Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:05

Dat ben ik zeker met je eens mysa.
Ik ging na mijn CVA solliciteren bij een bedrijf, daar werd al behoorlijk gefronst toen ik zei dat ik een CVA gehad had.
Toen kwam ik net uit een andere baan (laatste tijdelijk contract afgelopen en was een overheidsplaats waar geen nieuwe "plek" gecreëerd was voor mijn contract af liep dus dag en bedankt ...) dus er was eigenlijk geen reden voor het fronsen.
Inmiddels zit ik door de CU die er bij gekomen is (en waardoor ik stukken onstabieler ben geworden in mijn algemene capaciteit) die ze maar niet onder controle krijgen alweer voor het derde jaar ziek thuis. Als ze toen al zo fronsten, hoe gaat dat nu dan gaan?

Reden genoeg voor mij om iets te gaan zoeken/leren waarmee ik mijn uitkering op zelfstandige basis legaal kan aanvullen. Ik vrees nl dat geen baas me nog gaat willen. Ik kan ook weinig stabiliteit garanderen vrees ik... Dat is één van de voornaamste problemen van CU... Zeker wanneer ze de aanval niet onder controle krijgen. Hoe ik ga zijn als dat wel lukt weet ik niet, dat heb ik nog niet ervaren. Wie weet kan het dan wel maar de vraag is of een werknemer het risico wil nemen dat ik een aanval krijg en opnieuw 2 jaar zo onstabiel ben in het kunnen werken.
Ik vrees er voor... Ik ga mijn "geld" inzetten op zelf (legaal dus in samenspraak met de zorgkast) bij te verdienen zodat wanneer ik een terugval heb, ik wel even kan terugvallen op mijn invaliditeit. Dat zal een hoop meer administratie met zich meenemen dan gewoon niks doen maar dat is dan niet anders. :) Zodra ik uitzicht heb op mogelijkheden ga ik gewoon praten met de sociale dienst en kijken wat de opties zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 11:05

Ik zie het als volgt:

Versimpeld gezegd ruil je je tijd (en daarmee vrijheid) in tegen geld op het moment dat je werkt. Werk je 40u per week dan ben je ongeveer 5 dagen per week 10uur per dag van je vrijheid kwijt. Hoe leuk of niet leuk je je baan ook vind, je bent op dat moment op de plek waar je baas je wil hebben. 8u werk en 2u reistijd (uurtje heen, uurtje terug, even ter voorbeeld, dat zal voor de ene meer zijn en de ander minder).

Zit je in de bijstand, dan heb je geen inname van vrijheid. Het moet dus hoe dan ook lonend zijn om jezelf 50u per week van je vrijheid te ontzien want anders wil niemand meer werken.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind mijn baan hartstikke leuk, maar het is wel werk. Ik moet er op sommige dagen wel om 4u smorgens m'n bed voor uit. Ik moet er in de weekenden feestjes en verjaardagen voor overslaan.

Bovendien heb je als je fulltime werkt gewoon minder tijd om dingen slim in te kopen. In mijn vorige baan werkte ik kantoortijden en mijn partner werkt ook kantoortijden. De markt is hier op dinsdag en vrijdagmiddag. Wij zijn dan beide altijd aan het werk dus wij kunnen nooit profiteren van slimme inkopen op de markt.

Werk je niet? Dan kun je dat inderdaad wel doen. Dan heb je de tijd om 4 supermarkten af te struinen voor koopjes. Dat heeft niks te maken met domheid of prioriteiten, dat heeft gewoon te maken met tijd en vrijheid. Als ik niet zou hoeven werken kan ik ook veel goedkoper leven dan nu. Dan heb ik geen auto nodig, dan hoef ik niet in november een vliegvakantie te boeken om het zonnetje te zien maar dan kan ik met de bus naar frankrijk in de zomer om het zonnetje te zien. Dan hoef ik ook geen representatieve kleding te kopen voor mijn werk of pumps voor bij mijn uniform. Dan kan ik slimmer inkopen op de markt en internet afspeuren voor koopjes voor kleding of uitjes. Dit is voor mij geen jaloezie voor de mensen die niet werken, of met het vingertje wijzen, dit is gewoon zoals het voor mij nu is.

