Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:17

Ik dus niet meer...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:18

Snorex, die premie betekend voor jou meer belasting betalen.
Het komt namelijk niet uit de lucht vallen.
Het effect is uiteindelijk precies hetzelfde of je nou het minimum 10% omhoog doet of de uitkering 10% omlaag. Je verlegd domweg de armoede grens.
De overheid zal altijd proberen het modaal modaal te houden.
Zo heb je dus situaties waar iemand in zwitserland werkt en in duitsland woont. Theoretisch ben je dan steenstervens rijk, maar dat is economisch ongewenst (verlies van arbeidskrachten in eigen land) dus leggen ze je dan een speciale belasting schaal op en betaal je rustig 700 euro per maand aan ziektekostenverzekering om je weer richting het landelijk modaal te duwen.

Waarom denk je dat boodschappen doen in DLD zo goedkoop is? Het niet bestaande minimum loon ligt daar rond de 700 euro.

vuurneon

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:19

België zijn de boodschappen weer duurder, daar ligt het minimumloon hoger.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:22

In een eerdere post gaf ik al aan, misschien moet het verschil ergens anders worden weggehaald zodat het niet via de belasting terug komt
De vraag is alleen waar. Als iemand toch een met een antwoord komt. :Y)

Wanneer er netto meer overblijft, daar via belastingen niet aan wordt getoornd, zorgt dat voor meer uitgaven. Vervolgens krijgt de overheid dat geld dus via die weg weer terug.

Misschien moet de belastinggrens worden verlegd. Maximuminkomen voor toeslagen moet omhoog.
Maar dan missen ze daar weer geld en moet dat weer ergens anders vandaag worden gehaald.
Oh, misschien de bonussen van niet presterende bankdirecteuren? Kunnen die niet in die pot? :+

Misschien is er inderdaad wel geen oplossing voor het probleem...

Edit: ik blijf maar aanpassen in dit topic. :')
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-05-15 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:25

nee niet weer aan het belastingstelsel zitten :') is net gebeurt :')

En de max inkomensgrens voor bv zorg toeslagen is al lager gelegd, zodat je met een wat hoger inkomen al misgrijpt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-05-15 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:26

Snorlex schreef:
Sorry, los van psychische gezondheid, leven op droog brood en chips draagt niet bij aan je lichamelijke gezondheid en daardoor dus ook niet aan je gehele gezondheid. Een eigen paard voeren heeft bijgedragen aan je psychische gezondheid. Maar moest dat perse een eigen paard zijn?

Het spijt me maar, ik vind het "in je eigen straatje" praten. Het hebben van een eigen paard is leuk, heel leuk, brengt veel geluk en plezier in het leven maar is nergens écht voor nodig. Het kan op andere manieren.

Als eerste zal ik even benadrukken dat ik nooit zou zeggen dat een slecht dieet bijdraagt aan je gezondheid. Ik geef ook eerlijk toe dat mn fysieke gezondheid erg achteruit is gegaan door dat dieet en te weinig beweging. Ik had echter de keus: bakken energie steken in dat voor elkaar krijgen (met hele lage kans op succes) of zorgen dat mn psychische toestand zou verbeteren. Mensen zoals jij denken dat dat dieet en beweging DE manier is om beter te worden. Als je het loskoppelt van psychische gezondheid klopt dat ook wel, maar dat noem ik nou in je eigen straatje praten! Wat ik al eerder noemde: moet een anorexiapatient dan ook maar 'gewoon' gezond gaan eten? Dat kan je verdorie niet zo loskoppelen.

Dit is nou de houding die mij tegen staat. Ik geef aan hoe het voor mij is geweest. Al jaaaaaren ben ik zwaar in therapie, heb meer dan genoeg professionele hulpverleners rondom me gehad. Stuk voor stuk waren ze van mening dat in mijn geval de druk zetten op gezond eten heel verkeerd was. Uiteraard na grondig uitzoeken hoe het zat, teamoverleg etc. En jij beweert eigenlijk dat jij het beter weet dan al die profs, en sowieso dat je het beter weet dan ik zelf. Ik ben de enige die werkelijk weet wat er in mij om gaat en ik garandeer je dat toendertijd werken aan een gezonder dieet me verder de put in had gewerkt. Die druk zette ik al jaren op mezelf, zonder enig resultaat, afgezien van achteruitgang dan... Was het gezond? Nee. Was die dagelijkse joint om in slaap te komen gezond? Nee. Maar beide was gezondER voor mij dan de alternatieven.
Nu ik de overige ellende meer onder controle heb en me beter voel, is er ruimte gekomen om ook dat dieet en fysieke gezondheid aan te pakken.

