13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:55

Dan moet je toch het nieuws hieromtrent eens beter gaan volgen ;)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:00

Heino schreef:
Tja, het blijft mensenwerk en werk met mensen

Dat ben ik met je eens. Maar het zal je maar gebeuren, dat na melding van de buren je kind ineens uit huis wordt geplaatst. En dan weken bellen, smeken en soebatten. Na 4 maanden en gerechtelijke tussenkomst kwam meiske weer terug naar huis. Mennnnnnn.....ik zou gek worden.

Trouwens...wel een beetje off-topic, sorry

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:11

Teddy321 schreef:
Dat ben ik met je eens. Maar het zal je maar gebeuren, dat na melding van de buren je kind ineens uit huis wordt geplaatst. En dan weken bellen, smeken en soebatten. Na 4 maanden en gerechtelijke tussenkomst kwam meiske weer terug naar huis. Mennnnnnn.....ik zou gek worden.

Ja dat is de balans zoeken tussen te laat en te vroeg ingrijpen, op beide is veel commentaar, maar het eerste kan dus desastreus zijn.
Het is maar waar je voor kiest.

Het is begrijpelijk dat Laura zich niet prettig voelde bij de jeugdzorg en ervandoor ging. Het was waarschijnlijk voor het eerst in tijden dat mensen tegen haar zeiden wat ze wel en niet mocht doen. Het lijkt me zo dat ze dat niet gewend was.
Hopelijk houden ze haar een paar jaar even aan een kort lijntje misschien wordt het dan nog wat in de toekomst.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:39

Teddy321 schreef:
Heino schreef:
Tja, het blijft mensenwerk en werk met mensen

Bureau Jeugdzorg en de Raad voor de Kinderbescherming kunnen/mogen niet zomaar een kind uit huis halen....Dan volgen ook allerlei procedures/onderzoeken etc voor....Zij moeten ook van alles aantonen...En de wachttijden zijn ook erg lang (gebeurt nog veel te veel dingen in NL!!) en zoals Heino ook al zei het zijn mensen....En overal komen fouten door en is nooit goed te praten maar vind niet dat je dan gelijk kan zeggen dat Jeugdzorg en de Raad niet goed bezig zijn!!! Persoonlijk vind ik dat een beetje te ver gaan.....
Dat moet je dat dan ook zeggen over de gezondheidszorg/politie en ga zo nog maar even door....

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:55

Update:
www.nos.nl schreef:
Advocaat Laura wil rechter weg
Update: dinsdag 22 dec 2009, 16:59

De advocaat van Laura Dekker heeft gevraagd om wraking van de rechter die haar zaak behandelt. De raadsman vindt dat de kinderrechter in Utrecht niet onpartijdig is. De wrakingskamer buigt zich nu over zijn klacht.

De zitting over Laura begon om 15.00 uur bij de rechtbank in Utrecht. Bureau Jeugdzorg heeft de rechter gevraagd om Laura onmiddellijk uit huis te plaatsen. Dat zou betekenen dat ze niet meer bij haar vader mag wonen.
De rechtszaak vindt plaats achter gesloten deuren. De advocaat van Laura en een vertegenwoordiger van de MOgroep (de brancheorganisatie waar Jeugdzorg onder valt) zijn erbij aanwezig. Het is onduidelijk of Laura en haar ouders ook aanwezig zijn.

Waar naartoe?
De verwachting was dat de zitting tot ongeveer 17.00 uur zou duren. Vanwege de wraking is dat niet meer zeker. Als de rechter door mag, gaat de zitting verder. Zo niet, dan gaat de zaak niet door en gaat de spoedzitting morgen verder.
Het is onduidelijk waar Laura Dekker terechtkomt als ze niet meer bij haar vader mag wonen. Dat kan zijn bij haar moeder, maar ook in een opvanggezin of in de crisisopvang.

St. Maarten
Laura Dekker vertrok vorige week naar het buitenland. Ze nam 3500 euro op en liet een briefje achter voor haar vader waarin stond dat ze het zat was. Vrijdag werd ze als vermist opgegeven.
Uiteindelijk werd ze twee dagen later herkend op St. Maarten en aangehouden. Wat ze daar deed is nog altijd onduidelijk.
Vanmorgen rond 6.30 uur kwam ze aan op Schiphol. Ze is na een twee uur durend gesprek met de politie Utrecht overgedragen aan Bureau Jeugdzorg.

Ondervraging
De politie wilde Laura meteen ondervragen omdat ze wilde uitsluiten of er sprake is van een strafbaar feit. Ook wilde de politie weten of iemand haar heeft geholpen.
Laura wil een solo-zeilreis om de wereld maken, maar de rechter blokkeerde haar plan en plaatste haar tot juli 2010 onder toezicht van Bureau Jeugdzorg.

