Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LadyMadonna schreef:Ik vind het heel lastig een beeld te vormen van IS. Hoe groot is IS? Moet ik denken aan een paar duizend? Tienduizend ? Honderdduizend ?
Parijs was volgens het nieuws een "zelfstandige cel binnen IS". Hoeveel can die cellen zijn er?
Ik lees dat er een leider is (een kalief), maar is het zo dat als je die uitschakelde, dat je direct is de das om doet?
Kan iemand me helpen, buiten Wikipedia, om meer te begrijpen van wat IS nu is? En dan bedoel ik niet hun gedachtengoed, maar hoe de structuur in elkaar zit.
LadyMadonna schreef:LadyMadonna schreef:Ik vind het heel lastig een beeld te vormen van IS. Hoe groot is IS? Moet ik denken aan een paar duizend? Tienduizend ? Honderdduizend ?
Parijs was volgens het nieuws een "zelfstandige cel binnen IS". Hoeveel can die cellen zijn er?
Ik lees dat er een leider is (een kalief), maar is het zo dat als je die uitschakelde, dat je direct is de das om doet?
Kan iemand me helpen, buiten Wikipedia, om meer te begrijpen van wat IS nu is? En dan bedoel ik niet hun gedachtengoed, maar hoe de structuur in elkaar zit.
Heeft iemand hier antwoord op?
LadyMadonna schreef:Heeft iemand hier antwoord op?
ChocooPrins schreef:Ik had al eerder gereageerd, maar toen werdt het topic tijdelijk gesloten.
Maar dit artikel beschrijft waarom we net de grenzen NIET moeten sluiten.
Waarom sommige meningen en antwoorden in dit topic juist de antwoorden zijn waarop IS hoopt.
En zoals Teddy zegt, waarom dat Syrisch paspoort daar net ligt...
IS zijn geen domme nietswetende idioten, ze hebben een heel slim en uitgekiende manipulerende staat opgericht.
En het komt uit een gewone krant.
http://www.hln.be/hln/nl/34662/Vluchtel ... luit.dhtml
LadyMadonna schreef:Over dat Syrische paspoort.... Tijdens het journaal vanmorgen zeiden ze dat het was bevestigd dmv vingerafdrukken dat het om deze persoon ging. Maar nu hoor je er weer niks van.
Tnx voor je uitleg cowboy
Citaat:Of 13 november onze 9/11 wordt, hangt misschien meer nog dan van de psychologische impact af van de politieke en militaire beslissingen die de volgende weken en maanden genomen zullen worden. Eén ding is duidelijk: we zullen politiek en militair een oplossing moeten vinden voor de oorlog in Syrië. Lukt ons dat niet, dan zullen we holderdebolder mee gesleurd blijven worden in een oorlog op twee fronten - ook het thuisfront - waarin enkel de tegenpartij een duidelijke strategie heeft. Ver-van-ons-bed bestaat niet meer.
Ja, dit is onze maatschappij. En ja, die is kwetsbaar. Het kwaad is geschied, de angst is gezaaid. Daar kan je vanop aan, met een dodentol als die van gisteren. Maar laten we vooral het hoofd koel houden en de uitdagingen die ons te wachten staan beredeneerd het hoofd bieden. Anders wint de terreur.
waxmeltsenzo schreef:Geloof of afkomst heeft met terrorisme niets te maken.
Terrorisme is criminaliteit.
Wel bestaat er zo iets als radicalisme. In die zin is het in dit geval wel verbonden aan de islam.
Citaat:Een aanslag op Parijs is een aanslag op het westen? Elke aanslag waar ook ter wereld is een aanslag op de mensheid. Waarom is er een wij en zij? Wat maakt ons westerlingen belangrijker dan de mensen in de tweede- en derdewereldlanden?
Waarom hebben wij nog steeds het gevoel dat we recht hebben op die white privilege en koloniale onderdrukking?
Dat we er al honderden zo niet duizenden jaren een wij en zij van maken is de oorzaak van dit alles.
Het gaat niet om religie. Het gaat om macht.
Wat in Parijs is gebeurd is, is natuurlijk verschrikkelijk en het is heel dichtbij.
Maar het is niet erger dan een aanslag waar ook ter wereld.
We zijn een op deze wereld en hebben allemaal evenveel recht op een plekje op deze aarde, ongeacht waar onze wieg stond.
ChocooPrins schreef:waxmeltsenzo schreef:Geloof of afkomst heeft met terrorisme niets te maken.
Terrorisme is criminaliteit.
Wel bestaat er zo iets als radicalisme. In die zin is het in dit geval wel verbonden aan de islam.
Niet waar. Radicaliseren is niet enkel voor de Islam van toepassing.
Ook christenen kunnen radicaliseren. In Amerika heb je verschillende groeperingen die radicaal zijn.
Maar door de leefomstandigen hier zijn er erg veel geradicaliseerd. Vogel voor de kat voor IS. Ideale poel voor in te vissen.
Jongeren die zo ver komen zijn zelfs geen moslim meer. Ze zeggen van wel, maar het heeft niets meer met religie te maken op dat moment.