Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:37

Mdrf schreef:
Phonix schreef:
Maar jij klaagt bijna alleen. Terwijl jij het eigenlijk best goed hebt tegenover andere hier. Je hebt ook een tandarts. Jij wil niet weten hoeveel arme mensen dat niet eens kunt betalen.

Het zou je goed doen om je perspectief een beetje te verbreiden. Denk dat je daar zelf van beter zal voelen en minder gaat klagen.

Het leven is werkelijk niet zo erg hier in Nederland :)

Klagen is net poepen. Het kan stinken, maar is heel gezond :Y)

Maar vergeet niet dat er een hele grote groep is die net tussen wal en schip vallen en net geen recht hebben op toeslagen. Hierdoor zijn ze netto vaak slechter af dan mensen die minder verdienen en wel toeslagen krijgen. En ik denk dat vooral die groep het nog zwaarder gaat krijgen met al die stijgende prijzen.

Hehe weet niet of ik daar helemaal me eens bent. Als je alleen klaagt kan ik me niet voorstellen dat je goed in je vel zit.

Maar ja, totaal eens met dat er sommige tussen valt, en voor die wordt het zeker zwaarder. Maar sommige laat het ook gebeuren door luiheid of ontwetenheid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:43

Sizzle schreef:
Klimaat moet juist nu de belangrijkste pijler worden voor een betaalbare en haalbare toekomst. Alles andere is pleisters plakken.

Dat is zeker waar. Alleen hebben ze daar zo lang mee gewacht dat er nu wel pleisters geplakt moeten worden. Je hebt nooit voor de volgende winter iets gerealiseerd zodat we geen gas meer nodig hebben.

Phonix

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:49

Ik denk dat het heel snel zou kunnen gaan. Hoeveel bedrijven zei dat mensen niet kon thuiswerken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:50

purny schreef:
Maar niemand heeft een leuk leven op dit moment. De mensen die een fulltime baan hebben ook niet.

Uhhh nee?
Misschien moet ik mijn definitie van leuk bijstellen dan :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:58

Ik las iets over kamperen en een auto nodig..
En dat deed me denken aan de Wide Path campers; een caravan voor achter je fiets _/-\o_
Zo kun je zelfs heel Nederland door trekken in je vakantie zonder auto <3
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:59

Poeh dat lijkt me nog geen pretje, een fietskarretje fietst al zo vervelend... maar misschien onder bepaalde voorwaarden (goede elektrische fiets bvb.) wel grappig :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:03

Je kan het ding inklappen en hij weegt maar 40 kilo, dus volgens mij valt dat best wel mee, maar met een elektrische fiets is helemaal ideaal ja.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:19

Phonix schreef:
Ik denk dat het heel snel zou kunnen gaan. Hoeveel bedrijven zei dat mensen niet kon thuiswerken?

Thuiswerken is wel van een iets ander kaliber dan energiecentrales en faciliteiten uit de grond stampen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:03

pien_2010 schreef:
Popstra schreef:
Overheid kan op zn minst dat kwartje van Kok eens er af halen...

Dat heb ik zelfs aangegeven in een vandaag, maar werd niet genoemd. Fijn dat jij ook weet dat we dit terug zouden krijgen!
ja dat was beloofd destijds. En of dit nu een paar cent is maakt niet uit. Alle beetjes helpen. Vraag me uberhoupt af waarom wij in Europa de hoogste accijns betalen plus ook nog eens de wegen belasting..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:53

Popstra schreef:
pien_2010 schreef:

Dat heb ik zelfs aangegeven in een vandaag, maar werd niet genoemd. Fijn dat jij ook weet dat we dit terug zouden krijgen!
ja dat was beloofd destijds. En of dit nu een paar cent is maakt niet uit. Alle beetjes helpen. Vraag me uberhoupt af waarom wij in Europa de hoogste accijns betalen plus ook nog eens de wegen belasting..

Omdat wij een duur sociaal stelsel hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:07

Ieder land heeft zo zijn eigen dure dingen.
Bij ons zijn het vooral de chips…. -O- m
(Zak budget paprika chips voor 5 frank)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:10

Sizzle schreef:
(Zak budget paprika chips voor 5 frank)

:D

En ja volgens mijn vriend wel ongeveer levensbehoefte nummer 1 :D :')

Maar wow wat een prijs zeg.
Bijzonder zeg dat dat zo duur is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:16

Sizzle schreef:
(Zak paprika chips voor 5 frank)

-O- Dat is wel heel naar := :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:17

Voor mij is koffie echt levensbehoefte nummer 1.

Als ik geen koffie heb vallen er gewonden :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:30

Mdrf schreef:
Phonix schreef:
Maar jij klaagt bijna alleen. Terwijl jij het eigenlijk best goed hebt tegenover andere hier. Je hebt ook een tandarts. Jij wil niet weten hoeveel arme mensen dat niet eens kunt betalen.

