Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:11

Waarom vraag je dat?
Snap niet helemaal waar je op doelt.

Ik meld hier geen speculaties of onwaarheden.

SienenIvo

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:12

Gewoon omdat je er veel van weet! :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:12

Jolliegirl schreef:
Illusion schreef:
mensen! dit is niet zomaar een coma(en dus niet te vergelijken met alle verhalen hier!! ) iemand waarbij de hersenen 50 minuten zonder zuurstof zitten komt waarschijnlijk nooit meer bij bewustzijn en anders zal het hooguit een ''kasplantje'' worden..

nogmaals, de hersenen hebben geen 50 minuten zonder zuurstof gezeten. Waar haal je dat in hemelsnaam vandaan...
nogmaals : Bij een reanimatie zorg je handmatig voor een bloedsomloop, en door beademing voeg je hier zuurstof bij toe!

Ja en toch is een reanimatie niet voldoende. Bij elke reanimatie loop je beschadigingen op (ook onzichtbare voor de buitenwereld)
Ja je krijgt zuurstof in je bloed, maar dat is maar heel minimaal. Tijdens het reanimeren loop je dus gewoon nog beschadigingen op aan je hersenen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:13

SienenIvo schreef:
Gewoon omdat je er veel van weet! :D

Je hoeft tegenwoordig geen dokter te zijn om veel te weten.

Jolliegirl

Ooh over reanimaties.
Helaas omdat ik dit zelf heb moeten uitvoeren en een MFA(medic first aid) diploma heb incl reanimatie. :)

IL : Dat is wel zo, maar het is NIET zo dat hij (volledig) zonder zuurstof heeft gezeten.

SienenIvo

Dat is ook weer waar!

Mareng

Niemand weet hoe dit gaat aflopen. De wonderen zijn de wereld niet uit! Als je van het slechtste uitgaat, kan het misschien nog meevallen! Ik hoop dat de familie rust krijgt en een geschikt revaliditatiecentrum vind. Nooit de hoop opgeven! Zeker niet na een week in coma...

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:14

Ik zou niet te snel oordelen!

Jullie weten toch niet zeker of hij het nu wel of niet overleefd??

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:15

Het lijkt mij ook dat als een eventueel herstel uitzichtloos is,dat ze een patiënt dan door sturen naar een revalidatiecentrum? Wat valt er dan nog te revalideren als het toch geen zin meer zou hebben?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:16

Ik werkte bij verstandelijk gehandicapten en toen kregen we op 1 groep een 3 jarig jongentje. Hij was op 2 jarige leeftijd in bad verdronken, was gereanimeerd maar de schade was al gedaan.
Hij ligt nu pertinent in coma, af en toe oogjes open, maar geen verdere activiteit. Is incontinent, krijgt sondevoeding, ja hij ademt zelfstandig, maar het arme knulletje zal nooit bijkomen. En woont dus tussen verstandelijk gehandicapten.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:18

Tegen mij zeggen ze altijd:

Positief denken!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:18

Jolliegirl schreef:
Ooh over reanimaties.
Helaas omdat ik dit zelf heb moeten uitvoeren en een MFA(medic first aid) diploma heb incl reanimatie. :)

IL : Dat is wel zo, maar het is NIET zo dat hij (volledig) zonder zuurstof heeft gezeten.

ik had begrepen dat ze hem 50 minuten gereanimeerd hadden?
Dat doen ze toch niet voor niets?Het hart staat dan stil,en volgens mij is er dan ook geen zuurstof wat circuleerd.
Of hebben ze een hart/long machine in de trauma heli?

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:20

IndianLady schreef:
Ik werkte bij verstandelijk gehandicapten en toen kregen we op 1 groep een 3 jarig jongentje. Hij was op 2 jarige leeftijd in bad verdronken, was gereanimeerd maar de schade was al gedaan.
Hij ligt nu pertinent in coma, af en toe oogjes open, maar geen verdere activiteit. Is incontinent, krijgt sondevoeding, ja hij ademt zelfstandig, maar het arme knulletje zal nooit bijkomen. En woont dus tussen verstandelijk gehandicapten.

Gezien de berichten vrees ik dat dit ook het maximaal haalbare wordt voor prins Friso...
Vreselijk lijkt het me om op zo'n moment een keuze te moeten maken, kasplantje of de dood...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 19:22

geerke schreef:
ik had begrepen dat ze hem 50 minuten gereanimeerd hadden?
Dat doen ze toch niet voor niets?Het hart staat dan stil,en volgens mij is er dan ook geen zuurstof wat circuleerd.
Of hebben ze een hart/long machine in de trauma heli?

Daarvoor doe je hartmassage, om de bloedcirculatie en daarmee de zuurstofcirculatie op gang te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:23

Echt zo overdreven van die tvzenders om voor verslag allerlei mensen aan te spreken die er niks mee te maken hebben, zoals nederlandse burgers in het dorp of burgers in het dorp waar Friso opgroeide. Hoe onboeiend is dat... :')

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:24

Joolien schreef:
Echt zo overdreven van die tvzenders om voor verslag allerlei mensen aan te spreken die er niks mee te maken hebben, zoals nederlandse burgers in het dorp of burgers in het dorp waar Friso opgroeide. Hoe onboeiend is dat... :')

Ze moeten toch wat om ieder uur een programma uit te kunnen zenden op Ned 1... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:25

Janientje schreef:
Joolien schreef:

Ze moeten toch wat om ieder uur een programma uit te kunnen zenden op Ned 1... :+

RTL 4 is erger :P

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:34

Ze lieten ook dat revalidatiecentrum zien waar patiënten als Friso heen kunnen gaan,het enigste centrum op dat gebied in de hele wereld.Zal je zien hoe snel daar de media voor de deur staat.Want stel ze missen het dat Friso daar zou worden behandeld.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:39

ik lees ook mee! Ben benieuwd, vind het zeer triest voor de familie enz.

DesireeKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:42

ik wil even reageren op het feit dat mensen het elke keer hebben over die 50 minuten reanimatie..
Friso heeft 20/25 minuten helemaal zonder zuurstof gelegen.. dat is al heel erg lang voor de hersenen. De kans dat hij daar wat aan over zou houden is heel groot. Daarna is hij 50 minuten gereanimeerd.. tijdens het reanimeren wordt dus geprobeerd het hart weer aan het werk te krijgen. Tijdens die reanimatie wordt er wel bloed rond gepompt en zuurstof toegevoegd aan het bloed.. maar ik geloof nooit dat dat voldoende is om alles helemaal voor 100% te voorzien van zuurstof.. Dus ook de hersenen niet.. Tijdens die reanimatie kan de schade aan de hersenen dus nog steeds vermeerderen..

Ik vind het echt heel vreselijk toen ik hoorde dat zijn kans op een "normaal" leven toch wel een heel stuk kleiner is geworden als waar iedereen op hoopte.. vooral voor zijn kinderen.. Zijn vrouw, moeder en de rest van de familie natuurlijk ook..

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:43

Pff wat een rot nieuws, voor de familie & hem zelf natuurlijk! Hopen op een wonder, als kasplantje door het leven zou ik echt niet willen

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:44

Ik lees ook mee! Vind het ook rot voor de familie

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:46

Desireek, waar baseer je dat op? Heb de persconferentie nl. nog steeds niet gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:48

Wij hebben tijdens onze Emergency First Responder- en Rescue Diver cursus geleerd dat als je langer dan 10 minuten zonder zuurstof komt te zitten er onomkeerbare schade optreed aan de hersenen en dat reanimatie de tijd verlengd waarin mensen medisch geholpen kunnen worden maar reanimatie (hartmassage met beademing) is geen vervanger van hartslag met ademhaling.
Dus ik sta er niet raar van te kijken dat het zo is afgelopen.
Ik wens Friso en zijn familie heel veel sterkte :(:)

DesireeKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:50

@stef: Sowieso op gegevens die ik geleerd heb via jaren lang ehbo en reanimatie cursussen.. Ja kan met reanimatie niet het hele hart vervangen alleen ondersteunen zeg maar totdat het hart het weer zelf overneemt..
Laatst bijgewerkt door DesireeK op 24-02-12 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt