Fitna op internet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Re: Fitna op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:23

Hij dénkt dat hij christen is, dat is wat anders. Iemand die (zelf)moorden pleegt uit naam van een god is toch gewoon gek?

Ik kan ook groepen benoemen die ook dergelijke dingen gedaan hebben uit naam van god. 'People's Temple' bv, een sekte die een senator en de rest van zijn 'crew' heeft vermoord en daarna heeft de leider zijn ruim 900 volgelingen zelfmoord laten plegen. Knettergek lijkt me, heeft niets met christendom te maken, ook al vonden zij van wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:25

lies schreef:
Hij dénkt dat hij christen is, dat is wat anders. Iemand die (zelf)moorden pleegt uit naam van een god is toch gewoon gek?

Ik kan ook groepen benoemen die ook dergelijke dingen gedaan hebben uit naam van god. 'People's Temple' bv, een sekte die een senator en de rest van zijn 'crew' heeft vermoord en daarna heeft de leider zijn ruim 900 volgelingen zelfmoord laten plegen. Knettergek lijkt me, heeft niets met christendom te maken, ook al vonden zij van wel.

Aan wie is het om te bepalen dat iets wel of niet met geloof te maken heeft? In mijn ogen gaat het, zoals jij ook in je voorbeeld aangeeft, om wat de dader's overtuiging was.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:25

een schizofreen is niet gek maar ziek.
Daarnaast kunnen wij vinden dat het niets met het christendom te maken heeft, maar hun menen van wel. Zij geloven daarin.

Of ik (als ik al zou geloven) daarmee geaccosieerd wil worden is een ander verhaal.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:31

faye schreef:
Aan wie is het om te bepalen dat iets wel of niet met geloof te maken heeft? In mijn ogen gaat het, zoals jij ook in je voorbeeld aangeeft, om wat de dader's overtuiging was.

Tja, daar heb je een punt. Aan de andere kant, zal zoiemand wel veroordeeld worden door de rest van de gemeenschap (christenen in dit geval) al dan niet hardop en zullen zij zoals Mistic al aangeeft niet met zo iemand willen worden geassocieerd.

En dat is wat Nathalie bedoelt met; IK zie hem/haar niet als moslim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:38

Maar het is zo jammer dat deze daden niet openlijk door de moslimgemeenschap veroordeeld worden. Nathalie heeft een westerse achtergrond, waarom hoor je dit soort geluiden niet bij de van oorsprong moslims?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:40

lies schreef:
Tja, daar heb je een punt. Aan de andere kant, zal zoiemand wel veroordeeld worden door de rest van de gemeenschap (christenen in dit geval) al dan niet hardop en zullen zij zoals Mistic al aangeeft niet met zo iemand willen worden geassocieerd

Dus zij komen in opstand tegen die gek. Aardig wat moslims komen in opstand tegen de film....
Ik zou er juist voor zijn, juist om zo tegen de extremisten te vechten. Laten zien dat dat deel van de koran niet serieus genomen moet worden.Maar wat ik mij dus afvraag is in hoeverre "ze" tegen de extremisten zijn, er staan wel letterlijk gruwelijke dingen in die nageleeft worden door de extremisten.

Wie zijn goede moslims? De extremisten die het boek letterlijk nemen, of de aanhangers die stukken uit de koran naleven.....

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:43

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:58

Hij is tegen het boek de koran, omdat er letterlijk in staat om ongelovigen te doden. Moslims staan er om bekend om de koran zeer streng na te leven. Maar wie is nu de goede moslim, een moslim die alleen na leeft wat hem uit komt, of een moslim die alles na leeft? Het staat er niet onduidelijk geschreven, alsof je dat anders kan interpreteren.

Nogmaals, sta ik niet achter alles wat wilders zegt en doet, maar vind het fijn dat hij de negatieve kant van de koran duidelijk laat zien en het niet angstig overheen leest. Eerlijk gezegd, durf ik dat echt niet Bloos Ik wil niet dat ze mij of mijn gezin en dieren iets aan doen, wat wel degelijk een risico is wat je neemt als je een moslim beledigd over z'n geloof. Dat is toch triest! Mondelinge kritiek mag toch nooit worden vergeldt met lichamelijk geweld.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:11

Precies hetzelfde staat in de bijbel (zie Leviticus oa). Wie is de goede christen? Ik denk dat dat een retorische vraag is?

En ik hoor en zie dagelijk mensen moslims beledigen, maar geen van hen is ooit iets overkomen hoor, op Theo van Gogh na (en die aanslag veroordeel ik ook keihard).

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:45

lies schreef:
Esperanza schreef:
Jij ziet ze dus niet als moslims, ik dus wel. Ze doen het uit de naam van allah. Is dus moslim?!

Als een schizofreen beweert dat Jezus hem persoonlijk opdracht heeft gegeven een school met kindertjes op te blazen, zie je hem toch ook niet als christen, maar gewoon als een geestelijk zieke?

Eigenlijk zie ik hem dan als een geesteszieke christen Nagelbijten / Gniffelen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:46

idd een retorische vraag.
Klopt! Gelukkig heeft de bijbel geen extremisten (meer) en anders zo zwaar in de minderheid dat ze geen naam verdienen.

Kun je voorbeelden geven lies, want ik zie dat nooit gebeuren.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:43

De bijbel heeft wel "extremisten", maar niet in de zin van moorden oid. Wel steeds meer in de zin van het letterlijk nemen van de Bijbel.

Ik weet niet in welke context deze stukken uit de koran komen, maar in de bijbel zie je bijvoorbeeld dat er ook oorlogen worden gevoerd etc. Dit gaat dan wel in een bepaalde context en er word door niemand gezegd dat het is wat we nu nog moeten doen! Nergens!
In de koran, heb ik het idee, wordt dit wel gezegd. Iedereen die dus echt serieus moslim wil worden/is, zal dit volgens mij dus begrijpen of geloven?

Ik heb orthodox joodse familie in Israël, en als ik verhalen daar vandaan hoor, dan geloof ik dit filmpje nog bijna. Serieus, de palestijnse kinderen zingen daar liedjes 'Alle joden drijven we in de zee, en daarna vermoorden we alle christenen totdat iedereen moslim is.' Ik denk dat niet alle moslims zo zijn, echt niet, maar ik geloof wel dat er ergens iets een beetje vreemd zit in de koran/moslimwereld/fitna/etc. Ik denk meestal wel anders over mensen persoonlijk, maar zo'n groep en geloof, daar heb ik wel mijn bedenkingen bij.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:23

Even een opmerking over schizofreen Knipoog

Iemand die aan schizofrenie leid moet je niet gek noemen Knipoog zo werden ze vroeger gezien. Maar het is allang duidelijk dat dit niet zomaar iets is, hetgene wat ze horen, is er bij hun ook echt Knipoog

Iemand die zichzelf aanpraat dat god hem een opdracht heeft gegeven is gek Knipoog maar iemand met schizofrenie kan de stemmen niet ontlopen. Dus weet niet welke gek hier op bokt durft neer te zetten dat iemand met schizofrenie gek is? Zou ik zelf eerst namelijk is nagaan of je zelf wel helemaal spoort om iemand die geestelijk een zeeeeeeer zware stoornis heeft, gewoon maar af te schilderen als gek!

Sorry voor de misschien aanvallende manier van praten Knipoog maar ken iemand van dichtbij die dit heeft, en vind niet dat die mensen dit verdienen. Ze hebben het moeilijker dan een ander iemand zich kan indenken Knipoog zo kan hij geen tv in zijn appartement hebben omdat de beelden ervan hem aanvallen Knipoog en hij stemmen blijft horen zelfs als hij aanstaat Knipoog
Denk je is in hoe zo'n persoon leeft Knipoog hij kan niet eens normaal lopend naar de supermarkt, maar rent , omdat hij achtervolgt word Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:27

De beelden vanavond op het journaal liegen er niet om, Nederland go to hel of weg met nederland. Was overigens ook geen klein groepje mensen die dit riepen Vork

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:36

MISTRAL94 schreef:
De beelden vanavond op het journaal liegen er niet om, Nederland go to hel of weg met nederland. Was overigens ook geen klein groepje mensen die dit riepen Vork

Komt door die kl.ote media, ze maken enkele borden en geven ze aan de mensen daar of ze die ff omhoog willen halen.
Krijgen er beetje geld voor en de media houd de nederlanders voor de gek Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:39

Sundancer schreef:
MISTRAL94 schreef:

Komt door die kl.ote media, ze maken enkele borden en geven ze aan de mensen daar of ze die ff omhoog willen halen.

Zou ah reclame dan niet meer opbrengen Haha! Lijkt me nog wel een goede marketingtruc

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:40

aja,dat is het..allemaal in scene gezet!!gelukkig maar!

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:41

katiavl schreef:
Zou ah reclame dan niet meer opbrengen Haha! Lijkt me nog wel een goede marketingtruc

Ff met z'n allen in een smurfenpak! Clown

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:41

Ik denk als je de gemiddelde bewoner daar vraagt wie Geert Wilders is en waar Nederland ligt dat ze het niet eens weten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:42

Dat zou weleens heel goed kunnen kloppen!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:45

Sundancer schreef:
Ik denk als je de gemiddelde bewoner daar vraagt wie Geert Wilders is en waar Nederland ligt dat ze het niet eens weten.

Je hoeft daar alleen maar Fitna te roepen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:45

Sundancer schreef:
MISTRAL94 schreef:

whahahaha je moet wel een beetje oppassen met wat je zegt sundancer, niet iedereen begrijpt jouw humor Clown

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:49

faye schreef:
whahahaha je moet wel een beetje oppassen met wat je zegt sundancer, niet iedereen begrijpt jouw humor Clown

Dat noemen ze drentse humor ROFL

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:00

MISTRAL94 schreef:
Sundancer schreef:

Je hoeft daar alleen maar Fitna te roepen Clown

Fitvoor begrijpen ze niet Clown

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:03

De angst overheerst hier in dat gat van een Drenthe ROFL