Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:57

Ik zeg toch ook nergens dat je alles kunt tegen houden?
Ik zeg alleen dat er scherpere controles gehouden kunnen worden.
NL ers kun je net zo goed controleren btw.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:04

Gek is dat, er wordt geroepen om dichte grenzen en iedereen heeft daar een ander beeld bij! En nu IS ervoor gezorgd heeft dat er paspoorten naast de terroristen gevonden zijn (heel knap dat ie heel blijft na een bomexplosie) van Syrische vluchtelingen, raken we in paniek. Zien jullie dan niet dat we precies doen wat IS wil? Zij willen 2deling in Europa en wij geven er zomaar gehoor aan. De vluchteling (die op de vlucht is voor het geweld van IS!) wordt in een kwaad daglicht gesteld, terwijl inmiddels al is aangetoond dat de meesten terroristen de Franse en Belgische nationaliteit bezaten. Erger nog, ze waren daar geboren. De werkelijke ISaanhangers leven al jaren tussen ons. Ze worden hier gerecruteerd.

Dee_Es

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:25

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:40

LadyMadonna schreef:
Ik vind het heel lastig een beeld te vormen van IS. Hoe groot is IS? Moet ik denken aan een paar duizend? Tienduizend ? Honderdduizend ?
Parijs was volgens het nieuws een "zelfstandige cel binnen IS". Hoeveel can die cellen zijn er?
Ik lees dat er een leider is (een kalief), maar is het zo dat als je die uitschakelde, dat je direct is de das om doet?
Kan iemand me helpen, buiten Wikipedia, om meer te begrijpen van wat IS nu is? En dan bedoel ik niet hun gedachtengoed, maar hoe de structuur in elkaar zit.

Heeft iemand hier antwoord op?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:44

Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat iemand dat weet.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:53

LadyMadonna schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik vind het heel lastig een beeld te vormen van IS. Hoe groot is IS? Moet ik denken aan een paar duizend? Tienduizend ? Honderdduizend ?
Parijs was volgens het nieuws een "zelfstandige cel binnen IS". Hoeveel can die cellen zijn er?
Ik lees dat er een leider is (een kalief), maar is het zo dat als je die uitschakelde, dat je direct is de das om doet?
Kan iemand me helpen, buiten Wikipedia, om meer te begrijpen van wat IS nu is? En dan bedoel ik niet hun gedachtengoed, maar hoe de structuur in elkaar zit.

Als we dat allemaal wisten, stonden we al veel verder in de strijd tegen hen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:00

Ik had al eerder gereageerd, maar toen werdt het topic tijdelijk gesloten.
Maar dit artikel beschrijft waarom we net de grenzen NIET moeten sluiten.
Waarom sommige meningen en antwoorden in dit topic juist de antwoorden zijn waarop IS hoopt.
En zoals Teddy zegt, waarom dat Syrisch paspoort daar net ligt...
IS zijn geen domme nietswetende idioten, ze hebben een heel slim en uitgekiende manipulerende staat opgericht.
En het komt uit een gewone krant.
http://www.hln.be/hln/nl/34662/Vluchtel ... luit.dhtml

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:10

Interessant stuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:14

Het is natuurlijk de gedachten gang van iemand maar ik vind het wel een kijk waar ik wel achter kan staan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:19

LadyMadonna schreef:

Dit is de celstruktuur van de Egyptische Islamitische Jihad (EIJ).

De EIJ is en was opgebouwd als een blinde celstructuur. Zo'n blinde celstructuur bestaat uit kleine cellen die elkaar niet of nauwelijks kennen. Ze opereren zelfstandig en kunnen door hun onbekendheid met elkaar anderen niet aangeven mocht één cel opgepakt worden.

De Real IRA werkte net zo trouwens. De ETA had ook iets dergelijks, net als veel andere serieuze terreurclubs. Hoeveel cellen zo'n organisatie heeft, weet maximaal 1 persoon....die aan de top. Je kunt je zelfs afvragen of die persoon het weet trouwens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:22

Over dat Syrische paspoort.... Tijdens het journaal vanmorgen zeiden ze dat het was bevestigd dmv vingerafdrukken dat het om deze persoon ging. Maar nu hoor je er weer niks van.

Tnx voor je uitleg cowboy

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:23

ChocooPrins schreef:
Ik had al eerder gereageerd, maar toen werdt het topic tijdelijk gesloten.
Maar dit artikel beschrijft waarom we net de grenzen NIET moeten sluiten.
Waarom sommige meningen en antwoorden in dit topic juist de antwoorden zijn waarop IS hoopt.
En zoals Teddy zegt, waarom dat Syrisch paspoort daar net ligt...
IS zijn geen domme nietswetende idioten, ze hebben een heel slim en uitgekiende manipulerende staat opgericht.
En het komt uit een gewone krant.
http://www.hln.be/hln/nl/34662/Vluchtel ... luit.dhtml

Je moet je inderdaad afvragen hoe het kan dat een paspoort intact is nadat iemand die het op zijn lichaam droeg zichzelf heeft opgeblazen. Van het lichaam van een zelfmoordterrorist blijft al amper iets over (als je bedenkt dat ze al geluk hadden dat ze één terrorist aan de hand van een losgerukte vinger konden identificeren), dan is het wel heel toevallig dat zo'n paspoort (gemaakt van papier, dus ook nog eens brandbaar) nog zo intact is.

LadyMadonna schreef:
Over dat Syrische paspoort.... Tijdens het journaal vanmorgen zeiden ze dat het was bevestigd dmv vingerafdrukken dat het om deze persoon ging. Maar nu hoor je er weer niks van.

Tnx voor je uitleg cowboy

Nee, volgens mij is de identiteit van de dader die het paspoort bij zich had bevestigd aan de hand van zijn eigen vingerafdrukken, maar die vingerafdruk kwam van een vinger die ze nog hadden kunnen vinden op de plaats van explosie, niet op basis van het paspoort.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:34

Om 13u was het alsinds nog niet bevestigd dat het paspoort tot de zelfmoordterrorist behoorde.
Verder heb ik nog niet alles kunnen volgen eigenlijk.
Nog een interessant stuk.
http://www.demorgen.be/buitenland/david ... -bf3512aa/

IS is polarisatie aan het creëren, en hoe meer de 2 fronten tegenover elkaar komen, hoe makkelijker het is voor IS te slagen in hun doel. Het westen om te vormen tot een islamitische staat.
Wij moeten er voor zorgen dat we een multiculterele staat worden. Open staan voor anderen, toekomstperspectief geven aan vluchtelingen + aan de 2de en latere generaties. Betere opvolging voorzien in scholen en moskeën.
Gaan we daardoor geen tegenslagen/terreurdaden meer hebben. Neen, dat zal helaas nog een hele poos blijven gebeuren, omdat de situatie nu zo is. En er een heleboel radicalen zijn, en nog een heleboel gaan radicaliseren.
En de vooruitzichten zijn dat het nog verder zal blijven doorgaan, omdat ze de grenzen sluiten, angst creeëren, ipv oplossingen te zoeken om de ooraak aan te pakken...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:48

Dat stuk in De Morgen was inderdaad erg goed. Alles wat Rudi Vranckx (voor de Nederlanders, een Vlaamse journalist die al 20 jaar correspondent voor het Midden-Oosten is) schrijft/zegt/vertelt is ook heel boeiend. Dit is een erg interessante analyse van de aanslagen op Parijs, de manier van werken, de motieven en hun bedoelingen: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opini ... /1.2496277

Met als conclusie:
Citaat:
Of 13 november onze 9/11 wordt, hangt misschien meer nog dan van de psychologische impact af van de politieke en militaire beslissingen die de volgende weken en maanden genomen zullen worden. Eén ding is duidelijk: we zullen politiek en militair een oplossing moeten vinden voor de oorlog in Syrië. Lukt ons dat niet, dan zullen we holderdebolder mee gesleurd blijven worden in een oorlog op twee fronten - ook het thuisfront - waarin enkel de tegenpartij een duidelijke strategie heeft. Ver-van-ons-bed bestaat niet meer.

Ja, dit is onze maatschappij. En ja, die is kwetsbaar. Het kwaad is geschied, de angst is gezaaid. Daar kan je vanop aan, met een dodentol als die van gisteren. Maar laten we vooral het hoofd koel houden en de uitdagingen die ons te wachten staan beredeneerd het hoofd bieden. Anders wint de terreur.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:03

Yasmine Inderdaad heel goed artikel van Rudi.

De citaat ga ik ook mee akkoord.
En ik hoop echt dat mensen hun verstand blijven gebruiken.
Niet meegaan in die polaristie! Mensen zijn (uiteraard) geraakt en reageren meteen van deur op slot, buiten die handel, aanpassen aan onze maatschappij moet.
Zonder na te denken over de oorzaak van radicaliseren.
Zonder te denken aan de gevolgen van de grenzen sluiten (in hoeverre mate dat dat kan)
Zonder na te denken aan de gevolgen van een oorlog, waar dus door het westen onschuldige slachtoffers worden gemaakt.
Het probleem is veel complexer dan snel handelen en IS plat bombarderen, zonder heel veel anderen mee te sleuren..
Het is een maatschappelijk probleem die nu ongeziene proporties heeft aangenomen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:26

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:28

Ik vind het best wel stom dat er nu na een vreselijke aanslag in ene een heleboel invallen en arrestaties zijn in Frankrijk en België waarbij serieuze wapens gevonden worden. Ze nu de wijk Molenbeek gaan opkuisen omdat er een bolwerk van terroristen zit die serieus gevaar vormen...Waarom deed men dat niet eerder en kan dat nu pas in ene wel?
Waarom al die stomme regels aan moeten houden terwijl die jihadisten geen enkel ,,westers,, mens wil sparen!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:30

Natuurlijk is er bij één van de terroristen een vluchteling. Deze zal vast voor de zekerheid zijn paspoort hebben meegenomen. Maar een vingerafdruk vinden die het bevestigd is natuurlijk helemaal mooi. Want waar terrorisme om draait is angst. En nu komen er nog meer oproepen om de vluchtelingen buiten de deur te houden en niet op te vangen. Terwijl ze het feit passeren dat 99% van alle vluchtelingen geen terroristen zijn en juist vluchten voor dit geweld.

De IS discrimineert niet, er was geloof ik ook een 2e/3e generatie fransoos bij? En zag ook iets van een andere nationaliteit. Of te wel, de zittende islamieten kun je ook al niet vertrouwen… en de angst is weer gevoed.

Nog even en niemand durft niet meer over straat, elke vluchteling (van welke geloof dan ook) en elk persoon met een ander tintje wordt angstig/vies aangekeken. En de ideale voedingsbodem voor nog meer verdeeldheid en angst is gecreëerd.

We moeten afkomst los zien van het woord terrorist.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:40

Riddershow, ik dacht dat het nog steeds niet bewezen is dat het paspoort van de vluchteling bij de zelfmoordterrorist hoort. Niet dat het op zich uitmaakt. Want dan is het geen vluchteling maar iemand die vermomd als vluchteling bij IS hoort.
Dit bewijst gewoon heel de bedoeling van IS. Die polaristatie creeëren.

Ik ga helemaal akkoord met de uitspraak dat we afkomst los zien van het woord terrorisme, maar ook geloof daarvan los zien.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:45

Geloof of afkomst heeft met terrorisme niets te maken.
Terrorisme is criminaliteit.

Wel bestaat er zo iets als radicalisme. In die zin is het in dit geval wel verbonden aan de islam.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:48

Ik moet hier gelijk even een aanpassing aan maken. Verbonden aan de islam omdat deze organisatie aangeeft hier naar te streven en dus te handelen uit naam van.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:53

waxmeltsenzo schreef:

Wel bestaat er zo iets als radicalisme. In die zin is het in dit geval wel verbonden aan de islam.