Dus om op een eerder gestelde vraag terug te komen. Ja, ik vind dat werken altijd lonend moet zijn t.o.v. niet werken. Dit heeft verder niks te maken met of je werk wel of niet nuttig is waar Shadow het de hele tijd over heeft. Dit heeft puur te maken met het feit dat mensen die werken een bepaald aantal uren van hun vrijheid inleveren tegen geld.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:18

mysa schreef:
@Winged: als je na jarenlang studeren niet meer kan verdienen dan 1.500 doe je iets niet goed, ik net zo trouwens ;)

Daar ben ik het niet meer eens. Je kan op je 13e op de middelbare komen, zeg miveau mavo. Daar doe je 4 jaar over, maar ik ken ook mensen die het gewoon ontzettend lastig vinden en er daarom 6 jaar over doen. Dan ga je op je 18e verder studeren. Dat kan zo iemand ook weer heel lastig vinden en er nog eens 5 jaar over doen. Dan is diegene op zijn 23e klaar. Dan heb je toch heel wat jaren gestudeerd, maar ik kan je vertellen dat je dan niet persé een goed loon krijgt. Het ligt eraan wat je studeert natuurlijk. Maar de zorg verdient niet zo goed om even een voorbeeld te noemen.

Of iemand die zich steeds hogerop werkt van beroepsonderwijs tot uiteindelijk mbo niveau. Die zijn er ook. Dat is ook jaren studeren voor diegene en hoeft niet persé later veel geld op te brengen.

Dat je dan dus ieta fout doet vind ik niet juist.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:32

Goed punt nelleke. Ik ben nu n.a.v, dit topic erl benieuwd hoeveel bokkers er een uitkering krijgen (wat voor reden dan ook) . Het lijkt een heel groot deel..

Ik werk fulltime officieel 40 uur, red ik nooit, overuren niet betaald. Dat in combinatie met een paard vraagt ook veel van je hoor.

Zoals nelleke zegt, mensen met een uitkering kunnen op hun gemak het leven indelen,terwijl wij geleefd worden. Er zijn pieken in mn werk waarbij ik echt op mijn tandvlees loop en instorten zie je ook regelmatig in het werkveld. Dus ook wij voelen ons niet altijd goed...

En ik vind paarden ook luxe producten. Iemand met drie paarden een uitkering vind ik ook bizar. Mensen die fulltime werkem moeten geregeld paarden verkopen omdat ze het kwa tijd niet redden, dat is toch krom.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:35

Ook ik kan mij aansluiten bij de post van Nelleke.
Daar zit een verbeterpunt voor onze overheid.
De uitkeringen moeten niet zozeer omlaag maar de minimumlonen moeten omhoog.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:36

DAAR ben ik het dus ook mee eens. Minimumloon omhoog ipv uitkeringen omlaag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:39

Maar wie gaat dat betalen dan? De werkgevers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:42

Oh ik vond anders niks denigrerends aan dani haar post hoor, maar juist zeer goed omschreven met een dijk van een conclusie erachter, waar ik het volmondig mee eens ben. Ik vind zwart bijverdienen omdat je anders je kinderen niet meer voeden kunt, echt geen halszaak, maar heb daar de volle begrip voor. Moet ook heel eerlijk bekennen dat als het je lukt om de belastingdienst succesvol te tillen voor miljoenen, ik ook alleen maar besmuikt kan grinniken en denk: de slimmerik en stom dat degene uiteindelijk toch gepakt is. Maar vind witte boorden criminaliteit vele malen erger en gaat ook over veel grotere bedragen, die uiteindelijk die toch al veel te arme uitkeringstrekkers vaak nog gekort krijgen ook, want het moet ergens van terug komen tenslotte, maar dat die gaan stelen is dan asocialer als dat de rijke het doet? Hoe blijft een rijke tegenwoordig nog rijk? Niet door eerlijk te zijn hoor...

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:42

Anoniem schreef:
Maar wie gaat dat betalen dan? De werkgevers?

Die discussie, dat is een hersenkraker.
Premieverlichting voor de werkgever waardoor netto meer overblijft voor de werknemer?
De overheid die het premieverschil opvangt? Want het geld komt uiteindelijk toch weer bij ze terug in de vorm van belastingen (meer besteden is meer uitgeven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:43

Oh ik vond anders niks denigrerends aan dani haar post hoor, maar juist zeer goed omschreven met een dijk van een conclusie erachter, waar ik het volmondig mee eens ben. Ik vind zwart bijverdienen omdat je anders je kinderen niet meer voeden kunt, echt geen halszaak, maar heb daar de volle begrip voor. Moet ook heel eerlijk bekennen dat als het je lukt om de belastingdienst succesvol te tillen voor miljoenen, ik ook alleen maar besmuikt kan grinniken en denk: de slimmerik en stom dat degene uiteindelijk toch gepakt is. Maar vind witte boorden criminaliteit vele malen erger en gaat ook over veel grotere bedragen, die uiteindelijk die toch al veel te arme uitkeringstrekkers vaak nog gekort krijgen ook, want het moet ergens van terug komen tenslotte, maar dat die gaan stelen is dan asocialer als dat de rijke het doet? Hoe blijft een rijke tegenwoordig nog rijk? Niet door eerlijk te zijn hoor...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:46

vencedor schreef:
Goed punt nelleke. Ik ben nu n.a.v, dit topic erl benieuwd hoeveel bokkers er een uitkering krijgen (wat voor reden dan ook) . Het lijkt een heel groot deel..

Ik werk fulltime officieel 40 uur, red ik nooit, overuren niet betaald. Dat in combinatie met een paard vraagt ook veel van je hoor.

Zoals nelleke zegt, mensen met een uitkering kunnen op hun gemak het leven indelen,terwijl wij geleefd worden. Er zijn pieken in mn werk waarbij ik echt op mijn tandvlees loop en instorten zie je ook regelmatig in het werkveld. Dus ook wij voelen ons niet altijd goed...

En ik vind paarden ook luxe producten. Iemand met drie paarden een uitkering vind ik ook bizar. Mensen die fulltime werkem moeten geregeld paarden verkopen omdat ze het kwa tijd niet redden, dat is toch krom.

werkloosheid wel ja maar als je ziek bent word je ook geleefd hoor.
Kan niet goed uit je post opmaken of je het nu over werklozen hebt of over zieken.. :o
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-05-15 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:46

mysa schreef:
@Winged: als je na jarenlang studeren niet meer kan verdienen dan 1.500 doe je iets niet goed, ik net zo trouwens ;)
@ Net als mensen in de bijstand meer begeleiding naar werk moeten krijgen, gaat dat volgens mij ook op voor een zeker aantal arbeidsongeschikten. Als je een beetje flink medisch verleden hebt, word je nergens aangenomen. Die vijf jaar waarin je kunt terugvallen zou flink verlengd moeten worden, en werkgevers zouden niet zoveel risico moeten lopen bij het aannemen van een voormalig of gedeeltelijk arbeidsongeschikte.

Het gaat niet om mijn eigen situatie ;) Ik heb na mijn studie keihard gesolliciteerd, heb 2 jaar 160km (enkele reis) heen en weer gereisd voor mijn werk en heb nu de luxe dat ik op de fiets naar mijn werk kan.

En ja, ik heb op een paar pagina's gelezen dat de werkenden zoveel verdienen dat ze echt wel iets in kunnen leveren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:47

Inleveren moet je toch. Ik moet ook inleveren hoor.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:47

ohjajoh6 schreef:

_/-\o_ _/-\o_
Mee eens!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:51

Ayasha schreef:
Dat ben ik zeker met je eens mysa.
Ik ging na mijn CVA solliciteren bij een bedrijf, daar werd al behoorlijk gefronst toen ik zei dat ik een CVA gehad had.
Toen kwam ik net uit een andere baan (laatste tijdelijk contract afgelopen en was een overheidsplaats waar geen nieuwe "plek" gecreëerd was voor mijn contract af liep dus dag en bedankt ...) dus er was eigenlijk geen reden voor het fronsen.
Inmiddels zit ik door de CU die er bij gekomen is (en waardoor ik stukken onstabieler ben geworden in mijn algemene capaciteit) die ze maar niet onder controle krijgen alweer voor het derde jaar ziek thuis. Als ze toen al zo fronsten, hoe gaat dat nu dan gaan?

Reden genoeg voor mij om iets te gaan zoeken/leren waarmee ik mijn uitkering op zelfstandige basis legaal kan aanvullen. Ik vrees nl dat geen baas me nog gaat willen. Ik kan ook weinig stabiliteit garanderen vrees ik... Dat is één van de voornaamste problemen van CU... Zeker wanneer ze de aanval niet onder controle krijgen. Hoe ik ga zijn als dat wel lukt weet ik niet, dat heb ik nog niet ervaren. Wie weet kan het dan wel maar de vraag is of een werknemer het risico wil nemen dat ik een aanval krijg en opnieuw 2 jaar zo onstabiel ben in het kunnen werken.
Ik vrees er voor... Ik ga mijn "geld" inzetten op zelf (legaal dus in samenspraak met de zorgkast) bij te verdienen zodat wanneer ik een terugval heb, ik wel even kan terugvallen op mijn invaliditeit. Dat zal een hoop meer administratie met zich meenemen dan gewoon niks doen maar dat is dan niet anders. :) Zodra ik uitzicht heb op mogelijkheden ga ik gewoon praten met de sociale dienst en kijken wat de opties zijn.

Dat bedoel ik dus, ik denk dat veel mensen zouden kunnen werken maar dat er dan mogelijkheden gecreëerd moeten worden.
Vroeger vond je nog blinde baliemedewerkers in het ziekenhuis, tegenwoordig is dat al moeilijker.
Het lijkt me soms of het goedkoper of makkelijker is om uit te keren, dan geld in opvang te steken.

Ik denk dat met uitzondering van sommige, iedereen wel een nuttige werkgelegenheid kan vinden (betaald, onbetaald). Al is het in de vorm van thuiswerk (eventueel gewoon brieven in enveloppen steken).
Laatst bijgewerkt door Furrow op 19-05-15 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:51

Wat is eigenlijk de definitie van rijk? Wanneer val je onder de rijken? Bij de armen is dat heel duidelijk maar hoe zit dat aan de andere kant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:52

ohjajoh6 schreef:

Het is toch geen wedstrijd? Het mag allebei niet, dus of het een erger is dan de ander? Nah.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:53

Als het minimumloon omhoog gaat wordt de levensstandaard ook duurder (aangezien het personeel ook betaald moet worden).
Het netto resultaat is hetzelfde als de uitkering minder maken.
Een minimum inkomen om hier in zwitserland niet in armoede te vervallen licht rond de 3500-4000 euro per maand.
Hoe hoger de lonen hoe hoger de minimum grens wordt.

Repelsteeltje, toen ik na mijn opleiding van mijn eerste baan waar ik 1200 euro in de maand voor kreeg mijn eerste paard kocht voelde ik mij vreselijk rijk :)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:03

Sizzle: premieverlichting voor werkgevers zou daarin een rol kunnen spelen.
Verschil bruto-netto wordt daardoor minder groot. Personeelskosten stijgen dan niet.
Aanpassingen van cao's, mogelijkheden voor werkgevers om loonlasten anders in te delen.
Geen grote "premiepotten", maar individuele budgeten kunnen kostenbesparend werken.
Opper gewoon iets, wellicht is dat onmogelijk maar zijn er wel andere mogelijkheden.
In ieder geval zit er iets scheef wat eigenlijk aangepast moet worden.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-05-15 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:07

Wauw, nog nooit meegemaakt dat een uitgebreide post van me echt volledig genegeerd werd. Bijzonder...
En er wordt doodleuk verder gebabbeld over de bijstand, zonder te beseffen dat die bijstand bestaat uit mensen die kunnen werken maar net zo goed uit mensen die het NIET kunnen. Maar gewoon vanwege stomme regeltjes niet in een andere uitkering passen. Dat is ook precies de definitie die de overheid hanteert, maar enkelen hier weten dat blijkbaar veeeeel beter. Iedereen in de bijstand kan werken! Hoppa! Ik zal het mn schoonouders doorgeven, luie mensen dat het zijn!
Uiteraard is het grootste deel van de bijstand prima in staat om te werken, maar het stoort me mateloos dat het doorgetrokken wordt naar iedereen. Zo simpel is het dus echt niet.

Zolang iedereen langs elkaar blijft praten, zn eigen definities hanteert waardoor hele groepen mensen elkaar hier verkeerd begrijpen, gaat deze (non)discussie eeuwig zo door. Of zullen we eens kritisch naar onszelf kijken, de juiste termen gebruiken en naar elkaar luisteren?

_Nelleke_ schreef:
Wat ik wel vind is dat je, zolang je ziek bent en geld ontvangt van de overheid, dit geld besteed om beter te worden. Dan praat ik voornamelijk over gezond eten en begeleid bewegen en eventueel alternatieve therapie (die je zelf moet bekostigen). Mijn mening (en ik zeg hier nadrukkelijk bij dat dit mijn mening is, dus geen absolute waarheid) is dat het onverantwoord is dat iemand met een Wajong jarenlang bespaard op voeding en warme maaltijden, groente en fruit overslaat om daarvan een paard te kunnen bekostigen.

