Fitna op internet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Fitna op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:31

ik weet niet alles over andere culturen maar ik weet wel dat men hier vrijheid van meningsuiting kent (of kende, althans) en dat dat nog niet overal zo is. Ik kan ook het nieuws uit andere landen volgen en ben daarbij pienter genoeg om alles een beetje te nuanceren.

Door te zeggen dat anderen 'achter lopen' vind ik dat je verkapt zegt dat ze dom zijn, en dat zijn ze niet.

Verder had ik het idee dat niet (alleen) wilders de boel opruide maar dat onze politiek daar ook leuk mee bezig was.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:32

faye wat een vooroordeel. Wie zijn 'ze' trouwens? Iedereen buiten Europa?

Overigens vind ik jouw onderschrift ook niet van veel respect getuigen t.a.v. gelovigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:35

Het ging over Iran. Lees er eens over.
Wat mijn onderschrift betreft: Waarom? Het is slechts een mening.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:03

Ik vind het idd nogal dom dat sommige landen zo'n ophef maken over het filmpje. Het zijn allemaal waarheden. Ook zij zouden zich moeten buigen over het concept dat er extremisten zijn.Die moeten ze aanpakken. (of staan ze er toch achter, omdat het wel letterlijk in de koran staat dat je ongelovingen moet afslachten? en daarom zo'n ophef maken)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:52

niet vergeten dat er een paar jaar geleden ook iemand is afgeslacht vanwege een film over de koran,dus zo ver weg gebeurt het allemaal niet.....niet te vergeten ayaan,verdonk,wilders...allemaal mensen die beveiligd moeten worden...het zal echt niet 1 extremist zijn in nederland,anders was je snel klaar met beveiligen

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:13

Nee ik ben er ook van overtuigd dat wij ook echt wel een netwerkje terroristen in ons land hebben zitten.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:22

Ja en dat is ook zo. Daar kun je niet omheen.
Daar moet ook wel iets aan gedaan worden.
Overigens wordt die 'terroristen' als een aparte stroming van de Islam gezien.
Het is wel een redelijk kleine groep in Nederland maar die helaas wel erg 'goede' connecties hebben, zo hebben ze bijv ook aanhangers in Engeland en Duitsland.
Dus als er iets aan moet veranderen, zouden alle landen met een goed plan moeten komen, want ze zitten niet alleen in Nederland.

In het boek wat ik nu aan het lezen ben wordt het zo omschreven:

'Ook hier vinden we die zwarte onderstroom van de Islam die zich afzet tegen het westen en die in alles een aanval op de Islam ziet. Vaak wordt deze onderstroom omgeschreven als Salafisme, genoemd naar de beweging binnen de Islam waarin men wil teruggaan naar de tijd van de Profeet Mohammed (vzmh), zijn metgezellen en zijn vier opvolgers, die de rechtgeleide kaliefen worden genoemd.'

Even een klein stukje..

Ondanks dat ik geloof in de Islam ben ik het dus niet eens met deze stroming en zal ik deze stroming ook nooit verdedigen.
Wat ik wel wil is er alles over weten, wáárom zij zich zo gedragen en wáárom zij terug willen naar die tijd. Vandaar dat ik ook ben begonnen in dit boek.
Als ik als persoon iets zou kunnen doen tegen het extremisme in de Islam, zou ik dat zo ala minuut graag doen. Zal er liever vandaag mee beginnen als morgen. Maar hoe pak je zoiets aan.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:29

SAKKIA schreef:
Nee ik ben er ook van overtuigd dat wij ook echt wel een netwerkje terroristen in ons land hebben zitten.

http://www.statewatch.org/news/2004/jun/01terrlists.htm

Op deze site staat een link naar de Europeese lijst van terroristen. Deze lijst is van april 2004. Inmiddels zijn we 4 jaar verder en zal de lijst zeker aangepast en langer geworden zijn.
Note: dit zijn overigens alle groeperingen, dus niet alleen moslim extremisten.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:31

Nathalie schreef:
Ondanks dat ik geloof in de Islam ben ik het dus niet eens met deze stroming en zal ik deze stroming ook nooit verdedigen.
Wat ik wel wil is er alles over weten, wáárom zij zich zo gedragen en wáárom zij terug willen naar die tijd. Vandaar dat ik ook ben begonnen in dit boek.
Als ik als persoon iets zou kunnen doen tegen het extremisme in de Islam, zou ik dat zo ala minuut graag doen. Zal er liever vandaag mee beginnen als morgen. Maar hoe pak je zoiets aan.

Door te protesteren tegen hun acties, en public (media), samen met de rest van de moslims die zich hiervan willen afzetten.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:35

Maar breng ik daarmee niet mezelf, en het belangrijkste, mijn omgeving niet in gevaar?
Ik bedoel, vooral de mensen die ik liefheb hoeven van mij niet in de problemen te komen door mij.
Tja en eigenlijk laat dat toch weer zien dat er toch angst is... Knipoog

Ik heb nogal wat islamitische klanten in mijn winkel, ik denk dat ik toch eens rustig ga kijken wat andere mede-gelovige nu van het extremisme vinden.... mochten er meer mensen zijn die er wat tegen willen doen, wie weet...

Ik meen serieus dat ik hier echt iets aan zou willen doen. Heel graag. Het speelt al tijden door mijn gedachten.. Maar zoiets is toch wel heel erg eng....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:35

inderdaad...dat zie ik niet vaak..misschien dat ons vertrouwen dan weer terug komt,als we zien dat er meer goede zijn dan kwade...voorlopig zie ik daar niet veel van,terwijl de moslims dit echt zelf moeten doen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:37

hoezo vind je het eng?dan heb je dus ook niet veel vertrouwen in je "collega's" moslims...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:39

Nee ik ben niet bang voor de Moslims.
Ik ben bang van de extremisten, die ik dus persoonlijk niet als moslims zie. Knipoog

Ik kan me namelijk vaag herinneren dat zulke pogingen al eerder zijn ondernomen maar nooit zover door gegaan zijn door dreigingen etc....

Kijk, ik weet eigenlijk bijna zeker, dat als ik aan moslims in mijn omgeving vraag of ze me willen helpen, er heel veel zijn die dat ook echt willen. Dat is het probleem niet.
Meer als het echt naar buiten komt, wat gebeurt er dan?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:43

Nathalie schreef:
Ik ben bang van de extremisten, die ik dus persoonlijk niet als moslims zie. Knipoog

Ik kan me namelijk vaag herinneren dat zulke pogingen al eerder zijn ondernomen maar nooit zover door gegaan zijn door dreigingen etc....

Kijk, ik weet eigenlijk bijna zeker, dat als ik aan moslims in mijn omgeving vraag of ze me willen helpen, er heel veel zijn die dat ook echt willen. Dat is het probleem niet.

Tja dat weet niemand

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:46

wat ik niet begrijp ,ik hoor regelmatig roepen dat het wel meevalt ,het is maar een enkeling enzo...de moslimgemeenschap weet dus wel beter,vandaar geen demonstraties tegen de extremen,hier word ik niet vrolijk van....

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:48

Ik moet helaas nu gaan werken, dus heb geen tijd om daar verder op in te gaan..

Het zijn niet veel extremisten in Nederland, dat is zo. Maar het zijn wel serieuze extremisten. Die geven er niks om om een eindje te reizen o.i.d.
Echt geloof me veel zijn het er niet, maar ze zijn wel machtig. Ze hebben connecties, en die connecties gaan zelfs tot afghanistan, iran etc etc..

Sorry ik moet er nu vandoor, misschien vanavond weer.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:49

Ik verbaas me er over als het maar om een enkeling gaat waarom er dan angst heerst om actie te ondernemen? Als er hier zo weinig zijn moet het toch geen probleem zijn? Of is het probleem toch groter dan men denkt? Is geen aanval maar ik vraag me dit wel af.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:07

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:07

Nathalie schreef:
Maar breng ik daarmee niet mezelf, en het belangrijkste, mijn omgeving niet in gevaar?
Ik bedoel, vooral de mensen die ik liefheb hoeven van mij niet in de problemen te komen door mij.
Tja en eigenlijk laat dat toch weer zien dat er toch angst is... Knipoog

Ik heb nogal wat islamitische klanten in mijn winkel, ik denk dat ik toch eens rustig ga kijken wat andere mede-gelovige nu van het extremisme vinden.... mochten er meer mensen zijn die er wat tegen willen doen, wie weet...

Ik meen serieus dat ik hier echt iets aan zou willen doen. Heel graag. Het speelt al tijden door mijn gedachten.. Maar zoiets is toch wel heel erg eng....

En dat is toch mega frustrerend? Dat je je niet durft uit te spreken vanwege angst? En snap je nu dat mensen bij de islam een nare bijsmaak in hun mond krijgen? Tuurlijk zullen en leve, verdelievende en goede mensen tussen de moslims zitten, maar er zitten dus ook hele enge mensen tussen. En daar word nou net niet vrolijk van. En het klopt, die verpesten het voor de rest. Dat is altijd als zo geweest.

Vroeger als er in een tankstation een bordje stond dat er maar 2 scholieren tegelijk in mochten dacht ik ook, waarom nou? Ik zou nooit wat stelen. Maar mijn mede scholieren blijkbaar wel, dus ja, ik snapte die tankstation houders wel. Maar een kennis van van me wilde dat ook doen met zo´n bordje voor de asielzoekers die zijn winkel leeg roofden. Dat mocht niet, hij werdt gesomeerd zijn bordje te verwijderen. Hij weigerde dat en moest voor de rechter verschijnen. Het is toch een zelfde soort bordje?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:10

Ik snap niet wat die enkeling hier in Nederland te zoeken heeft. Waarom zou je hier gaan zitten als jouw connecties duizenden kilometers weg zijn. Dus dan kom ik op hetzelfde punt als MISTRAL94: probleem is dus groter als men hier veronderstelt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:12

Nathalie schreef:

Jij ziet ze dus niet als moslims, ik dus wel. Ze doen het uit de naam van allah. Is dus moslim?! Knipoog

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:00

@ nathalie , ik vrees dat jij niet veel zal kunnen uitrichten tegen aanhangers van het salafisme zo in je eentje als bekeerde moslim.

de gene die er echt iets aan kunnen doen zijn de leiders in de moslim wereld de groot moeftie (als je dat zo schrijft) bijvoorbeeld.

die leiders zijn de mensen waar naar wordt geluisterd, het is aan hen om het geloof op een goede manier te versprijden en dus de daden van teroristen te veroordelen.

heel hard te veroordelen!! laat ze maar dreigen met hel en verdoemenis.

maar tot de dag van vandaag zwijgen deze mensen in alle taalen
en dan kan ik alleen maar zeggen wie zwijgt stemt toe

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:03

Esperanza schreef:
Jij ziet ze dus niet als moslims, ik dus wel. Ze doen het uit de naam van allah. Is dus moslim?!

Als een schizofreen beweert dat Jezus hem persoonlijk opdracht heeft gegeven een school met kindertjes op te blazen, zie je hem toch ook niet als christen, maar gewoon als een geestelijk zieke?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:14

lies schreef:
Esperanza schreef:
Jij ziet ze dus niet als moslims, ik dus wel. Ze doen het uit de naam van allah. Is dus moslim?!

Als een schizofreen beweert dat Jezus hem persoonlijk opdracht heeft gegeven een school met kindertjes op te blazen, zie je hem toch ook niet als christen, maar gewoon als een geestelijk zieke?

Dan heb je het over 1 persoon. Het gaat hier over een groep moslim-fundamentalisten. Hoe kan je die als niet moslims zien?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:18

lies schreef:

Ondanks dat ik zeg dat zoiets niet kan en mag vanuit het geloof, kan ik niet zeggen/bepalen dat die schizofreen ongelovig is.
Dus ja, hij blijft christen.