Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:52

Veronica2 schreef:
Maar zien jullie ook dat dergelijke standpunten en uitspraken ook discriminerend zijn? En tegelijkertijd bijdragen aan de polarisatie?

Dan mag je mij uitleggen waarom? Want als je al mijn posts goed leest dan zou je inmiddels doorhebben dat ik hier een punt probeer te maken. Wat bij sommige mensen hier duidelijk niet doorkomt, gezien de verschillende aannames die hier alweer worden gedaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:56

Het klinkt allemaal leuk, vertrekken naar een ander land, maar zo gemakkelijk is het niet.
Je laat hier familie achter, daar moet je een heel bestaan en sociaal netwerk opbouwen. Als je ouder wordt en zorg nodig hebt, is dat ook niet overal zo goed geregeld als hier.

Wij hebben heel veel familie in het buitenland, maar ik zou er zelf nooit voor kiezen, behalve natuurlijk als het voor je veiligheid nodig is.

@Journee,
Het lijkt erop, dat je racisme in Nederland onderschat en/of een beetje bagatelliseert, omdat je zegt dat anderen ook wel eens worden gediscrimineerd.
Alleen niemand wordt door de politiek zo weggezet als migranten/vluchtelingen en met name moslims/Arabieren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:07

Electra63 schreef:
Het klinkt allemaal leuk, vertrekken naar een ander land, maar zo gemakkelijk is het niet.
Je laat hier familie achter, daar moet je een heel bestaan en sociaal netwerk opbouwen. Als je ouder wordt en zorg nodig hebt, is dat ook niet overal zo goed geregeld als hier.

Wij hebben heel veel familie in het buitenland, maar ik zou er zelf nooit voor kiezen, behalve natuurlijk als het voor je veiligheid nodig is.

@Journee,
Het lijkt erop, dat je racisme in Nederland onderschat en/of een beetje bagatelliseert, omdat je zegt dat anderen ook wel eens worden gediscrimineerd.
Alleen niemand wordt door de politiek zo weggezet als migranten/vluchtelingen en met name moslims/Arabieren.

Wie bedoel je precies met 'de politiek'? Dat is een heel breed begrip toch, kamer leden eerste en tweede kamer, het kabinet, specifieke partijen?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:24

Shadow0 schreef:
journee schreef:
?? Nee, ik bedoel het linkje over tiny houses..

Ja, dat linkt dus naar een pagina van een bureau voor marketing en consultancy. Leuk verhaal hoor - maar waarschijnlijk geschreven in opdracht van iemand die verdient aan tiny houses, niet vanuit een maatschappelijk perspectief.

De vraag waar ik echter bronnen bij wilde is de stelling "Kleine plaatsen waar jongeren wegtrekken hebben vaak voldoende animo voor de bouw van betaalbare woningen. Helaas zijn het vaak de inwoners zelf die roet in het eten gooien omdat ze hun uitzicht over een weiland niet wensen in te leveren. Zonder medewerking van inwoners zelf gaat er ook niets veranderen."

Is dat bewezen dat dat een werkelijke oorzaak is waardoor de bouw niet doorgaat, of is dat wel eens gebeurd en nu tot algemene oorzaak verheven?

Nu vraag je weer iets heel anders...
Maar dit is gedeeltelijk mijn eigen ervaring en ook heel makkelijk online te verifiëren:

" Bezwaar aantekeningen tegen nieuwbouw woningen is volkssport nummer 1 geworden"

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/omwonenden-accepteren-steeds-minder-nieuwbouw-zucht-onder-bezwaarmakende-burgers

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:26

journee schreef:
Veronica2 schreef:
Maar zien jullie ook dat dergelijke standpunten en uitspraken ook discriminerend zijn? En tegelijkertijd bijdragen aan de polarisatie?

Dan mag je mij uitleggen waarom? Want als je al mijn posts goed leest dan zou je inmiddels doorhebben dat ik hier een punt probeer te maken. Wat bij sommige mensen hier duidelijk niet doorkomt, gezien de verschillende aannames die hier alweer worden gedaan.

Het is polariserend om te stellen dat migranten die volgens jouw mening hier niet "op hun plek" zijn, het land uit moeten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:43

Electra63 schreef:

@Journee,

De keuze om wel of niet te verhuizen is inderdaad heel persoonlijk, dat doe je niet zomaar. En voor de een zal dat makkelijker zijn dan voor de ander. Het lijkt me alleen niet prettig om ergens te blijven wonen waar je het niet naar je zin hebt. De perfecte plek bestaat ook niet, ik heb hem in elk geval nog niet gevonden. :)

Nu zeg je politiek, maar volgens mij bedoel je toch vooral de heer Wilders? Die heeft inderdaad een zwarte vlek betreft de islam. En heeft het asielbeleid als oorzaak /oplossing aangedragen voor alle problemen in Nederland. Maar dat betekent niet dat heel de politiek of heel Nederland het met zijn standpunten eens is en opeens racistisch is geworden.

