Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:29

nps schreef:
Dat had ik ook al gelezen inderdaad. De droom dat als je maar hard genoeg werkt je vanzelf rijk wordt. Maar ondertussen zit de VS in de top qua inkomsensongelijkheid (https://slimbeleggen.com/trends/vs-is-k ... elijkheid/).

Slechte bron, Amerika doet het mondiaal gezien niet heel goed maar zit zeker niet bij de top. In de link geven ze zelf ook aan dat ze een selectie van landen hebben gebruikt, en als je de landen bekijkt valt op dat het voornamelijk Europese landen zijn met een progressief belastingstelsel. De cijfers van de World Bank laten ook zien dat er nog een goede 50 landen slechter scoren:
https://data.worldbank.org/indicator/SI ... desc=false
Bovendien heb je meerdere maatstaven om ongelijkheid te meten en allemaal hebben ze voordelen en nadelen. In de meeste analyses gebruiken ze dan ook een paar maatstaven ipv alleen de Gini coëfficiënt.

En de Amerikaanse droom is inderdaad dat je rijk kan worden met hard genoeg werken. Een ongelijke welvaartsverdeling kan je ook zien als bewijs daarvoor: een klein percentage mensen werkt "hard genoeg" en wordt absurd rijk, het merendeel heeft pech of werkt niet hard genoeg en heeft bijna geen bezittingen. In Nederland is de welvaartsverdeling veel eerlijker maar er zijn ook weinig nederlanders die absurd rijk worden ongeacht hoe hard ze werken, dit is mede door een progressief belastingstelsel en het merendeel dat gewoon in loondienst is.

Om te beoordelen of de American Dream nog steeds bestaat kan je beter naar "economic/social mobility" kijken: de mogelijkheid voor een individu om hun economische (sociale) status te veranderen. Daar zie je dat Scandinavische landen heel laag scoren: ongeacht hoe hard je werkt, de kans dat je economische status flink omhoog (of omlaag) gaat is beperkt. Logische verklaring: je hebt een sociaal vangnet die je minimale inkomen beschermt en progressie belasting die je maximale inkomen afremt. Amerika scoort een stuk hoger, voornamelijk omdat Amerikanen ondernemender zijn, minder in loondienst werken, en daardoor makkelijker een grote doorbraak hebben (en ook meer kans om op de absolute bodem te belanden).

Het een is trouwens niet beter of slechter dan het ander: het is gewoon een verschil in mentaliteit tussen de EU en de USA. Wij vinden dat wij het beter doen, zij vinden dat zij het beter doen. De reden dat veel armere staten dan toch republikeins stemmen is dat zij nog wel in de droom geloven. Vergelijk het met het kopen van staatsloten: ondanks dat je deze maand alweer niet de jackpot hebt gewonnen wil je niet dat ze de jackpot verlagen of afschaffen want je hoopt dat je volgende maand wel de gelukkige bent.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:31

Maar wordt je rijk van hard werken? Ik durf er geld op in te zetten dat er veel mensen harder werken dan de top 1% van de rijken, maar toch nooit uit de bottom paar procent komen. Of je rijk wordt hangt van een heleboel niet te beïnvloeden factoren af: je huidskleur, in welk milieu je geboren wordt, je intelligentie, je ouders, inkomen van je ouders, scholen in de buurt, je gezondheid etc etc.

Ik vind het altijd zo'n enge opmerking, als je maar hard werkt dan wordt je rijk. Alsof je als je arm bent, niet hard genoeg werkt, het je eigen schuld is.

Een gezonde maatschappij lijkt mij ook helemaal niet gebaat bij superrijken en echte armoede. Wat heb je daar als maatschappij aan, waarom zou je dat willen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:43

enzino schreef:
lechte bron, Amerika doet het mondiaal gezien niet heel goed maar zit zeker niet bij de top. In de link geven ze zelf ook aan dat ze een selectie van landen hebben gebruikt, en als je de landen bekijkt valt op dat het voornamelijk Europese landen zijn met een progressief belastingstelsel. De cijfers van de World Bank laten ook zien dat er nog een goede 50 landen slechter scoren:
https://data.worldbank.org/indicator/SI ... desc=false
Bovendien heb je meerdere maatstaven om ongelijkheid te meten en allemaal hebben ze voordelen en nadelen. In de meeste analyses gebruiken ze dan ook een paar maatstaven ipv alleen de Gini coëfficiënt.
.

Ok, ok, je hebt gelijk - bij de top van de rijkere landen die algemeen als "westers" en ontwikkeld gezien dan.

enzino schreef:
En de Amerikaanse droom is inderdaad dat je rijk kan worden met hard genoeg werken. Een ongelijke welvaartsverdeling kan je ook zien als bewijs daarvoor: een klein percentage mensen werkt "hard genoeg" en wordt absurd rijk, het merendeel heeft pech of werkt niet hard genoeg en heeft bijna geen bezittingen. In Nederland is de welvaartsverdeling veel eerlijker maar er zijn ook weinig nederlanders die absurd rijk worden ongeacht hoe hard ze werken, dit is mede door een progressief belastingstelsel en het merendeel dat gewoon in loondienst is.

Dat ligt eraan wat je "absurd" noemt, in Nederland zijn er ook nog steeds zat mensen die belachelijk rijk zijn hoor ;). In Amerika heeft het weinig met hard werken te maken. Er zijn genoeg arme Amerikanen die zich helemaal kapotwerken met vaak zelfs meerdere banen maar toch echt nooit rijk worden.

enzino schreef:
Om te beoordelen of de American Dream nog steeds bestaat kan je beter naar "economic/social mobility" kijken: de mogelijkheid voor een individu om hun economische (sociale) status te veranderen. Daar zie je dat Scandinavische landen heel laag scoren: ongeacht hoe hard je werkt, de kans dat je economische status flink omhoog (of omlaag) gaat is beperkt. Logische verklaring: je hebt een sociaal vangnet die je minimale inkomen beschermt en progressie belasting die je maximale inkomen afremt. Amerika scoort een stuk hoger, voornamelijk omdat Amerikanen ondernemender zijn, minder in loondienst werken, en daardoor makkelijker een grote doorbraak hebben (en ook meer kans om op de absolute bodem te belanden).

Goed stuk. Maar is de kans dat je economische status omhoog gaat in Amerika dan zoveel hoger? Nogmaals, hard werken is in Amerika lang niet altijd de sleutel tot succes. Daarbij zorgt zo'n stelsel ervoor dat banen met de hoogste "status" het aantrekkelijkst zijn (management, economisch) terwijl dit niet altijd de banen zijn die maatschappelijk belangrijk zijn (denk zorg, denk onderwijs). Die drang tot succes zorgt denk ik ook voor een hogere mate van sjoemelen - alles voor de business. Denk bijvoorbeeld aan de crash van 2008 (een vond ik leuke film die een inkijkje hierin geeft is The Big Short: https://www.youtube.com/watch?v=vgqG3ITMv1Q).
Voor mijn gevoel werkt het dus niet goed, of eigenlijk vooral goed voor slechts een heel klein gedeelte van de maatschappij. De kansen zijn ook niet gelijk verdeeld - als je ouders je opleiding niet kunnen betalen heb je gewoon vette pech, slim of niet. Er zit weinig tot geen "straf" op het uitbuiten van de bevolking.

enzino schreef:
Het een is trouwens niet beter of slechter dan het ander: het is gewoon een verschil in mentaliteit tussen de EU en de USA. Wij vinden dat wij het beter doen, zij vinden dat zij het beter doen. De reden dat veel armere staten dan toch republikeins stemmen is dat zij nog wel in de droom geloven. Vergelijk het met het kopen van staatsloten: ondanks dat je deze maand alweer niet de jackpot hebt gewonnen wil je niet dat ze de jackpot verlagen of afschaffen want je hoopt dat je volgende maand wel de gelukkige bent.

Maar nogmaals, niet alleen op basis van beter vinden maar puur cijfermatig - als je kijkt naar dingen als algemene gezondheid, geluk van de bevolking, hoe oud mensen worden, ongelijkheid en armoede - doen de meer "sociale" landen het een stuk beter. En daar zit ook mijn fascinatie of onbegrip, de Amerikanen zijn daar kennelijk dikke prima mee en dat is die mentaliteit die ik lastig te begrijpen vind.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:07

Het huidige probleem in de VS is dat je je een slag in de rondte kan werken, drie banen kan hebben en toch nog op straat kan komen te leven. Domweg omdat je nog steeds niet genoeg verdient om eten op tafel te zetten voor je kinderen, de huur te betalen en de factuur van de ziektekosten te voldoen.
Het probleem is dat de vrije markt volledig is doorgeslagen en dan kan je als Amerikaan nog zo voor vrijheid zijn, ook als Amerikaan wil je niet dat die vrijheid gebruikt wordt om een kleine groep ten koste van jou te bevoordelen.

Een mooi voorbeeld van het probleem wat ze in de VS hebben is Valeant, een medicijnenfabrikant. Hun CEO had een nieuw verdienmodel ontwikkeld, hij vond het oude model (veel geld steken in het ontwikkelen van medicijnen en dan maar hopen dat er een verkoopbaar product uitkomt) namelijk veel te inefficiënt. In plaats daarvan haalde hij geld op bij hedgefunds op de beurs en kocht met dat geld kleine medicijnfabrikanten met een gepatenteerd medicijn op. Dat gepatenteerde medicijn verhoogde hij dan met honderden procenten in prijs en zo haalde hij gigantische rendementen op de beurs. Op die manier werd hij de beurslieveling.
Het probleem met dit verdienmodel is ten eerste dat er geen nieuwe medicijnen meer worden ontwikkeld en ten tweede dat veel medicijnen via ziektekostenverzekeringen worden betaald en dat zo alle Amerikanen stiekem via een steeds hoger wordende premie die winsten financierden. Want dat was het "mooie" van dit systeem, in een vrije markt zouden mensen stoppen met het kopen van je medicijnen en zou je failliet gaan, maar door ze weg te stoppen in de verzekering viel het niet op en kon het bedrijf gigantische winsten maken. Dat er nog een klein bijeffect was, namelijk dat mensen zonder ziektekostenverzekering het medicijn niet meer konden betalen en er dus werkelijk moesten stoppen met het kopen ervan en daardoor nog zieker werden of dood gingen, ach dat moest je maar als een deel van de American dream zien of zo.

Dit is maar één voorbeeld, waar je er zo nog tientallen van kan vinden, waarbij het systeem zo is ingericht in de VS dat grote bedrijven winsten kunnen maken en vrijheden hebben over de rug van de gewone Amerikanen en ook in de VS keert dan op een gegeven moment de kade het schip.

BigOne

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:14

Och, dat van die medicijnen kunnen sommige in Europa ook wel wat van. Kijk maar naar de medicatie voor cushing, was medicatie die ook aan mensen werd voorgeschreven. Geef er voor paarden een andere naam aan, nieuw patent en maak het 10 keer zo duur. Heb eens met de Nederlandse ceo gemaild en zijn antwoord was heel simpel, wanneer je paarden houd weet je dat het geld kost, letterlijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:05

bigone schreef:
Och, dat van die medicijnen kunnen sommige in Europa ook wel wat van. Kijk maar naar de medicatie voor cushing, was medicatie die ook aan mensen werd voorgeschreven. Geef er voor paarden een andere naam aan, nieuw patent en maak het 10 keer zo duur. Heb eens met de Nederlandse ceo gemaild en zijn antwoord was heel simpel, wanneer je paarden houd weet je dat het geld kost, letterlijk.

Ik snap wat je bedoelt, maar (even heel lomp gezegd) als je je om financiele redenen niet langer een heel ziek paard kunt veroorloven omdat je er zelf failliet aan gaat doe je het weg. In het allerergste geval laat je het paard inslapen.

Als je je om financiele redenen niet langer je heel zieke kind, partner of ouder kunt veroorloven ligt dat toch net iets complexer. Het laten inslapen van kinderen, partners of ouders om financiele redenen is 'frowned upon' in de westerse samenleving.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:31

Even een kleine toevoeging:
Ppid-er is vrijwel onverkoopbaar. En met medicatie vaak gewoon goed. Maar juist die prijs, die minstens vier keer over de kop is gegaan sinds het voor dieren werd geregistreerd, maakt zo'n dier onverkoopbaar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:31

Het gaat ook niet alleen om de farmaceutische industrie, het is slechts één voorbeeld wat ik aanhaal. Het gaat ook om de banken, om verstrekkers van kortlopende leningen en allerlei andere bedrijven, die door bewust slechte wetgeving heel veel ruimte krijgen om zichzelf te bevoordelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:38

Cowboy55 schreef:
bigone schreef:

Ik snap wat je bedoelt, maar (even heel lomp gezegd) als je je om financiele redenen niet langer een heel ziek paard kunt veroorloven omdat je er zelf failliet aan gaat doe je het weg. In het allerergste geval laat je het paard inslapen.

Als je je om financiele redenen niet langer je heel zieke kind, partner of ouder kunt veroorloven ligt dat toch net iets complexer. Het laten inslapen van kinderen, partners of ouders om financiele redenen is 'frowned upon' in de westerse samenleving.

Klopt, was ook puur een voorbeeld en niet bedoelt om vergelijking tussen dier en mens te maken. Is niet te vergelijken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:40

Ah OK, had ik effe gemist.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:00

Nou het is Trump (of diens staff) dit jaar in elk geval gelukt om aandacht te besteden aan de Navajo Code Talkers van WO2 zonder die groep weer tot op het bot te beledigen. Netjes:

https://twitter.com/realDonaldTrump/sta ... 2200515584

In 2017 was het pijnlijk genant:

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo

"Pocahontas" :roll: .....Op het schilderij op de achtergrond in the Oval Office (achter Trump) is overigens Andrew Jackson te zien. Jackson was de 7e president van de VS en de uitvoerder van de Indian Removal Act en de daaruit voortkomende 'Trail of Tears'. Dat hangt op die plaats sinds Trump in het Witte Huis woont, volgens Politico op aandringen van Steve Bannon. Goeie plek om het te hangen, zeker als je Native Americans uitnodigt. Is alsof Angela Merkel Joodse notabelen ontvangt in een ruimte in de Reichstag waar een schilderij van Adolf hangt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:08

Inderdaad een opvallend nette, respectvolle twitterpost van Trump.
Je zou bijna denken dat er iets achter zit, maar laat ik niet te achterdochtig zijn en Donald het voordeel van de twijfel geven.

Vreemd verhaal overigens, van dat schilderij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:12

Ach, ik verwacht dat zo ongeveer alle etnische minderheden de komende maanden wel een pluim zullen krijgen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:17

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:56

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:55

Cowboy55 schreef:
<ZUCHT>..... :roll:

Hij had vandaag al iets aardigs gedaan, dus gaan we nu weer terug naar 'same old same old':

https://edition.cnn.com/2020/08/13/poli ... index.html

En nee, Anderson Cooper is NIET neutraal. Wel grappig....meester van de stilte.

De diehard Trumpfan vreet het ongetwijfeld met smaak, de suggestie dat Harris niet in de VS geboren zou zijn en dus geen VP zou kunnen worden, ook al kan het heel simpel worden ontkracht als de grootste bullsh*t. Dat deden ze immers ook toen hij hetzelfde zei over Obama.

Ongelooflijk pathetisch dat Trump hier weer mee op de proppen komt.
Ik bedoel, straks gaat hij nog beweren dat zwarte Amerikanen niet mogen stemmen (of geen echte Amerikanen zijn) omdat ze eigenlijk uit Afrika komen. Genoeg rednecks trouwens die dat maar al te graag zullen beamen.
Trump vist weer eens in een troebele vijver.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 21:27

Biden heeft vannacht de presidentsnominatie aanvaard en vriend en vijand zijn het er wel over eens dat hij op een geweldig goede manier heeft gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 03:13

Iedereen ter wereld is het daar inderdaad wel over eens...

Afbeelding

Afbeelding
bron

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 05:24

Tsja Ben Shapiro, walgelijke man. -O-

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:50

Ben Shapiro, de meest objectieve onafhankelijke journalist die er is.

:') :') :') :')

Het was gewoon een goede speech van Biden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:32

En dus een probleem voor Trump, die Biden wegzet als een half dementerende. Deze erg goede speech bewijst dat dat beeld niet klopt. Ook heb ik begrepen dat niet eerder er zó hard is uitgehaald naar de zittende president, onder ander door de Obama's. Ze zetten Trump weg als unfit for the job.

@enzino, flauw weer. Zullen we het is hebben over Trump zijn verkiezingsbeloften? Zou ie niet een muur bouwen, en de Mexicanen daarvoor laten betalen? Ohnee, Bannon (Trump strateeg) heeft geld opgehaald bij Amerikanen en dat vervolgens vakkunding weggefraudeerd: https://nos.nl/artikel/2344816-oud-trum ... raude.html

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:33

Sorry Enzino, ik had het niet over activisten, ik had het over gerespecteerde journalisten zoals Chris Wallace of Saagar Enjeti.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:36

Rinske schreef:
Ben Shapiro, de meest objectieve onafhankelijke journalist die er is.

:') :') :') :')

Het was gewoon een goede speech van Biden.

Nou ja, als Biden die 9 dingen waar maakt die Shapiro roeptoetert dan maakt ie 9 dingen meer waar dan de Sinaasappel. Zelfs als ie er maar 1 waar maakt doet ie het beter dan Trump.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:09

Al lang het idee dat Trump gewoon een echte complot denker is. Zie wat hij vandaag op Twitter dumpte:
The deep state, or whoever, over at the FDA is making it very difficult for drug companies to get people in order to test the vaccines and therapeutics. Obviously, they are hoping to delay the answer until after November 3rd. Must focus on speed, and saving lives!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:09

Als de president van de US al niet weet wie de Deep State dan is, dan zal die wel niet bestaan :')