Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:38

@princequillo, Vreselijk hoe onveilig je je voelt in je eigen omgeving… niet te bevatten..,

Ik zou eigenlijk dit jaar nog naar de westbank gaan , naar Jericho, dat is een plek die ik al zo lang wil bewonderen vanwege de cultuur en de historie. Het is gewoon niet te bevatten hoe het er nu aan toe gaat… ik hoop dat er een dag gaat komen dat het toerisme ook daar weer op gang kan komen en dat iedereen zich veilig voelt en er gewoon vrede is.

Ik vind persoonlijk de davidster ongepast in deze context…. En het dan ook maar even gele ster noemen. Dit komt in mijn ogen spottend en melodramatische over. Dit is geen manier om stemmen te winnen of om je geloofwaardigheid te doen stijgen.

Popstra

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:54

Typisch!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:17

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:
.... het is meer trauma dan iets anders.
Ik snap dat men zich te pletter is geschrokken, dat Hamas door de muur kwam.

(En overreactie hoort ook bij trauma.)

Maar politiek bedrijven op basis van trauma - brrr, nee.

Ik volg op het moment een aantal Joodse twitteraars zoals bijvoorbeeld Esther Voet en luister naar de podcast die zij samen met Joop Soesan maakt. Het klinkt inderdaad nogal als een collectief trauma. Ze lijken ook echt niet te begrijpen waarom de wereld op dit moment meer kijkt naar de gruweldaden in Gaza dan naar de gruweldaden van 7 Oktober. En veel joden zijn gewoon doodsbang. Dat blijkt ook uit de reacties van hun volgers. Ze lijken niet echt in staat de boel te relativeren maar bevestigen elkaar in hun angsten.

Ik ben bang dat je weleens gelijk kunt hebben dat het collectieve trauma weleens een grote rol in de huidige politiek kan spelen. En de rest van de wereld weigert maar om Israel te stoppen.

Joop Soesan vind ik dramatisch ongenuanceerd, zijn berichten op X ga ik echt niet meer lezen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:31

Rennie89 schreef:
Ik vind persoonlijk de davidster ongepast in deze context…. En het dan ook maar even gele ster noemen. Dit komt in mijn ogen spottend en melodramatische over. Dit is geen manier om stemmen te winnen of om je geloofwaardigheid te doen stijgen.

Yad Vashem is het met je eens. (en ik ook uiteraard).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:40

mysa schreef:
Rennie89 schreef:

Yad Vashem is het met je eens. (en ik ook uiteraard).

Heeft het museum zich uitgesproken?

Ik vind hier een statement van Yad Vashem, een reactie op iets wat een VN generaal heeft gezegd.

Citaat:
"The slaughter of Jews by Hamas on October 7th was genocidal in its intents and immeasurably brutal in its form. Part of why it differs from the Holocaust is because Jews have today a state and an army. We are not defenseless and at the mercy of others.

However, it puts to test the sincerity of world leaders, intellectuals and influencers that come to Yad Vashem and pledge “Never Again”. Those who seek to "understand", look for a justifying context, do not categorically condemn the perpetrators, and do not call for the unconditional and immediate release of the abducted – fail the test. UN Secretary General António Guterres failed the test."

https://www.yadvashem.org/press-release ... 08-28.html

Ik zou dus niet durven te beweren dat Yad Vashem het met haar eens is, gezien de referentie die ze zelf maken. 'Never again'.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:55

Janneke2 schreef:
.... het is meer trauma dan iets anders.
Ik snap dat men zich te pletter is geschrokken, dat Hamas door de muur kwam.

(En overreactie hoort ook bij trauma.)

Maar politiek bedrijven op basis van trauma - brrr, nee.

Aan de andere kant, kijkende naar de bestorming van dat vliegveld in Dagestan dit weekeind hebben ze een punt. Stuk overreactie? Zeker, maar niet zonder basis in realiteit helaas.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:13

Urbanus schreef:
Heeft het museum zich uitgesproken?

Ik vind hier een statement van Yad Vashem, een reactie op iets wat een VN generaal heeft gezegd.

Citaat:
"The slaughter of Jews by Hamas on October 7th was genocidal in its intents and immeasurably brutal in its form. Part of why it differs from the Holocaust is because Jews have today a state and an army. We are not defenseless and at the mercy of others.

However, it puts to test the sincerity of world leaders, intellectuals and influencers that come to Yad Vashem and pledge “Never Again”. Those who seek to "understand", look for a justifying context, do not categorically condemn the perpetrators, and do not call for the unconditional and immediate release of the abducted – fail the test. UN Secretary General António Guterres failed the test."

https://www.yadvashem.org/press-release ... 08-28.html

Ik zou dus niet durven te beweren dat Yad Vashem het met haar eens is, gezien de referentie die ze zelf maken. 'Never again'.

Van het NOS-live blog:
Voorzitter Yad Vashem: actie met Jodenster ongepast
De voorzitter van Yad Vashem, de Israëlische organisatie die wereldwijd de herinnering aan de Holocaust in leven houdt, is niet te spreken over de actie van de VN-ambassadeur Gilad Erdan. Die deed afgelopen nacht een Jodenster op in de Veiligheidsraad, om de ernst van de bedreiging voor zijn land te benadrukken.

"Wij vonden het jammer om te
zien dat de leden van de Israëlische delegatie bij de VN een gele patch droegen", zegt Yad Vashem-voorzitter Dan Dayan via sociale media. "Deze daad onteert zowel de slachtoffers van de Holocaust als de staat Israël." De Jodenster symboliseert volgens hem "de hulpeloosheid van het Joodse volk en het overgeleverd zijn
aan anderen. Vandaag hebben we een onafhankelijk land en een sterk leger. Wij zijn meesters over ons lot."

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:16

Rennie89 schreef:
@princequillo, Vreselijk hoe onveilig je je voelt in je eigen omgeving… niet te bevatten..,

Ik zou eigenlijk dit jaar nog naar de westbank gaan , naar Jericho, dat is een plek die ik al zo lang wil bewonderen vanwege de cultuur en de historie. Het is gewoon niet te bevatten hoe het er nu aan toe gaat… ik hoop dat er een dag gaat komen dat het toerisme ook daar weer op gang kan komen en dat iedereen zich veilig voelt en er gewoon vrede is.

Een vriend van mij woonde eerst in Herzliya, en heeft daar in coronatijd ook al in schuilkelders gezeten wegens aanvallen vanuit Gaza. Nu woont hij ten oosten van Tel Aviv. Een neef van hem is overleden een paar weken terug, ze hadden eerst stille hoop dat hij gegijzeld was, maar dat was niet zo.
Veiligheid is een relatief begrip, en dat is eigenlijk altijd al zo geweest. Ik ben in 2020 in Israel geweest en toen wij er waren waren er ongeregeldheden in Jeruzalem, dus gingen wij eerst naar het nieuwe gedeelte en pas later naar het oude gedeelte. Een paar dagen na thuiskomst is er geschoten bij 'old station', een gebied waar wij gewoon geweest zijn. Maar in Nederland heb je dit soort dingen helaas ook steeds meer.
Wij hebben 3 nachten in Bethlehem overnacht, Palestijns grondgebied dus. Ik heb me er geen moment onveilig gevoeld, maar andere reizigers wel. De sfeer was er zo anders dan in Israel, het verkeer was een zooitje, overal afval op straat en heel andere mensen (Arabieren). Maar als je een gesprek aangaat met ze, dan accepteren ze gewoon de mensen, ook als vrouw kon ik daar alleen over straat. Maar het was wel bijzonder, die hoge muur rond de stad en door sommige straten. Prachtige muurschilderingen of gravity en wat je het meest bijblijft is de slogan: welcome in worlds largest prison.
En ik denk dat sommige mensen zich daar inderdaad zo voelen. Wij als toeristen konden meerdere keren per dag zonder problemen de grens over, de inwoners kunnen dat niet. En er zijn ook Palestijnen die in Jerusalem werkten en Israeliers die in Bethlehem werkten. Het was dus niet een haat of wat dan ook wat bij iedereen speelt.

Er is daar een huis wat ingebouwd staat tussen 3 muren van 5-6 m hoog. En dat alleen maar omdat Israel vindt dat de achterkant, en de zijkanten van hen zijn. Het woont er dus behoorlijk apart.
Hier nog een kaartje van die woning.
Afbeelding

De stad Bethlehem is dus omringd, maar ook in de stad door zulke hoge muren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens, toen wij er waren zijn er ook vechtpartijen uitgebroken en was de grensovergang die wij normaal namen om weer in Israel te komen ook dicht toen we uit Bethlehem weg zouden gaan. De bus moest 1.5 uur omrijden. Een ervaring die veel medereizigers niet prettig vonden.
De rondreis die ik gemaakt heb werd 2 weken later stilgelegd wegens corona, maar wij zijn de laatste groep geweest die in Bethlehem overnacht heeft wegens klachten.

De westbank is eigenlijk best bijzonder, het is Palestijns grondgebied en als inwoner van Israel kun je alleen over de hoofdweg rijden. Aan beide kanten staan muren en borden.

Afbeelding

Afbeelding

Er is een hoge muur met prikkeldraad en stroom naar de kant van Jordanie, maar ook naar de kant van Palestina. Je rijdt letterlijk tussen 2 muren van prikkeldraad.

Afbeelding

Afbeelding

Jericho zijn we doorheen gereden. Het hele land is een land met veel cultuur en ik vond het zeker de moeite waard om er naartoe te gaan. Tel Aviv als hele moderne stad, de Golanhoogten vol mijnenvelden, de Jordaan (waar ik nog in heb staan pootje baden), het meer van Tiberias (waar ik gelukkig niet op het water kon lopen omdat God bedacht had dat ik als duiker toch echt onder water moet zijn), maar ook Massada, het zwemmen in de Dode Zee, en Bethlehem. Mocht het er ooit weer rustig worden, dan kan ik iedereen aanraden om er eens te gaan kijken.

Ik vond de mensen in zowel Palestina als in Israel vriendelijk. En ik hoop ook echt voor hen dat het er snel weer rustig wordt. En het is natuurlijk zo dat als je in Gaza woont je altijd al een heel ander leven geleid hebt dan dat je in de westbank woont. Maar eigenlijk zou het overal tijd worden voor rust en vrede.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:28

mysa schreef:
Joop Soesan vind ik dramatisch ongenuanceerd, zijn berichten op X ga ik echt niet meer lezen.

Ben ik met je eens. Maar uit nieuwschierigheid wilde ik weleens weten wat dat soort mensen nu precies beweegt. Zo volg ik ook het andere uiterste cestmocro. Maar het zijn beide niet de mensen waar ik het mee eens ben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:30

Mooie post met foto's Germie. Bedankt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:50

Germie, dankjewel voor je foto’s en verhaal. Heel interessant gezien ik niet alle plekken heb bezocht die je benoemd. Heb wel veel gezien maar nog niet alles helaas. Ik heb wel langs de westbank gereden, heb de muren gezien en geloof ik ook in de verte de muren van de Gaza toen we af reden naar het noorden. Ik zou ooit ook nog Bethlehem willen toevoegen aan mijn lijstje, de dode zee en dus Jericho, ik hou van history en cultuur en ik vind het zo bijzonder om dit soort plekken te zien…

Ik was in 2018 voor het laatst in Israël, ben in noord Israël geweest bij Mitzpe Ramon toen wat ik ook erg indrukwekkend vond. Verder uiteraard tel aviv en nog wat andere plekken. Door gezondheidsredenen en daarna Corona kon ik niet meer reizen naar mijn familie. Zou dit jaar weer voor het eerst gaan maar telkens uitgesteld door privé omstandigheden en zou uiteindelijk in de herfst of kerstvakantie weer gaan en dan naast familie bezoeken ook naar Jericho gaan met een Palestijnse gids.

Dit zijn wat oudere foto’s, van 2016. Toen waren we naar Jeruzalem gegaan, in Akko verbleven, Jaffa, Kiryat, Jaffa, lake tiberias, haifa, tel aviv, kibboets waar m’n vader vroeger een jaar heeft gezeten en nog wat meer.

Het landschap <3
Afbeelding

Het islamitische havendorpje Akko, prachtige plek en ontzettend gastvrije mensen <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij een aquaduct, even vergeten waar precies.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jeruzalem
Afbeelding

Lake tiberias

Afbeelding

Golanhoogten

Afbeelding

En mitzpe Ramon

Afbeelding

Al met al vind ik het een prachtig land en de islam en jodendom gaat onderling onder de burgers prima samen. Heb mij niet onveilig gevoeld daar ook al waren er wel wat aanslagen net in Jeruzalem geweest toen wij daar waren. Ik ben vaker in wat risicovollere plekken geweest zoals Tunesië tijdens de Arabische lente en Koptisch Caïro terwijl er veel aanslagen waren. Islamitische cultuur spreekt mij erg aan.

Beetje off-topic maar vind het wel fijn om dit te delen om voor de mensen die nog nooit daar geweest te zijn een beetje een beeld krijgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:03

Rennie proficiat met je verjaardag en ik vind het echt leuk om die foto's te zien. Want kwam er niet en zal er ook nooit komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:14

Germie en Rennie mooie bijdragen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:17

Wat je zegt over het Jodendom naast de Islam, ja, dat gaat daar dus gewoon goed, net als de Christenen die er ook gewoon zijn. Er is in Jerusalem een Arabische wijk, maar daar heb ik geen haat of wat dan ook gevoeld.
Het is een heel afwisselend land vol rijke geschiedenis. En dan vind ik het best jammer dat ze nu gewoon de boel bij wijze van platbombarderen, net als ook in Irak gebeurd is. Ook daar is zo veel geschiedenis te vinden.

