Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sammie schreef:IndividualismeMensen hebben het veel te druk om aan kinderen te beginnen. Eerst goede opleiding voor de carriere, ook nog trouwen/partner, dan huis. Voor het huis waarvan je destijds verplicht was om het op twee complete salarissen aan te schaffen. Als gevolg twee auto’s want je moet beiden wel fulltime werken om dat huis te betalen. Vervolgens voor de stress dat daar meegepaard (en de vrienden/buren, familie enz) 2x pj op vakantie en allerlei andere dingen kost het aardig wat centen. Dan ergens nog een keer kinderen plannen, plannen ja. En dat werkt vaak niet. Stress bevordert geen zwangerschap. Zijn de vrouwen over de of tegen de 35 wordt het sowieso al lastig.
De oplossing heeft zich al aangediend, want een leven als bovenstaande dat willen weinig gezinnen eigenlijk nog maar en met die dalende huizenprijzen zit er op dat gebied weer wat ruimte. Moet alleen de overheid niet te veel gaan rommelen aan minimaal x % kwijt aan woonlasten en andere kosten gaan reguleren.
Overigs… de aardbol vind ik aardig vol, dus van mij hoeft de bevolking écht niet eindeloos te blijven groeien.
Electra63 schreef:Wat betreft dat huis dat op 2 salarissen is gekocht, dat doet men nog altijd zelf. Men is ook niet meer tevreden met een normaal simpel huis of appartement. Men wil beginnen in een eengezinswoning, doorstromen heel snel naar een 2-onder-1-kap of vrijstaande woning, terwijl de kosten niet in verhouding staan met het inkomen.
Lovely schreef:Electra, het zou aardig zijn als iedereen weer een beetje de paasei naar de nering ging zetten. Of liever, dat hadden 'ze' veel eerder moeten doen.
Electra63 schreef:Shadow, ik ken tientallen mensen die van hun leuke, normale, betaalbare woningen zijn verhuisd naar 2-onder-1-kapwoningen van € 400.000 of naar een vrijstaande woning.
Shadow0 schreef:Electra63 schreef:Shadow, ik ken tientallen mensen die van hun leuke, normale, betaalbare woningen zijn verhuisd naar 2-onder-1-kapwoningen van € 400.000 of naar een vrijstaande woning.
Natuurlijk. Dat geef ik toch ook toe? Maar dat doet niets af aan het feit dat er ook een andere kant aan zit, met name in de grote steden. De prijzen zijn daar zo hoog opgelopen dat er geen 'simpele' woningen te vinden zijn in een aanvaardbare prijsklasse. En daar valt het aantal zwembaden echt beslist wel mee.
Electra63 schreef:Shadow, ik ken tientallen mensen die van hun leuke, normale, betaalbare woningen zijn verhuisd naar 2-onder-1-kapwoningen van € 400.000 of naar een vrijstaande woning. Die van een annuiteiten- of spaarhypotheek naar een aflossingsvrije hypotheek gingen. Bij het huis hoorde toch wel een keuken van minimaal € 25.000 en aangelegde tuin met louncheset en buitenkeuken (en sommigen met jacuzzi of zwembad). Dat gun ik iedereen, maar je kan toch met je nuchtere boerenverstand wel uitrekenen dat dit problemen op gaat lossen? Je kan niet overal en altijd de schuld bij de overheid/banken/verzekeringen neerleggen, soms moet je gewoon nadenken en dan weet je dat sommige zaken te hoog gegrepen zijn of waren.
papagroom schreef:Electra63 schreef:Shadow, ik ken tientallen mensen die van hun leuke, normale, betaalbare woningen zijn verhuisd naar 2-onder-1-kapwoningen van € 400.000 of naar een vrijstaande woning. Die van een annuiteiten- of spaarhypotheek naar een aflossingsvrije hypotheek gingen. Bij het huis hoorde toch wel een keuken van minimaal € 25.000 en aangelegde tuin met louncheset en buitenkeuken (en sommigen met jacuzzi of zwembad). Dat gun ik iedereen, maar je kan toch met je nuchtere boerenverstand wel uitrekenen dat dit problemen op gaat lossen? Je kan niet overal en altijd de schuld bij de overheid/banken/verzekeringen neerleggen, soms moet je gewoon nadenken en dan weet je dat sommige zaken te hoog gegrepen zijn of waren.
En vergeet ook niet de jeugd,die wil beginnen op het woon niveau , waar hun ouders na jaren hard werken geeindigd zijn.
Electra63 schreef:Dat bedoel ik. Ze gaan het huis uit met 20 en willen minimaal een eengezinswoning