Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:39

maikeltje schreef:
MamboBeach schreef:
Hoe zie jij dat dan? Wat staat daar dan als gelijkwaardige inbreng tegenover HC? Ben wel benieuwd.

sex :D

Wellicht moet je er even bij zetten dat het joúw antwoord is.

Staat zo een beetje ongelukkig. Net of je mijn antwoord invult en dat is natuurlijk een NoNo :)*

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:42

Het antwoord staat bij mijn boktnaam toch? :D
Ik zou je echt geen woorden in de mond willen leggen, dat kun je zelf heel goed.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:50

maikeltje schreef:
Het antwoord staat bij mijn boktnaam toch? :D
Ik zou je echt geen woorden in de mond willen leggen, dat kun je zelf heel goed.

Ok, dat is dan helder.
Jij ziet sex als gelijkwaardige inbreng.

Wij kennen inderdaad zo een aantal stellen. Succesvolle vijftiger, alles voor elkaar, piepjonge bloedmooie trofeevrouw, rijdt paard.
Niks ´blond´ bij, maar heel boeiende meiden met een goede studie. Maken gewoon hún keuze voor een perfect geregelde toekomst.

We kennen er ook één die wenst dat een mannenpil bestaan had _O-
Hij had al vier kinderen en wilde in dit leven geen tweede leg bij zijn trofee. Helaas.... Die had een verborgen agenda en is nu ook gelijk twee keer zo zwaar.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-11-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:51

Quellian schreef:
Sizzle schreef:
Hetgene wat mij vaak stoort is mensen die alles maar willen EN carriere EN veel paarden EN dure vakanties en dan worden ze 35 en MOETEN dan ook kinderen en klagen vervolgens hoe zwaar het is terwijl je dat echt van te voren ook wel kon bedenken. Waarom moest dat zonodig denk ik dan, je leven was toch al leuk....

Hier zeg het het tegenovergestelde van je eerste regels.
Dus met andere woorden zeg jij: als je je leven op de rit hebt dan moet je niets veranderen.
Correct me if I'm wrong.

Nee dat bedoel ik dus niet :n
Ik ben het enkel niet eens met mensen die kinderen als een soort extra hebbedingetje willen omdat het dadelijk niet meer kan, maar daar geen minuut van hun carriere voor willen inleveren. Als je op een gegeven moment KIEST voor een kind dan zorg je toch dat je daar ook een beetje tijd voor hebt (dagje minder werken bijvoorbeeld)? Of ben ik echt zo ouderwets :?
Je hoeft van mij niet 100% thuis te gaan zitten, maar 2x full-time terwijl het financieel niet hoeft, gewoon omdat je dat eigenlijk leuker vind dan je baby vind ik een rare gedachte.
Om die reden bestaan er ook organisaties die kinderen van rijke ouders coachen (kost namelijk nogal wat centen) met hun (school etc) keuzes omdat de ouders zeggen er geen idee van te hebben en tijd te kort komen. Schiet mij maar lek dan.

Doet me trouwens ook denken aan een oud stalgenoot. Deze moest en zou een paard, maar had eigenlijk geen tijd. Uiteindelijk had ze 3 bijrijders en kwam zelf enkel op zondag even langs. Toen dat paard kreupel werd en de bijrijders er de brui aan gaven had ze een serieus probleem. Waarom moest dat dan zo nodig vraag ik me dan af. Kunnen sommige mensen niet inzien dat je soms keuzes moet maken? Ook met mensen die beide 50 uur pw van huis zijn en dan een pup nemen en vervolgens verbaast zijn dat het ding de bank aan stukken vreet.

