Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:18

palousa_boy schreef:
Oh dat zeker, en ze schijnen ook al een hoop tegen te houden op Facebook, twitter en ander (social)media

Ik zat me alleen af te vragen: ze rapporteren (vermeende) IS-ers en dan worden die account geblokt, etc.. Maarre, kijken clubs als de CIA niet mee over de schouder van Fb, Twitter, etc.? En steunt Anonymous dan ongewild 'the powers that be'? Of zouden clubs als de CIA dat soort info allang hebben?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:21

Ik zie steeds de roep om dichte grenzen langs komen? Kan degene die dit roepen mij de defenitie van dichte grenzen uitleggen? Ik bedoel, hoe zien jullie dat? Een hek of muur om NL, niemand er meer in of uit, controles?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:24

Teddy321 schreef:
Ik zie steeds de roep om dichte grenzen langs komen? Kan degene die dit roepen mij de defenitie van dichte grenzen uitleggen? Ik bedoel, hoe zien jullie dat? Een hek of muur om NL, niemand er meer in of uit, controles?

Ik zelf denk dat ze veel controle bedoelen, iig dat hoop ik.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:25

Cowboy55 schreef:
palousa_boy schreef:
Oh dat zeker, en ze schijnen ook al een hoop tegen te houden op Facebook, twitter en ander (social)media

Ik zat me alleen af te vragen: ze rapporteren (vermeende) IS-ers en dan worden die account geblokt, etc.. Maarre, kijken clubs als de CIA niet mee over de schouder van Fb, Twitter, etc.? En steunt Anonymous dan ongewild 'the powers that be'? Of zouden clubs als de CIA dat soort info allang hebben?

Ik heb weleens begrepen dat de inlichtingendiensten filteren op bepaalde woorden. Heb zo een idee dat zie die info allang hebben. Het probleem is dat ze niet met elkaar communiceren. En zo vindt elke intelligence weer zelf het wiel uit ipv informatie te delen en aanslagen te voorkomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:26

Strengere controles. En eerst alles onderzoeken wat er hier al in Europa is en dan weer mensen toelaten.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:27

xniieeenke schreef:
Teddy321 schreef:

Ik zelf denk dat ze veel controle bedoelen, iig dat hoop ik.

Maar daar dicht je je grenzen niet mee. Kijk maar naar de terrorist die terug kwam uit Parijs. Werd aangehouden en na papiercontrole weer doorgelaten! Dus dat kan t niet zijn!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:27

Grens poortjes met bemanning waar ieder die het land in wil langs moet. Probeer je het anders dan klopt er iets niet;) Op stations en luchthavens ook controles uitvoeren.

Scandinavie heeft dat. De tol is vrij duur maar daar gaat het wel goed.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 16-11-15 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:28

Teddy321 schreef:
ilayda schreef:

Door de wapenwet in de US zijn daar al die schietpartijen op scholen, dat zijn niet echt aanslagen. De enige echte aanslag daar gepleegd door ontevreden en criminele burgers, was de WTCbomber. En volgens mij is er nog 1 geweest in Boston. En dan hebben we er nog 1 2 jaar geleden met de NYmarathon.
Hier in de EU ligt de tijd van de RAF en de IRA wel een beetje achter ons. Dus als er al een aanslag wordt gepleegd zijn dat veelal Jihadisten og geradicaliseerde moslims. Alhoewel ik ff kwijt ben wie de metro aanslag van Madrid toen opeistte?! En de IRA is nog wel actief al is dat veelal in de UK.
Heb eens de cijfers erbij gepakt hier in NL. De misdaad cijfers dan. Ja de meeste criminaliteit wordt gepleegd door buitenlanders, maar dat zijn dan OostEuropeanen. De kleine misdaad dan.
Na meer dan 30 jaar op Schiphol gewerkt te hebben, weet ik hoe goed NL zijn grenzen bewaakt. Ik zou een ieder die gaat vliegen eens willen uitnodigen goed in de lambrisering van de plafonds te kijken! Onder Schiphol bevindt zich een bunker alwaar de hele dag mensen meekijken wie zich wel en niet op de luchthaven bevindt. Dat kan ook niet anders, we zijn de gateway to Europe. Veel terroristen komen hier aan en stappen over naar andere vluchten. De Nederlandse justitie is daarvan op de hoogte en houdt deze mensen nauwlettend in de gaten! Iemand zich weleens afgevraagd waarom op zo een grote en belangrijke luchthaven nooit aanslagen zijn gepleegd? Simpelweg, te veel windowdressing. Het is er de laatste jaren zo goed beveiligd dat zelfs ElAl er een station heeft. Beetje offtopic allemaal, maar wilde ff een weerwoord geven op onze "slechte" grensbewaking.

