Electra63 schreef:Iedere burger wil maar inspraak en zeggenschap over van alles, maar burgers kunnen daar vaak helemaal niet goed over oordelen en ook niet de gevolgen van overzien.
Citaat:
Wel sakkerloot, hoe heb ik het nu?!
In een democratie heeft de burger / de volksvertegenwoordiging qualitate qua de macht, punt.
"Je moet niet overal zeggenschap over willen hebben", dat is de taal van aristocraten, dictators en meer van dit soort 'fraais'.
"Je kunt er niet over oordelen " - hoezo niet? Wat een onzin.
"En je kunt de gevolgen niet overzien " - nee, eerst een glazen bol, graag!
Citaat:
Om on topic te blijven: Trump wil weer (meer) gaan boren naar gas en olie. Kan jij, als gewone burger, weten wat de gevolgen hiervan zijn? Ook op langere termijn? Niet alleen voor het milieu? Maar ook voor de economie? Dat is voor deskundigen al lastig, laat staan voor ons en het grootste deel, zal het ook niet interesseren. En zo heb je dat bij honderden onderwerpen.
....olie opstoken betekent zeespiegel stijging, klimaat verandering, oprukkende woestijnen - reken maar dat dit invloed heeft op ""de economie"".
Welke, tja - dat weten alleen de glazen bollen.
Niet de deskundigen.
Maar in een democratieis het wel gebruik dat ik als burger via de vertegenwoordiger beslis, ipv praatjes voor de vaak.
Citaat:
Mijn man zijn bedrijf krijgt heel veel last van de Brexit, maar de instelling waar ik werk, heeft daar helemaal niets mee te maken.
Dat bedoel ik.
Eh - het feit geloof ik grif.
Maar op het moment dat Cameron dat referendum uirtschreef, was het de britse kiezer die bepaalde.
Wat jij precies bedoelt ontgaat me wat.
Citaat:
Er wordt nu vaak geroepen: de macht moet naar de burger of de burger moet (mee) bepalen. Daar ben ik het niet (altijd) mee eens. Wij hebben onze volksvertegenwoordigers gekozen om dit soort beslissingen te nemen.
....welke emoticon zal ik plaatsen....?
JIJ bent als burger verantwoordelijk, potjandoppie!!!
Dat zijn gewoon de regels!
Ik ken dit dilemma onder de oude vraag "who plans those who are to do the planning"?