Het aquaduct is denk ik Ceasarea geweest.

Het is een land met vele gezichten, half zo groot als Nederland, maar slechts de helft van de grond kan bewoond worden, de rest is onbewoonbaar wegens mijnen die er liggen. In de moderne steden heb je echt hoogbouw.

De moderne badplaats Netanya:
Afbeelding

Of dit allemaal nu nog overeind staat weet ik niet, maar het ligt niet ver van Tel Aviv, en daar zijn gewoon bommen ingeslagen.
Tel Aviv is een moderne stad waar mensen ook wel voor een stedentrip naartoe gingen.

Maar in het noorden de vele mijnenvelden:

Afbeelding

De schaapsherders op de Westbank, alsof de tijd er heeft stilgestaan sinds jezus leefde:

Afbeelding

En nog eentje van de troosteloze aanblik van sommige straten in Bethlehem:
Afbeelding

De meeste mensen willen zoals in elke oorlog absoluut geen oorlog. Het komt hier voor mij wat dichterbij omdat ik er dus mensen ken.
Maar als het ooit er weer rustig wordt, bezoek het land Israel, maar ga ook naar Bethlehem.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:36

Mysa, held, dank! Ik kon het nergens vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:22

Mooie berichten Germie.
Je ziet hoe het er in real life is. Rauwe fotos.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:25

De Houthi’s hebben volgens mijn schoonfamilie nu officieel verklaard dat ze ook oorlog verklaren aan Israël als de agressie niet stopt. := Israël heeft ook vandaag weer een raket vanuit Jemen onderschept. Dat is inmiddels de derde, de eerste is door de VS onderschept.

Mijn vriend is nu dus al helemaal ziek van angst. De Houthi’s hebben ook echt een proper leger. En het land heeft zelf al niets meer te verliezen na hun proxy oorlog. Ik houd mijn hart vast.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:37

princequillo schreef:
De Houthi’s hebben volgens mijn schoonfamilie nu officieel verklaard dat ze ook oorlog verklaren aan Israël als de agressie niet stopt. := Israël heeft ook vandaag weer een raket vanuit Jemen onderschept. Dat is inmiddels de derde, de eerste is door de VS onderschept.

Mijn vriend is nu dus al helemaal ziek van angst. De Houthi’s hebben ook echt een proper leger. En het land heeft zelf al niets meer te verliezen na hun proxy oorlog. Ik houd mijn hart vast.

Ik snap dat wel. Vanmiddag dat vluchtelingenkamp gebombardeerd, het is gewoon schandalig en ik snap echt wel dat de landen eromheen nu gaan zeggen: Tot hier en niet verder.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:40

Benzz schreef:
Ik snap dat wel. Vanmiddag dat vluchtelingenkamp gebombardeerd, het is gewoon schandalig en ik snap echt wel dat de landen eromheen nu gaan zeggen: Tot hier en niet verder.

Alleen staat de VS met 2 vliegdekschepen in de startblokken mocht het de kant op gaan die niet in het belang van Amerika is. Het is allemaal gruwelijk eng. Want dan vallen er in die landen omheem ook nog eens verschrikkelijk veel burgerslachtoffers.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:04

Ik vraag me af wanneer de VS es zal leren zich met hun eigen zaken te bemoeien? Is hun land niet groot genoeg?

@Germie en nog iemand, bedankt voor de mooie reportages, en fijn dat het samenleven vaak wel goed gaat. En inderdaad zeer triest als prachtige eeuwenoude cultuur platgegooid wordt, ik was in 2002 en 2003 in Irak, en mijn hart bloedde ook telkens ik een plek die ik bezocht had, in puin zag liggen.

Ikzelf ben atheïst, maar mocht er een god bestaan, dan vind ik dat hij zijn job niet goed gedaan heeft, dan mocht hij de mensheid toch wat liever gemaakt hebben hoor. (Sorry voor de mensen die wel gelovig zijn, ik heb respect voor alle religies zonder de extremen, heb gewoon een andere mening ondanks mijn christelijke opvoeding).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:00

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:14

hwn schreef:
Ik vraag me af wanneer de VS es zal leren zich met hun eigen zaken te bemoeien? Is hun land niet groot genoeg?

Wachten tot je een ons weegt, denk ik := :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:27

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:36

Afbeelding

Pijnlijke waarheid wat mij betreft...

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:40

Afbeelding

Ik verbaas me nog steeds hoe makkelijk we informatie aannemen van pro Israëlische bronnen.