Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:03

Ja klopt Snoevie, dat hebben wij ook een paar keer gehad.
Gelukkig hadden wij ook chauffeurs die meer moderne arabische muziek bij zich hadden. (onze chauffeur in de jeep, speciaal voor ons Cheb Chaled - Aisha op repeat _O- Hij vond het zo leuk dat we meezongen :+)
Wel grappig zo trouwens, toen ik in Marokko was, hadden de meeste van onze chauffeurs juist een aversie tegen arabische muziek en draaiden ze hele foute wannabe westerse gangsta rap en britney spears achtige dingen, ze wilden zo westers mogelijk doen.
(sorry...erg offtopic zo)

Ik ga eens iets in de 'groep' gooien....
een maatschappij zal altijd op zoek gaan naar een zwart schaap, hoe dan ook.
In ons geval zijn het al geruime tijd de moslims, echter de laatste 2 generaties integreren steeds beter en het wordt lastiger om ze ergens op te 'pakken'.
Maar als je goed zoekt, is er altijd wel een stok om mee te slaan... en wat is er nou makkelijker dan de hoofddoek?
Dat is iets zichtbaars, iets tastbaars...mensen lijken zich minder druk te maken om meisjesbesnijdenis (wat ook in nederland stiekem echt nog gebeurd) dan om een hoofddoek.
Is het van 'wat we niet zien is er niet en is niet belangrijk?'.

Ik kan nog niet precies formuleren wat ik nou bedoel, maar ik denk dat jullie me wel kunnen volgen....

Anoniem

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:05

JS, wanneer is het?
Ik ben serieus wel geïnteresseerd.
En ik denk haast nog wel meerdere hier.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:08

Kanelly schreef:
Ik ga eens iets in de 'groep' gooien....
een maatschappij zal altijd op zoek gaan naar een zwart schaap, hoe dan ook.
In ons geval zijn het al geruime tijd de moslims, echter de laatste 2 generaties integreren steeds beter en het wordt lastiger om ze ergens op te 'pakken'.
Maar als je goed zoekt, is er altijd wel een stok om mee te slaan... en wat is er nou makkelijker dan de hoofddoek?
Dat is iets zichtbaars, iets tastbaars...mensen lijken zich minder druk te maken om meisjesbesnijdenis (wat ook in nederland stiekem echt nog gebeurd) dan om een hoofddoek.
Is het van 'wat we niet zien is er niet en is niet belangrijk?'.

ik begrijp zeker wat je bedoeld. kan me er ook wel in vinden.
hm, dit zie ik overigens ook zo met homo's die heel 'vrouwelijk zijn'. volgens mij worden die ook nog achter hun rug om uitgelachen als het niet in het gezicht is en worden ze ook niet als man beschouwt. moslims, homo's ... wat hebben we nog meer. zonder underdogs zijn er ook geen...

struisvogelcultuur herken ik ook wel. zowel onder autochtonen als allochtonen.

ik ga er even een nachtje over slapen, ga ik er even over nadenken haha.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:09

feit is dat de homo mannen het meest gediscrimineerd worden door moslim mannen :D :D :D

althans dat vinden mijn homovrienden :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:11

Kanelly schreef:
JS, wanneer is het?
Ik ben serieus wel geïnteresseerd.
En ik denk haast nog wel meerdere hier.

stond dat niet in het filmpje?

moment, dan kopieer ik even mijn mail hier.

ben vorig jaar gegaan met een somalische oude klasgenoot uit mijn basisschooltijd. we hebben toen een amerikaanse imam gesproken over vrouwenbesnijdenis wat in de somalische cultuur nog gebeurd. ook kwamen we onderweg naar huis een nederlandse journalist tegen die ook op een hoge school werkte, hij was geen moslim, maar we hebben ook heel leuk met hem gepraat.

@kiwiko.
ook onder niet-moslims merk ik veel onbegrip, lacherigheid, aversi tegen homo's. maar misschien gebeurd heel veel achter de rug om?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:13

dat weet ik niet, daar hebben mijn vrienden geen last van :) In die zin dat ze niet uitgescholden worden, lichamelijk aangevallen worden, achterna geroepen worden door de "nederlander" :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:14

Citaat:
Dar-al-'Ilm: al 10 jaar aan de top!

Zaterdag 29 mei 2010 in de RAI te Amsterdam
Het Nationaal Islam Congres staat dit jaar in het thema van dialoog en empowerment: het versterken van de samenleving middels positieve actie. En zeker nu: wij leven in spannende tijden. Hoe gaat de toekomst van moslims eruit zien in Nederland? En hebben wij er controle over?
Het belooft niet alleen een leerrijke dag te worden, maar ook een gezellige! Een evenement als deze kan je maar één keer in het jaar meemaken; zorg dus dat je erbij bent! Lees verder...

NIC 2010 trailer nu ook op YouTube!

Klik hier...

Tot aan het Nationaal Islam Congres zal er elke week een nieuwe teaser om over na te denken te zien zijn op ons YouTube kanaal.

Teaser van deze week Klik hier...

Nieuws!
Dar-al-'Ilm is nu ook actief op Facebook en Hyves. Meld je nu aan om op de hoogte te blijven van de activiteiten rondom het Islam Congres 2010!
Wordt vrienden met Dar-al-'Ilm op Facebook; http://bit.ly/9ENDos
Volg de ontwikkelingen rondom het Nationaal Islam Congres 2010 op Hyves;http://icn2.hyves.nl/

Laat ons weten of je erbij bent en stuur de link door naar al je vrienden en kennissen!

Facebook; http://bit.ly/9yeBq0
Hyves; http://bit.ly/a8zJM9

link naar de mail. hoop dat ie werkt:
http://vedm.net/click2?l=R4E2V&m=O7udU&s=K1TpYO

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:14

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:15

KiWiKo schreef:
dat weet ik niet, daar hebben mijn vrienden geen last van :) In die zin dat ze niet uitgescholden worden, lichamelijk aangevallen worden, achterna geroepen worden door de "nederlander" :)

dat zou best kunnen. maar ik merk vooral in niet-islamitische kringen ook veel negatieviteit naar homo's toe. al zijn het maar grapjes en het niet serieus nemen etc. alleen natuurlijk nooit in bijzijn van homo's, dat heb ik uberhaupt nog nooit face to face meegemaakt. maar ik ontmoet beide partijen ook nooit tegelijk haha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:20

na ik zeg tegen mijn homovrienden gewoon dat ze sletten zijn hoor :) :) of dat ze beter een jurk aan kunnen trekken als ze zo met de billen schudden :)

krijg ik altijd wel een stevige terugkaatsing van, dat dan weer wel :)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:28

goh, meer tegenstemmers in % maar meer voorstemmers die in het topic reageren....
ook ik heb tegen gestemd. ik vind dat iemand zich netjes aan de ter plaatse heersende cultuur dient aan te passen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:29

Citaat:
maar kijk,
Jullie zitten nou allemaal te praten over de islam enz
maar als iemand geen hoofddoek draagt en die persoon is toch moslim, Dan maakt het zeker niks meer uit??

Enyaa, Ik begrijp je post niet helemaal, kun je je vraag misschien anders formuleren?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:31

maar als het nou de cultuur is dat hoofddoekjes een normaal straatbeeld zijn en door de grote meerderheid geaccepteerd? wederzijdsrespect en vrijheid. ik bedoel eigenlijk, wie zegt dat zij zich niet aan de ter plaatse heersende cultuur aanpast?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:32

Kanelly, inderdaad dat wat 'we' niet zien kunnen we makkelijker negeren, is dus een beetje de makkelijke weg kiezen.. goed punt. slechts 15% is wat je van iemand ziet aan de buitenkant, 85% ligt onder de oppervlakte en is dus veel minder zichtbaar.. En vooroordelen komen vooral voort uit die 15% dus zullen daar het snelst conclusies uit worden getrokken.. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

Edit: ben snipverkouden, heb koorts, -griep- dus heb moeite dingen uitvoerig en nog helder uit te leggen, so forgive me! hopelijk volgen jullie me een beetje haha.. kan het toch niet laten af en toe even achter de pc te kruipen ;)
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 07-05-10 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:32

ik denk dat ze bedoeld dat het niet uit maakt of iemand wel of geen hoofddoek draagt. als je moslim bent dan ben je toch moslim.
of bedoel je dat niet zo?

in dat geval zou ik de vraag willen terug stellen. als je weet dat ze moslim is, wat maakt het dan nog uit of ze een hoofddoek wilt dragen of niet? als ze er gelukkiger van wordt en zelf die keus maakt....

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:34

CtjeLief schreef:
Kanelly, inderdaad dat wat 'we' niet zien kunnen we makkelijker negeren, is dus een beetje de makkelijke weg kiezen.. goed punt. slechts 15% is wat je van iemand ziet aan de buitenkant, 85% ligt onder de oppervlakte en is dus veel minder zichtbaar.. En vooroordelen komen vooral voort uit die 15% dus zullen daar het snelst conclusies uit worden getrokken.. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

dit doet me ineens denken aan een conflictverhaaltje over belangen. 2 ijsbergen die boven water elkaar niet raken, maar onder water we botsen. boven is dan het gedrag etc. onder de eigenlijke belangen. weet je welke afbeelding ik bedoel? ik zal m even op google zoeken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:37

de procenten die ik noem komen uit de ijsbergtheorie, is een hele duidelijke en simpele oefening die ik met leerlingen behandel waaruit in een oogopslag helder wordt waaruit vooroordelen ontstaan, en vooral wordt duidelijk hoe weinig je eigen aan iemand kunt zien door alleen naar de buitenkant te kijken. Hoe simpel en logisch dit ook klinkt, het is telkens weer (ook voor volwassenen!) een eye-opener.. aha-moment! :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:38

jameyskatje schreef:
maar als het nou de cultuur is dat hoofddoekjes een normaal straatbeeld zijn en door de grote meerderheid geaccepteerd? wederzijdsrespect en vrijheid. ik bedoel eigenlijk, wie zegt dat zij zich niet aan de ter plaatse heersende cultuur aanpast?

het is nou eenmaal niet onze cultuur :) Al heel lang niet meer, vroegah hadden Nederlanders ook hoofdbedekking :) maar dat is al bijna 100 jaar uit het straatbeeld weg :)

Hoofdbedekking zal ook nooit meer terugkomen in de zin van algemeen geaccepteerd omdat wij Nederlanders het altijd zullen blijven zien als vrouwenonderdrukking. En de Nederlandse vrouwen hebben heel hard moeten vechten om onder het mannelijk juk uit te komen, en we zijn er nog steeds niet. Alleen daarom al zal het in Nederland nooit als een cultuurlijke verrijking gezien worden :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:40

Afbeelding

heb m niet kunnen vinden. wel 1 van 1 ijsberg. het zouden er dus 2 naast elkaar moeten zijn. die elkaar dus onder de oppervlakte raken. dus in conflictsituaties kan je soms dezelfde overeenkomende belangen hebben, terwijl men het meestal vanaf de opperlakte probeert op te lossen.

jaa ik ben weer lekker vaag vandaag. nu ik het terug lees heb ik ook geen idee hoe ik hier nu ineens bij kom haha :P volgens mij is het bedtijd voor mij

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:46

KiWiKo schreef:
jameyskatje schreef:

het is nou eenmaal niet onze cultuur :) Al heel lang niet meer, vroegah hadden Nederlanders ook hoofdbedekking :) maar dat is al bijna 100 jaar uit het straatbeeld weg :)
maar cultuur is niet statisch (ik heb wat gepost in het cultuurtopic), cultuur kan zich laten beinvloeden door individuen. cultuur is beweegbaar. dus waarom kan een hoofddoek geen onderdeel zijn van onze cultuur? er is een hele grote groep mensen in nederland die hier helemaal geen probleem mee heeft, dus het kan ook een subcultuur zijn in nederland. en zij stelde 'aanpassen aan de ter plaatse heersende cultuur'.

KiWiKo schreef:
Hoofdbedekking zal ook nooit meer terugkomen in de zin van algemeen geaccepteerd omdat wij Nederlanders het altijd zullen blijven zien als vrouwenonderdrukking. En de Nederlandse vrouwen hebben heel hard moeten vechten om onder het mannelijk juk uit te komen, en we zijn er nog steeds niet. Alleen daarom al zal het in Nederland nooit als een cultuurlijke verrijking gezien worden :)

hierin kan ik mezelf eigenlijk niet vinden.
wel het geval dat het word geaccioseerd wordt met onderdrukking. maar ook dit kan veranderd worden en men is al een heel eind opweg(overigens, dit komt van beide kanten. vooroordelen spelen ook mee, die vooroordelen komen natuurlijk ergens vandaan. maar je komt sneller aan een naam dan dat je er vanaf komt. vooral als dit een negatieve naam is), je ziet bv steeds meer hoofddoekdragende vrouwen op de arbeidsmarkt en in het bedrijfsleven.

nederlandse vrouwen hebben er zeker hard voor moeten vechten en we zijn er nog steeds niet. met we bedoel ik alle vrouwen in nederland, ongeacht afkomst of religie. maar ik zie de hoofddoek opzich niet als belemmering van vrijheid. de hoofddoek wordt niet alleen gezien als onderdrukking, maar ook als iets religieus. ook zie ik de religie niet als een belemmering van vrijheid. moslima's mogen van de islam namelijk heel veel. zoals bv het recht om zelf geld te verdienen, erfrecht, stemrecht, kennis op te doen en deze te delen en zelf hun geld te beheren in tegenstelling tot mannen die verplicht zijn te werken en hun verdiende geld uit te geven aan vrouw en kinderen en huis etc.

veel moslima's zijn ook best feministisch haha, vind ik soms zelf een beetje te ver gaan. arme mannen haha. maar ook in dat opzicht vind ik dat ze prima mee kunnen in nederland, voornamelijk de nieuwe generatie bedoel ik dan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:50

De hoodbedekking WAS een onderdeel van onze cultuur......... de attitude is nu......... been there, done that en wij gaan niet meer terug in de tijd :)

De hoofddoek zal nooit een algemeen geaccepteerd iets worden, gewoonweg omdat de Nederlanders dit fenomeen al ontgroeid zijn..........

De westerse wereld is het fenomeen hoofdbedekking ontgroeid, en er zal geen enkel westers land zijn welke verworven vrijheden van kledingkeuze en dat soort dingen terug gaan brengen tot de uitingen van een geloof.

Dat JIJ dat niet zo ziet, geloof ik :) Ik zeg je alleen hoe de westerse niet moslim vrouw daar over denkt, en daar zijn er toch echt nog een stukje meer van........

en geloof me, de moslimvrouwen zullen nooit, nooit de westerse vrouwen kunnen overtuigen om de hoofdbedekking gaan accepteren als een stukje cultuur :) er is te hard voor gevochten :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:03

maar als je iets accepteerd betekent het niet direct dat je het zelf ook moet gaan dragen.
ik ken zat westerse niet-moslim vrouwen die absoluut geen probleem met hoofdbedekking hebben.

ik zie het ook niet als terug gaan in de tijd, of ontgroeid zijn. en het heeft in mijn ogen ook niets met 'voor gevochten' te maken.

cultuur is dynamisch, in nederland is plaats voor iedereen. als je iemand accpeteerd of respecteerd hoef je diegene nog niet te volgen. een cultuur kan dus makkelijk een kledingstuk accepteren zonder dat zelf direct te dragen. ik accepteerd ook dat er mensen zijn die hun haren zwart verven, maar dat betekent niet dat ik het mooi vind, het mijn keuze zal zijn, het zelf ook zou doen

zeg dus nooit nooit zeg ik altijd maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:18

jameyskatje schreef:
ik denk dat ze bedoeld dat het niet uit maakt of iemand wel of geen hoofddoek draagt. als je moslim bent dan ben je toch moslim.
of bedoel je dat niet zo?

in dat geval zou ik de vraag willen terug stellen. als je weet dat ze moslim is, wat maakt het dan nog uit of ze een hoofddoek wilt dragen of niet? als ze er gelukkiger van wordt en zelf die keus maakt....

Ja, dat bedoel ik idd met mijn eerste vraag JS.

Maar volgens mij staat het hoofddoekje al heel lang los van wat er werkelijk speelt bij mensen.
Ze zoeken een stok om mee te slaan en dat is dan het hoofddoekje.
Want ik heb echt nog nooit iemand zich druk horen maken om het gegeven dat mwah, 80% van de moslims een kleine koran en het handje van Fatma aan z'n binnenspiegel heeft hangen (om maar eens iets te noemen)
Of dat er geroepen wordt 'Geen djelabba's meer op straat!' :+

En als het echt puur om het hoofddoekje ging, waarom is er dan nog nooit iemand opgestaan die zich druk maakt om de Joodse vrouwen? Bijna alle praktiserende Joodse vrouwen dragen hoofdbedekking, ik denk alleen dat (bijna) niemand hier dat weet (en niet googlen nu! :+).

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 01:30

Ik heb ook tegen gestemd,

Ik zie het hoofddoekje of een burka als onderdrukking van vrouwen en ik vind het ook geen verrijking voor een vrouw. Het gebrekkig Nederlands zou ik ook moeite mee hebben. Een docent moet het goede voorbeeld geven aan een klas en gebrekkig Nederlands kan nadelig zijn voor de resultaten van de leerlingen, omdat de leerlingen de docent simpel genoeg niet begrijpen.

Zelf heb ik les van een Poolse vrouw die het vak levensbeschouwing geeft. Ondanks dat deze vrouw heel aardig is en goed ingeburgerd is als je kijkt naar haar doen en laten, schiet de taal er vaak toch bij in. Hierdoor ontstaat vaak miscommunicatie tussen leerling en docent. Dit ervaar ik als niet prettig.

Ik heb geen moeite met mensen die hun eigen geloof uitoefenen in hun eigen huis, maar in het openbaar horen ze zich aan te passen aan de cultuur waar ze te gast zijn.

* Voordat je dit Quote: Dit is mijn eigen mening, Ik vind het geen probleem als je een andere mening hebt en respecteer dit ook. Respecteer dus ook mijn mening en reageer niet aanvallend. *

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:11

jameyskatje schreef:
maar als je iets accepteerd betekent het niet direct dat je het zelf ook moet gaan dragen.
ik ken zat westerse niet-moslim vrouwen die absoluut geen probleem met hoofdbedekking hebben.

ik zie het ook niet als terug gaan in de tijd, of ontgroeid zijn. en het heeft in mijn ogen ook niets met 'voor gevochten' te maken.

cultuur is dynamisch, in nederland is plaats voor iedereen. als je iemand accpeteerd of respecteerd hoef je diegene nog niet te volgen. een cultuur kan dus makkelijk een kledingstuk accepteren zonder dat zelf direct te dragen. ik accepteerd ook dat er mensen zijn die hun haren zwart verven, maar dat betekent niet dat ik het mooi vind, het mijn keuze zal zijn, het zelf ook zou doen

zeg dus nooit nooit zeg ik altijd maar.

maar de hoofddoek is toch geaccepteerd????? het zal alleen nooit onderdeel worden van onze cultuur :) maar geaccepteerd is het absoluut in onze samenleving.......