Ik had mn paarden trouwens al, heb ze niet aangeschaft toen het zo slecht ging. Maar ja, voor mij was het eigen paard belangrijk. Want het was voor mij belangrijk dat ik ze aan huis had, alleen de deur uit hoefde te stappen en niet tot sociaal contact gedwongen werd. En dat ik zelf kon beslissen hoe ze verzorgd werden, zelf de verantwoordelijkheid dragen. Dus in mijn geval zie ik echt geen alternatieven en heb ik simpelweg veel geluk gehad dat ik dankzij mn partner de beestjes al had staan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:26

Ik denk waar het een beetje zit is dat een uitkering (i.i.g bijstand) bedoeld is om te voorzien in de primaire levensbehoefte (dak boven je hoofd, kunnen slapen, eten en drinken, etc) oftewel om je te voorzien in de basis van je bestaan. Feitelijk hoort daar geen paard bij, maar gevoelsmatig voor sommigen wel. In de ogen van veel mensen is een paard een luxe product, maar voor anderen bijna de reden voor hun bestaan (even zwart wit neergezet).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:28

Waar ik nu tegenaan loop is hoe waardeloos de kinderopvang is geregeld voor flexwerkers. Of het is hier niet eens mogelijk, of ik moet 9 euro per uur betalen.... (En dat is hoger dan het max bedrag voor de kinderopvangtoeslag moet ik sowieso een paar euro altijd bijleggen, los van wat ik bij moet betalen na aftrek toeslag)
Nee dat nodigt inderdaad uit om te blijven werken :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:30

Collie2008 schreef:
Ik denk waar het een beetje zit is dat een uitkering (i.i.g bijstand) bedoeld is om te voorzien in de primaire levensbehoefte (dak boven je hoofd, kunnen slapen, eten en drinken, etc) oftewel om je te voorzien in de basis van je bestaan. Feitelijk hoort daar geen paard bij, maar gevoelsmatig voor sommigen wel. In de ogen van veel mensen is een paard een luxe product, maar voor anderen bijna de reden voor hun bestaan (even zwart wit neergezet).

Hier zie je dus mooi zo'n begripsverwarring waardoor mensen langs elkaar praten. Jij gaat uit van bijstand en primaire levensbehoeften. Ik praat over alle uitkeringen, dus ook de wajong, en ook de mensen in de bijstand die niet kunnen werken.
Volgens mij zegt niemand hier dat een paard erbij hoort! Wel dat het prima is als je op allerlei creatieve manieren het voor elkaar krijgt dat paard te houden. En ja, als het een reden voor je is om te bestaan (wat het voor mij dus ook was!) dan ben je bereid meer in te leveren om dat vol te houden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:31

Collie2008 schreef:

Exact.

Dieet en beweging is niet altijd de "key to succes", mentale gesteldheid is daarbij zeer belangrijk. Ik ben de laatste die dat ontkent.
En nee ik weet het niet beter dan alle professionals. Maar ik maakte uit je berichten op dat je chips en brood at om je paard te kunnen onderhouden. Anorexia of niet, hoe moeilijk normaal eten dan ook voor je is. Daar wringt wat mij betreft de schoen.
Misschien heb ik dat verkeerd begrepen, dan excuus.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-05-15 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:32

cavaletti schreef:
Ik ben ook erg benieuwd inderdaad hoeveel bokkers een uitkering krijgen. En dan vooral in dit topic.

Ik heb verschillende uitkeringen gehad, werk en ben tot rijkdom vervallen. :o
(De volgorde en het oorzakelijke verband: raden maar! )

En ik ben - vind ik zelf - dezelfde gebleven.

Jules de Corte zong in de jaren 60 al :
"wie in het arbeidsproces is betrokken,
die werkt zich gevoeglijk de pokken,
krijgt 'savonds het nieuws,
met brandpunt nog toe -
daarom, zijn de mensen zo moe.

Wat niet wegneemt, dat wie *een* uitkering krijgt, niet per definitie in het zalige nietsdoen zit.
Solliciteren, zo is mijn ervaring, is hard werken.
Ziek zijn houdt een mens stevig in de kladden en beter worden is ook geen sinecure.

