Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:57

Goed....dan zal ik het maar even uitleggen,wind kracht 7is wind kracht 7.
Echter de windrichting,en het tij bepalen of het gevaarlijk is of niet.
Het raak vlak,in combinatie met de waterdiepte plus het feit of de wind tegen of met de stroom mee blaast bepalen het risico,een oosten wind levert nabij de bol bv weinig risico op.
Voorts is het bepalen van dit risico,niet aan de instanties,maar aan de schipper.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:08

Jeetje, kunnen jullie niet beter in het weertopic verder gaan neuzelen over windkracht 7 oftewel 10 m/s alias storm....

Beide vissen liggen indezelfde haven? Lijkt me niet prettig ruiken daar...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:39

Wat mij het meest raakt in dit alles is deze foto

Afbeelding

Versus de adviezen van de experts (project jonah):

Citaat:
Basic First Aid for Whales

Cool

If the whales are ‘high and dry’ then the first priority will be to cool them down
Pour water gently over them – focusing on their flippers, fins & flukes. Blood vessels are closest to the skin in these areas and if the whales are over-heating they will send blood to these extremities to cool down
Cover the whales with light coloured wet sheets.
Sheets will protect the whale’s delicate skin from the sun and wind.
It will also aid evaporation which in turn helps to cool the whale down
Depending on the weather, try and provide shelter or shade for the whale

Comfortable

Move any whales lying on their sides into an upright position.
Dig a shallow indentation alongside the whale and roll them (with the help of others) upright. Use sand or sandbags to keep them in position
Dig holes under the flippers to relieve cramping.

The holes should be deep enough so the flippers can hang freely down. Pools of water may collect in these holes, flush them out regular as the water will quickly heat up

Calm

Work quietly around the whales and avoid making sudden, loud noises. Keep screaming kids or barking dogs away
Allow the whales to see you as much as possible and avoid sitting or standing directly in front of their heads
Pour water gently over the head to flush away any sand or mucus from the whale’s eyes.
Flies are attracted to this mucus and this can stress whales out
Appoint one person to be the whale’s ‘buddy’.
Rotate this role so people can take breaks and the whale can bond with more than one person
Occasionally touching your whale may calm it down.

Excessive contact should be avoided for health and safety reasons and to avoid damaging the whale’s skin. If you are touching whales please remove watches and any chunky jewellery and trim back long fingernails.

In NZ staat er een team van vrijwilligers klaar die de dieren zo nodig dagenlang verzorgen.
Johann(a) lag zo te zien scheef, de ogen traanden van het zand en er was niemand om te aaien of kalmeren of water over de huid te gooien of haar te beschermen tegen de wind.
Laatst bijgewerkt door Nic op 20-12-12 01:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:45

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:49

Deze mensen zijn experts, ze zetten toch geen onzin op hun site.
Maar ik had deze reactie wel verwacht hoor :)

Ik zet hier nogmaals het filmpje, waarin je een team mensen een orca (ook niet bepaald een tamme kat) de hele nacht verzorgen

http://www.youtube.com/v/bP_z8ljunVw

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:58

Nicolletje schreef:
Wat mij het meest raakt in dit alles is deze foto

[ Afbeelding ]

Versus de adviezen van de experts (project jonah):

Citaat:
Basic First Aid for Whales

Cool

If the whales are ‘high and dry’ then the first priority will be to cool them down
Pour water gently over them – focusing on their flippers, fins & flukes. Blood vessels are closest to the skin in these areas and if the whales are over-heating they will send blood to these extremities to cool down
Cover the whales with light coloured wet sheets.
Sheets will protect the whale’s delicate skin from the sun and wind.
It will also aid evaporation which in turn helps to cool the whale down
Depending on the weather, try and provide shelter or shade for the whale

Comfortable

Move any whales lying on their sides into an upright position.
Dig a shallow indentation alongside the whale and roll them (with the help of others) upright. Use sand or sandbags to keep them in position
Dig holes under the flippers to relieve cramping.

The holes should be deep enough so the flippers can hang freely down. Pools of water may collect in these holes, flush them out regular as the water will quickly heat up

Calm

Work quietly around the whales and avoid making sudden, loud noises. Keep screaming kids or barking dogs away
Allow the whales to see you as much as possible and avoid sitting or standing directly in front of their heads
Pour water gently over the head to flush away any sand or mucus from the whale’s eyes.
Flies are attracted to this mucus and this can stress whales out
Appoint one person to be the whale’s ‘buddy’.
Rotate this role so people can take breaks and the whale can bond with more than one person
Occasionally touching your whale may calm it down.

Excessive contact should be avoided for health and safety reasons and to avoid damaging the whale’s skin. If you are touching whales please remove watches and any chunky jewellery and trim back long fingernails.

In NZ staat er een team van vrijwilligers klaar die de dieren zo nodig dagenlang verzorgen.
Johann(a) lag zo te zien scheef, de ogen traanden van het zand en er was niemand om te aaien of kalmeren of water over zijn huid te gooien of haar te beschermen tegen de wind.

Leuk idee, maar zo te zien erg gericht op dolfijn(achtig)en of kleinere walvissen.
'Eventjes' het beest omrollen met een paar man lijkt mij niet echt van toepassing op dieren van het formaat bultrug. Kuilen graven onder de flippers zodat die vrij kunnen hangen evenmin (met borstvinnen van 2.5+ meter lengte).
Rouleren zodat de walvis de kans krijgt een band met meerdere mensen te vormen, lijkt mij niet in het belang van het dier, maar is puur een leuk dingetje voor de aanwezige mensen, omdat die graag allemaal eventjes 'met de walvis' willen.

Verder staat er echt wel wat nuttigs in bovenstaand verhaal, over koelen, vochtig houden en zo veel mogelijk met rust laten, maar ik hoop toch echt dat er over het walvisstrandingsprotocol-in-wording beter wordt nagedacht.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 02:06

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 02:55

Tjah, wat moeten we er nog van zeggen?
Ik denk dat de foto hierboven wel duidelijk genoeg is.
Ik was er zo verbaasd over dat ik voor het eerst op facebook gepost heb over het nieuws.
En hoe dat dier uit zijn lijden verlost moet worden?
Niet met explosieven hoor, daar zijn echt wel middeltjes voor, ook een walvis kan gewoon ingeslapen worden. En als er niemand een geweer heeft van geschikt kaliber (wat ik betwijfel) is er ook nog zoiets als defensie, kwestie van 2 of 3 telefoontjes.

:r

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:18

papagroom schreef:
Goed....dan zal ik het maar even uitleggen,wind kracht 7is wind kracht 7.
Echter de windrichting,en het tij bepalen of het gevaarlijk is of niet.
Het raak vlak,in combinatie met de waterdiepte plus het feit of de wind tegen of met de stroom mee blaast bepalen het risico,een oosten wind levert nabij de bol bv weinig risico op.
Voorts is het bepalen van dit risico,niet aan de instanties,maar aan de schipper.

Exact, blij dat hè onderschrijft wat jolliegirl en ik proberen duidelijk te maken. Misschien dat men het van jou wel aanneemt met jouw achtergrond :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:35

bij deze bultrug was er ook iemand bij om hem gerust te stellen,en hem aaide :j

alleen niet dag en nacht...

ik blijf erbij dat er een boot voor zijn neus gelegen heeft,die ervaring heeft met redden van grote walvissen,die er een mogelijkheid inzag het dier los te krijgen met de weersomstandigheden die er toen waren,en die werd weggestuurd en heel snel daarna werd er een slaapspuit gegeven,waarom dat dan??

waarom mocht deze rederij niet 1 poging doen,en tja als ie het niet zou redden ging ie dood,maar dat ging ie toch al...zie het verschil niet zo eigenlijk,hij verzoop of stikte op land,nah geef het dan nog maar een kans in het water...

enige verschil is dan te noemen dat er een organisatie was die zich al verlekkerde op het skelet...dus er belang bij had dat ie niet op de bodem van de zee zou sterven maar op land...

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:05

bultrug voor de kust van Bergen aan Zee gesignaleerd, maar voorlopig zwemt die nog. Hopelijk blijft dat zo!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:12

Nicolletje schreef:
Johann(a) lag zo te zien scheef, de ogen traanden van het zand en er was niemand om te aaien of kalmeren of water over de huid te gooien of haar te beschermen tegen de wind.

Denk je nou echt dat een wilddier daar op zit te wachten????
Het gaat dood van angst! Dieren kennen geen liefde zoals wij dat gewend zijn.
Laat een dier alsjeblieft DIER en de natuur de natuur!
Ik denk dat ze allang heeft besloten om dood te gaan.
Zelf paarden doen dat als ze vast in een sloot zitten. Zo gauw ze weten dat vechten geen zin meer heeft laten ze hun hoofd zakken en verdrinken ze zich zelf.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:19

nou ze liet anders best zien nog een hoop leven in zich te hebben als het hoogtij werd,ze deed er alles aan om los te komen..

was nou niet dat ze dan stilletjes bleef liggen...

en we redden zoveel wilde dieren,reetjes,vossen dassen,egeltjes...allemaal maar voortaan laten liggen en geen hulp meer bieden?? ook al kan je ze met een zetje de goede richting op redden??

of is deze menselijke hulp alleen bestemd voor kleinere dieren en zijn walvissen gewoon altijd maar ten dode opgeschreven??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:29

Is er al een doodsoorzaak bekend? Niet dat we die nog nodig hebben :=

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:32

texelse schreef:
bultrug voor de kust van Bergen aan Zee gesignaleerd, maar voorlopig zwemt die nog. Hopelijk blijft dat zo!

Dat was twee december.....of is er weer eentje?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:33

weer een. Vanmorgen alarm gegaan bij de knrm

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:37

texelse schreef:

dat zal t jong wel zijn die op zoek is naar zijn moeder die gesignaleerd is -O- die dus van de week gewoon voor egmond zwom
dit is bericht van vanmorgen Voor de kust van Castricum is donderdagochtend een nieuwe bultrug gezien t bericht is van vanmorge 10 uur
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 20-12-12 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:41

Ppffff alsjeblieft hou op met dat domme gespeculeer van je, er zijn meer walvissen in de wereld.

En het is ook nergens bevestigd :n

Edit:
Leest het idd net op de site van het noord hollands dagblad, ook staat er dat het dier op 15m is geschat, deze walvis was 12m dus het is zeker niet het kalf wat gesignaleerd is ;)
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 20-12-12 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:44

jilletje ik speculeer niet dit is vanmorgen door meerdere internet sites online gezet en ook door RTL4 etc.....dus ja....google is uw beste vriend :x
de walvis is ook een bultrug en schijnt nog groter te zijn dus geen jong wat ik dacht...

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:48

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:48

Juangi schreef:
Ik denk overigens niet dat er een jong is... Mocht er een jong zijn dan is het te zien aan de tepels. Aangezien ze nu best is opgezwollen waren die dan zeker zichtbaar. Ook wijkt een jong nooit van moederszijde, maakt niet uit wat er aan de hand is. Mocht er een jong zijn dan waren ze samen gestrand of zworf hij op een paar meters afstand,

;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:52

staat trouwens een prachtige reden op rtl nieuws te lezen waarom de walvissen hierheen komen,en waarom IK denk dat een walvis ook best een verkeerde afslag kan hebben genomen ( dus dat de reden van een stranding niet altijd een zelfmoord poging hoeft te zijn):

"Bultruggen kunnen zich uitstekend redden in ondiepe kustzeeën, en de laatste jaren is meerdere malen gebleken dat zij ook het visrijke water voor de Hollandse kust hebben ontdekt. Bij al die waarnemingen ging de walvis na zijn bezoek aan ons land weer zijn eigen weg. Er is dus nu vooralsnog geen enkel gevaar voor een stranding", meldt Ecomare.

tja ze kennen hier de weg niet,maar vinden hier wel veel voedsel,lijkt mij een grote kans dat een jong dier gewoon verdwaald en een verkeerde afslag neemt en dan in te ondiep water terecht komt,waarbij het zelfs met eb op een zandplaat op het droge komt te liggen,dat het dier bij de eerste redding weer terug zwom kan ik me ook wel voorstellen,het weet niet waar het is,is gedesorienteerd tja...ze hadden haar toen moeten begeleiden naar open zee..

mijn gevoel zegt nog steeds dat het een gemiste kans is geweest dat ze dit dier niet nog een kans hebben gegeven met een reddingspoging...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 20-12-12 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:52

dat zeker ik hoop gewoon dat t dier nog aan eten komt zo voor de kust...en dat ook deze niet aan gaat spoelen
@ jilletje wie zegt dat ik paniek loop te zaaien of in paniek raak....ik niet in ieder geval... {:)-:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:11

Die speculaties weer :')

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:12

ga zo maar eens een lange strand wandeling maken :D {:)