurder zijn, en mensen (als ze overstappen vanuit een auto omdat die te duur is) waarschijnlijk nier voor een duurdere optie zullen gaan ;)

Eh - 30 km enkele reis is 60 km per dag.
Ik schreef nog dat je bij 100 km per dag een trein nodig hebt.

Ik kocht een 2e hand electrische brommer, partner een gloednieuwe viertact. Ik roep even uit mijn hoofd dat ze beiden 3000 euro kostten - als we het over auto's hebben is dat "geen geld".
(Er zijn vast occasions tegen dat soort prijzen te koop.)
Mbt brandstof en wegenbelasting zijn ze spotgoedkoop.
Je blijft dus geld uitsparen, ook onder de huidige regels mbt wegenbelasting en zonder kilometerheffing.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:42

Janneke2 schreef:
Floriske schreef:

Ik kocht een 2e hand electrische brommer, partner een gloednieuwe viertact. Ik roep even uit mijn hoofd dat ze beiden 3000 euro kostten - als we het over auto's hebben is dat "geen geld".
Je blijft dus geld uitsparen, ook onder de huidige regels mbt wegenbelasting en zonder kilometerheffing.

Ooh, verkeerd begrepen dan. Ik dacht dat je het had over 60 km enkele reis :+ Ja, zeker bespaar je een hoop geld, maar de reden dat ik geen scooter heb is dat ik voor werk vaak nog om 1 uur 's-nachts alleen naar huis moet. Ik voel me in de auto dan compleet veilig en op de scooter een eind minder :j. Daarnaast zou ik met de scooter 55 min naar mijn paard moeten reizen, wat geen probleem is in de zomer (heb ik 4 maanden gedaan namelijk :j) maar in de herfst/winter met die regen en wind ga ik dat echt niet doen :} Nog erbuiten dat ik dat ook niet zou redden qua tijd, geen verlichting in de bak en als het vroeg donker is red ik het niet met school/werk.

Ik vind 3000 euro trouwens veel voor een scooter :wow: ik had een perfect rijdende zonder schade met 4.000 km erop voor 500 euro, niemand die ik ken geeft zoveel uit aan een scooter, vandaar dat ik aangaf dat ik denk dat niemand zo'n dure elektrische zou halen (ook omdat de stroomkosten en benzinekosten weinig tot niets schelen)

En zo zijn er nog veel meer redenen waarom men toch geen alternatief heeft dan de auto? Naar mijn school is het bvb met het ov 1 uur en 45 min. Met de auto 40 minuten. Kijk, als het heel veel duurder wordt met de auto zou ik wel switchen, maar dat scheelt mij ruim 2 uur op een dag (misschien zou ik wel weer terugswitchen als het ov dan volloopt met iedereen die de auto niet meer kan betalen :} Ik wil op zn minst kunnen zitten als ik zolang moet reizen)

Daarnaast, ik lees nu de bron van de nos. Ik zou dus 800 euro per jaar moeten gaan betalen!! 800!! Nu is het 250! Gewoon omdat ik maar een kleine auto heb. En ik rij echt niet uitzonderlijk veel. 2x per week naar paard (70km totaal), 2x per week naar school (90km totaal) en alles daarnaast zijn ritjes voor boodschappen, broertjes naar sport brengen enz. Ik snap echt niet hoe ze aan die 11.000 gemiddeld per jaar komen, heeft 15% van de mensen een auto voor de deur staan zonder hem te gebruiken ofzo? Iedereen die forenst komt op een dikke 30.000 lijkt mij (5 dagen per week dan)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:55

Floriske schreef:
Ik vind 3000 euro trouwens veel voor een scooter :wow: ik had een perfect rijdende zonder schade met 4.000 km erop voor 500 euro, niemand die ik ken geeft zoveel uit aan een scooter, vandaar dat ik aangaf dat ik denk dat niemand zo'n dure elektrische zou halen (ook omdat de stroomkosten en benzinekosten weinig tot niets schelen)

Drieduizend voor een ding in plaats van een koekblik op 4 wielen vind ik niet duur.
Partner betaalt meestal 5 euri per tankbeurt.
Het elektrïeke ding opladen is gratis: 1x panelen kopen en alles komt gratis binnen.

En per fiets naar stal kost mij minder tijd (25 min) dan per auto (35 min) - de fietsroute gaat rechtuit...

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:17

Floriske schreef:
Janneke2 schreef:

Ooh, verkeerd begrepen dan. Ik dacht dat je het had over 60 km enkele reis :+ Ja, zeker bespaar je een hoop geld, maar de reden dat ik geen scooter heb is dat ik voor werk vaak nog om 1 uur 's-nachts alleen naar huis moet. Ik voel me in de auto dan compleet veilig en op de scooter een eind minder :j. Daarnaast zou ik met de scooter 55 min naar mijn paard moeten reizen, wat geen probleem is in de zomer (heb ik 4 maanden gedaan namelijk :j) maar in de herfst/winter met die regen en wind ga ik dat echt niet doen :} Nog erbuiten dat ik dat ook niet zou redden qua tijd, geen verlichting in de bak en als het vroeg donker is red ik het niet met school/werk.

En zo zijn er nog veel meer redenen waarom men toch geen alternatief heeft dan de auto? Naar mijn school is het bvb met het ov 1 uur en 45 min. Met de auto 40 minuten. Kijk, als het heel veel duurder wordt met de auto zou ik wel switchen, maar dat scheelt mij ruim 2 uur op een dag (misschien zou ik wel weer terugswitchen als het ov dan volloopt met iedereen die de auto niet meer kan betalen :} Ik wil op zn minst kunnen zitten als ik zolang moet reizen)

Daarnaast, ik lees nu de bron van de nos. Ik zou dus 800 euro per jaar moeten gaan betalen!! 800!! Nu is het 250! Gewoon omdat ik maar een kleine auto heb. En ik rij echt niet uitzonderlijk veel. 2x per week naar paard (70km totaal), 2x per week naar school (90km totaal) en alles daarnaast zijn ritjes voor boodschappen, broertjes naar sport brengen enz. Ik snap echt niet hoe ze aan die 11.000 gemiddeld per jaar komen, heeft 15% van de mensen een auto voor de deur staan zonder hem te gebruiken ofzo? Iedereen die forenst komt op een dikke 30.000 lijkt mij (5 dagen per week dan)

maar veel dingen hier van zijn je eigen keuzes. Ik ga ook door weer en wind op de fiets het is niet ideaal, maar het is toch niet raar om meer te moeten betalen als je zelf voor de luxe vann met de auto gaat kiest.
Ik begrijp heel goed dat je snachts liever autorijdt dan scooterrijdt trouwens, vooral als je door wat minder bevolkte gebieden moet is dat toch wat fijner.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:29

Floriske schreef:

Die 800 euro gaat als ik het goed begrijp over gereden kilometers.
School lijkt me 20 kilometer enkele reis - met de mogelijkheid om te carpoolen.
15 km naar het paard doe ik :o zomer en winter door weer en wind op spierkracht en ook in het donker.

Broer geef je een vriendelijk zetje en ook hier in Drenthe heb je geen auto nodig voor de boodschappen. Tenzij je idd erg ver weg van alles aan het einde van een doodlopende weg woont.

Dus ik snap donders goed dat 800 euri veel is, maar zo heet hoeft de soep echt niet gegeten te worden...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:31

Floriske schreef:

Er zijn echt heel weinig mensen die 30.000 km per jaar rijden. Dan zou je elke dag 80 km moeten rijden. Of 115 km aan woonwerk verkeer. Dat hebben de meeste mensen gewoon niet. De meeste mensen wonen in de stad of er om heen en dan is 15 a 20 km van je werk wonen al veel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:39

...en mijn jarenlange ervaring is, dan forenzen over 15, 20 of 30 km door het buitengebied zonder auto prima kan.