Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 23:54

Het kan natuurlijk zo zijn dat de raketten van Rusland beschoten zijn en geraakt door afweergeschut. Maar gezien de lijn waarin ze vlogen ( het getroffen gebied ligt precies in het verlengde van lviv) lijkt het eerder dat ze niet nauwkeurig genoeg afgeschoten zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 00:19

Arabesk schreef:
pien_2010 schreef:
Dit was geen ongelukje. Navo moet reageren, met iets. Zo niet, gaat Rusland door. Dit is een probeersel om te kijken wat het westen doet, denk ik.

Rusland is dat vervelende jongetje in de klas dat steeds een stapje verder gaat om te kijken wanneer er nou eindelijk eens iemand hem op z'n bek durft te slaan

Ja, maar dan wel eentje met een huis vol wapens, dat van tevoren al heeft aangekondigd een school shooting te houden als iemand hem slaat.
Hoe moet je in dat geval met zo'n jongetje omgaan?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 00:41

Wat een ontwikkeling weer. Ik geloof niet zo hard in het "foutje" verhaal. Dan eerder uitlokking naar de NAVO inderdaad..

Het zou me niks verbazen als het iets is wat gebeurd zodat ze de Russen er een verhaaltje om kunnen draaien in de Russische propoganda om te zeggen van; "Zie je wel! Alle Oekraïners zijn nazi's. Daarom vallen ze nu Polen aan want de Polen hebben in de 2e wereldoorlog gevochten tegen Hitler! Volgens mij zijn er nog maar weinig mensen in Rusland die geloven in de oorlog.. Ze moeten toch zieltjes(terug) winnen en ze zijn er gestoord genoeg voor...

Advocaat van de duivel; Zo zou Oekraïne op die manier natuurlijk ook kunnen proberen hulp van de NAVO te krijgen. Al lijkt dat me minder waarschijnlijk. Ik neem aan dat er grondig onderzoek word gepleegd waar het precies vandaan kwam en wat het was.

Gelukkig zijn er heel veel knappe koppen met verstand die zich er nu over buigen. Een zware baan die ik niemand toe wens, maar ik vertrouw er op dat ze proberen de beste beslissingen te nemen.

Ik leef nog iedere dag mee met Oekraïne en vind de kracht van de mensen daar heel bijzonder :knuffel: Hopelijk kan Rusland het niet bij houden in de winter moeten ze verlies toegeven zodat deze vreselijke oorlog stopt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 06:21

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 08:07

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:33

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:52

Ergens hoop ik dat het inderdaad van Oekrains luchtafweergeschut is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:03

Nikkel, ik ook.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:59

Deze optie hadden we nog niet: Polen doet het zelf
Citaat:
Voormalig Kremlin-adviseur Sergei Markov beweert dat Polen de Tweede Wereldoorlog is begonnen vanwege zijn 'arrogantie en zelfvertrouwen' en waarschuwt dat Polen nu om dezelfde redenen een Derde Wereldoorlog zou kunnen beginnen

Polen heeft trouwens artikel 4 van het NAVO-verdrag in geroepen, dat betekend overleg met de NAVO omtrend de raketinslagen.

Hier een goede (Nederlandse) draad wat de NAVO zou kunnen besluiten https://twitter.com/robert_bor/status/1 ... 6621863936

De NAVO kan besluiten dat het risico voor aanvallen op NAVO grond te groot wordt en kan dan escaleren. Daarvoor is in de NAVO voorschriften een escalatieladder bepaald en betekend dus niet dat er een oorlog komt. De NAVO kan bijvoorbeeld besluiten over een bepaald deel van Ukraïne een raketschild te leggen.

Het laatste nieuws wat ik heb gehoord is dat er voorlopig vanuit wordt gegaan dat het Ukraïnse afweerraketten zijn geweest die Pools grondgebied hebben bereikt.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:08

Er zijn vele opties te verzinnen..

I was looking at the map and happened to notice a Ukranian landing strip directly south of the impact site.
I've checked the coordinates on Maps and well... the strip is at 50.37719, 23.96488, the impact site is (approx) 50.47719, 23.96488 (you can also check this).
I think we're witnessing a great example of utter incompetence from the Russian military here.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:11

Irmaz, in Polen denken ze ook dat het van Oekrains afweergeschut komt. En dat kan dan gezien worden als "Oeps foutje".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:13

oomens schreef:
Ja, maar dan wel eentje met een huis vol wapens, dat van tevoren al heeft aangekondigd een school shooting te houden als iemand hem slaat.

Inderdaad. Inclusief kernwapens die de hele staat waar die school staat kunnen vernietigen. Al die ´helden´ hier moeten zich dat wel realiseren.

Zie ook het provoceren van dat jochie door een kleiner jochie uit hetzelfde huishouden wat voor zichzelf begonnen was.

En wat de militaire kracht van het rotjoch betreft is deze massieve raketaanval niet bepaald in lijn met het geen raketten meer hebben zoals hier gretig gemeld wordt. Ook kan er hoppa een miljoen ´soldaten´ onder de wapens geroepen worden. Kanonnenvoer of niet, de geschiedenis heeft herhaaldelijk aangetoond dat als een dergelijke golf maar groot genoeg is die alles overspoeld.
Moraal van dit verhaal is dat grootspraak over het joch in elkaar meppen volstrekt.... dóm is.

Ik zie in deze massieve raketaanval een vuist op tafel mbt onderhandlingen welke achter de schermen tussen VS en Rusland plaatsvinden.
De raket op Polen kan ook vanuit/door Oekraïne afgeschoten zijn in ditzelfde kader.

Nee, ik zie niet hoe dit conflict militair ´opgelost´ kan worden zonder onacceptabele escalatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:14

oomens schreef:

Inderdaad. Inclusief kernwapens die de hele staat waar die school staat kunnen vernietigen. Al die ´helden´ hier moeten zich dat wel realiseren.

Zie ook het provoceren van dat jochie door een kleiner jochie uit hetzelfde huishouden wat voor zichzelf begonnen was.

En wat de militaire kracht van het rotjoch betreft is deze massieve raketaanval niet bepaald in lijn met het geen raketten meer hebben zoals hier gretig gemeld wordt. Ook kan er hoppa een miljoen ´soldaten´ onder de wapens geroepen worden. Kanonnenvoer of niet, de geschiedenis heeft herhaaldelijk aangetoond dat als een dergelijke golf maar groot genoeg is die alles overspoeld.
Moraal van dit verhaal is dat grootspraak over het joch in elkaar meppen volstrekt.... dóm is.

Ik zie in deze massieve raketaanval een vuist op tafel mbt onderhandlingen welke achter de schermen tussen VS en Rusland plaatsvinden.
De raket op Polen kan ook vanuit/door Oekraïne afgeschoten zijn in ditzelfde kader.

Nee, ik zie niet hoe dit conflict militair ´opgelost´ kan worden zonder onacceptabele escalatie.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:51

Hier in het topic en de vorige is echt nergens vermeld dat ze geen raketten meer zouden hebben, laat staan gretig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:45

irmaz schreef:
Deze optie hadden we nog niet: Polen doet het zelf
Citaat:
Voormalig Kremlin-adviseur Sergei Markov beweert dat Polen de Tweede Wereldoorlog is begonnen vanwege zijn 'arrogantie en zelfvertrouwen' en waarschuwt dat Polen nu om dezelfde redenen een Derde Wereldoorlog zou kunnen beginnen

Polen heeft trouwens artikel 4 van het NAVO-verdrag in geroepen, dat betekend overleg met de NAVO omtrend de raketinslagen.

Hier een goede (Nederlandse) draad wat de NAVO zou kunnen besluiten https://twitter.com/robert_bor/status/1 ... 6621863936

De NAVO kan besluiten dat het risico voor aanvallen op NAVO grond te groot wordt en kan dan escaleren. Daarvoor is in de NAVO voorschriften een escalatieladder bepaald en betekend dus niet dat er een oorlog komt. De NAVO kan bijvoorbeeld besluiten over een bepaald deel van Ukraïne een raketschild te leggen.

Het laatste nieuws wat ik heb gehoord is dat er voorlopig vanuit wordt gegaan dat het Ukraïnse afweerraketten zijn geweest die Pools grondgebied hebben bereikt.

Goede draad van Robert want hij zegt ook en ik ben het met hem eens en ik quote uit die draad

Citaat:
Rusland heeft zich roekeloos opgesteld door een doel dichtbij de NAVO-grens te bestoken en dat heeft geleid tot het Przewodów-incident. NAVO zal hierop moeten reageren. 12/12

Dat kan dan weer via artikel 4.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:08

Huertecilla schreef:
oomens schreef:

Het rotjoch heeft ook nog eens de zeer gevaarlijke onhebbelijkheid om alles wat hij wil doen te rechtvaardigen door de andere partij de schuld te geven.
En voor geen conflict willen moeten beide partijen dat standpunt als uitgangspunt hebben. Dat is hier niet zo. Iets met cultuurverschil en dat wordt nogal eens vergeten. Russische manier van tegen de wereld aankijken is anders dan de onze, maakt het dom om te verwachten dat Rusland net zo reageerd op gebeurtenissen als wij dat zouden doen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:36

Niemand verwacht dat Rusland net zo op gebeurtenissen reageert als wij dat zouden doen. Daarmee is het alleen nog niet gerechtvaardigd.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:59

Het lijkt gelukkig met een sisser af te lopen. Raket is door Oekraïne afgevuurd en is een gevalletje "foutje, bedankt" (zie site NOS)

Alsnog heel vervelend voor iedereen in dat dorpje en de nabestaanden.

Maar gelukkig lijkt escalatie afgewend.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 15:21

Wat betreft de landing van ZSU op het Kinburn schiereiland onder de stad Kherson op de Oostelijke oever van de Dnipro zegt Arestovich in zijn dagelijkse rapport (helaas):
Citaat:
hier zijn geen landingen of gemechaniseerde eenheden, geen bruggenhoofd. Sommige partizanen met geweren.
Oleshky en Hola-Prystan zijn niet gevangengenomen, schiereiland Kinburn – verslagen van veldslagen, waarschijnlijk partizanen. Chaplynka werd tweemaal gebombardeerd door , meerdere explosies. Armyansk, Hromivka, Askaniia-Nova zijn binnen het bereik van M142 HIMARS, en niemand zal toestaan ​​dat daar gewoon blijft zitten. Er is geen dekking, zal elk legitiem doelwit raken.
Meldingen van die tot 25 km bufferzone van de Dnipro-rivier houden, wat betekent dat ze geen buisartillerie kunnen gebruiken om Kherson te raken. Waarschijnlijk zal Kherson vaak bombarderen, zoals bij Nikopol.
Ook fijn om te weten dat de Russen niet ongehinderd Kherson kunnen bestoken met bommen :)
Voor de hele rapportage: https://wartranslated.com/day-265-novem ... broadcast/

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 15:27

mvdende schreef:
Raket is door Oekraïne afgevuurd en is een gevalletje "foutje, bedankt" (zie site NOS)

Waarmee op trieste wijze geïllustreerd is makkelijk een gelijkwaardig foutje van Rusland of Oekraïne gemaakt kan worden. Hoe makkelijk dat to escalatie zou kunnen leiden. Hoe 8)7 verbazend veel daar over denken.

Geldt ook voor het spelletje ´chicken´ tussen N-Korea en Z-Korea (lees de VS).

Ik begrijp echt níets van dit soort gevaarlijk machtsspel

Risico = de kans op een incident x de ernst van de gevolgen. In deze gevallen is nucleaire oorlog een reëel gevolg. Erger is er niet. En dan nóg zijn er hier die roepen om hard reageren.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 15:43

De fout vind ik helemaal niet gelijkwaardig, het een is namelijk vanuit een agressieve actie en de ander vanuit een defensieve.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:21

Telpeva schreef:
De fout vind ik helemaal niet gelijkwaardig, het een is namelijk vanuit een agressieve actie en de ander vanuit een defensieve.

Het is zelfs zo, dat als Rusland niet zo achterlijk dichtbij de grens van Polen zijn raketten afschiet dat Oekraïne het niet had hoeven te verdedigen, dus dat er geen brokstukken van de verdedigingsraket op Pools grondgebied zou zijn gekomen. Dus het is Rusland die de agressor is en mooier moet het echt niet gemaakt gaan worden. Die achterlijke RUSSEN hebben gisteren meer als 100 kruisraketten afgeschoten op de vitale infrastructuur (lees elektriciteitscentrales) van Oekraïne. De mensen (zoals Yuliia) hebben minstens 5 uur in de kelders gezeten daar het luchtalarm alsmaar afging (5 uur in dat helse kabaal en toen wij whatts appten was het nog niet voorbij!, kunnen wij ons helemaal niet voorstellen wat dit met een mens doet). OM 17 uur gisteravond was het nog niet voorbij. |( Het enige doel is om de te voorkomen dat de Oekraïners in de winter in hun huis kunnen zijn (ze vriezen letterlijk dood) zodat er een vluchtelingen stroom op gang komt en Europa met haar democratieën (waar Poetin zo het schurft aanheeft→ die democratieën dus) onder druk worden gezet .. Dat is de hoop van dit doel.

Ik hoop dat de rest van Europa net zoveel moed heeft als de Oekraïners door bij iedere tegenslag de Russen te laten weten dat we er sterker door worden en niet zullen toegeven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:28

Telpeva schreef:

Voor jou dan; gelijkaardig.

De crux is dat een dergelijke fout grote ultieme gevolgen kan hebben. Helemaal met verkeerd inschatten van het rotjoch en hoe die deze situatie ziet, tot en met het de onafhankelijkheid uitroepen door Oekraïne.

Ik hoop dat de rest van Europa het gezond verstand heeft met héél veel voorzichtigheid en omzichtigheid met het rotjoch om te gaan.
Niet net als Oekraïne na het uitroepen dan de onafhankelijkheid continue te provoceren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:33

Oekraïne en provoceren vind ik in dit geval een contradictio. Een land dat aangevallen en bezet wordt kun je niet betichten van provocatie. Wat ze ook zeggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:38

mysa schreef:
Oekraïne en provoceren vind ik in dit geval een contradictio. Een land dat aangevallen en bezet wordt kun je niet betichten van provocatie. Wat ze ook zeggen.

Schande om dit een land dat zo afschuwelijk gepiepeld wordt door de Russen te verwijten. Echt schande, schaamtevol :list: en zo voorbij gaande aan de feiten!