Het zou je goed doen om je perspectief een beetje te verbreiden. Denk dat je daar zelf van beter zal voelen en minder gaat klagen.

Het leven is werkelijk niet zo erg hier in Nederland :)

Klagen is net poepen. Het kan stinken, maar is heel gezond :Y)

Maar vergeet niet dat er een hele grote groep is die net tussen wal en schip vallen en net geen recht hebben op toeslagen. Hierdoor zijn ze netto vaak slechter af dan mensen die minder verdienen en wel toeslagen krijgen. En ik denk dat vooral die groep het nog zwaarder gaat krijgen met al die stijgende prijzen.

Ik weet niet of je dat zo zwart wit kan stellen. Ik heb bij die groep gehoord, net geen recht meer op toeslagen of onder de 10 euro per maand. Dat was toch echt vele malen makkelijker in de maand als nu. Misschien anders als je wel minimumloon krijgt, dat zou kunnen idd.

Maar goed, tussen de minima zit ook nog een groot verschil. Kennis krijgt wajong uitkering en dat is toch weer een stukje meer als de bijstand. En de ene gemeente heeft meer dingen voor minima als de ander, dus zelfs bij bijstandsuitkeringen kan er een verschil zitten in wat er uiteindelijk echt binnenkomt.

Ik hoorde net dat ze wel wat aan de accijnzen willen doen, maar pas per 1 juli?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:49

Van 21% naar 9% BTW, dat scheelt al best veel :j
Zou inderdaad best wat eerder mogen worden ingevoerd, of met terugwerkende kracht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:52

8nnemiek schreef:
Van 21% naar 9% BTW, dat scheelt al best veel :j
Zou inderdaad best wat eerder mogen worden ingevoerd, of met terugwerkende kracht.

Terugwerkende kracht lijkt me lastig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:01

Ik weet niet precies hoe het werkt in de energie/gaswereld, maar omdat ze vanaf 1 juli willen beginnen vermoed ik dat er iets per kwartaal wordt geregeld?
Bij corona kon je ook met terugwerkende kracht een vergoeding krijgen in het begin.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:06

karuna schreef:
Diesel is flink veel duurder geworden dan benzine. Best raar eigenlijk. Meestal rijden ze ook minder zuinig. -O-

Diesels zijn over het algemeen zuiniger dan benzine auto´s.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:10

8nnemiek schreef:
Ik weet niet precies hoe het werkt in de energie/gaswereld, maar omdat ze vanaf 1 juli willen beginnen vermoed ik dat er iets per kwartaal wordt geregeld?
Bij corona kon je ook met terugwerkende kracht een vergoeding krijgen in het begin.

Oh ik dacht dat t om benzine en diesel ging, sorry.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:12

kabinet wil accijns op brandstof verlagen om koopkracht te steunen - https://nos.nl/l/2420635

Dit lees ik net in de NOS app.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:13

_San87_ schreef:
8nnemiek schreef:

Oh ik dacht dat t om benzine en diesel ging, sorry.

Ook :j

"Het kabinet wil de daling van de koopkracht als gevolg van de hoge inflatie beperken met onder meer tijdelijke verlagingen van de accijnzen op brandstof en de btw op energie. Dat bevestigen Haagse bronnen na een bericht van het AD.

Gas en elektriciteit vallen nu onder het hoge btw-tarief van 21 procent, maar zouden tijdelijk onder het lage tarief van 9 procent gaan vallen.

De korting op de accijnzen op benzine en diesel is nog onderwerp van discussie. De maatregelen zouden per 1 juli ingaan voor in eerste instantie een half jaar."

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:15

Marije_jiplover schreef:
kabinet wil accijns op brandstof verlagen om koopkracht te steunen - https://nos.nl/l/2420635

Dit lees ik net in de NOS app.

Alleen pas per 1 juli :+ Denk alleen wel dat het dan blijvend is , en niet alleen nu vanwege de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Al gingen de prijzen daarvoor ook stiekem al steeds wat omhoog. Maar niet zo fors en snel als nu.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:25

Zeker gas en elektriciteit zijn ook gewoon eerste levensbehoeften, die zouden eigenlijk allang onder het lage tarief moeten vallen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:35

Vind ik ook :j Dat er op brandstof 21% btw zit dat begrijp ik ergens nog wel, dat is nog een klein beetje soort van luxe :+ (wel belachelijk dat over de accijns nog eens btw wordt geteld, dat slaat nergens op) Maar gas en stroom.. dat is inderdaad een eerste levensbehoefte; zonder verwarming overleef je het niet lang in een koude winter.
Maar wat ik dan écht niet begrijp is dat er op kerosine nog geen flinke belasting zit. Dat is toch echt de meest luxe brandstof.