Geen enkele 'gezonde' is altijd, 12 maanden per jaar 100% gezond. Ik ben zelf ook niet altijd 100% fit geweest en heb naast mijn endometriose en lactose-intollerantie in het verleden veel buikklachten gehad. Ik wil hier verder openbaar niet teveel op ingaan omdat ik niet wil dat toekomstige werkgevers verkeerde conclusies gaan trekken maar op het moment dat dit me beperkte in mijn werkzaamheden (lees: toen ik even ziek thuis zat (geen uitkering gehad overigens)) ben ik er alles aan gaan doen om dit op te lossen. Gezond en aangepast eten, fysiotherapie, osteopathie, alternatieve therapie, rustig bewegen en oefeningen doen. Dit kostte toen zoveel kracht en geld dat ik tijdelijk niet naar mijn paard kon en we niet op vakantie konden.

Ieder huisje heeft zijn kruisje. Of je nu bent afgekeurd of niet. Maar zodra je afhankelijk bent van anderen vind ik dat je er alles aan moet doen om er het beste van te maken en zo snel mogelijk weer aan het werk kan.

Ik wil hier overigens niet mee zeggen dat jij dat niet doet. Dit is puur antwoord op het voorbeeld dat jij geeft. Ik vind het dus onverantwoord dat men bespaard op eigen gezondheid om een paard te kunnen bekostigen, terwijl gezondheid nou juist het puntje is waardoor men geen eigen geld in het laatje kan brengen.

Iets met een referentiekader.... Voor jou is gezond eten, begeleid bewegen DE manier om beter te worden. Iemand die dat niet doet, is in jouw ogen dus niet bezig met beter worden. Dan van mij de vraag: hoe had ik dat moeten doen? Gezond eten is voor mij niet iets wat je even doet, dat is een enorm dagelijks gevecht. Als ik daar mee was begonnen, had ik niet verder aan mezelf kunnen werken, mezelf enorm onder druk moeten zetten en daarmee was ik nog dieper in de put gezakt (aangezien mezelf dwingen juist mn grootste probleem was...) Ik moest eerst mn kop helder krijgen, mezelf uberhaupt iets waard vinden en vanuit daar aan mn fysieke gezondheid gaan werken. Eerst psychisch, daarna fysiek en voor beide was er geen tijd en energie, ik moest kiezen. Ik zeg zeker niet dat dit voor iedereen zo is, sterker nog, ik ben daar redelijk uitzonderlijk in. Mijn punt is wel: je kan NIET voor een ander bepalen wat DE manier is om gezond te worden. Voor de een is dat gezond eten en wandelen, voor de ander is dat leven op droog brood (of chips...) en je eigen paard voeren. De ene moet juist de deur uit en sociaal contact opzoeken, de ander kan beter thuis blijven zitten. En je kan aan de buitenkant NIET zien wat het beste is.
Gezondheid is meer dan dieet en beweging. Psychische gezondheid is minstens zo belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:08

Ik ken het Sizzle, ik had hetzelfde maar dan met mijn eerste auto. (al was het maar een Honda Civic van 16 jaar oud :D )

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:12

vencedor schreef:

Ik ben ook erg benieuwd inderdaad hoeveel bokkers een uitkering krijgen. En dan vooral in dit topic.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:12

Sorry, los van psychische gezondheid, leven op droog brood en chips draagt niet bij aan je lichamelijke gezondheid en daardoor dus ook niet aan je gehele gezondheid. Een eigen paard voeren heeft bijgedragen aan je psychische gezondheid. Maar moest dat perse een eigen paard zijn?

Het spijt me maar, ik vind het "in je eigen straatje" praten. Het hebben van een eigen paard is leuk, heel leuk, brengt veel geluk en plezier in het leven maar is nergens écht voor nodig. Het kan op andere manieren.

Als ik mijzelf moet ontzien van normale voeding om mijn paard te onderhouden...
Wanneer ik denk aan verkopen moet ik al janken, ik ga er kapot van zijn. En toch, toch ga ik in een dergelijk geval maar op zoek naar een leuke poets-shetlander oid. Of wandelen met de hond van de buurvrouw.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-05-15 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:13

cavaletti schreef:
vencedor schreef:

Ik ben ook erg benieuwd inderdaad hoeveel bokkers een uitkering krijgen. En dan vooral in dit topic.

:wave: ikke.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:15

Ik ben net uit de ww, dus ik had tot een paar dagen geleden nog een uitkering (dus toen topic begon moest ik nog aan de verplichtingen voldoen)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-05-15 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt