mick75 schreef:Ik blijf het fascinerend vinden dat wij, geboren op een plek die ons bijzonder veel privileges geeft, waaronder de mogelijkheid ons te vestigen waar we zo'n beetje maar willen (voor ons Nederlanders is het vrijwel overal makkelijker om je te vestigen dan als er "Syrie" of "Irak" in je paspoort staat), mensen die de pech hebben om op een plek geboren te worden die ze per definitie minder privileges geeft de maat te nemen over waar ze zich wel en niet mogen bevinden, en of hun reden om hun huis en haard te ontvluchten wel "legitiem genoeg" is. Mag je vluchten als je huis (en dat van je buren, en de rest van de stad) platgebombardeerd is? Mag je vluchten als je familie voor je ogen is afgeslacht? Of mag je "al" vluchten als er geen water meer is en de stad niet meer bevoorraad wordt maar je nog wel onderdak hebt?
Op een klein groepje avonturiers na zal niemand vrijwillig huis, haard en familie verlaten, in de hoop in een ver land je leven vanaf de grond weer op te bouwen.
Wat niet wegneemt dat ik best begrijp dat het voor veel mensen een angstaanjagend idee is, plotseling een flinke groep mensen die een hele andere achtergrond hebben, andere normen en waarden, andere gebruiken en gewoontes hebben vlak in de buurt. Dat is ook eng, en bedreigend. En dat een grote groep mensen met trauma's en van verschillende achtergronden bij elkaar stoppen in kleine opvangcentra vraagtekens oproept bij mensen begrijp ik ook volledig. Ik kan er alleen niet in mee gaan.
Maar we zitten nu met het feit dat er een hoop vluchtelingen bij zijn gekomen. Kunnen we beter proberen er met zijn allen wat van te maken, waar met een juiste aanpak iedereen van kan profiteren, in plaats van het elkaar tegenwerken.
En daar gaat het dus mis ..' er iets van moeten maken'.
In de praktijk lukt dat dus veelal niet.
Zelf kan ik spreken van ervaringen betreft het integreren van mensen met een andere cultuur en achtergrond die dan na jaren ( sommigen al meer dan negen jaar in Nederland en nauwelijks enige beheersing van de taal
) vrijwillgerswerk mogen doen.
En dat lukt dan dus niet, omdat ze de taal en cultuur van Nederland niet begrijpen.
Daarbij blijft het Geloof altijd inzet van strijd en oorlog.
Voorbeeld: grote groepen vluchtelingen zijn nu opgevangen in Duitsland.
Daar gaat het nu dus helemaal fout tussen moslims en christenen.
En dan zijn de moslims flink in de meerderheid, er wordt daar aldus de nieuwsbronnen ( oa AD) nu gesproken over het gescheiden opvangen.
Ik vind het waardeloos dat vluchtelingen steeds als een zielige groep mensen belicht wordt.
Want het gedrag vind ik zeer zeker niet passen bij mensen die het oorlogsgeweld ontvlucht zijn en opgevangen worden.
Je kan zeggen dat mensen het geweld ontvluchten, maar geweld en gedrag en cultuur zetten zich keihard voort op andere bodem.
En dat lijkt niet gezien te worden.
'Want we moeten er met elkaar wat van maken'.
Terwijl de meerderheid van NL inmiddels wel een ander geluid laat horen.
Hier in de regio is wordt nu met grote spoed gekeken naar extra locaties voor onderwijs ( voortgezet).
De huidige locatie is nu met 16 lokalen al te klein ( regionale functie).
In de krant stond een foto van al die pubers bij elkaar met hoofddoek om.
En het zijn er veel....heel veel.