Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:50

heb trouwens nog niks gehoord over die potvis is die al keer weg gehaald??

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:53

FlyAway schreef:
Jolliegirl schreef:
Wilde al zeggen.. 7 =7 en 11=11..
Maar ik ga de discussie bewust niet aan, omdat mensen altijd anders zeggen :)

Valt weinig over te discussiëren. Is vastgelegd in een internationale standaard. Dat mensen windkracht (windsnelheid) 7 in de stad anders ervaren dan op het strand dat kan zo zijn, maar wanneer boven zee windkracht (windsnelheid) 7 wordt gemeten, dan is dat exact hetzelfde als wanneer dat in de stad gemeten wordt. ;)

Wetenschappelijk is het idd windkracht 7, maar gevoelsmatig zit er een hoop verschil tussen.

7 jaar lang dagelijks 10 km tussen open bollenlanden in Den Helder gefietst. Ik kan je vertellen, windkracht 7 in de open bollenlanden of windkracht 7 in de stad is een wereld van verschil. Na dat gefietst in ijskoude regen met windkracht 7 ben je écht wel blij als je met windkracht 7 in de stad/dorp fietst. ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:55

Juangi schreef:
Jolliegirl schreef:
Ik was er niet tegengeweest om dit dier op te blazen...
Maarja da's zielug he....

Ik ook niet, veel sneller en leek me nog interresant ook. Hoe cru het ook mag zijn...

Zelfs áls het met explosieven sneller/pijnlozer/veiliger zou zijn, dan vraag ik me nog af of het had gemogen.
Is het gebruik van explosieven een in Nederland toegestane euthanasiemethode? Mag een dierenarts explosieven gebruiken om een dier humaan uit zijn lijden te verlossen?
En zo niet, mogen mensen die wél gemachtigd zijn om explosieven te gebruiken een dier euthanaseren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:56

Juangi schreef:
dees_daan schreef:
Ik had ook liever gezien dat het met explosieven gedaan was, dan was het iig meteen klaar geweest.
Dat het gevaarlijk is snap ik wel, maar dit spuitje heeft geen enkel effect gehad, heeft alleen maar voor stress gezorgd, en stress was er al genoeg lijkt mij, na 2 reddingspogingen met al die herrie en commotie er omheen.. Doe het of goed (dat had dus in de staart gemoeten) of doe het niet.. Dat de dierenartsen alleen ervaring met dolfijnen en bruinvissen hebben is geen excuus, er zijn walvisexperts die ze in kunnen schakelen en om advies kunnen vragen, het beperkt zich niet tot de dolfijnen en de bruinvissen, ze hebben er geen ervaring mee maar kunnen zich wel verdiepen in de methode bij walvissen, is injecteren in de staart alleen mogelijk en lukt dat niet, injecteer dan niet..

Injecteren in de borstspier is ook mogelijk, een veel gebruikte methode. Alleen het is (zeker onder paardeneigenaren) bekend dat zodra er veel adrenaline en stress in het spel is, dieren soms door de medicatie heen vechten. Paarden die 3x de overdosis voor olifanten krijgen etcetera, herten die na 4 spuitjes nog door de medicatie heen strompelen. Ik ben zelf van mening dat dit de reden is dat het inslapen de eerste keer niet is gelukt.

Als de dierenartsen hadden besloten om geen poging te doen om het dier te laten inslapen, dan was de kans groot dat het dier nog 5 dagen op het droge lag voordat het overleed aan orgaanverdrukking. En dan had al hélemaal half Nederland op zn kop gestaan...

De dierenartsen en iedereen die er bij betrokken was, stond zo onder druk van het publiek en de media. Ze hebben in mijn ogen gedaan wat ze konden, natuurlijk zijn er dingen fout gegaan, maar die hadden nauwelijks voorkomen konden worden.

Ik denk niet dat het nog 5 dagen geduurd had, als deze injectie effect zou hebben gehad dan was het diezelfde nacht wel gebeurd.
Dat het kan ok, maar als je weet dat ze er doorheen kan gaan dan hadden ze meer kunnen injecteren (dood ging ze toch wel) daarnaast was het een hoge dosis slaapmiddel en hoopten ze dat ze in slaap zou vallen en dood zou gaan.. En dat hopen is dan ook waar ik over val, hopen heeft een dier niks aan.. er zijn fouten gemaakt idd en daarom vind ik het wel een heel goed ding dat er nu een protocol komt zodat diezelfde fouten niet weer gemaakt worden..

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:57

vibabu schreef:
Het ligt er maar net aan waar je de wind meet :D

Feit blijft. Windkracht (of snelheid) 7 is bijna standaard in Den Helder en meer "zeldzaam" hoe verder je naar het zuiden gaat (bij wijze van spreken).

Windsnelheid (volgend de internationale standaard) wordt altijd 10 meter boven grond/zee gemeten.

Dat het richting het zuiden over het algemeen minder hard waait, dat zou best kunnen. Maar als in het zuiden windkracht (snelheid) 7 wordt gemeten, dan is dat exact hetzelfde als op de razende bol :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:57

FlyAway schreef:
stef schreef:
Jeetje zeg, je snapt toch wat ik bedoel of niet?

Misschien moet je je wat duidelijker uitdrukken dan, want wat je zegt klopt gewoon voor geen meter. :D

Klopt wel degelijk. Windkracht 7 is windkracht 7, maar je kan zelf ook verzinnen dat windkracht 7 in een open gebied, anders is dan windkracht 7 in bijv de stad.
Ja, dan is het nog steeds windkracht 7, maar wel iets heel anders.
Wat een mierenneukerij hier :r

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:58

Juangi schreef:
FlyAway schreef:
over te discussiëren. Is vastgelegd in een internationale standaard. Dat mensen windkracht (windsnelheid) 7 in de stad anders ervaren dan op het strand dat kan zo zijn, maar wanneer boven zee windkracht (windsnelheid) 7 wordt gemeten, dan is dat exact hetzelfde als wanneer dat in de stad gemeten wordt. ;)

Wetenschappelijk is het idd windkracht 7, maar gevoelsmatig zit er een hoop verschil tussen.

7 jaar lang dagelijks 10 km tussen open bollenlanden in Den Helder gefietst. Ik kan je vertellen, windkracht 7 in de open bollenlanden of windkracht 7 in de stad is een wereld van verschil. Na dat gefietst in ijskoude regen met windkracht 7 ben je écht wel blij als je met windkracht 7 in de stad/dorp fietst. ;)

Zoals ik zei ja, de verschillen zijn gevoelsmatig, maar in feite waait het even hard ;)

Jolliegirl

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:00

het is gevoelsmatig..
Als ik hier in het weiland met wk 7 sta of aan het strand is dat hetzelfde..
Maar sta ik in het bos... Hmmm... Dan houden de bomen toch best wat wind tegen eigenlijk?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:02

oomens schreef:
Juangi schreef:

Ik ook niet, veel sneller en leek me nog interresant ook. Hoe cru het ook mag zijn...

Zelfs áls het met explosieven sneller/pijnlozer/veiliger zou zijn, dan vraag ik me nog af of het had gemogen.
Is het gebruik van explosieven een in Nederland toegestane euthanasiemethode? Mag een dierenarts explosieven gebruiken om een dier humaan uit zijn lijden te verlossen?
En zo niet, mogen mensen die wél gemachtigd zijn om explosieven te gebruiken een dier euthanaseren?

Blijkbaar mag het alleen met toestemming van Ministerie... http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/17/org ... de-dieren/

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:03

NathalietjeB schreef:
heb trouwens nog niks gehoord over die potvis is die al keer weg gehaald??

Hij is vandaag naar de haven gesleept waar hij ook onderzocht gaat worden. http://www.rtvnh.nl/nieuws/93801/Ook+po ... d+gebracht

Ik hoorde wel iets over een berg pus uit de potvis, maar dit vind ik nergens terug in betrouwbare bronnen...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:04

stef schreef:
FlyAway schreef:

Misschien moet je je wat duidelijker uitdrukken dan, want wat je zegt klopt gewoon voor geen meter. :D

Klopt wel degelijk. Windkracht 7 is windkracht 7, maar je kan zelf ook verzinnen dat windkracht 7 in een open gebied, anders is dan windkracht 7 in bijv de stad.
Ja, dan is het nog steeds windkracht 7, maar wel iets heel anders.
Wat een mierenneukerij hier :r

Dat jij niet in staat lijkt te zijn goed onder woorden te brengen wat je bedoeld en dus niet verder komt dan het herhalen van feitelijke onjuistheden kun je wel mierenneukerij gaan noemen om, ogenschijnlijk, de discussie te beslechten, maar in feite blijf je gewoon onjuistheden beweren. Windkracht (windsnelheid) 7 is overal hetzelfde, of je nou in de stad bent of op zee. Je ervaart het alleen anders.
En ik hoef natuurlijk niet te verzinnen wat jij bedoeld, dat moet je gewoon zelf opschrijven, daar voorkom je mee dat mensen denken dat je iets anders bedoeld dan je zegt. Eigenlijk net als met windkracht (windsnelheid). Om te voorkomen dat de zeelieden in Zeeland iets anders bedoelde met "harde wind" dan de zeelieden van Terschelling, is de internationale standaard ingevoerd, zodat iedereen altijd weet wat er bedoeld wordt met windkracht (windsnelheid) 7. Eigenlijk best handig als je er even over nadenkt! ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:05

Maar in een bos word windkracht 7 toch verminderd(naar jouzelf toe) door de bomen die het opvangen?
of zie ik dit verkeerd?

interessant discussie om een topic over te openen!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:06

Het wad is een redelijk gevaarlijk gebied en een windkracht 7 in een gebied dat met weinig wind al gevaarlijk kan zijn is wat anders dan verder binnenlands.
Zeker tussen Texel en NH en ook tussen, ik meende Vlieland en Terschelling kan het erg gevaarlijk zijn.
Zijn ook al best veel mensen verdronken.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:08

Jolliegirl schreef:
Maar in een bos word windkracht 7 toch verminderd(naar jouzelf toe) door de bomen die het opvangen?
of zie ik dit verkeerd?

