Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:05

In de zorg is ook wildgroei aan ondernemers. ZZP'ers schieten de grond uit en die hadden een hoger uurtarief dan ik als manager in vaste dienst.

Maar ook het risico geen geld binnen te halen als ze een been breken...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:06

De discussie de afgelopen pagina's geeft denk ik wel antwoord op de vraag: ' zullen VVDers nu op GL/PvdA stemmen met Timmermans aan het roer'

Als het om hun eigen geld gaat: nope

:')

( heb zelf ook jaren VVD gestemd, zelfspot mag)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:09

Ik snap wat je bedoelt maar BTW betaal jij niet. Je bent een administratie kantoor en bank filiaal van de overheid, maar je betaalt het niet. Je factureert het boven op je omzet. En dat deel sluis je door (na aftrek van voorbelasting) naar de fiscus.

Erf- en schenkbelasting vind ik een slechte zaak. Dat geld is al op meerdere manieren belast (net wat nps zegt). En omdat het van persoon wisselt wordt het weer belast.

Edtit @ ruitje. Ondanks dat is deze belastingen niet tof vind, stem ik geen VVD

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 08:12

Wordt er niet gewoon dividendbelasting bedoeld, trouwens? Want dat is 15%. Niet heel veel wanneer je het vergelijkt met inkomstenbelasting.

En ook niet hetzelfde als vermogensbelasting.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:22

_San87_ schreef:
Wordt er niet gewoon dividendbelasting bedoeld, trouwens? Want dat is 15%. Niet heel veel wanneer je het vergelijkt met inkomstenbelasting.

En ook niet hetzelfde als vermogensbelasting.

Dividendbelasting moet je betalen als je geld vanuit een BV uitkeert. Over de winst is dan al vennootschapsbelasting betaald (25% over het hoogste tarief). Van dat geld zijn vaak al pensioenen en (belaste) lonen betaald.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 10:31

Vergeet niet dat je niet in box 3 belast wordt voor je pensioenopbouw. Je mag fiscaal vriendelijk gewoon pensioen opbouwen. Gelukkig maar.

Het gaat om grote vermogens ( bijvoorbeeld vanaf een miljoen) waarvan het rendement veel lager belast wordt dan inkomen uit arbeid. De belastingdruk op arbeid zou van mij omlaag mogen en dat op vermogen omhoog, zodat t dichter bij elkaar komt te liggen.

Het probleem is dat de vermogensongelijkheid toeneemt. Dat is ook juist voor de economie helemaal niet goed. Een grote middenklasse is voor de bestedingen veel beter dan een steeds maar rijker wordende 1%

https://nos.nl/artikel/2435889-vermogen ... t-vermogen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 11:42

Dat van box 3 gaat toch veranderen?

Ik dacht dat het dan nu zo werd dat als je dus je hypotheek hebt afgelost je straks over je vermogen( dus je afgeloste huis) wel belasting moet betalen?

Ik denk dat er best wat mensen zijn die dat niet kunnen opbrengen. Beetje eengezinswoning in de randstad is zo een half miljoen waard.

Maar heb mij er nog niet in verdiept dus kan ook zijn dat ik dit verkeerd begrepen heb :o

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 11:49

ruitje schreef:

Ik dacht dat het dan nu zo werd dat als je dus je hypotheek hebt afgelost je straks over je vermogen( dus je afgeloste huis) wel belasting moet betalen?

Ik denk dat er best wat mensen zijn die dat niet kunnen opbrengen. Beetje eengezinswoning in de randstad is zo een half miljoen waard.

Maar heb mij er nog niet in verdiept dus kan ook zijn dat ik dit verkeerd begrepen heb :o

Die mensen hebben dan een vermogen van een half miljoen, dat kan je ook weer toepassen om de kosten te betalen. Die kosten zijn dan al aanzienlijk gedaald omdat er over de hypotheek geen termijnen meer hoeven te worden betaald. Je kunt je ook afvragen of het goedkoper is om een stukje klein hypotheek te houden, of om vermogensbelasting te betalen nadat het object hypotheekvrij is geworden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 11:54

Is dat zo? Of is t inkomen gedaald vanwege leeftijd, pensioen etc en zit de aflossing van het huis in die berekening? Met een klein pensioen kan dat wel verschil maken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 11:55

Veronica2 schreef:
ruitje schreef:

Die mensen hebben dan een vermogen van een half miljoen, dat kan je ook weer toepassen om de kosten te betalen. Die kosten zijn dan al aanzienlijk gedaald omdat er over de hypotheek geen termijnen meer hoeven te worden betaald. Je kunt je ook afvragen of het goedkoper is om een stukje klein hypotheek te houden, of om vermogensbelasting te betalen nadat het object hypotheekvrij is geworden.

Meestal zorg je dat je de hypotheek afgelost hebt voordat je met pensioen gaat zodat je lagere vaste lasten hebt ook wegens lager inkomen. Je zou dan om je vermogensbelasting te betalen dus eigenlijk weer een hypotheek moeten nemen. En dan moet je maar hopen dat je die ook krijgt, want aflossen wordt hem niet. Dus wat dan? Huis verkopen? Waar ga je dan wonen? Je hebt dat huis juist om lagere kosten te hebben en waarschijnlijk ook al een aantal aanpassingen gedaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 11:56

Ja dat idd :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 12:26

Veronica2 schreef:
ruitje schreef:

Buiten de uitleg die hierboven werd gegeven vind ik het ook 'gevoelsmatig' niet fair. Nu kan dit voor sommige gewone mensen de manier zijn om een deel van je leven nog soort van financiële onafhankelijkheid te hebben. Als jij buffelt om je hypotheek af te betalen( wat overigens ook aardig gepromoot is door de overheid de afgelopen jaren... want aflossingsvrij mag amper meer) zou je vanaf je 60e gewoon lekker minder kunnen werken etc.

Ik heb mij er niet goed genoeg in verdiept om te weten wat de kosten precies worden hoor, maar ik kijk wel met argusogen naar die plannen. Voor mij als ondernemer is mijn huis aflossen mijn pensioen :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 12:46

ruitje schreef:
Veronica2 schreef:

Buiten de uitleg die hierboven werd gegeven vind ik het ook 'gevoelsmatig' niet fair. Nu kan dit voor sommige gewone mensen de manier zijn om een deel van je leven nog soort van financiële onafhankelijkheid te hebben. Als jij buffelt om je hypotheek af te betalen( wat overigens ook aardig gepromoot is door de overheid de afgelopen jaren... want aflossingsvrij mag amper meer) zou je vanaf je 60e gewoon lekker minder kunnen werken etc.

Ik heb mij er niet goed genoeg in verdiept om te weten wat de kosten precies worden hoor, maar ik kijk wel met argusogen naar die plannen. Voor mij als ondernemer is mijn huis aflossen mijn pensioen :o

Voor mijn partner en mij is het aflossen van ons huis dat ook, hoor. Ik denk voor heel erg veel Nederlanders, eerlijk gezegd. Het is nu al voordeliger om een stukje hypotheek te houden.

Ik vind het dan ook niet fair vermogen in stenen nog meer te belasten. Als je meerdere huizen hebt, wordt dat misschien een ander verhaal. Maar van het woonhuis, daar blijf je als overheid af, imo. Er wordt al grof verdiend aan burgers.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 12:50

Cer schreef:
Is dat zo? Of is t inkomen gedaald vanwege leeftijd, pensioen etc en zit de aflossing van het huis in die berekening? Met een klein pensioen kan dat wel verschil maken?

Vanaf pensioengerechtigde leeftijd val je in een ander belastingtarief voor IB, die kosten dalen dus ook. Met een klein pensioen had je waarschijnlijk ook een klein inkomen, dus waarschijnlijk geen huis van een half miljoen in bezit. Sommige dingen horen logischerwijs bij elkaar en andere dingen weer niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 12:58

ruitje schreef:

Wat vind je precies niet fair?

De belangrijkste aanleiding om af te stappen van aflossingsvrije hypotheken was de subprime crisis. In die crisis bleek dat er op grote schaal teveel geld geleend was tov onderpand. Tevens is de aftrekpost voor rentekosten beperkt, om te zorgen dat de geleende bedragen beter zouden passen bij het draagvermogen van de lenende partij. Bovendien was dit bedoeld als nivellerende maatregel in het algemeen.

Als je je hypotheek volledig aflost, dan ben je daarmee vermogend. Tenzij je er weer eenzelfde soort crisis ontstaat, want dan is je huis ineens niet meer zoveel waard.

Normaal gesproken is je vastgoed ook echt je pensioenvoorziening en dat kan op verschillende manieren. Je kan een klein stukje hypotheek bewaren zodat je niet in box 3 komt met je vastgoed. Je kan je vastgoed verkopen en kleiner gaan wonen tegen lagere kosten, of gaan huren en dan kan je ook wel even voort met de tonnen die de verkoop heeft opgeleverd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 12:58

Maar ergens tussen de 40 en de 45% van de nederlanders heeft een huurhuis. Die gaan door de jaren heen ook alleen maar steeds meer betalen. En juist die mensen hebben vaker last van inkomstenverliezen na pensioen. Dus waarom zouden die wel moeten betalen en iemand met een koophuis niet? Dan zou je moeten zeggen na pensioen betaald niemand meer voor z'n woning. En anders zou je moeten gaan berekenen wat er voor zorgt dat beide groepen gelijk zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 12:59

Veronica2 schreef:
Cer schreef:

Vanaf pensioengerechtigde leeftijd val je in een ander belastingtarief voor IB, die kosten dalen dus ook. Met een klein pensioen had je waarschijnlijk ook een klein inkomen, dus waarschijnlijk geen huis van een half miljoen in bezit. Sommige dingen horen logischerwijs bij elkaar en andere dingen weer niet.

Een half miljoen voor een huis is niet zoveel hoor :=

Waar ik woon zijn amper goedkopere huizen dan dat. En wij hebben echt geen bijzonder goede banen en een mega pensioen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:06

Verootjoo, maar wel 2 verdieners? Het is op zich wel verstandig om voor een goed pensioen te zorgen en ik vind ook dat dat aan de werkgeverskant beter moet. Wat me wel echt zorgen baart is dat de jeugd alleen nog maar parttime wil werken en ze zich kennelijk niet realiseren dat ze daarmee ook niet voldoende pensioen opbouwen. Er komt een keer een enorme verarmingsslag in dit land en dat komt als die generatie aan het zogezegde roer is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:11

Veronica2 schreef:
ruitje schreef:

Wat vind je precies niet fair?

De belangrijkste aanleiding om af te stappen van aflossingsvrije hypotheken was de subprime crisis. In die crisis bleek dat er op grote schaal teveel geld geleend was tov onderpand. Tevens is de aftrekpost voor rentekosten beperkt, om te zorgen dat de geleende bedragen beter zouden passen bij het draagvermogen van de lenende partij. Bovendien was dit bedoeld als nivellerende maatregel in het algemeen.

Als je je hypotheek volledig aflost, dan ben je daarmee vermogend. Tenzij je er weer eenzelfde soort crisis ontstaat, want dan is je huis ineens niet meer zoveel waard.

Normaal gesproken is je vastgoed ook echt je pensioenvoorziening en dat kan op verschillende manieren. Je kan een klein stukje hypotheek bewaren zodat je niet in box 3 komt met je vastgoed. Je kan je vastgoed verkopen en kleiner gaan wonen tegen lagere kosten, of gaan huren en dan kan je ook wel even voort met de tonnen die de verkoop heeft opgeleverd.

Als je een hypotheek hebt afgelost heb je inderdaad een object van waarde in je bezit. Maar dat betekent niet dat je vermogen hebt om van te leven. Wel om in te leven. Maar de enige manier om aan het geld dat de waarde van je woning vertegenwoordigd te kunnen komen is inderdaad het te verkopen. Maar dan moet je wel weer iets zoeken om in te wonen. Meestal is dat weer een duurder huis. Maar als het goedkoper is dan staat de belastingdienst wel klaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:14

Citaat:
Je kan je vastgoed verkopen en kleiner gaan wonen tegen lagere kosten, of gaan huren en dan kan je ook wel even voort met de tonnen die de verkoop heeft opgeleverd.

Ik quote dit even. Hoe zie je dat voor je in Nederland met een schreeuwend te kort aan betaalbare huurhuizen en een peperdure huizenverkoop markt met een nog groter te kort aan betaalbare kleine huizen. En de onmogelijkheid een hypotheek te krijgen boven een bepaalde leeftijd. Leuke theoretische praat dus. Maar praktisch niet uitvoerbaar -O-

En je verdient niet op je huis als je het hebt afgelost hoor :n

Ik kan niet eens pensioen opbouwen. Iets met wao op jongere leeftijd dus opbouw is nagenoeg 0. Aow is waar ik het mee moet gaan doen na mijn 67/68/69 geen idee welke leeftijd ze dan verwachten dat je moet doorwerken.
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-07-23 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:15

Als je geen geld hebt om in je eigen huis te blijven, dan is duurder gaan wonen niet echt een hele slimme optie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:16

karuna schreef:
Citaat:
Je kan je vastgoed verkopen en kleiner gaan wonen tegen lagere kosten, of gaan huren en dan kan je ook wel even voort met de tonnen die de verkoop heeft opgeleverd.

Ik quote dit even. Hoe zie je dat voor je in Nederland met een schreeuwend te kort aan betaalbare huurhuizen en een peperdure huizenverkoop markt met een nog groter te kort aan betaalbare kleine huizen. En de onmogelijkheid een hypotheek te krijgen boven een bepaalde leeftijd. Leuke theoretische praat dus. Maar praktisch niet uitvoerbaar -O-

En je verdient niet op je huis als je het hebt afgelost hoor :n

Met een afgelost stukje vastgoed van een half miljoen onder je arm kan je heel veel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:19

Veulen84 schreef:
Maar ergens tussen de 40 en de 45% van de nederlanders heeft een huurhuis. Die gaan door de jaren heen ook alleen maar steeds meer betalen. En juist die mensen hebben vaker last van inkomstenverliezen na pensioen. Dus waarom zouden die wel moeten betalen en iemand met een koophuis niet? Dan zou je moeten zeggen na pensioen betaald niemand meer voor z'n woning. En anders zou je moeten gaan berekenen wat er voor zorgt dat beide groepen gelijk zijn.

Nouja koophuis is ook een investering, en daar zitten ook meer onkosten in rondom onderhoud. Dus als je ze vergelijkt moet je het goed doen…

Ik zou het echt niet terecht vinden als álle woonhuizen als vermogen worden gezien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:20

_O- ik moet hier even om lachen. Welke 500000 euro onder de arm? En welke huizén moet je daarvoor terugkopen dan? Die er niet zijn? En stel je kunt een goedkoper huis terugkopen contant,(theoretisch he) waar je dan alsnog over moet betalen en de rest van je spaargeld staat de belastingdienst ook klaar met de hand opgehouden om geld te incasseren.

Mijn huis heeft nog niet eens de helft opgeleverd. En nee die was bij lange na niet afgelost. En goedkoper dan dat is in de regio eigenlijk niet eens te vinden. Dus iets goedkoper terugkopen had niet eens gekund
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-07-23 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:21

Nou ja als je een stukje hypotheek kan laten staan voor 50€ pm is t prima te doen..
Als dat 900€ pm wordt dan schiet je er niks mee op…

Dat afgeloste stukje doet alleen wat als je t verkoopt denk?

De enige reden waardoor mijn ouders de stijgende kosten van afgelopen winter konden bolwerken was doordat de woonlasten zo goed als niks zijn.. en dan nog was t krap. Als ze dit huis moeten verkopen hebben ze misschien 1,5 ton… waar gaan ze heen dan?
Laatst bijgewerkt door Cer op 30-07-23 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt