Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

M_i_R

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:57

en verder wordt hier gesuggereerd dan jongeren met stapels stembiljetten de stemming beïnvloed hebben, terwijl het aantal machtigingen gewoon gemaximeerd is op 2.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:58

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:59

Ik vind dat artikel sowieso licht overdreven. "een hele rits volmachten"; dit kunnen er maar maximaal twee zijn per persoon.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:00

Ja en stemlokalen moeten neutraal zijn . Wordt ook zo goed op gecontroleerd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:22

bruintje123 schreef:

Elsevier heeft in elk geval door dat het maximale aantal volmachten 2 is. De rest van het verhaal is tendentieus. Ik stel soortgelijke vragen ook niet bij andere mensen die met volmachten stemmen. De Kieswet is nageleefd. Punt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:30

Ja is het bevooroordeeld of is het eens zonder dicriminatiekaart bekeken?
Net als de tolken bij het CBR examen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:41

Waarom zou je niet tolken? Mensen die prima kunnen autorijden en borden en regels begrijpen maar het niet in het Nederlands kunnen uitleggen. Waarom zou je die niet helpen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:43

Lente schreef:
Waarom zou je niet tolken? Mensen die prima kunnen autorijden en borden en regels begrijpen maar het niet in het Nederlands kunnen uitleggen. Waarom zou je die niet helpen?

Omdat er dus voor gezegd werd door de tolken.

Maar waarom zou je niet gewoon de taal machtig kunnen zijn en dan je rijbewijs halen.
Je woont hier ook.
Engels en nederlandse examens en klaar.
Je wilt hier wonen, dan leer je ook maar de taal.
Niet steeds dat in de watten leggen. Dat is waarom er zoveel PVV is gestemd en de PVDA geen stemmen meer heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:46

Ehhh hoezo Engelse examens dan? :?

En als de tolken voorzeiden waren het wellicht geen officiële tolken?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:48

Omdat Engels een hoofdtaal van de Wereld is.
Maar hoeft van mij niet, laat me ook eens coulant zijn :D

Geen idee hoe officieel ze waren, maar voorzeggen was er wel bij.
Dus hup klaar met die handel, afschaffen examen met een tolk.
Ze vragen er toch zelf om.
Wil je examen doen in Nederland, dan op zijn Nederlands, zelfstandig.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:50

bruintje123 schreef:
Lente schreef:

Omdat er dus voor gezegd werd door de tolken.

Maar waarom zou je niet gewoon de taal machtig kunnen zijn en dan je rijbewijs halen.
Je woont hier ook.
Engels en nederlandse examens en klaar.
Je wilt hier wonen, dan leer je ook maar de taal.
Niet steeds dat in de watten leggen. Dat is waarom er zoveel PVV is gestemd en de PVDA geen stemmen meer heeft.

dat iemand de taal niet machtig is maakt niet dat iemand achterlijk is he ;) die mensen kunnen ook gewoon zelf nadenken en hebben kennelijk besloten dat ze het daar mee eens zijn. Prima. Dat is hun goed recht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:54

M_i_R schreef:
dat iemand de taal niet machtig is maakt niet dat iemand achterlijk is he ;) die mensen kunnen ook gewoon zelf nadenken en hebben kennelijk besloten dat ze het daar mee eens zijn. Prima. Dat is hun goed recht.

Euh, waar zeg ik dat ze achterlijk zijn? Wat een verdraaiing van een tekst zeg. En dan wordt er hier gezegd dat de telegraaf teksten verdraaid.

Genoeg Nederlanders die niet achterlijk zijn en ook zakken voor hun theorie, omdat ze niet geleerd hebben of wat de reden ook is.
Die willen ook wel een voorzegger.
Terecht dus als dat dus niet meer zou mogen.
Je gaat het daar voor jezelf maken en anders maar niet.

Maar helaas gaat zoiets niet aangepakt worden, want dan word de discriminatiekaart weer getrokken.
Want ja kijk maar, ik noemde ze zelfs al dom of achterlijk. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:56

bruintje123 schreef:
Omdat Engels een hoofdtaal van de Wereld is.
Maar hoeft van mij niet, laat me ook eens coulant zijn :D

Geen idee hoe officieel ze waren, maar voorzeggen was er wel bij.
Dus hup klaar met die handel, afschaffen examen met een tolk.
Ze vragen er toch zelf om.
Wil je examen doen in Nederland, dan op zijn Nederlands, zelfstandig.

Ah, oké dus in het Spaans en Nederlands dus. Aangezien het aantal Spaanstaligen op deze wereld groter is dan het aantal Engelstaligen. Chinees ook trouwens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:59

Dat is niet in Nederland de wereldtaal die gesproken wordt. En ook elders niet in de wereld als het gaat om belangrijke dingen. Een luchtverkeersleider zal bijvoorbeeld geen chinees of spaans spreken.

Maar ja dat wist je al, maar de boel opkloppen is zo leuk natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:10

Ik ben van mening dat het in álle opzichten alleen maar polariserend werkt om mensen in een bepaald hokje te frommelen en rechten af te nemen als ze niet conformeren aan de massa.

In mijn ogen spreek je mensen aan op hun mogelijkheden en niet op hun beperkingen. Mensen voelen zich niet betrokken als ze te horen krijgen "jij kan niet.... dus nu tel je niet mee!"

En dat heeft zeker niet alleen betrekking op mensen die de taal niet machtig zijn maar dat heeft te maken met een stuk ondersteuning bij uitdaging zodat iemand zoveel mogelijk zélf kan.

"Kan niet want dat is tegen de regels en die zijn er omdat ze er zijn" is nog nóóit iemand beter van geworden.

Wát is er precies op tegen om een toets te vertalen naar het Arabisch of Mandarijn? Het gaat er toch om dat iemand zich in dit geval veilig in het verkeer kan begeven? Het gaat er toch niet om mensen mogelijkheden af te nemen omdat ze de taal niet machtig zijn?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:16

Denk jij dat er in Turkije of Marokko een Nederlandse test zal zijn?
Of simpel dichterbij huis, in Frankrijk of Denemarken?

Als je wilt dat mensen integreren is de taal spreken wel het eerste.
En dan kunnen ze ook alles doen wat een ander ook doet, zoals verkeersexamen halen.
Het is geen discriminatie of uitsluiten, het is jezelf buiten spel zetten als je je dat laat gebeuren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:24

Vanaf het begin van de eerste gastarbeiders zijn de mensen geholpen,met de taal,formulieren in hun eigen taal enzo...nu 40 jaar later kunnen we toch bedenken dat zelfs dat niet gewerkt heeft...als een derde generatie turk nog met een turkse vlag rondloopt.Ik heb niets tegen turken en marokkanen,die hard werken.En die van nederland houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:29

Die tweede en derde generatie die hier is geboren en onderwijs heeft genoten spreekt wel degelijk Nederlands. Is het een probleem om de oudere generatie, die we hier zelf heen hebben gehaald omdat ze lekker goedkoop het werk wilden doen waar we zelf te belabberd voor waren, te helpen?

En nu is het "de buitenlanders pikken onze banen in". Ja vervelend he dat de volgende generaties wel wat meer wilden dan hun ouders. Die hadden lekker op hun ongeschoolde plek moeten blijven.

Sta erbij stil dat die mensen misschien niet eens konden lezen toen ze hier kwamen omdat ze daar in land van herkomst geen mogelijkheid voor hadden.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:31

Heel nobel Lente, maar ik vind dat nogal ver gaan :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:32

Ik heb nooit gevraagtom gastarbeiders,dat heeft de politiek bedacht...en vooral ook de gezinshereniging.Goed idee van de pvda,long time ago

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:34

Die mensen zitten nu niet in dat theorie lokaal, je hebt het over mensen van 70 of ouder.
Dus weg met die tolk.

Overigens waren het niet eens allemaal banen die de Nederlander niet wilde doen, heb ik eerdaags geleerd hier op bokt.
De geschiedenis was dus dusdanig anders. Ze waren goedkoper en daarom werden ze door de bedrijven gevraagd het werk te komen doen.
Precies zoals nu met de Polen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:05

geerke schreef:
Ik heb nooit gevraagtom gastarbeiders,dat heeft de politiek bedacht...en vooral ook de gezinshereniging.Goed idee van de pvda,long time ago

Dit is onjuist, dat weet je he?

De gastarbeiders waren vooral fijn voor de werkgevers, en de push voor gezinshereniging kwam vooral uit christelijke hoek. Daar had de PvdA helemaal niet zoveel mee te maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:13

Shadow0 schreef:
geerke schreef:

Dit is onjuist, dat weet je he?

De gastarbeiders waren vooral fijn voor de werkgevers, en de push voor gezinshereniging kwam vooral uit christelijke hoek. Daar had de PvdA helemaal niet zoveel mee te maken.

o.k...maar de pvda kwam op de tweede plaats

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:21

Maar hoe kunnen niet Nederlandstaligen stemmen? Om te stemmen heb je de Nederlandse nationaliteit nodig en om die te krijgen moet je toch de taal kunnen spreken, lezen, schrijven...