Niet waar. Radicaliseren is niet enkel voor de Islam van toepassing.
Ook christenen kunnen radicaliseren. In Amerika heb je verschillende groeperingen die radicaal zijn.
Maar door de leefomstandigen hier zijn er erg veel geradicaliseerd. Vogel voor de kat voor IS. Ideale poel voor in te vissen.
Jongeren die zo ver komen zijn zelfs geen moslim meer. Ze zeggen van wel, maar het heeft niets meer met religie te maken op dat moment.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:59

Zonet de speech van Hollande gehoord. Bewezen is dat een van de terroristen een Syriër is die via Griekenland Europa is binnen gekomen. Dat hebben de vingerafdrukken laten zien. Nog onduidelijk is of gevonden paspoort en deze man bij elkaar horen.

De speech vond ik erg indruk wekkend en ik ben er verdrietig over.

We gaan een nieuwe tijd in met elkaar, dat moge duidelijk zijn.

Mensen vanuit 19 landen (werd niet vertaald) zijn slachtoffer geweest van dit terrorisme.

Positief vond ik dat hij ook alle aanslagen op een rijtje zette van de laatste jaren veroorzaakt door IS waarin hij ook de landen in het Oosten meenam. Hij noemde ook Turkeije ook al werd dat niet vertaald. Duidelijk is dat hij in de veiligheidsraad met de internationale gemeenschap IS wil aanpakken en er zijn al flink wat bombardementen geweest afgelopen nacht op het hoofdkwartier van IS vanuit FRankrijk in samenwerking met de bondgenoot America. (letterlijk vertaald)

Daar sta ik achter, maar voel zeer mee met al die arme mensen daar die én leven onder de onmenselijke terreur van IS en tevens ook slachtoffer kunnen worden van deze bombardementen. Maar niets doen is geen optie.
Wat me ook opviel is, dat hij de grondwet gaat veranderen omdat deze niet is toegerust op geweld veroorzaakt via terrorisme want het is een wet van na de Tweede WO. Tevens wil hij de noodtoestand verlengen met drie maanden, zodat in ALLE! departementen huiszoekingen gedaan kunnen worden. Ik ben benieuwd wat we hiervan gaan zien en of we hiervan iets gaan zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:02

Dit heb ik net op Facebook geplaatst;
Citaat:
Een aanslag op Parijs is een aanslag op het westen? Elke aanslag waar ook ter wereld is een aanslag op de mensheid. Waarom is er een wij en zij? Wat maakt ons westerlingen belangrijker dan de mensen in de tweede- en derdewereldlanden?
Waarom hebben wij nog steeds het gevoel dat we recht hebben op die white privilege en koloniale onderdrukking?
Dat we er al honderden zo niet duizenden jaren een wij en zij van maken is de oorzaak van dit alles.
Het gaat niet om religie. Het gaat om macht.
Wat in Parijs is gebeurd is, is natuurlijk verschrikkelijk en het is heel dichtbij.
Maar het is niet erger dan een aanslag waar ook ter wereld.
We zijn een op deze wereld en hebben allemaal evenveel recht op een plekje op deze aarde, ongeacht waar onze wieg stond.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:03

ChocooPrins schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Niet waar. Radicaliseren is niet enkel voor de Islam van toepassing.
Ook christenen kunnen radicaliseren. In Amerika heb je verschillende groeperingen die radicaal zijn.
Maar door de leefomstandigen hier zijn er erg veel geradicaliseerd. Vogel voor de kat voor IS. Ideale poel voor in te vissen.
Jongeren die zo ver komen zijn zelfs geen moslim meer. Ze zeggen van wel, maar het heeft niets meer met religie te maken op dat moment.

Klopt.
Maar in dit geval is het verbonden aan de islam.
Hoe je het ook went of keert.

Terrorisme hoeft niets met geloof te maken te hebben
Radicalisering niet met de islaam.

IS claimt te handelen naar teksten uit de islaam daardoor maakt dit het verbonden met de islaam.
Al betekend dat niet dat de islaam slecht is of dat mensen die dat geloof hebben slecht zijn.
Enkel omdat er een groepering is die misbruik maakt van dit geloof.