Mijn oude baas vertelde een keer letterlijk vol verbazing dat zijn kinderen hadden gezegt dat ze liever af en toe thuis waren om te slapen. Hij begreep daar niets van, wat was er in godsnaam thuis leuker dan op de KDV, daar is toch ook speelgoed en een bed......
Ik vroeg hem of het hem ook niet uitmaakte in welk huis hij gaat slapen, maar dat vond hij niet te vergelijken, dit waren immers nog maar kinderen die hebben nog niet zo'n besef 8)7
Gelukkig zag zijn vrouw het wel in, deze is niet lang hierna nadat 2 van de 3 kinderen serieuze nachtrust problemen ontwikkelden gestopt met werken.

Sizzle schreef:
Of zoals een collega zei, ach de mensen in de opvang hebben er een opleiding voor en ik niet dus hij is beter af daar dan thuis, dat doet me best zeer als ik dat hoor.

Citaat:
Weet je? Toen ik een paar maanden geleden op mijn werk werd gebeld door het KDV dat mijn jochie vreselijk aan het overgeven was en koorts had, was ik erg blij met HUN ervaring! Voor mij was het namelijk de eerste keer en ik wist niet wat ik ermee moest. Aldoende leert men, maar het is niet dat je een boek geleverd krijgt als je kind geboren wordt met alle 'do's & don'ts'.

Dus fulll time KDV omdat ze het toch beter weten dan de moeder is een goed plan :=
Deze moeder gaf destijds aan dat ze de baby maar saai vond en er toch geen verstand van had en liever begon met opvoeden als het een beetje een persoonlijkheid kreeg, tot die tijd kon de KDV het maar beter doen }:0
Ik vind dat een rare gedachte.
Dat je ergens advies van wilt hebben snap ik, maar helemaal uit handen geven vind ik erg apart.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:07

In mijn opinie is huisvrouw/man zijn gewoon een onbetaalde parttime of fulltime baan, afhankelijk van de situatie thuis. Dus ik vind het totaal niet egoïstisch. Als het thuiszitten wel uit egoïstisch oogpunt gebeurd, dan gebeurt er meestal ook niks aan een huishouden en loopt een relatie vanzelf een keer kapot ...

Bovendien is een kwaliteit van leven afhankelijk van datgene waar jij gelukkig van word. Bij mensen waar dat van financiële luxe afhankelijk is, die gaan vanzelf wel werken.
Andere mensen worden gelukkiger van wat minder luxe en wat meer tijd. Ieder zijn ding.

Ik denk dat je stelling gewoon niet helemaal de lading dekt of niet juist benaderd.
Het zijn al gauw hele specifieke situatie waarin thuiszitten/niet werken als egoïstisch te bestempelen valt. Ja of Nee is dan eigenlijk gewoon veel te zwart wit.
Persoonlijk denk ik dat het 98% Nee is en in 2% van de gevallen een keer Ja. Mischien zelf wel minder.
Laatst bijgewerkt door karin1985 op 09-11-10 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:10

Quellian schreef:
Volgens mij had hij dat al eerder aangehaald. Dat als je je man laat werken om je gezin te onderhouden, dat jij er iets tegenover moet stellen, bv seksslaaf spelen. ( :9 )

:9

HC, niet iedereen kan tegen de hormonen om nog maar niet van de schade te spreken. Wellicht dat je daar even rekening mee hoeft te houden. En nee, niet iedereen hoeft zich een jaar suf te ......... om zwanger te raken. Niet zwanger raken is niet leuk maar iemand aankijken en zwanger raken is ook niet makkelijk. Dat dus even over het weloverwogen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:21

Mijn gelijkwaardige inbreng is dat ik hier alles thuis regel en op orde stel...

Of is dat niet wat je wil horen HC?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:23

maikeltje schreef:
MamboBeach schreef:
Hoe zie jij dat dan? Wat staat daar dan als gelijkwaardige inbreng tegenover HC? Ben wel benieuwd.

Hoor ik daar Dirrukje?! :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:50

MamboBeach schreef:
maikeltje schreef:

Hoor ik daar Dirrukje?! :D

:D
Nee, die zul je niet horen klagen zo. Helaas red ik het niet alleen met sex, ik heb toch nog een (PARTTIME) baan erbij.
Ik heb dus eigenlijk 2 banen, dus ik heb het erg druk :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:03

Sizzle schreef:
Quellian schreef:
Weet je? Toen ik een paar maanden geleden op mijn werk werd gebeld door het KDV dat mijn jochie vreselijk aan het overgeven was en koorts had, was ik erg blij met HUN ervaring! Voor mij was het namelijk de eerste keer en ik wist niet wat ik ermee moest. Aldoende leert men, maar het is niet dat je een boek geleverd krijgt als je kind geboren wordt met alle 'do's & don'ts'.

Dus fulll time KDV omdat ze het toch beter weten dan de moeder is een goed plan :=
Deze moeder gaf destijds aan dat ze de baby maar saai vond en er toch geen verstand van had en liever begon met opvoeden als het een beetje een persoonlijkheid kreeg, tot die tijd kon de KDV het maar beter doen }:0
Ik vind dat een rare gedachte.
Dat je ergens advies van wilt hebben snap ik, maar helemaal uit handen geven vind ik erg apart.

Zeg even, waar heb ik gezegd dat ik het uit handen heb gegeven?

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:37

Huertecilla schreef:
BraveSpots schreef:
Verder geen persoonlijke aanval hoor, maar wat ik een beetje mis in dit topic is de nuance.

Heb je de topicopener gelezen?

Die is niet echt genuanceerd :)*

Wat is volgens joú gelijkwaardige inbreng in een dergelijke relatie?

Nu net komt er een kost-voor-5-thuiszitters-winner. Wat is er dan mis met ook daadwerkelijk 5 de kost geven? Vrije keuze. Niks ongenuanceerds aan.
Kan 5-voudig-win zijn want meer zielen geven meer vreugd en vele handen maken licht werk. Vier dagen per week geen kinderzorg en dergelijke kan je onderling afspreken.
Dat is wederom een kwestie van je zegeningen tellen of niet.
Wat zou ánders een gelijkwaardige inbreng zijn. Zeg het maar!
Voor één de kost betalen, huwelijkse voorwaarden, en wat met de onvermijdelijke onbalans? dat moet maar want armoe houd je ook netjes? Of de balans buiten de deur zoeken?
Het is allemaal vrije keuze. Het is daarbij HEEL belangijk om niet te moauwen over rechten en wat je wil. Kijk naar wat je in te brengen hebt. Of een kostwinner daarvoor kan/wil huwen/of-wat-anders.
Geld is een ruilmiddel. Wát is de ruil?
M/v maakt niet uit.

Volgens mij antwoord niemand (1 uitgezonderd) op je vraag, omdat niemand het weet. Ik zou het ook niet weten.
Ik studeer nog, mijn vriend ook en de plannen zijn om beide (fulltime waarschijnlijk) te gaan werken over een paar jaar. Kids? In de toekomst, nu nog niet gepland in ieder geval. Dus waarschijnlijk hoeft er bij ons niet geruild te worden de komende jaren ;) En anders zou trouwens opvoeding van de GEZAMENLIJKE kids nog een ruilmiddel kunnen zijn?

@Gucci: Om even terug te komen op je stelling: Lekker van genieten :D Geen probleem dat je dan niet meer werkt wat mij betreft, belasting van hoge inkomens is hoog genoeg ;)

Bloodymary

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:16

Ik ben nog steeds niet overtuigd door dames hier die het huisvrouwenschap, al dan niet met kinderen, een fulltime of parttime baan noemen. Vrouwen die werken doen al deze dingen er gewoon bij hoor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:24

@Bloodymary; heel veel mensen die fulltime werken hebben iemand die dat huishouden (minimaal deels) voor hen doet. Ook dat opvoeden wordt een deel van de dag uitbesteed, anders kun je niet gaan werken. Tenminste, mijn klanten worden niet blij als ik mijn kinderen meeneem... Dus nee, moeders die fulltime werken doen niet alles wat een thuismoeder doet.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:27

Ik had het eigenlijk over de voorbeelden die hier voor genoemd worden en dat ging niet over kinderen. Er werd zelfs genoemd het sturen van een wenskaart..... En begrijp me goed, ik gun het iedereen en ieder mag zijn leven indelen hoe die wil. Maar doe niet alsof je het zwaar hebt.

En kom ook niet zeuren als je straks niet genoeg alimentatie krijgt.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:29

Bloodymary schreef:
Ik ben nog steeds niet overtuigd door dames hier die het huisvrouwenschap, al dan niet met kinderen, een fulltime of parttime baan noemen. Vrouwen die werken doen al deze dingen er gewoon bij hoor.

Eens :) Maar dat leidt natuurlijk tot de discussie of kids naast 2 fulltime banen de voorkeur heeft, maar daar ga ik verder niets over zeggen, want daar heb ik geen ervaring mee. Volgens mij is het tegenwoordig ook een kwestie van MOETEN werken als beide ouders om alles beetje te kunnen betalen.. (Al is dat als student zonder kids soms ook al best lastig :+)

@Blue_Eyes: Dat uitbestede opvoeden kan toch ook als hele dag op school blijven? Daar kun je als niet-werkende moeder ook voor kiezen lijkt mij? Dus dan blijft alleen huishouden weer over..

Sturen van wenskaarten is ook niet meer zo hip haha en kan tegenwoordig ook gewoon via Hyves, krijg je automatische update, niemand die daar meer hele dagen aan hoeft te denken :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:30

Dat kan, ik had het eigenlijk over voordat ze 4 zijn, want dat vond ik toch wel de heftigste jaren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:44

Quellian schreef:
Zeg even, waar heb ik gezegd dat ik het uit handen heb gegeven?

Mijn collega heeft het uit handen gegeven. Ik reageer enkel meer specifiek omdat jij leek aan te geven dat wel te begrijpen.

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:47

Zodra ik kinderen krijg wil ik toch wel maximaal 2 dagen werken, met 2 kinderen zelfs misschien minder. Ten eerste, omdat ik niks van ze zou willen missen. Ten tweede, heb ik het altijd als heel prettig ervaren dat mijn moeder altijd thuis was. Ten derde, wil ik geen moeder worden die een ziek kind met 39 graden naar de kinderdag opvang brengt omdat ik het zo druk heb met mijn werk. Ten vierde, schijnt de kinderdagopvang zo duur te zijn dat het geld dat je verdient direct gestord kan worden op de rekening van dat bedrijf. Werk je dan voor extra luxe?
Waarom is er tergenwoordig zo'n taboe om thuis te blijven voor je kinderen? Waarom ben je meteen "lui en zelfs egoïstisch"? Dr Phil zegt dat huisvrouw zijn met kinderen gelijk staat aan een fulltime baan. En ja, ik kan daar wel in komen. Verder moet iedereen voor zichzelf weten wat hij/zij doet. Zonder werkende moeders geen kinderdagopvang, minder werk, meer werklozen, slecht voor de economie. Daarbij vind ik de titel van dit topic verkeerd gekozen. Man werkt, vrouw blijft thuis. Dus doet daarbij vanzelfsprekend niks?? Zit op haar luie krent uit haar neus te eten? Hoe zien jullie dat dan voor je? Vind het wel een leuke discussie!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:48

Sizzle schreef:
Mijn collega heeft het uit handen gegeven. Ik reageer enkel meer specifiek omdat jij leek aan te geven dat wel te begrijpen.

Dat is dan jouw misinterpretatie, ik doelde nl enkel op het 'zij hebben ervoor geleerd'.
Als moeder zijnde kun je makkelijk in 'paniek' raken is mijn ervaring. IK wist niet wat ik moest met een overgevend jongetje hoor, kwam ook semi overstuur bij de HA binnen.

Bloodymary, jij bent nog steeds niet overtuigd? Moet jij bij deze mensen aan tafel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:51

Huertecilla schreef:
MamboBeach schreef:

Hoe zien de vrouwen hier dat?

Man is kostwinner (betaalt dus ook het paard), helpt wat in het huishouden, repareert de dakgoot, maait het gras, doet de kleine beurt van de boodschappenauto.
Doet de wc-bril omhoog/omlaag, mikt zijn was binnenste buiten in de wasmand, spoelt de tandpasta weg, belt op als hij wat later thuis komt, schenkt ook in voor zijn partner als hij wat te drinken pakt, draagt zelf zijn krat bier op zaterdagmorgen van de super, zet de kliko buiten, etc.

Wat doet de huisvrouw zonder kind (dat wat de onderwerpopener) als gelijkwaardige inbreng?!

Hem bedanken en zeggen dat tie een geweldige vent is ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:56

Quellian schreef:
maikeltje schreef:
En daar heb ik nou respect voor. Voor mensen die de keuze wel of geen kinderen heel bewust afwegen :j

Nu klink je als een bokker waar ik de naam niet van noem.
Je hebt bepaalde keuzes gemaakt in het leven en daardoor mag je absoluut geen andere keuzes maken. Je hebt een kat, krijgt een kind, kind blijkt allergisch en je krijgt een bak vuil over je heen, want 'de kat was er het eerst!'. Jaja... zo lust ik er ook nog wel een paar :9

Ik heb echt niet ZOMAAR een kind gekregen hoor :D

:o?
Ik volg je niet. Waarom reageer jij hier nou zo heftig op? Want dat is me echt ontgaan :D

Ik mag toch wel zeggen als reactie op iemand anders die aangeeft blij te zijn met haar leven zoals het is en daar niets aan wil omgooien, dat ik respect heb voor haar weloverwogen keuze? Dat heeft toch helemaal niets met jou te maken verder?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:00

Quellian schreef:
Sizzle schreef:

Dat is dan jouw misinterpretatie, ik doelde nl enkel op het 'zij hebben ervoor geleerd'.
Als moeder zijnde kun je makkelijk in 'paniek' raken is mijn ervaring. IK wist niet wat ik moest met een overgevend jongetje hoor, kwam ook semi overstuur bij de HA binnen.

Bloodymary, jij bent nog steeds niet overtuigd? Moet jij bij deze mensen aan tafel?

??? Wat bedoel je daarmee?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:02

maikeltje schreef:
:o?
Ik volg je niet. Waarom reageer jij hier nou zo heftig op? Want dat is me echt ontgaan :D

Ik mag toch wel zeggen als reactie op iemand anders die aangeeft blij te zijn met haar leven zoals het is en daar niets aan wil omgooien, dat ik respect heb voor haar weloverwogen keuze? Dat heeft toch helemaal niets met jou te maken verder?

De hele quote, dan snap je het wel.

Sizzle schreef:
Quellian schreef:
Héél makkelijk gezegd als buitenstaander Sizzle :j

Ja hallo, zeg. Ik maak tenminste die keus. Ik ben allang ruim in de tijd dat normaal gesproken klokken tikken hoor, maar zowel ik als mijn vriend willen niet inleveren op het werk (en ik ook nog paarden) dus gebeurt het niet. punt uit.
Ik vind dat een kind tijd met zijn ouders hoort te verbrengen en ik kan dat niet bieden. Ik heb dus respekt voor degenen die dat wel kunnen. Alle anderen die wel combineren zullen vast ook goede oudres zijn, maar het is niet mijn voorkeur.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:03

Bloodymary schreef:
??? Wat bedoel je daarmee?

Waar je uberhaupt je neus in steekt :D Jij verwacht hier van de thuisblijfmoeders dat ze zich gaan verantwoorden tegenover jou? :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:04

Nee, ik snap het niet, anders vraag ik het niet. Is het zo vervelend om even iets toe te lichten?