Maar dan meet je dus ook geen windkracht (windsnelheid 7) omdat de windsnelheid afneemt door de bomen. Dat is juist het mooie aan die internationale standaard. Je meet een bepaalde windsnelheid en die valt in een categorie.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:13

F_Orumster schreef:
Het wad is een redelijk gevaarlijk gebied en een windkracht 7 in een gebied dat met weinig wind al gevaarlijk kan zijn is wat anders dan verder binnenlands.
Zeker tussen Texel en NH en ook tussen, ik meende Vlieland en Terschelling kan het erg gevaarlijk zijn.
Zijn ook al best veel mensen verdronken.

Dat windkracht (windsnelheid) 7 op het wad in potentie gevaarlijker is dan op de veluwe, dat is volgens mij het twistpunt ook niet. Overigens, het ijsselmeer ligt meer landinwaarts maar is in potentie toch wat gevaarlijker bij windkracht (windsnelheid) 7 dan west friesland.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:17

Nuja, als mensen alleen maar oordelen hoe riskant iets was aan de hand van het gegeven 'windkracht' alleen, vergeten ze toch best wel essentiële factoren die bepalen hoe een situatie is.

Als de twist hier was of windkracht 7=7... je kan je afvragen of díe twist uberhaupt relevant is?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:19

FlyAway schreef:
Jolliegirl schreef:
of zie ik dit verkeerd?

Maar dan meet je dus ook geen windkracht (windsnelheid 7) omdat de windsnelheid afneemt door de bomen. Dat is juist het mooie aan die internationale standaard. Je meet een bepaalde windsnelheid en die valt in een categorie.

Amen, zat mijn gedachte toch goed... :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:22

F_Orumster schreef:
Nuja, als mensen alleen maar oordelen hoe riskant iets was aan de hand van het gegeven 'windkracht' alleen, vergeten ze toch best wel essentiële factoren die bepalen hoe een situatie is.

Als de twist hier was of windkracht 7=7... je kan je afvragen of díe twist uberhaupt relevant is?

Ik vraag mij inderdaad af in hoeverre dat relevant is hoor. Vooral omdat mensen ter plekke, met kennis van en ervaring met de omstandigheden aldaar zich hebben uitgesproken over wat wél en niet mogelijk was. Dat vind ik relevanter dan bokkers die roepen dat er windkracht 7 stond. De discussie dat windkracht 8 op het wad iets anders is dan windkracht 7 in de stad is volgens mij een symptoom voor gebrek aan relevante argumenten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:25

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:28

De discussie over windkrachten was voor mij echt oprechte interesse :j
Ik vind het gewoon rete-interessant om te weten hoe het in elkaar steekt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:32

FlyAway schreef:
F_Orumster schreef:

Ik vraag mij inderdaad af in hoeverre dat relevant is hoor. Vooral omdat mensen ter plekke, met kennis van en ervaring met de omstandigheden aldaar zich hebben uitgesproken over wat wél en niet mogelijk was. Dat vind ik relevanter dan bokkers die roepen dat er windkracht 7 stond. De discussie dat windkracht 8 op het wad iets anders is dan windkracht 7 in de stad is volgens mij een symptoom voor gebrek aan relevante argumenten.

En wat is er dan in jouw ogen uitgesproken door kenners?

Als jij het verschil niet kent tussen windkracht 7 op het wad en windkracht 7 in een stad, dan nodig ik je uit voor een rondje wadlopen met windkracht 7 in deze kou.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:35

maar windkracht 7 = windrkracht 7!
Als je in de stad loopt en windkracht 7 word tegengehouden door huizen, is het geen windkracht 7 meer!

Zo simpel is het toch??

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:35

Juangi schreef:
FlyAway schreef:

En wat is er dan in jouw ogen uitgesproken door kenners?

Als jij het verschil niet kent tussen windkracht 7 op het wad en windkracht 7 in een stad, dan nodig ik je uit voor een rondje wadlopen met windkracht 7 in deze kou.

Blijven we nou in cirkeltjes draaien, nee toch zeker? We hebben imiddels allemaal vastgesteld dat er geen feitelijk verschil is tussen windkracht (windsnelheid) 7 op het wad of in de stad. De gevoelsbeleving kan anders zijn, temperatuur en vochtigheid kan daar een rol bij spelen, dat hebben we ook al vastgesteld. Dus ik zie niet in waarom je hierover bezig blijft?

Wat er in mijn ogen allemaal al wel en niet is gevantileerd kun je in de voorgaande 60+ pagina`s teruglezen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:39

Jolliegirl schreef:
maar windkracht 7 = windrkracht 7!
Als je in de stad loopt en windkracht 7 word tegengehouden door huizen, is het geen windkracht 7 meer!

Zo simpel is het toch??

Ja, daar valt gewoon geen speld tussen te krijgen :n

De beleving kan anders zijn door kou en vocht, maar de windsnelheid is gelijk.

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:48