Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:Janneke2 schreef:.... het is meer trauma dan iets anders.
Ik snap dat men zich te pletter is geschrokken, dat Hamas door de muur kwam.
(En overreactie hoort ook bij trauma.)
Maar politiek bedrijven op basis van trauma - brrr, nee.
Ik volg op het moment een aantal Joodse twitteraars zoals bijvoorbeeld Esther Voet en luister naar de podcast die zij samen met Joop Soesan maakt. Het klinkt inderdaad nogal als een collectief trauma. Ze lijken ook echt niet te begrijpen waarom de wereld op dit moment meer kijkt naar de gruweldaden in Gaza dan naar de gruweldaden van 7 Oktober. En veel joden zijn gewoon doodsbang. Dat blijkt ook uit de reacties van hun volgers. Ze lijken niet echt in staat de boel te relativeren maar bevestigen elkaar in hun angsten.
Ik ben bang dat je weleens gelijk kunt hebben dat het collectieve trauma weleens een grote rol in de huidige politiek kan spelen. En de rest van de wereld weigert maar om Israel te stoppen.
Rennie89 schreef:Ik vind persoonlijk de davidster ongepast in deze context…. En het dan ook maar even gele ster noemen. Dit komt in mijn ogen spottend en melodramatische over. Dit is geen manier om stemmen te winnen of om je geloofwaardigheid te doen stijgen.
mysa schreef:Rennie89 schreef:Ik vind persoonlijk de davidster ongepast in deze context…. En het dan ook maar even gele ster noemen. Dit komt in mijn ogen spottend en melodramatische over. Dit is geen manier om stemmen te winnen of om je geloofwaardigheid te doen stijgen.
Yad Vashem is het met je eens. (en ik ook uiteraard).
Citaat:"The slaughter of Jews by Hamas on October 7th was genocidal in its intents and immeasurably brutal in its form. Part of why it differs from the Holocaust is because Jews have today a state and an army. We are not defenseless and at the mercy of others.
However, it puts to test the sincerity of world leaders, intellectuals and influencers that come to Yad Vashem and pledge “Never Again”. Those who seek to "understand", look for a justifying context, do not categorically condemn the perpetrators, and do not call for the unconditional and immediate release of the abducted – fail the test. UN Secretary General António Guterres failed the test."
Janneke2 schreef:.... het is meer trauma dan iets anders.
Ik snap dat men zich te pletter is geschrokken, dat Hamas door de muur kwam.
(En overreactie hoort ook bij trauma.)
Maar politiek bedrijven op basis van trauma - brrr, nee.
Urbanus schreef:Heeft het museum zich uitgesproken?
Ik vind hier een statement van Yad Vashem, een reactie op iets wat een VN generaal heeft gezegd.Citaat:"The slaughter of Jews by Hamas on October 7th was genocidal in its intents and immeasurably brutal in its form. Part of why it differs from the Holocaust is because Jews have today a state and an army. We are not defenseless and at the mercy of others.
However, it puts to test the sincerity of world leaders, intellectuals and influencers that come to Yad Vashem and pledge “Never Again”. Those who seek to "understand", look for a justifying context, do not categorically condemn the perpetrators, and do not call for the unconditional and immediate release of the abducted – fail the test. UN Secretary General António Guterres failed the test."
https://www.yadvashem.org/press-release ... 08-28.html
Ik zou dus niet durven te beweren dat Yad Vashem het met haar eens is, gezien de referentie die ze zelf maken. 'Never again'.
Rennie89 schreef:@princequillo, Vreselijk hoe onveilig je je voelt in je eigen omgeving… niet te bevatten..,
Ik zou eigenlijk dit jaar nog naar de westbank gaan , naar Jericho, dat is een plek die ik al zo lang wil bewonderen vanwege de cultuur en de historie. Het is gewoon niet te bevatten hoe het er nu aan toe gaat… ik hoop dat er een dag gaat komen dat het toerisme ook daar weer op gang kan komen en dat iedereen zich veilig voelt en er gewoon vrede is.
mysa schreef:Joop Soesan vind ik dramatisch ongenuanceerd, zijn berichten op X ga ik echt niet meer lezen.
princequillo schreef:De Houthi’s hebben volgens mijn schoonfamilie nu officieel verklaard dat ze ook oorlog verklaren aan Israël als de agressie niet stopt.Israël heeft ook vandaag weer een raket vanuit Jemen onderschept. Dat is inmiddels de derde, de eerste is door de VS onderschept.
Mijn vriend is nu dus al helemaal ziek van angst. De Houthi’s hebben ook echt een proper leger. En het land heeft zelf al niets meer te verliezen na hun proxy oorlog. Ik houd mijn hart vast.
Benzz schreef:Ik snap dat wel. Vanmiddag dat vluchtelingenkamp gebombardeerd, het is gewoon schandalig en ik snap echt wel dat de landen eromheen nu gaan zeggen: Tot hier en niet verder.