En of een al dan niet eigen paard een middel is om beter te worden, of een luxe artikel (...voor een ander topic: al dan niet om je ego weer op te vijzelen...) via een scherm, maar ook in real life: dat zijn beslissingen die je niet voor een ander kunt nemen.

...en trouwens, hoezo (...elementaire nieuwsgierigheid....?) willen mensen graag weten, hoeveel bokkers 'speciaal op dit topic' een uitkering hebben?
(Daar ben ik dan weer nieuwsgierig naar...!)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:33

Ik heb ook nog steeds geen antwoord op de vraag of het moraal gezien ook verwerpelijk is als het paard door iemand anders betaald wordt.
Of zou je daar ook gekort op moeten worden?

Kinderen is een ander probleem. Een minimumloon en kinderen is altijd een conflict situatie.
Mijn volledige loon (part-time) uit mijn eigen bedrijf gaat op aan de kinderopvang.
Daarom vallen kinderen nog meer als een paard onder luxe wat mij betreft.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:37

Snorlex schreef:
Collie2008 schreef:

Exact.

En nee ik weet het niet beter dan alle professionals. Maar ik maakte uit je berichten op dat je chips en brood at om je paard te kunnen onderhouden. Anorexia of niet, hoe moeilijk normaal eten dan ook voor je is. Daar wringt wat mij betreft de schoen.
Misschien heb ik dat verkeerd begrepen, dan excuus.

En zo zie je maar hoe snel je verkeerde conclusies kan trekken! Ieder mens is anders, ieder mens heeft iets anders nodig om die gezondheid (ongeacht of dat fysiek of psychisch is!) weer op de rails te krijgen. Dat is mn hele punt, je kan niet achter de voordeur kijken dus veroordeel iemands keuzes niet.
Ik at zo slecht omdat ik niet anders kon. Bespaarde ook geld hoor, dat was in mn kop echt ook wel een reden, niet de hoofdreden. Het hoefde ook niet, we hadden het geld echt wel. Maar ik had wel moeite met geld aan mezelf uitgeven, behalve als het om de paarden ging. Maar zelfs als dat wel de reden was, als dat nou de manier was voor mij om gezond te worden, wie ben jij dan om daaraan te twijfelen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:37

vuurneon schreef:
Waar ik nu tegenaan loop is hoe waardeloos de kinderopvang is geregeld voor flexwerkers. Of het is hier niet eens mogelijk, of ik moet 9 euro per uur betalen.... (En dat is hoger dan het max bedrag voor de kinderopvangtoeslag moet ik sowieso een paar euro altijd bijleggen, los van wat ik bij moet betalen na aftrek toeslag)
Nee dat nodigt inderdaad uit om te blijven werken :+

|( |o _-:(

Om uit je vel te springen, dit soort dingen! !!
(Technisch staat het bekend als de armoedeval, er wordt ook wel over nagedacht - isn't it just wonderful, very wonderful - maar de oplossingen laten op zich wachet.
(Geef mij maar het deense model: het kan heel goed.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:38

Joman schreef:
ohjajoh6 schreef:
Oh ik vond anders niks denigrerends aan dani haar post hoor, maar juist zeer goed omschreven met een dijk van een conclusie erachter, waar ik het volmondig mee eens ben. Ik vind zwart bijverdienen omdat je anders je kinderen niet meer voeden kunt, echt geen halszaak, maar heb daar de volle begrip voor. Moet ook heel eerlijk bekennen dat als het je lukt om de belastingdienst succesvol te tillen voor miljoenen, ik ook alleen maar besmuikt kan grinniken en denk: de slimmerik en stom dat degene uiteindelijk toch gepakt is. Maar vind witte boorden criminaliteit vele malen erger en gaat ook over veel grotere bedragen, die uiteindelijk die toch al veel te arme uitkeringstrekkers vaak nog gekort krijgen ook, want het moet ergens van terug komen tenslotte, maar dat die gaan stelen is dan asocialer als dat de rijke het doet? Hoe blijft een rijke tegenwoordig nog rijk? Niet door eerlijk te zijn hoor...

Het is toch geen wedstrijd? Het mag allebei niet, dus of het een erger is dan de ander? Nah.

Dat het een wedstrijd is , zul je mij niet horen zeggen hoor, vind dat zelfs een ietwat vervelende vergelijking eigenlijk; als de arme steelt van de honger en dus aan het overleven is en de rijke het doet om zo rijk te blijven als dat degene op dat moment is...

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:39

Sizzle schreef:
Ik heb ook nog steeds geen antwoord op de vraag of het moraal gezien ook verwerpelijk is als het paard door iemand anders betaald wordt.

Kinderen is een ander probleem. Een minimumloon en kinderen is altijd een conflict situatie.
Mijn volledige loon (part-time) uit mijn eigen bedrijf gaat op aan de kinderopvang.
Daarom vallen kinderen nog meer als een paard onder luxe wat mij betreft.

Maar dan zou je opzich ook kunnen stellen dat die mensen geen kinderen mogen krijgen, die kosten namelijk veel meer dan een paard.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:41

Sizzle schreef:

Nee vind ik niet. Dat is toch net zoiets als onbetaald bijrijder zijn?
Het gaat er (mij) om dat je geld uitgeeft aan iets waar het eigenlijk niet voor is bedoeld.
En natuurlijk, dat is tot daar aan toe. Maar sommige mensen kopen liever een paard dan normaal voedsel, waar het geld eigenlijk voor is bedoeld. Dan denk ik, persoonlijk, waar ben je nou mee bezig?
Het hebben van een paard is geen "moeten". Je moet helemaal geen paard. Je moet allereerst goed voor jezelf zorgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:42

Wat kinderen betreft, zo zou je dat inderdaad kunnen stellen, maar dat mag je niet want kinderen is een ongeschreven recht.

Als het niet erg is als iemand anders dat paard betaald, waarom werd KBK dan zo aangevallen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:43

Snorlex schreef:
Sizzle schreef:

Nee vind ik niet. Dat is toch net zoiets als onbetaald bijrijder zijn?
Het gaat er (mij) om dat je geld uitgeeft aan iets waar het eigenlijk niet voor is bedoeld.
En natuurlijk, dat is tot daar aan toe. Maar sommige mensen kopen liever een paard dan normaal voedsel, waar het geld eigenlijk voor is bedoeld. Dan denk ik, persoonlijk, waar ben je nou mee bezig?
Het hebben van een paard is geen "moeten". Je moet helemaal geen paard. Je moet allereerst goed voor jezelf zorgen.

En wat gewoon niet door wil dringen, is dat voor sommige mensen dat eigen paard op dat moment meer bijdraagt aan goed voor jezelf zorgen dan dat gezonde dieet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:45

cavaletti schreef:
vencedor schreef:
Goed punt nelleke. Ik ben nu n.a.v, dit topic erl benieuwd hoeveel bokkers er een uitkering krijgen (wat voor reden dan ook) . Het lijkt een heel groot deel..

Ik werk fulltime officieel 40 uur, red ik nooit, overuren niet betaald. Dat in combinatie met een paard vraagt ook veel van je hoor.

Zoals nelleke zegt, mensen met een uitkering kunnen op hun gemak het leven indelen,terwijl wij geleefd worden. Er zijn pieken in mn werk waarbij ik echt op mijn tandvlees loop en instorten zie je ook regelmatig in het werkveld. Dus ook wij voelen ons niet altijd goed...

En ik vind paarden ook luxe producten. Iemand met drie paarden een uitkering vind ik ook bizar. Mensen die fulltime werkem moeten geregeld paarden verkopen omdat ze het kwa tijd niet redden, dat is toch krom.

Ik ben ook erg benieuwd inderdaad hoeveel bokkers een uitkering krijgen. En dan vooral in dit topic.

Effe serieus? Hebben jullie soms het nummer van de kliklijn al in je speeddial staan ofzo?
Hier word ik serieus onpasselijk van...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:49

Sizzle schreef:
Wat kinderen betreft, zo zou je dat inderdaad kunnen stellen, maar dat mag je niet want kinderen is een ongeschreven recht.

Als het niet erg is als iemand anders dat paard betaald, waarom werd KBK dan zo aangevallen?

Ik denk nogthans dat ik mijn paarden goedkoper houd dan wanneer ik een kind zou hebben.
Bovendien betaald de werkende voor kids nog eens extra gezien kinderbijslag ook van de belastingen gehaald wordt. (en ja, ook ik betaal belastingen dus ik betaal ook voor mensen met kinderen ondanks dat ik geen kinderen heb of wil.)
Plaatst het e.e.a toch weer in perspectief of niet dan. :D Als die werkende met 2 kinderen niet voor mijn paard wil betalen is het alleen maar fair als ik dan ook niet voor diens kids moet betalen... :) (en ja even heel simplistisch gesteld maar dat doet een werkende die zegt dat ie mijn uitkering betaald ook want zo simpel zit het natuurlijk allemaal niet.)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-05-15 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

ohjajoh6 schreef:
cavaletti schreef:

Effe serieus? Hebben jullie soms het nummer van de kliklijn al in je speeddial staan ofzo?
Hier word ik serieus onpasselijk van...

Is idd bijzonder. Ik krijg dus duidelijk een wajong. Willen jullie ook nog weten wat mn partner verdiend en hoe de vaste lasten verdeeld zijn? Per pb wil ik alles geven wat jullie willen weten hoor, heb niks te verbergen en alles gaat keurig legaal.
Oh wacht het is nog ernstiger bij ons, we hebben een gezamelijke rekening dus alles gaat op 1 hoop. Fraude? Want zo kan niemand controleren waar die zuurverdiende belastingcentjes van jullie heen gaan.

Sunrise_

Zwerte schreef:
En zo zie je maar hoe snel je verkeerde conclusies kan trekken! Ieder mens is anders, ieder mens heeft iets anders nodig om die gezondheid (ongeacht of dat fysiek of psychisch is!) weer op de rails te krijgen. Dat is mn hele punt, je kan niet achter de voordeur kijken dus veroordeel iemands keuzes niet.
Ik at zo slecht omdat ik niet anders kon. Bespaarde ook geld hoor, dat was in mn kop echt ook wel een reden, niet de hoofdreden. Het hoefde ook niet, we hadden het geld echt wel. Maar ik had wel moeite met geld aan mezelf uitgeven, behalve als het om de paarden ging. Maar zelfs als dat wel de reden was, als dat nou de manier was voor mij om gezond te worden, wie ben jij dan om daaraan te twijfelen?

Ik denk dat dit soort reacties mij wel bewust maken van mijn referentiekader, en mijn normen en waarden die ik snel op iemand projecteer, wat lang niet altijd goed en netjes is. Ik kan me gewoon zo moeilijk voorstellen dat alles van één ding afhangt in je leven, dat je verwachtingen daarna niet kan bijstellen en denkt: dit is ontzettend rot en ik voel me heel naar, maar ik moet hier een alternatief voor zien te vinden. Ik word ook ontzettend gelukkig van paardrijden, maar ik heb niet de middelen om een paard te houden (en ook nooit gehad), en ja dat is wel eens heel jammer, maar het is niet anders. Ik zoek andere middelen om een vervullend bestaan te creëren voor mijzelf. Zouden alle mensen zonder paard die niet doodongelukkig zijn dan minder graag een paard willen? Dat denk ik zeker niet, alleen die zoeken alternatieven en zijn ook psychisch in staat deze te zoeken.

Ik ben me er nu ik dit typ juist van bewust dat ik er heel blij om mag zijn dat ik dit niet herken. Niet uit arrogantie, maar omdat zulke psychische omstandigheden mij erg zwaar lijken. En daar ben ik me nu zeker bewust van. En tegelijkertijd ben ik alleen maar erg dankbaar dat ik zelf nooit in die positie heb gezeten waarin mijn psychisch welbevinden zo erg van iets heeft afgehangen, ik kan me voorstellen dat dat heel pittig is, en angstig ook, want stel je voor dat je dat ene dan kwijtraakt...wat doe je dan?

inochiyo

Sizzle schreef:

Ik heb toch niet gezegd dat het niet erg is? Je kunt doen met je geld wat je wilt, maar is het moreel aanvaardbaar? ik vind persoonlijk van niet, als je je paard al had, en hij kost je maar 50€ in de maand. dan ligt het verhaal mss anders. maar als je daar geld voor hebt, dan verdien je in mijn ogen geen huurverlaging. Het blijft een moeilijke kwestie. Ik snap zowel mensen zonder uitkering, als met.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:52

Ik heb er geen enkel probleem mee hoe men hun geld uitgeeft, al gooit zwerte dat geld in de bbq :+

Maar ik ben meer voor hoe het ook werkt voor de bijstand en dat voor de Wajong, ook kijken naar de toeslagpartner en op basis daarvan de Wajong hoogte bepalen.
Net als in België dus.

Wat ik frappant vind is dat je ook volledige Wajong krijgt als je thuis woont bij je ouders, ook dan zou ik zeggen; net als bij de bijstand, het gezamenlijke huishouden telt
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-05-15 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt