Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Snoevie

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:49

als het niet geaccepteerd was zou je er niet zoveel vrouwen vrij mee over straat zien lopen.

maar onderdeel van de Nederlandse cultuur is het niet en zal het ook waarschijnlijk nooit meer worden,dat denk ik ook.

maar dat geeft toch ook niet verder

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:18

Snoevie schreef:
maar onderdeel van de Nederlandse cultuur is het niet en zal het ook waarschijnlijk nooit meer worden,dat denk ik ook.

Wat bepaalt of iets onderdeel is van de Nederlandse cultuur?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:20

nou het is geen westerse uiting,en nederland is nu eenmaal een westers land.

maar ik zei al; dat maakt toch ook niet uit verder?of ik had misschien beter kunnen zeggen de westerse cultuur.

(ik heb het gevoel dat je helemaal niets meer over de hoofddoek mag zeggen,zonder dat er commentaar op komt. het was geen negatieve uiting,maar het is toch gewoon geen hollandse/westerse cultuur/geloofsuiting?en dat geeft toch ook niet)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:25

Snoevie schreef:

Vind ik ook goed - en ik snap niet hoe jullie met zulke overtuiging kunnen zeggen wat daar wel en niet bij hoort en gaat horen. Als je terugkijkt is de cultuur steeds zo ENORM omgeslagen, dat ik daar niet zulke stellige voorspellingen over zou durven doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:26

ik durf dat wel,het is MIJN mening,misschien had ik er dat duidelijker in moeten zetten,zoals 'ik vind'

nogmaals,niks negatiefs eraan

maar ik vind dus dat het geen uiting van een westerse cultuur is,of althans niet meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:29

Snoevie schreef:
ik durf dat wel,het is MIJN mening.

Zo schreef je het niet :) Het kwam over als een simpele feitelijke constatering.

(Vgl: "Het zal nooit deel uitmaken van de westerse cultuur" / "Ik denk dat het niet snel deel zal uitmaken van de westerse cultuur")

Als het je mening is, moet je duidelijk maken dat het jouw mening is, zodat het te onderscheiden is van de feiten / beter onderbouwde voorspellingen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:30

jeetje dat schreef ik hierboven toch!dat ik dat duidelijker had moeten stellen.............SORRYSORRYSORRYSORRY hoor!!!!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:35

Citaat:

Sterke vraag..! Want inderdaad, de hoofddoek is een geaccepteerd feit.. (niet door iedereen maar gelukkig door de grote meerderheid) maar er wordt gezegd: geen onderdeel van de cultuur.. inderdaad: wanneer is iets 'onderdeel van de cultuur'? Als iets maatschappelijk wordt geaccepteerd, is het dan al niet een onderdeel van de cultuur?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:38

ik vind van niet,persoonlijk.

ik accepteer prima mensen met hoofddoek,maar het is imo niet iets van de westerse cultuur,omdat het geloof waarmee het 'samenhangt' ook geen westerse oorsprong heeft.

natuurlijk zijn er ook autochtone nederlanders die een hoofddoek dragen en moslim zijn,maar dat is geen heel groot deel.

nogmaals,dit is GEEN negatieve uiting,alleen hoe ik het zie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:45

cultuur veranderd inderdaad, alleen wel altijd in zn voorruit :) niet naar 3 eeuwen terug :)

in de westerse cultuur is de hoofdbedekking al een ruime eeuw niet meer van toepassing....... om weet ik veel wat voor een redenen. Wij westerlingen hebben ervoor gekozen cultureel dat hoofdbedekking geen belang heeft in onze samenleving, en ik denk dat dit dat ook nooit meer gaat gebeuren :)

Wij westerlingen vinden het niet meer zo belangrijk om weet ik veel wat voor een statement te maken door iets traditioneels aan te trekken :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:47

jij bent veel beter in dingen verwoorden dan ik!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:51

Shadow0 schreef:
Snoevie schreef:

Vind ik ook goed - en ik snap niet hoe jullie met zulke overtuiging kunnen zeggen wat daar wel en niet bij hoort en gaat horen. Als je terugkijkt is de cultuur steeds zo ENORM omgeslagen, dat ik daar niet zulke stellige voorspellingen over zou durven doen.

Je kunt ook zeggen hoe er zo stellig gezegt kan worden dat de meerderheid geen moeite heeft met een hoofddoek.
Zoals al meerdere keren is gezegt heeft het veel gevergd van de vrouwen om gelijkwaardig behandelt te worden.
Man en vrouw zijn gelijkwaardig, de een is niets meer dan de ander.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:52

tja volgens mij is het zo dat veel moslimvrouwen zeggen dat ze het niet als onderdrukking van de vrouw zien.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:57

tja.......... zeggen :D wij westerlingen zien het als onderdrukking, en dat gaat niet veranderen :) Dat gaat namelijk samen met "onze" mening over de islaam, wat wij westerse vrouwen als zeer vrouwonvriendelijk bestempelen. De reden waarom wij westerlingen de islaam als vrouwonvriendelijk bestempelen, kan je bijna dagelijks wel lezen in welke krant dan ook :) en dan doel ik op de islamitische landen, waar vrouwen gruwelijke levens lijden.

Ik ben bang dat zolang de Islaam zelf niet bij machte is om het negatieve imago te verslaan, dat men dan absoluut niet kan verwachten dat wij westerse vrouwen de hoofddoek op gaan nemen als een stukje cultuur wat bij ons past :)

daar hebben we veel te hard voor gevochten :)

Wij westerlingen zijn wel zoverl om te denken "tja joh, als dat is wat jij wil....... dan moet je dat vooral doen!!! Maar dring het niet op aan mij!!"

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:32

KiWiKo schreef:
cultuur veranderd inderdaad, alleen wel altijd in zn voorruit :) niet naar 3 eeuwen terug :)

Als je alles wat je niet wilt zien overslaat, dan heb je vast gelijk :) Maar in de praktijk is het quatsch. Cultuur schommelt, van vrijheid naar strengheid naar vrijheid. Je hebt altijd mensen die hun punt willen uitdragen die dat doen op een manier die de aandacht trekt. Het hangt een beetje af van welk punt je wilt maken en wat voor aandacht je wilt krijgen. Op sommige scholen is als vrouw een broek aandoen revolutionair. (Ja, in Nederland ja! Hoezo, de cultuur gaat 'vooruit'?)

Citaat:
in de westerse cultuur is de hoofdbedekking al een ruime eeuw niet meer van toepassing.......

Een eeuw? Niet recentelijk in Staphorst geweest?

Citaat:
Wij westerlingen vinden het niet meer zo belangrijk om weet ik veel wat voor een statement te maken door iets traditioneels aan te trekken :)

Als er toch IETS onzin is ... als wij het namelijk niet belangrijk zouden vinden, zouden we ons hier niet druk over maken. Wij vinden het blijkbaar ontzettend belangrijk.

'Wij westerlingen'... wie zijn dat? Hoor ik daar ook bij? Want ik wil me er graag van distantieren :j Wat jij zo graag als 'onze' mening betiteld is NIET mijn mening en ik zou graag willen dat die nuance zichtbaar blijft.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:42

Op een van de scholen in het werkgebied van mijn bieb dragen alle vrouwen (leraressen en kinderen) ook allen een rok of jurk. Zij maken zo ook een statement. Of moet ik dat als onderdrukking zien?
Ik heb het al vaker gezegd, iedereen mag wat mij betreft zelf weten of en wat hij op zijn/haar hoofd zet vanuit religieuze achtergrond. Ik heb daar wel respect voor.
Ik sluit me bij Shadow aan, ik zou mezelf ook niet willen scharen onder 'wij westerlingen'. Ik denk wel voor mezelf ;) (en zie graag dat iedereen het met me eens is :) )

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:49

Ik stoor me een beetje aan de uitspraak 'wij Westerlingen'.. want de moslims waar wij het over hebben behoren daar toch net zo goed toe? (wederom die veranderende cultuur..)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:21

Kanelly schreef:
Of dat er geroepen wordt 'Geen djelabba's meer op straat!' :+

haha deze is goed, dit is namelijk wel cultuurgebonden, een typisch marokkaans iets haha. worden voornamelijk gebruikt als jas, heb er zelf ook 1, maar vind het niet echt handig :+ .

joodse vrouwen dragen pruiken toch? ik kijk ook wel eens naar de joodseomroep hihi.

eigenlijk kennen alle religies vormen van hoofdbedekking, kijk maar naar de hindoes, of katholieken, kijk simpelweg maar naar vrijwel alle afbeeldingen van maria, op 99% van de afbeeldingen is ze toch afgebeeld met een hoofddoek. of simpelweg de nonnen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:23

CtjeLief schreef:
Ik stoor me een beetje aan de uitspraak 'wij Westerlingen'.. want de moslims waar wij het over hebben behoren daar toch net zo goed toe? (wederom die veranderende cultuur..)

dit is echt precies waar ik vanochtend mee wakker werd. alsof moslims het tegenovergestelde zijn van westerlingen. misschien omdat van oudscher de islam geen westerse religie is. maar door de internationalisering en migratie is dit inmiddels wel het geval.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:29

stitchlover schreef:
als onderdrukking van vrouwen en ik vind het ook geen verrijking voor een vrouw.

Ik heb geen moeite met mensen die hun eigen geloof uitoefenen in hun eigen huis, maar in het openbaar horen ze zich aan te passen aan de cultuur waar ze te gast zijn.

* Voordat je dit Quote: Dit is mijn eigen mening, Ik vind het geen probleem als je een andere mening hebt en respecteer dit ook. Respecteer dus ook mijn mening en reageer niet aanvallend. *

hoihoi

wat ik hierop wilde zeggen is; jij ziet het als onderdrukking en jij vind het geen verrijking voor een vrouw. maar er zijn zat vrouwen die dit precies andersom zien. die zich helemaal niet onderdrukt en belemmerd voelen met een hoofddoek, die zich er juist gelukkig mee voelen. dat zijn 2 tegengestelde visies. hun visie is gebasseerd vaak op de lering van een religie en dmv het dragen uit in de praktijk. maar waar komt jou mening dan vandaan ? (het is oneerlijk om te zeggen dat je het hele topic moet doorlezen, dat is een eindeloos werkje inmiddels, maar dit onderwerp is al een aantal keren best uitgebreid besproken, dus misschien heb je er nog wat aan)

op de 2e stukej wil ik graag zeggen dat de hoofdddoek juist bedoeld is voor buitenshuis. binnenshuis dragen we geen hoofddoeken (ja met bezoek bv of met koken), thuis kunnen we alles dragen wat we maar willen al zijn het 3/4 delige lingeriesets, dat is eigenlijk het mooie contrast haha.

tegenwoordig zijn moslims ook niet meer te gast in de cultuur. denk aan autochtone moslims van nederlandse afkomst of 2e/3e generaties moslims. ze nemen deel aan de cultuur, dragen bij aan de cultuur, de cultuur heeft ook weer invloed op hun etc.. (zie het cultuur topic, ik heb daar gisteren een stukje gepost over crossculturele psychologie). [NM] DE Nederlandse cultuur
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 08-05-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:30

KiWiKo schreef:
jameyskatje schreef:
maar als je iets accepteerd betekent het niet direct dat je het zelf ook moet gaan dragen.
ik ken zat westerse niet-moslim vrouwen die absoluut geen probleem met hoofdbedekking hebben.

ik zie het ook niet als terug gaan in de tijd, of ontgroeid zijn. en het heeft in mijn ogen ook niets met 'voor gevochten' te maken.

cultuur is dynamisch, in nederland is plaats voor iedereen. als je iemand accpeteerd of respecteerd hoef je diegene nog niet te volgen. een cultuur kan dus makkelijk een kledingstuk accepteren zonder dat zelf direct te dragen. ik accepteerd ook dat er mensen zijn die hun haren zwart verven, maar dat betekent niet dat ik het mooi vind, het mijn keuze zal zijn, het zelf ook zou doen

zeg dus nooit nooit zeg ik altijd maar.

maar de hoofddoek is toch geaccepteerd????? het zal alleen nooit onderdeel worden van onze cultuur :) maar geaccepteerd is het absoluut in onze samenleving.......

maar dan is het toch al onderdeel van onze multiculti samenleving? (overigens, niet ieder individu hoeft in sterke mate deel te nemen aan een cultuur, maar over het algemeen is het toch geaccepteerd..)

begrijp je me?
(ik probeer mezelf ook een beetje te begrijpen haha, kan niet altijd mijn woorden vinden namelijk)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:32

Shadow0 schreef:
Snoevie schreef:

niemand, dat is het mooie van cultuur

ik vind het eigenlijk al een culturele eigenschap dat de hoofddoek hier is geaccepteerd en dat vrouwen de vrijheid hebben om wel of niet een hoofddoek te dragen. dus ik vind het wel onderdeel van een overheersende cultuur in nederland

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:42

KiWiKo schreef:
tja.......... zeggen :D

dit is dus een grote achterdocht.

moslim vrouwen zeggen niet onderdrukt te zijn (over het algemene, de grote meerderheid, geld voor alles wat ik hier schrijf)
moslims zien de hoofddoek niet als onderdrukking
moslima's zijn er gelukkig mee, kiezen er voor, hebben die vrijheid
ze voeren er actie tegen...
laten zien dat ze ook hersens hebben en maken gebruik van de mogelijkheden in de maatschappij..

maar nog zeggen 'de westerlingen' (alhoewel ik mezelf ook als een westerling beschouw en mijn marokkaanse vriendinnen net zo goed)
dat ze onderdrukt zijn.

en nog denken de westerlingen een mening te hebben over de islam.. enkel door wat ze in kranten lezen, ook weer door westerlingen geschreven. het almachtige westen.

eigenlijk is dit een duidelijke vorm van etnocentrisme.
(je eigen cultuur/volk als uitgang nemen om de rest van de wereld te beoordelen)

ik vind het ook nog steeds bizar dat er mensen zijn die simpelweg niet snappen waarom moslima's ervoor keizen een hoofddoek te dragen in nederland. die zeggen van 'in je eigen land had je de vrijheid niet, hier wel, hier is het zonder hoofddoek zelfs makkelijker voor een vrouw, hier in nederland is ze niet verplicht een hoofddoek te dragen, dus pak je kans, maak gebruik van deze vrijheid dmv geen hoofddoek te dragen... en nog kiest ze ervoor een hoofddoek te dragen.. hoe is het mogelijk??' dat is inderdaad zo als je ervan uitgaat dat het een vorm van onderdrukking is.. maar ga er nu gewoon eens van uit dat deze vrouw dus simpelweg gebruik maakt van de vrijheid te zijn wie ze wilt zijn, de vrijheid om een hoofddoek te dragen (de vrijheid waar zo hard voor is gevochten)

probeer er eens vanuit te gaan dat het een spiritueel/religieus is, een keuze van een persoonlijkheid. en laat die onderdrukking nu eens varen.. er worden ter wereld zoveel vrouwen onderdrukt, met of zonder hoofddoek. alleen omdat het ene zichtbaarder is dan de ander, of de ene een verder van je bed show dan de ander, of de ene meer is zoals de 1001 nacht sprookjes dan de ander... betekent niet dat het er niet is.

zoals al is gezegd, als ik het niet zie dan is het er niet..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:44

Alet74 schreef:
Op een van de scholen in het werkgebied van mijn bieb dragen alle vrouwen (leraressen en kinderen) ook allen een rok of jurk. Zij maken zo ook een statement. Of moet ik dat als onderdrukking zien?
Ik heb het al vaker gezegd, iedereen mag wat mij betreft zelf weten of en wat hij op zijn/haar hoofd zet vanuit religieuze achtergrond. Ik heb daar wel respect voor.
Ik sluit me bij Shadow aan, ik zou mezelf ook niet willen scharen onder 'wij westerlingen'. Ik denk wel voor mezelf ;) (en zie graag dat iedereen het met me eens is :) )

hier ga ik in mee

(sorry dat ik zoveel posts heb gemaakt. volgende x zal ik proberen alles in 1 post te plakken, had niet gepland dat het zoveel ging worden)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:53

Ik zit net te bedenken: wie zijn 'wij' om te bepalen dat sommige Moslima gepushed worden om a. een hoofddoek te dragen en b. dat niet zullen willen. Vooral als aan de andere kant wordt gezegd dat dit meestal niet het geval is en zij vol overtuiging een hoofddoek dragen.
Dan kan men aan de andere kant wel gaan roepen dat ze onderdrukt worden etcetera, maar waar gaat het dan eigenlijk nog over? Houden 'we' dan niet veel te krampachtig vast aan 'onze' overtuiging, die dan in 9 van de 10 gevallen onjuist blijkt te zijn? En waarom willen 'we' dat? Om onszelf beter te voelen, ons superieur te voelen? Ik snap dat niet zo goed, mensen zijn toch allemaal zelfstandig denkende en voelende wezens, waarom denken velen van ons dat zij voor een ander kunnen invullen wat zij meemaken en voelen? Dat is niet terecht en daar zouden we misschien ook eens bij stil moeten staan.