Was het niet die reporter (ben even zijn naam kwijt) die met verborgen camera heeft ontdekt dat de beveiliging wel wat te wensen overliet?

Teddy321

purny schreef:
Strengere controles. En eerst alles onderzoeken wat er hier al in Europa is en dan weer mensen toelaten.

Ok, maar bedoel je daar dan mee dat je de grenzen dicht gooit voor de vluchteling?

xniieeenke

Teddy, misschien strenger dan? Alleen, als ze dat bedoelen moeten ze er nog mee beginnen is niks te merken bij de grens hier.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:29

Cowboy55 schreef:
palousa_boy schreef:

Vorige week hebben ze ook een lijst met kkk leden openbaar gemaakt. Hebben ze die mensen zelf in de gaten gehouden? Of zijn ze bij de FBI of CIA "langs geweest"

Of leveren ze juist de lijst bij de FBI of CIA af?

Ik denk dat ze met elkaar (dus het clubje anonymous) sterker is dan een scanner die "gewone" mensen buiten moet houden bij zulke organisaties.
Normaal gesproken leggen ze deze problemen aan de orde zodat de organisaties er wat aan kunnen doen.

Maar dit is een ander soort "missie" en je hebt best kans dat ze nu wel samenwerken.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:30

Osmo, dat was iemand die van binnenuit geholpen werd. Deze gaten zijn nu gedicht. En ik praat over windowdressing he.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:31

Yasmine schreef:
Ik zit nu op kantoor te werken in Molenbeek, op nog geen 2 kilometer van waar dit weekend verdachten zijn gearresteerd. Eerlijk toegegeven, toch geen geruststellende gedachte om te weten dat we er zo dichtbij hebben gezeten de afgelopen maanden :\ Zeker als je weet dat een van de verdachten voortvluchtig is op dit moment.

Waarschijnlijk zit jij het veiligste daar . Ten eerste stikt het momenteel van politie en ten tweede wonen de terroristen er zelf en zullen ze hun eigen kamp niet zo snel opblazen.Zorg wel dat je haar goed zit als je naar buiten gaat het stikt er van de pers nu.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:31

Je zou dus eerst alle vluchtelingen moeten registreren en goed onderzoeken en dan misschien een bepaald aantal per week of per dag toelaten. Pas dan kan je echt beoordelen of we de juiste mensen naar binnen laten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:34

purny schreef:
Je zou dus eerst alle vluchtelingen moeten registreren en goed onderzoeken en dan misschien een bepaald aantal per week of per dag toelaten. Pas dan kan je echt beoordelen of we de juiste mensen naar binnen laten

De juiste mensen?
Het zijn vluchtelingen hè.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:35

waxmeltsenzo schreef:
Grens poortjes met bemanning waar ieder die het land in wil langs moet. Probeer je het anders dan klopt er iets niet;) Op stations en luchthavens ook controles uitvoeren.

Maar als ik de grens over wil steken dan doe ik dat toch gewoon. Misschien niet over de weg, maar dan door het veld. En misschien niet overdag maar dan 's nachts. En dan kun je bij wijze van spreken elke 100 meter een grenswachter neer zetten dan glip ik er nog tussendoor.....en dat is niet omdat ik zo'n goede sluipert ben, dat is omdat het fysiek niet haalbaar is om een grens dicht te te zetten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:37

waxmeltsenzo schreef:
purny schreef:

De juiste mensen?

Laat maar. Geen zin om weer deze discussie aan te gaan wie wel of niet met goede bedoelingen het land in komt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:38

Cowboy55 schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Maar als ik de grens over wil steken dan doe ik dat toch gewoon. Misschien niet over de weg, maar dan door het veld. En misschien niet overdag maar dan 's nachts. En dan kun je bij wijze van spreken elke 100 meter een grenswachter neer zetten dan glip ik er nog tussendoor.....en dat is niet omdat ik zo'n goede sluipert ben, dat is omdat het fysiek niet haalbaar is om een grens dicht te te zetten.

Het is wel degelijk mogelijk om scherpere grens controles uit te voeren.
Ok 100 procent alles buiten sluiten lukt niet.

En daarbij zit er dus al veel in nl. Wat minsten net zo belangrijk is is het controleren bij vertrek. Zowel in Nl als in heel Europa.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:39

purny schreef:
purny schreef:

De juiste mensen?
Laat maar. Geen zin om weer deze discussie aan te gaan wie wel of niet met goede bedoelingen het land in komt.

Dat kun je dus niet zien aan de hand van hun pasport.
Als ze die al bij zich hebben.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:44

waxmeltsenzo schreef:
Cowboy55 schreef:

Als we het erover eens zijn dat dit hele slimme en goed getrainde mensen zijn dan ga je HEN dus niet vangen net 'scherpe grenscontroles'. Want zij zijn de types die bij nacht en ontij over de velden je land binnen komen.......

waxmeltsenzo schreef:
En daarbij zit er dus al veel in nl.

En hoe kom je aan die wijsheid?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:48

Op luchthavens zal het wel redelijk aangescherpt zijn. Ik herinner me nog een uitzending van Schalkse Ruiters (Belgisch tv-programma) waar de presentators zonder boe of ba door alle beveiligingen op zaventem konden wandelen en gezellig in de cockpit konden zitten.
De beveiliging was verveeld met het probleem zullen we maar zeggen, na de uitzending.

Zo ook nu, ze gaan strengere grenscontroles doen. Nadat het fout gegaan is.
De laatste jaren ben ik al 10-tallen keren over en weer gereden tussen België en Frankrijk. Heb nog nooit, never een controle gehad, nog niet eens moeten vertragen omdat ze controles in het algemeen uitvoerden. De grensovergang waar ik altijd langs rijd bestaat gewoon niet meer, gebouwen zijn afgebroken.
Er staat een bordje Frankrijk/België en verder merk je niets van grenzen. En dat is in het hele schengengebied zo.
Fijn, binnen Europa was er ook geen noodzaak meer om grenzen te bewaken.
Maar Europa is ingedommeld in een schijnveiligheid en wordt te laat wakker.

Dit is geen recent probleem. Nu komt aan de oppervlakte wat al jaren sluimert. En het wordt helaas pijnlijk duidelijk dat de buitenwijken aan hun lot overlaten en het midden-oosten ook zolang we er onze olie maar uit krijgen geen oplossing is en dat ook wij, in het veilige slaperige Europa niet per definitie veilig zijn.

'We' kunnen Syrie bombarderen, grenzen sluiten, legerplicht weer invoeren en met veel bombarie het leger op pad sturen. Maar dat alles zal niet de broeihaardjes binnen onze maatschappij doven.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:49

Er zit al aanhang van IS in NL en andere EU landen.
Dat zat er al voor de vluchtelingen stroom.

Er zal vast nog wat tussen zitten maar het meeste zal toch echt al gesetteld zijn.

Heb je je al eens verdiept in bepaalde wijken? Als de schilderswijk en het laakkwartier in Den haag bijvoorbeeld? Daar zit een radicale jihadisten beweging en er is de mogelijkheid geweest dat imanen gekozen door de moskee daar les mochten geven aan kinderen in hun eigen taal god weet wat er verteld is. Maar zo zijn er nog meer bewegingen in NL.

Ze kunnen dus intern optreden.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:52

Cowboy55 schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Precies dat. En dan nog, 'scherpere controles' is erg gemakkelijk gezegd. Maar tijdens een van die 'scherpere controles' zijn op zaterdagochtend 3 verdachten van de aanslagen in Parijs zonder enig probleem de grens naar België kunnen oversteken. Ze zijn gestopt, gecontroleerd, allemaal volgens protocol, en mochten doorrijden. Omdat hun namen op dat moment nog niet gelinkt waren aan de aanslagen, zijn ze hun gangetje kunnen gaan. Wat wil je dan doen? Van iedereen een uitvoerige backgroundcheck doen voor ze het land binnen kunnen? Waar ga je het geld, de tijd en de manschappen vandaan halen?
Vergeet daarbij niet dat veel geradicaliseerden helemaal geen Syriërs, vluchtelingen of mensen buiten Europa zijn. Bijvoorbeeld de reden waarom er in Sint-Jans-Molenbeek in België zoveel radicalisering is, is omdat het een erg achtergestelde buurt is met veel kansarme jongeren. Jongeren die geen toekomst hebben, die arm zijn, die geen bal te doen hebben. Dat zijn het soort jongeren die verleid kunnen worden tot extremisme, met de belofte dat hun leven eindelijk nut zal hebben voor een groter doel. Dat zijn Fransen, Belgen en andere Europeanen die met hun Europees paspoort naar Syrië of een ander land trekken, daar banden hebben met IS, maar die daarna ook moeiteloos met hun Europees paspoort weer naar huis kunnen. Dan gaat alleen vluchtelingen viseren niet veel helpen.

beatje schreef:
Yasmine schreef:
Ik zit nu op kantoor te werken in Molenbeek, op nog geen 2 kilometer van waar dit weekend verdachten zijn gearresteerd. Eerlijk toegegeven, toch geen geruststellende gedachte om te weten dat we er zo dichtbij hebben gezeten de afgelopen maanden :\ Zeker als je weet dat een van de verdachten voortvluchtig is op dit moment.

Waarschijnlijk zit jij het veiligste daar . Ten eerste stikt het momenteel van politie en ten tweede wonen de terroristen er zelf en zullen ze hun eigen kamp niet zo snel opblazen.Zorg wel dat je haar goed zit als je naar buiten gaat het stikt er van de pers nu.

Ja, ik twijfel er inderdaad niet aan dat we hier veilig zitten. Er is momenteel een straat hier vlakbij afgezet omdat ze vermoeden dat die voortvluchtige man daar zou kunnen zitten, maar als je ziet hoeveel zwaarbewapende politie er momenteel in die straat is... 't Is hier vast veiliger dan de doorsnee stad.
Het is meer zo'n naar gevoel dat de radicalisering hier zo sterk is, als je bedenkt dat de daders van oa. Charlie Hebdo hun wapens hier gehaald hebben.
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 16-11-15 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:55

waxmeltsenzo schreef:
[Er zit al aanhang van is in nl en andere eu landen.
Dat zat er al voor de vluchtelingen stroom.

Dus die zitten er al. Dus die ga je niet tegen houden aan de grens. Bovendien zijn het waarschijnlijk Nederlanders. Die KUN je niet tegenhouden aan de grens.

waxmeltsenzo schreef:
[
Heb je je al eens verdiept in bepaalde wijken? Als de schilderswijk en het laakkwartier in Den haag bijvoorbeeld? Daar zit een radicale jihadisten beweging en er is de mogelijkheid geweest dat imanen gekozen door de moskee daar les mochten geven aan kinderen in hun eigen taal god weet wat er verteld is.

Dus tenzij jij een lijntje hebt naar God weet jij het ook niet?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:56

waxmeltsenzo schreef:

En daarbij zit er dus al veel in nl. Wat minsten net zo belangrijk is is het controleren bij vertrek. Zowel in Nl als in heel Europa.

Degene die binnen wil komen, kan gewoon binnen komen. Ik woon in Duitsland, ga geregeld de grens over naar Nederland. Buiten de 'officiële' grens zijn er zo verschrikkelijk veel mogelijkheden het land in/uit te gaan; weilanden, b-wegen, kleine landweggetjes, bos, dat is niet af te sluiten.