Opa en oma
In een open brief in de Volkskrant halen de grootouders van het meisje uit naar Bureau Jeugdzorg. Ze schrijven dat hun kleindochter in een paar maanden is veranderd van een ondernemende tiener in een gesloten meisje dat totaal geen vertrouwen meer heeft in volwassenen.
"Laura wordt uitzicht gegeven op het doorgaan van haar wereldreis als ze voldoet aan een aantal voorwaarden, maar het zijn voorwaarden met een open eind."
Zo zou ze meer ervaring in het solozeilen moeten krijgen, maar bij de vraag hoe is, volgens de grootouders, het antwoord van de voogd telkens: "dat is uw probleem, daar lig ik niet wakker van".
Volgens de grootouders geeft Jeugdzorg niets om Laura en is ze daarom weggelopen.

http://nos.nl/artikel/124480-advocaat-l ... r-weg.html

Dit gaat nog een heeeeeeeel lang staartje krijgen vrees ik.
Ik vind het wel sneu voor het kind waar nu op een verschrikkelijke manier aan getrokken wordt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:11

Aan de ene kant heb ik zoiets van laat dat kind lekker gaan met haar verwende gedrag. Laat haar zich lekker zelf redden in the middle of nowhere, waarschijnlijk overleefd ze het niet maar goed daar is ze al meer dan genoeg voor gewaarschuwd dus dan zou ik zeggen; eigen schuld, dikke bult.

Maar aan de andere kant kunnen ze het echt niet maken om haar te laten gaan. Want als zij niet naar school hoeft, waarom moeten andere kinderen dat dan wel? Dan mogen kinderen die bijvoorbeeld topsport beoefenen ook helemaal stoppen met school en alle andere kinderen met een reden ook. En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:16

geerke schreef:
nickyu schreef:
geerke
lijkt me akls dat zo zou zjin dat laura dan juist blij zou zjin met de bemoeienissen van de jeugdzorg

is iemand van 14 uberhaupt blij met bemoeienissen?....van wie dan ook?

wel als het in het voordeel van diens wensen ligt

dus als zij niet wilde maar vader pushde zou ze heel blij zijn
dat dat geremd word en misschien wel behouden
maar tocgh wel positief reageren op alles wat haar daar van af kon houden

Jildau schreef:
Dan mogen kinderen die bijvoorbeeld topsport beoefenen ook helemaal stoppen met school en alle andere kinderen met een reden ook. En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling..

ze zou absoluut niet stoppen met school
zucht 1e maal

ju1982 schreef:
[ knip...
Bureau Jeugdzorg en de Raad voor de Kinderbescherming kunnen/mogen niet zomaar een kind uit huis halen....Dan volgen ook allerlei procedures/onderzoeken etc voor....Zij moeten ook van alles aantonen... or....knip

helaas blijkt een telefoontje van buren genoeg
terwijl andere kinderen met zichtbare kan niet missen kenmerken
daar is er dan weer even geen geld

denk dat lokatie in nl meespeelt ..

is namelijk geen incident waar wel opgetreden had moeten worden
en waar het niet word ivm wachtlijsten en financieeen

en anderzijds kids waar niks mis is ineens uithuis
omdat ouders geen gevaar zagen voor uit huisplaatsen daar er niks aan de hand is
maar buur al heel dossier uit nijd klaar had liggen

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:26

Nee joh ze gaat zichzelf les geven op die boot zeker. Af en toe eens in een schoolboek bladeren..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:27

sarabande schreef:
[
Ja dat is de balans zoeken tussen te laat en te vroeg ingrijpen, op beide is veel commentaar, maar het eerste kan dus desastreus zijn.

...knip.

2e keus ook
alleen lijkt dat men dat niet zien wil

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:27

Jildau schreef:
Nee joh ze gaat zichzelf les geven op die boot zeker. Af en toe eens in een schoolboek bladeren..

enig idee waar je het over hebt ?
of roep je maar wat ??

Citaat:
sweetheart schreef:
Dit gaat nog een heeeeeeeel lang staartje krijgen vrees ik.
Ik vind het wel sneu voor het kind waar nu op een verschrikkelijke manier aan getrokken wordt.

ben bang dat ik het met e eens ben

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:28

nickyu schreef:
sarabande schreef:
[

...knip.

2e keus ook
alleen lijkt dat men dat niet zien wil

Wat men vooral niet zien wil is dat jeugdzorg het sowieso nooit goed kan doen in de ogen van de rest.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:29

Teddy321 schreef:
Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n hoge pet op van Jeugdzorg en de Kinder bescherming.
Er zijn in het verleden zoveel dingen fout gegaan. Kinderen die hadden moeten worden beschermd na vele ongelukken, wonden en blauwe plekken ( neem dat kindje in Alphen) of kinderen die onder de kinderbescherming kwamen terwijl er niets aan de hand was in het gezin......foutje...

meer meer dan eens ..
maar ja rioepen tegen de muur

Wendy schreef:
Wat men vooral niet zien wil is dat jeugdzorg het sowieso nooit goed kan doen in de ogen van de rest.

niet eens jeugd zorg zou heel erg goed kunnen doen in heel veel gevallen ..
\
ju1982 schreef:
Nou ik ben ook blij dat Jeugdzorg en de Raad voor de Kinderbescherming zich ermee bemoeien!!!!
Waar gaat het anders heen??

stel je eens voor dat er iets goed zou kunnen gaan :')
jaloers ? of weet je niks beters te melden ??

kan heel eerlijk zeggen .. ja wilde ook ooit droom waar maken
had een kans om deze waar te maken
mocht niet van de mamma
dezelfde mamma die er voor zorgde dat ik vaker dan dat ik ziek was
niet naar school kon ivm blauwe -plekken oa , ook vaak gemeld overigens
niet door mij maar door kennissen school de huisarts etc ..
maar ja .. volgens de zorg "het leek het alsof ik het emotioneel aan kon "
wou je meer weten of is het zo genoeg >?

dus nee mijn pet van de jeugdzorg is klein

Tallie1979 schreef:
[
En daar vind ik een nog grotere kronkel.. Welk weldenkend, normaal denkend mens laat zijn eigen 14 jarige kind nou haar eigen leven op het spel zetten om in zo'n boek vermeld te worden?

Dan spoor je in mijn ogen niet hoor!! :n Het kind moet een pak op haar broek hebben, maar de ouders net zo goed, wat een geschifte lui zeg!! :oo

Dat jong hoort op school, niet op zee! :(

school en zee is nog steeds een optie
Laatst bijgewerkt door nickyu op 22-12-09 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:34

Ze zei in het begin dat ze zelf boeken mee zou nemen, dan volg je in mijn ogen niet dezelfde school als dat je gewoon dagelijks naar school gaat en van een volwassen persoon les krijgt zoals de meeste kinderen.. Of krijgt ze wel begeleiding op die boot? In dat geval neem ik die opmerking terug.

En volgens mij zit ze er niet gigantisch mee om aandacht te krijgen van de media anders deed ze al deze stunten niet.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:35

Huppá uit huis laten plaatsen, inidegeval weg bij die vader.
Mijn moeder werkt op schiphol en het is echt niet mogelijk om als 13 jarige een ticket te kopen en te vertrekken naar St. Maarten. Iemand heeft haar geholpen.. en rara wie zou dat zijn?

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:37

@ Jildau, misschien even 2 pagina's terug lezen, daar staat dat ze wereldschool zou gaan volgen. niet dat ik het ermee eens ben, maar naar school gaan doet ze dus wel.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:43

Ik heb het gelezen over de Wereldschool. En vind nog steeds dat ze gewoon hier in Nederland naar een gewone school moet gaan en daarna lekker moet gaan zeilen..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:45

Als ze deze aandacht al niet aankan, dan kan ze ook niet de aandacht aan die ze krijgt als ze de wereld rond gaat zeilen.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:48

Jildau schreef:
Ik heb het gelezen over de Wereldschool. En vind nog steeds dat ze gewoon hier in Nederland naar een gewone school moet gaan en daarna lekker moet gaan zeilen..

En dat ben ik dan weer met je eens!
is er trouwens al bekend of die rechter die zaak voort mag zetten? oftewel, is er al bekend of ze uit huis geplaatst wordt ja of nee?
Laatst bijgewerkt door __danielle__ op 22-12-09 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:49

Jildau schreef:
Ze zei in het begin dat ze zelf boeken mee zou nemen, dan volg je in mijn ogen niet dezelfde school als dat je gewoon dagelijks naar school gaat en van een volwassen persoon les krijgt zoals de meeste kinderen.. Of krijgt ze wel begeleiding op die boot? In dat geval neem ik die opmerking terug.

En volgens mij zit ze er niet gigantisch mee om aandacht te krijgen van de media anders deed ze al deze stunten niet.

misschien is de media geiler op het fenomeen dan zij op de media ? ook nog een optie ..
iedereen zit er boven op

daarbuiten

http://www.wereldschool.nl/

lees het eens , misschien brengt het je op ideeen
of opent het deuren

spreek eens met mensen welke het gevolgd hebben
en vraag dan ook eens aan ouders die kind op "normale"school hebben
hoeveel zij coachen ..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:50

Jildau schreef:

en waarom moet persee naar een normale school ?
ipv net als bv de gymnasten die overigens ook slechts in het weekend en niet iederweekdn thuis komen
een ivo systeem mogen volgen ?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:51

nickyu schreef:
Jildau schreef:

misschien is de media geiler op het fenomeen dan zij op de media ? ook nog een optie ..
iedereen zit er boven op

daarbuiten

http://www.wereldschool.nl/

lees het eens , misschien brengt het je op ideeen
of opent het deuren

spreek eens met mensen welke het gevolgd hebben
en vraag dan ook eens aan ouders die kind op "normale"school hebben
hoeveel zij coachen ..

Op de site staat duidelijk dat ze les moeten krijgen van iemand, een voogd of een ouder. Laura gaat alleen (tenminste dat idee heeft ze in haar hoofd) dus gaat de Wereldschool niet door.

De Wereldschool heeft haar ook niet aangenomen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:04

Precies zij wil toch alleen? Dan kan je toch geen begeleiding krijgen? Als ze dat wel kreeg viel ik er niet over hoor. Maar op die leeftijd ben je niet in staat om helemaal alleen jezelf de lessen te gaan leren die je normaal op school krijgt.

En idd KellyZ ik ben het met je eens, als ze deze aandacht al niet aan kan moet ze vooral lekker thuisblijven en niet zulke rare stunten doen zodat ze op tv komt..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:05

kellyz .. sorrie hoor echt
maar ken heel veel mesnen
onder wie ik zelf
die dat onderwijs gevolgd hebben
en geloof me ouders coachen echt niet

een gaat het goed op school en joh rapport ziet er goed uit
verder komt de gemiddelde ouder toch niet

de mijne zeker niet
die werkte zoals de meeste ouders elke dag
hadden wel iets anders aan hun hoofd

allebei een hogere functie
je was blij dat we rond 20,00 aan tafel zaten voor het avond eten
dat is als we 8 uur haalde meestal was het later
als we pech hadden met een oncompleet gezin

kom op zeg

geen tijd voor geen zin in wat ever

hoe worden kids op normale school, gecoached ? door de ouders ?

ze MOET geen les krijgen van de ouder
alles staat in het les materiaal + support via leerkracht

geloof me zelfstandig , mits je durft te vragen als je iets niet snapt
kom je der echt wel

man laaste jaar deed ik elke vrijdag mijn testen en verder hoorde ze me niet
had wel iets beters te doen

ben ruim geslaagd overigens
je kon me vinden of in bed of in ziekenhuis of op de rug van een paard
al dan niet betaald maar geloof me dat ik echt wel zorgde dat school op orde was

ben braaf met hbo geieindigd , alle scholing overigens op zelfde zelfstandige methode
op mijn sokjes
KellyZ schreef:
Als ze deze aandacht al niet aankan, dan kan ze ook niet de aandacht aan die ze krijgt als ze de wereld rond gaat zeilen.

als jij .. ondertoezicht werd geplaatst
en al je gangen moet verantwoorden
het gevoel hebt in het gevang te zitten
maar dan thuis
niks meer over je eigen gedachte gangen iets te vertellen hebt
daar ze met man en macht proberen , niet je te ondersteunen
maar juist dat snopje voor houdend van joh volgend jaar

en als je dat en dat doet ,
hoe je het doet is jouw zorg maar nu mag je iig niet
oeffennen moet je , want met meer solo uren mag je wel

want stel je voor
maar ja als je het wil moet het wel ,,maarja ..

ze mag mits ze meer solo uren gevaard heeft
maar ja momenteel kan ze geen solo uren maken want dat mag niet nu

dus tja

en over hoeveel solo uren dan of over hoe wat waar staat iook niks zwart op wit

\dus je mag (zie kind voor zich snoepje word er voor gehouden
maar het mag lekker niet en de mogelijke weg erheen blokkeren we ook ..

hoe zou jij je voelen ??

heeft niks te maken met wat ze onderweg qua weersomstandigheden tegen kan komen
is geheel andere druk dan wat de "zorg"nu op haar legt

+ de media geile nederlanders
want ze zoekt het zelf amper op
de media zoekt haar op

hoe zou jij reageren ?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:09

Jemig nickyu je maakt dit topic wel heel persoonlijk, over wie gaat het eigenlijk????

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:09

Ik zou akkoord gaan met dat ik te jong ben en nog even moet wachten, zo zou ik erop reageren. Autorijden lijkt mij helemaal geweldig al toen ik in de brugklas zat. Ik wilde dolgraag mijn rijbewijs en zocht toen al op marktplaats naar geschikte eerste autootjes etc. Ook ik heb gewacht tot ik 18 was en het eindelijk mocht toch? Of vind je dat ik ook wel op mijn 13e had mogen beginnen met autorijden omdat me dat zo geweldig lijkt en echt een droom van me was om lekker zelfstandig te zijn..