Trump of Clinton

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary Clinton vs. Donald Trump

Clinton
1250 (90%)
Trump
130 (9%)

Totaal aantal stemmen: 1380

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:25

Indestal schreef:
Ik snap je, wil je niet uitdagen, maar als je leest wat zijn gedachtengoed is, snap ik wel de dreiging rondom hem en is hij echt geen onschuldig slachtoffer, maar eentje waar je niet omheen kan..

Ik snap de dreiging rondom hem heus wel.

Al zou hij dictatoriale ideeën hebben - hij is mens.
En dus, als hij aantoonbaar te vrezen heeft voor inhumane straf (....marteling, bijvoorbeeld...), gevangenneming zonder vorm van proces (erg populair momenteel in Turkije )
...dan heb je recht op asiel, punt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:34

Electra63 schreef:
Iedere burger wil maar inspraak en zeggenschap over van alles, maar burgers kunnen daar vaak helemaal niet goed over oordelen en ook niet de gevolgen van overzien.
Citaat:
Wel sakkerloot, hoe heb ik het nu?!

In een democratie heeft de burger / de volksvertegenwoordiging qualitate qua de macht, punt.
"Je moet niet overal zeggenschap over willen hebben", dat is de taal van aristocraten, dictators en meer van dit soort 'fraais'.

"Je kunt er niet over oordelen " - hoezo niet? Wat een onzin.

"En je kunt de gevolgen niet overzien " - nee, eerst een glazen bol, graag!

Citaat:
Om on topic te blijven: Trump wil weer (meer) gaan boren naar gas en olie. Kan jij, als gewone burger, weten wat de gevolgen hiervan zijn? Ook op langere termijn? Niet alleen voor het milieu? Maar ook voor de economie? Dat is voor deskundigen al lastig, laat staan voor ons en het grootste deel, zal het ook niet interesseren. En zo heb je dat bij honderden onderwerpen.

....olie opstoken betekent zeespiegel stijging, klimaat verandering, oprukkende woestijnen - reken maar dat dit invloed heeft op ""de economie"".
Welke, tja - dat weten alleen de glazen bollen.
Niet de deskundigen.

Maar in een democratieis het wel gebruik dat ik als burger via de vertegenwoordiger beslis, ipv praatjes voor de vaak.

Citaat:
Mijn man zijn bedrijf krijgt heel veel last van de Brexit, maar de instelling waar ik werk, heeft daar helemaal niets mee te maken.
Dat bedoel ik.

Eh - het feit geloof ik grif.
Maar op het moment dat Cameron dat referendum uirtschreef, was het de britse kiezer die bepaalde.
Wat jij precies bedoelt ontgaat me wat.

Citaat:
Er wordt nu vaak geroepen: de macht moet naar de burger of de burger moet (mee) bepalen. Daar ben ik het niet (altijd) mee eens. Wij hebben onze volksvertegenwoordigers gekozen om dit soort beslissingen te nemen.

....welke emoticon zal ik plaatsen....?
JIJ bent als burger verantwoordelijk, potjandoppie!!!

Dat zijn gewoon de regels!

Ik ken dit dilemma onder de oude vraag "who plans those who are to do the planning"?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:38

Afbeelding

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:42

Janneke2 schreef:
Indestal schreef:
Ik snap je, wil je niet uitdagen, maar als je leest wat zijn gedachtengoed is, snap ik wel de dreiging rondom hem en is hij echt geen onschuldig slachtoffer, maar eentje waar je niet omheen kan..

Ik snap de dreiging rondom hem heus wel.

Al zou hij dictatoriale ideeën hebben - hij is mens.
En dus, als hij aantoonbaar te vrezen heeft voor inhumane straf (....marteling, bijvoorbeeld...), gevangenneming zonder vorm van proces (erg populair momenteel in Turkije )
...dan heb je recht op asiel, punt.

En toch, als mens ben je verantwoordelijk voor je daden, ergens stopt de verantwoording van een ander voor je...die keuze maak je zelf...dus ben het niet met je eens..
Hij woont in Amerika, zijn uitlevering is gevraags, geen gehoor aan gegeven, nu hij bv weg wil, is geen enkel land verplicht hem op te nemen..

Zijn hele groep is opgepakt in Turkije en geen proces, misschien wel de doodstraf, hij zit veilig maar heeft wel een sekte gevormd die een totale democratie omver moet werpen om een kalifaat te vormen..dat is misgegaan, los van het feit of de coup van hem kwam, men is boos in Turkije op deze groep en ik kan mij voorstellen waarom...zij gaan mensenrechten beperken als ze de macht krijgen en een sharia wet uitvoeren, dan gaan er koppen rollen.

Dus nee, niet van zelfsprekend om deze man politiek asiel te verlenen...een mens met onmenselijke idealen, om welke mensen gaat het dan werkelijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:50

Indestal schreef:
En toch, als mens ben je verantwoordelijk voor je daden, ergens stopt de verantwoording van een ander voor je...die keuze maak je zelf...dus ben het niet met je eens..

Rare opmerking, hoor!

De man wordt out of the blue beschuldigd en zijn vermeende handlangers worden gemarteld.

Nu, waar is zijn eigen verantwoordelijkheid?
Die beschuldigingen en marteling zijn de verantwoordelijkheid van Erdoğan dus hij staat daar buiten, punt.

Dat heeft niets maar dan ook niets van doen met 'je bent verantwoordelijk voor je eigen daden '.
Citaat:
Hij woont in Amerika, zijn uitlevering is gevraags, geen gehoor aan gegeven, nu hij bv weg wil, is geen enkel land verplicht hem op te nemen..

????????
Er ligt geen internationaal opsporingsbevel mbt het internationaal strafhof.
Hij is vrij rte gaan en te staan waar hij wil -EN heeft reden om te vrezen voor inhumane etc etc etc.

Dus ieder land, ook wij, hebben de plicht hem op te nemen.
Gewoon, omdat we lid zijn van de Verenigde Naties.

Citaat:
Zijn hele groep is opgepakt in Turkije en geen proces, misschien wel de doodstraf, hij zit veilig maar heeft wel een sekte gevormd die een totale democratie omver moet werpen om een kalifaat te vormen..dat is misgegaan, los van het feit of de coup van hem kwam, men is boos in Turkije op deze groep en ik kan mij voorstellen waarom...zij gaan mensenrechten beperken als ze de macht krijgen en een sharia wet uitvoeren, dan gaan er koppen rollen.

Dus nee, niet van zelfsprekend om deze man politiek asiel te verlenen...een mens met onmenselijke idealen, om welke mensen gaat het dan werkelijk.

Ja, jij hebt hem al veroordeeld.
Fraai is dat.

Indestal

Re: Trump of Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:55

Ik denk dat je de achtergronden vanuit Turkije net te weinig weet om zo duidelijk te stellen dat hij onschuldig is.
Ik ben helemaal geen Erdogan fan, maar in deze zaak staan wij er als westerling te ver buiten om echt te weten hoe het speelt...
Er is heel veel over hem geschreven en in het begin was ik net zo verontwaardigd, maar deze overigens geheimzinnige beweging, omdat er voor de buitenstaander geen duidelijke info wordt gegeven, is er heel wat meer wat wij ook niet willen.

Bijzonder om mij aan te merken dat IK hem heb veroordeeld. Dat heeft hij zelf gedaan, verdiep je in alles rond om hem.
Dit is echt weer zo bokt he...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:57

@Janneke2,
Ik zit op mn telefoon, dus lange stukken typen en quoten is wat lastig.

Brexit was een voorbeeld, waarom ik vind dat de volksvertegenwoordiging dit soort beslissingen moet nemen, mijn man of buurman kan een hele andere reden hebben om ergens voor of tegen te stemmen, soms om een hele foute reden en daar kunnen dan verstrekkende gevolgen uit komen...

Maar ik geloof dat wij hier niet uit gaan komen, ik heb ook nog tussendoor wat anders te doen.
Maar ik krijg de kriebels als.ik lees: het volk is het zat, het volk wil wat anders, het is een tegenstem .... Ik hoop maar dat het volk geen spijt krijgt, ze zitten (in principe) er 4 jaar aan vast.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:00

Als iemand een gevaar voor de samenleving of staatgevaarlijk is, ben je helemaal niet verplicht hem op te nemen...in het geval van Gulen, zal dat onderzoek heus wel lopen.

Ik bewonder de oversociale instelling van mensen echt, maar gelukkig zijn er ook machthebbers die daar een terughoudendheid in hebben en bep. Types eerst eens goed tegen het licht houden..

Maar het is bij Sinterklaas. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:03

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:17

Indestal schreef:
Ik denk dat je de achtergronden vanuit Turkije net te weinig weet om zo duidelijk te stellen dat hij onschuldig is.

Ik zit inmiddels ook op mijn telefoon -ik heb nergens een uitspraak over schuldig of onschuldig gedaan - dat is NIET relevant.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:19

Electra63 schreef:
@Janneke2,

Maar ik krijg de kriebels als.ik lees: het volk is het zat, het volk wil wat anders, het is een tegenstem .... Ik hoop maar dat het volk geen spijt krijgt, ze zitten (in principe) er 4 jaar aan vast.

Die kriebels heb ik ook.

Maar het geloof dat een volksvertegenwoordiger een betere beslissing neemt, want mijn vertegenwoordiger, dan inzelf - dat deel ik niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:19

Indestal schreef:
Als iemand een gevaar voor de samenleving of staatgevaarlijk is, ben je helemaal niet verplicht hem op te nemen...in het geval van Gulen, zal dat onderzoek heus wel lopen.

Ik bewonder de oversociale instelling van mensen echt, maar gelukkig zijn er ook machthebbers die daar een terughoudendheid in hebben en bep. Types eerst eens goed tegen het licht houden..

Smear.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:21

Ayasha schreef:
c_alsemgeest schreef:
Maar als Amerika zelf gaat voorzien zal dit toch juist een negatief effect hebben op de Nederlandse economie? :+ Er is veel export van NL naar USA.
Wel positief... hij zal de banden met Rusland weer aanhalen. Wat weer andere perspectieven kan bieden.

Dat Rusland zo positief is over 'm is vreemd genoeg geen geruststelling voor mij.

Was ook een sarcastische opmerking :') ik ben al druk bezig met het uitgraven van mijn schuilkelder :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:25

Ik geloof dat die weinig helpen tegen kernbommen, die neigen nogal lang te blijven hangen.... :=

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:29

mij valt zijn winnaars speech wel weer mee.. ik hoop dat het een verenigd land word... en dat trump normale dingen doet zonder te extreeme dingen

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:36

Ik hoop morgen wakker te worden met het berichtje, hè allemaal, geintje. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:50

Electra63 schreef:
@Janneke2,
Ik zit op mn telefoon, dus lange stukken typen en quoten is wat lastig.

Brexit was een voorbeeld, waarom ik vind dat de volksvertegenwoordiging dit soort beslissingen moet nemen, mijn man of buurman kan een hele andere reden hebben om ergens voor of tegen te stemmen, soms om een hele foute reden en daar kunnen dan verstrekkende gevolgen uit komen...

Uit het artikel waar al eerder in dit topic naar gelinkt is :
Citaat:
Bovens: “Je loopt dan het risico dat Kamerleden hun eigen wereld als norm nemen en dat geluiden van andere bevolkingsgroepen niet meer worden gehoord. Recent onderzoek toont ook aan dat dat gebeurt. De politieke agenda van de Tweede Kamer rond culturele issues komt voor 96 procent overeen met de belangen en interesses van hoogopgeleiden.”

http://www.dub.uu.nl/artikel/achtergrond/er-gevaar-dat-universiteiten-zich-loszingen-rest-samenleving.html

Je kan dus terecht twijfels hebben of je volksvertegenwoordiger jouw ook wel vertegenwoordigd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:58

Tja. .. dan kan je beter een ander systeem kiezen.
Als iedereen inspraak wil of moet hebben, wordt t zeker een zooitje.
Zeker als beslissingen genomen moeten worden die ergens van betaald moeten worden, maar niemand weet hoe of waarvan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 00:19

Ayasha schreef:
Ik geloof dat die weinig helpen tegen kernbommen, die neigen nogal lang te blijven hangen.... :=
:') :') :')

Droog.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 00:28

Electra63 schreef:
Zeker als beslissingen genomen moeten worden die ergens van betaald moeten worden, maar niemand weet hoe of waarvan.

Nee natuurlijk niet, je maakt een weloverwogen beslissing als bekwaam politiek leider, gebaseerd op (hopelijk dan) advies van mensen met verstand van de situatie en een hoop inzicht en ervaring.

Die beslissing verandert niet met wat hier wordt gezegd. Wat moet veranderen is de manier waarop dat gecommuniceerd wordt. Dus niet, wat nu zowel door veel politici als media als hoogopgeleiden wordt gedaan, roepen of impliceren dat mensen die er een andere mening op na houden idioten/racisten/xenofoben/onmensen zijn. Wel: verdiepen in waarom die sentimenten leven (en dat had al veel eerder moeten gebeuren, de enorme opkomst van de PVV was bijvoorbeeld een niet te missen waarschuwingssignaal) en dat erkennen. Erkennen is iets heel anders dan ernaar handelen. Neem die weloverwogen beslissing, maar zorg dat alle partijen zich gezien voelen ook al doe je niet exact wat hun eerste ingeving is.

Doe je dat niet, dan krijg je dus een Brexit, Trump, enzovoort. Dat is nog extreem verergerd door de tomeloze drang tot politieke correctheid, waardoor in hoogopgeleid en besturend Nederland de trend ontstond om je maar zo veel mogelijk als 'anti-Wilders' te profileren. Die sentimenten werden (worden?) tot in het extreme doorgetrokken, en leiden tot gedragingen en ideeën die even wereldvreemd zijn als dat kamp waartegen ze zich afzetten. Vervolgens zet de andere partij zich dáár weer tegen af, komt er een nog grotere tegenreactie enz. enz. Die kloof blijft zo wel doorgroeien hoor, maar wat ik niet snap is dat er in Den Haag en progressief Nederland (en de rest van de wereld) niet al veel eerder een paar mensen doorhadden hoe ze die spiraal konden doorbreken. Daar is echt geen excuus voor.

Maar even wat luchtigs: Dinild Trimp!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 01:09

Het droevige was dat Hillary meer stemmen heeft gehad, maar door de verdeling over de staten gewoon minder kiesmannen had.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 01:26

FirebirdM schreef:
Electra63 schreef:

Nee natuurlijk niet, je maakt een weloverwogen beslissing als bekwaam politiek leider, gebaseerd op (hopelijk dan) advies van mensen met verstand van de situatie en een hoop inzicht en ervaring.

En bij die adviseurs ontbreekt een referentiekader dat verder gaat dan de eigen hoger opgeleide sociale klasse. Daardoor hebben zij geen inzicht in de problemen en denkwijze van ong. 75% (de niet hogeropgeleiden) mensen waarover zij advies geven. Die worden bv als lui, crimineel, enz. weggezet door o.a. de media (want als ik het kan, kan iedereen als ze maar hard genoeg hun best doen) en dat beeld klopt niet. Daar wringt het schoentje nogal. Truus de hoerenmadam, Jan de vrachtwagenchauffeur en Ali de schoonmaker lopen gezien hun werk en leefomgeving tegen heel andere zaken aan dan professor doctorandus Francois de politiek adviseur.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 02:50

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 07:14

Ik vind het verbazingwekkend om te lezen dat het volk denkt nu weer de macht terug te hebben gekregen door Trump te kiezen. Het enige dat ze gekozen hebben is een gek met een grote mond en zeer weinig concrete plannen. Met een desastreus economie beleid ( gehoord in het nieuws ) en iemand die zoveel jaar terug in de tijd gaat met zijn discriminerende gedachten. Maar aangezien hij denkt dat klimaatopwarming een hoax is heeft hij de aarde over vier jaar toch naar de klote geholpen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 07:22

Ayasha schreef:

Jup... lood inslaan, eten voor 10 jaar... ach laat maar, ik transformeer we in een kakkerlak :+ die schijnen er nog het minste last van te hebben.
Als die bovenop je stadje valt is zelfs mijn kakkerlak transformatie geen redding meer :')