Dat hij de verschillende partijen 'mee' heeft gekregen is naar mijn mening ook een wassen neus. Elk weldenkend mens weet dat zijn ideeën onuitvoerbaar zijn. Maar ik verwacht dat partijen medewerking hebben gekozen als minst van twee kwade, omdat de publieke opinie vlak na de verkiezingen nog teveel bij de heer Wilders lag en het risico dat zijn partij nog groter zou worden niet ondenkbaar was.

Nu zie je in de peilingen dat het aantal zetels alweer heel anders verdeeld zou gaan worden. De mening van burgers is soms net zo veranderlijk als het weer. Dit zijn vaak juist de mensen die niet uit overtuiging stemmen maar op gevoel. En daarom moet je naar mijn mening ook niet te zwaar tillen aan het aantal mensen dat nu PVV heeft gestemd.
Laatst bijgewerkt door journee op 23-12-24 13:14, in het totaal 3 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:57

Veronica2 schreef:
journee schreef:

Het is polariserend om te stellen dat migranten die volgens jouw mening hier niet "op hun plek" zijn, het land uit moeten.

Dat is een foute aanname, maar dat heb ik zeker niet gezegd! Van mij moet helemaal niemand het land uit, in tegendeel. Ik stel alleen dat ik niet begrijp waarom iemand ergens zou blijven wonen als je er niet gelukkig kunt leven. Daar is het leven namelijk veel te kort voor en dat wens ik niemand toe. In dit geval ging het over racisme, maar het had ook over omgeving, buren of werkgelegenheid kunnen gaan. De reden waarom iemand zou kiezen om te verhuizen doet er wat mij betreft niet toe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:40

journee schreef:
Nu vraag je weer iets heel anders...

Hmm, de vraag is hetzelfde maar door de witregels boven en onder die vraag leek het inderdaad bij het andere stukje tekst te horen. Sorry.

Citaat:

Dat is wel een nuttig linkje, thanks!

En tsja, ik herken het wel een beetje van hier. Er ligt een heel groot bouwproject stil wegens een bezwaar waarvan niet eens bekend is wie de bezwaarmakers nou zijn (en dan kun je er dus ook niet mee in gesprek) en alle suggesties in de nieuwe omgevingsvisie zijn al ruimschoots voorzien door mensen die tegen zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:15

@Journee en @Charlie

Inderdaad bedoel ik voornamelijk de PVV-kamerleden. Omdat zij de grootste partij zijn, is dit wel ernstig.
FvD zijn ook niet vies van racisme.
Maar ook JA21 met Annabel Nanninga kan er wat van, zij had het over dobbernegers, maar ook heeft zij in het verleden bizarre uitspraken gedaan over de gaskamers tijdens WO2.
Van der Plas maar ook Mona Keijzer maken ook regelmatig opmerkingen, die niet kunnen, naar mijn mening.
VVD schuift ook op, zie motie Becker.

En dan heb je nog de media zoals ON, Johan Derksen, Weird Duk enz.

Het is gewoon normaal om mensen over 1 kam te scheren en hele bevolkingsgroepen te beledigen en weg te zetten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:27

Electra63 schreef:
@Journee en @Charlie

Inderdaad bedoel ik voornamelijk de PVV-kamerleden. Omdat zij de grootste partij zijn, is dit wel ernstig.
Maar ook JA21 met Annabel Nanninga kan er wat van, zij had het over dobbernegers, maar ook heeft zij in het verleden bizarre uitspraken gedaan over de gaskamers tijdens WO2.
Van der Plas maar ook Mona Keijzer maken ook regelmatig opmerkingen, die niet kunnen, naar mijn mening.

Het is gewoon normaal om mensen over 1 kam te scheren en hele bevolkingsgroepen te beledigen en weg te zetten.

En dat probeer is dus duidelijk te maken: dat je zelf niet dezelfde fout maakt door over 'de politiek' te praten terwijl je een aantal mensen/ partijen bedoelt. En idem door racisme bij zowat heel Nederland neer te leggen, terwijl het echt een groep betreft. :)

Ik begrijp je frustratie ook, als je continue allerlei onzin op (social) media voorbij ziet komen. Maar onthoud dat jij niet de enige bent die vindt dat er heel veel niet oké is, daarin sta je niet alleen. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:36

journee schreef:
Electra63 schreef:
@Journee en @Charlie

En dat probeer is dus duidelijk te maken: dat je zelf niet dezelfde fout maakt door over 'de politiek' te praten terwijl je een aantal mensen/ partijen bedoelt. En idem door racisme bij zowat heel Nederland neer te leggen, terwijl het echt een groep betreft. :)

Ik begrijp je frustratie ook, als je continue allerlei onzin op (social) media voorbij ziet komen. Maar onthoud dat jij niet de enige bent die vindt dat er heel veel niet oké is, daarin sta je niet alleen. :)

Dat klopt, het zou wat zijn als heel de politiek of heel Nederland racistisch zou zijn.

Dan zou ik inderdaad vertrekken.

Maar door deze regering en het (voorgenomen) beleid is het wel veel erger geworden en zitten we in een glijdende schaal, ben ik bang.

Afbeelding

Afbeelding

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:48

Heb je daar cijfers van? Of is dat je eigen ervaring? Als je in een twitterfuik gekomen bent geloof ik 100% dat racisme lijkt toegenomen, maar is dat ook echt zo?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:22

996981 schreef:
Heb je daar cijfers van? Of is dat je eigen ervaring? Als je in een twitterfuik gekomen bent geloof ik 100% dat racisme lijkt toegenomen, maar is dat ook echt zo?

Ik wil niet op jou reageren, maar omdat je mij weer probeert weg te zetten, doe ik het nu toch 1 keer.

Ik ben niet in een Twitter-fuik terecht gekomen.
Het ene bericht is van Wilders en het andere bericht was een discussie tussen Omtzigt en Van der Plas op X n.a.v. het interview met Omzigt gisteren bij WNL.
Alle nieuwssites hebben daar gisteren en vandaag aandacht aan besteed.

Ik heb ook eigen ervaringen, maar als ik dacht dat jou dat echt interesseerde, dan zou ik deze delen.
Ze zijn niet schokkend, maar bevestigen dat racisme/vooroordelen bestaan.

Doe geen moeite om op mijn bericht te reageren, ik negeer jou verder.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:43

Geen idee waarom ik je zou weg proberen te zetten? Ik stel je een vraag. Het iets wat ik je vaker zie doen. Zwart-wit statements droppen als feiten, terwijl het dan toch vooral een mening blijkt te zijn, of minder groot/erg dan jij stelt. Vandaar dat ik vraag waar je het vandaan haalt. Als het je eigen ervaring is, ook prima. Maar zeg dat dan.

Natuurlijk denk je zelf niet in een fuik gestapt te zijn. Dat is juist het hele ding met sociale media. Sws zijn bubbels een gevaar wat dat betreft en je eigen mind kan ook behoorlijk met je fiets. Qua fuik denk ik dat je daarin zit, omdat jij NL als een door en door racistisch land ervaart. Maar juist daarom vraag ik waarop je de uitspraak dat racisme sinds deze regering toe is genomen basseert. Is overigens in de meeste discussies vrij normaal, dat je statements onderbouwt met bronnen of duidelijk aangeeft dat het een mening betreft.

Ik snap dat je geen zin hebt op mij te reageren :) het is fijner om hier met een clubje gelijkgestemden te kletsen zonder weerstand :j

Ik blijf echter gewoon weerstand bieden. Want de wereld is minder zwart/wit dan in dit topic graag wordt voorgesteld. Ik zou me dus gewoon foeien als ik jou was. Heb je geen last meer van mn racistische, cherry-pickende gedrag.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:18

Voor de bokkers die vinden dat racisme niet is toegenomen en best meevalt en dat je in de algoritmefuik bent terecht gekomen als je denkt dat discriminatie en met name racisme zijn toegenomen:

https://nos.nl/artikel/2517911-discrimi ... rgen-maken

https://www.trouw.nl/buitenland/rapport ... ~b818d621/

https://www.socialevraagstukken.nl/hoog ... l-racisme/

https://www.staatscommissietegendiscrim ... e-gevolgen

https://nos.nl/artikel/2336228-racisme- ... de-cijfers

Ik denk dat de ouderen in dit topic ook weten, dat bijvoorbeeld in de tijd van Kok nooit zulke uitspraken werden gedaan als nu en zeker werd dat niet geaccepteerd door andere politieke partijen.

In dit topic wordt gewoon ontkend dat racisme veel meer voorkomt en wordt dat vooral ervaren..... tja door deze regering worden maatregelen getroffen omdat mensen iets ervaren, ondanks dat de cijfers anders laten zien. :D

Met 2 maten meten en onderscheid maken is tegenwoordig normaal in deze maatschappij voor veel mensen en politici.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:28

En dat zég ik dus niet. Ik vráág je wat. Ik ontken niks. Ik vraag. Echt het helpt als je lees wat mensen schrijven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:39

Ik denk dat we samenvattend wel kunnen zeggen dat polarisatie enorm is toegenomen en dat daaraan sociale media (en haatzaaiende/radicale politici op sociale media) debet zijn.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:47

mysa schreef:
Ik denk dat we samenvattend wel kunnen zeggen dat polarisatie enorm is toegenomen en dat daaraan sociale media (en haatzaaiende/radicale politici op sociale media) debet zijn.

Mwoh, vroeger had je de verzuiling, toen was Nederland niet minder gepolariseerd dan nu volgens mij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:10

Het is maar wat je onder polarisatie verstaat.

Men bleef vooral in zijn eigen zuil, las de krant van de betreffende zuil en er werd minder geroepen over en weer.

Om maar niet te spreken over internationale polarisatie. Daar hebben we nu mee te maken en destijds was de gewone man toch een stuk minder geïnformeerd op dat vlak.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 20:33

Vraag maar eens aan mijn studenten of racisme is toegenomen... >;) Die krijgen sinds een paar maanden serieus opmerkingen naar hun hoofd als 'ik hoef jou niet meer te helpen, rot op naar je eigen land'. Niet alleen op straat - dat zijn ze wel gewend - maar ook bijvoorbeeld door winkelpersoneel.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 20:59

Volgens mij is racisme niet zozeer toegenomen, maar wel de uitingen en de manier waarop men openlijk racistisch en discriminerend kan zijn. Op een of andere manier is het weer toelaatbaar om racistische uitingen te doen, terwijl het toch echt bij wet verboden is.
Er loopt een serie over de actualiteit van oude beelden van Koot en Bie. Onlangs kwam daar ook de Tjoekietoekie stoomboot langs en je zou toch hopen dat we daar na al die jaren en al die moeite toch wel voorbij zouden zijn? Maar nee hoor, gewoon nog actueel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:19

Veronica2 schreef:
Volgens mij is racisme niet zozeer toegenomen, maar wel de uitingen en de manier waarop men openlijk racistisch en discriminerend kan zijn.

Ik zou dat gewoon een toename noemen. Waarom zou je dat ingewikkelder maken dan nodig?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:21

Shadow0 schreef:
Veronica2 schreef:
Volgens mij is racisme niet zozeer toegenomen, maar wel de uitingen en de manier waarop men openlijk racistisch en discriminerend kan zijn.

Ik zou dat gewoon een toename noemen. Waarom zou je dat ingewikkelder maken dan nodig?

Omdat het in de tussentijd toch in de cultuur aanwezig is geweest, maar dan verborgen. Het is ook niet eerlijk om te doen alsof er meer racisten zijn dan vroeger.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:23

Blue_Eyes schreef:
Vraag maar eens aan mijn studenten of racisme is toegenomen... >;) Die krijgen sinds een paar maanden serieus opmerkingen naar hun hoofd als 'ik hoef jou niet meer te helpen, rot op naar je eigen land'. Niet alleen op straat - dat zijn ze wel gewend - maar ook bijvoorbeeld door winkelpersoneel.

Wat afschuwelijk! Ik ben echt een beetje een holbewoner, dit soort dingen hoor en zie ik nooit. Nou hebben we in het dorp waarbij ik in de buurt woon ook hooguit een handjevol Turkse families dus logisch denk ik.
In het buurtschapje waar ik woon volgens mij ook niemand met meer pigment/een ander land van herkomst, dan ik. Oh ja, wel Oekraïners en een Russische maar van hen nooit iets gehoord over discriminatie of buitenlanderhaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:27

Oekraïners en Russen hebben over het algemeen de “ juiste “ kleur.
En vroeger was er ook racisme, natuurlijk, is zou oud als het Peerd van christus. Ooit op boottocht geweest waar mijn neef ook meeging. Vlak na de aanslag in München op de OS.
Iedereen kon doorlopen behalve hij, hij zag er nogal Arabisch uit. Kwam gewoon uit Hadfield maar toch. Racisme, etnisch profileren enzenz ook toen al.