God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:37

God, zeker weten. Ook bij de evolutietheorie zijn er in mijn ogen geen echte bewijzen, als alles evolueerde zouden apen nu toch ook nog mensen worden? Om heel eerlijk te zijn heb ik zonet een stuk gelezen over de evolutietheorie en vind ik het de grootste onzin.

Ik geloof dat God bestaat en dat hij de wereld geschapen heeft, hoe kan anders alles zo mooi zijn? Dat heeft wel iemand moeten doen. Niet alles wat in de bijbel staat moet je letterlijk nemen, zolang je de boodschappen er maar uit pikt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:48

Volgens de evolutietheorie, evolueren niet ALLE dieren op de zelfde manier, of zelfs een deel soms helemaal niet. :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:52

Nou, ik las dat ze geloven dat er een zaadje (?) was, die vis werd en daarna uitgroeide tot een ander dier. Nou ja, daar geloof ik gewoon niks van. :)

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:54

Rianne_ schreef:
Nou, ik las dat ze geloven dat er een zaadje (?) was, die vis werd en daarna uitgroeide tot een ander dier. Nou ja, daar geloof ik gewoon niks van. :)

dit klopt niet helemaal.. www.google.nl :D

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:54

Ik ga voor God ook vooral omdat het me een fijn gevoel geeft ergens in te geloven, als het allemaal zo simpel was was het wel bewezen ondertussen en ook al was het bewezen eigenlijk ik geloof heilig in hem.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:58

Ik geloof niet zo zeer in 'God' maar ik geloof wel dat er iets is!
Misschien is god wel een beest een paard bijv. :p 't is maar net hoe je het wilt!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:58

Magiccc, nee maar wel iets in die richting. En we hebben het er op school ook wel over gehad. Maar er zijn gewoon geen bewijzen voor, iets uit het verleden kun je niet bewijzen. Tuurlijk, je kunt botten vinden.. Maar je moet er nog wel een verhaal omheen maken, en dat zijn geen echte feiten. ;)

Ik geloof ook in God, en daar blijf ik bij. Sowieso klinken de andere dingen dan een beetje als onzin.. Sorry voor mijn mening. :oo

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:03

NatasjavE schreef:
Maar jij hebt nu een interpretatie genomen van de 10 geboden. Ik heb de statenvertaling genomen...dat is de bijbel die hervormde en gereformeerden gebruiken...toch?

Niet helemaal waar. Een aantal kerken gebruikt deze bijbel nog, maar heel weinig. De meeste kerken gebruiken de NBG (1951) of NBV (recent). De Statenvertaling is de letterlijke vertaling van de grondtekst. Maar ik als vertaler kan je ook dan nog zeggen dat vertalen vanuit een totaal andere taal heel lastig is - nuances zullen altijd verloren gaan/veranderen. Bij de meeste kerken ligt nog wel een statenbijbel op de kansel, maar meer omdat het vaak van die mooi versierde oude boekwerken zijn. De lezingen gaan meestal uit voornoemde bijbels. :)

faye schreef:
Ik denk dat je daar de betrekkelijkheid van moet zien. Zou jij accepteren dat een vriendin medium is? Of homo (praktiserend)
Of zou je medelijden hebben met deze mensen omdat ze zo van het pad afgedwaald zijn?

Ik zou dat zonder meer accepteren. Wel zou ik (zeker met het medium) een gesprek aangaan over denkbeelden etc. God heeft mij geleerd dat ik iedereen lief moet hebben als mezelf. Verder sluit ik mij aan bij Beantsje :)

oomens schreef:
sflj schreef:
Ja hoor, vraag maar aan de gemiddelde christelijke veluwenaar, die zijn zooo tolerant! :) haha, laat me niet lachen!

Maar ligt dat aan het feit dat ze gelovig zijn, of komt het doordat ze tot een bepaalde (sub)cultuur behoren?
Is het niet voor een groot deel zo dat er in die dorpen "sociale" normen gelden die niet direct bij naastenliefde horen? Maar komt dat dan door het geloof? Of komt dat door wat ze daar zien als de juiste manier van het in praktijk brengen van dat geloof.

Volgens mij is geloof nog steeds iets heel persoonlijks. Dat is iets tussen de gelovige zelf en zijn/haar God(en).
Al de verschijningsvormen van dat geloof aan de buitenkant (voorgeschreven rituelen, organisaties, etc.) zijn eigenlijk meer cultuur dan puur geloof.
Het probleem is meer dat veel mensen vinden dat je per se onderdeel moet zijn van die cultuur om écht te geloven. Als je niet leeft volgens de in die cultuur geldende normen (die vaak veel verder dan de regels die het geloof voorschrijft, en er soms zelfs recht tegenin gaan), dan word je niet gezien als volwaardige gelovige.

Precies! Alleen dat laatste (onderdeel zijn van die cultuur om echt te geloven) - dat is heel afhankelijk van wat voor soort kerk/geloof je al dan niet bij hoort.

Rianne_ schreef:

Klein beetje kort door de bocht ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:23

Rianne_ schreef:

Als ik iets totaal niet begreep, dan zou ik er ook moeite mee hebben om het te geloven.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:14

Haha, hebben jullie die google ads hier op de pagina gezien? Allemaal over Darwin echt grappig!

En Rianne_ als je je écht had verdiept had je bovenstaande uitspraak niet gedaan. Want dat is dus niet de essentie van de evolutieleer.

Nogmaals evolutie is een zeer traag werkend proces waar duizenden jaren overheen gaan. Door kopiëerfoutjes in het DNA materiaal (mutaties) ontstaan kleine veranderingen in het DNA die weer doorgegeven worden.
Soms zijn deze veranderingen nadelig (ik noem maar iets "blindheid") en dan kan een soort hierdoor uitsterven.
Het werkt soms ook positief uit, dat noem je dan ontwikkeling. Deze soorten overleven.

Als we het paard nu als voorbeeld nemen. Het moderne paard zoals wij het kennen bestaat nog helemaal niet zo lang. Enkele duizenden jaren.
En kijk eens naar hoe groter onze paarden steeds worden. Sla de archieven van het KWPN er ook maar op na. In 1850 was een paard van 1,75 echt nog een uitzondering. Nu door goede voeding enz worden de paarden steeds groter.

Dieren in goede leefomstandigheden groeien. En het werkt ook hier de andere kant op. Ooit bedacht waarom shetlanders zo klein zijn gebleven? Omdat voedsel op de shetlandeilanden schaars was, en het kost veel meer energie om een groot lichaam warm te houden dan een klein lichaam...

Lijkt me allemaal zéér logisch en bewijsbare informatie.

Vraagje aan gelovigen: Zouden jullie het boek van Darwin of anderen (willen) lezen of heb je dat al gedaan?

Ik als overtuigd atheïst (humanist eigenlijk) ken de Bijbel van voor tot achter, heb veel gelezen over Boeddhisme en de Koran heb ik ook fragmenten uit gelezen. Want ik ben toch altijd érg nieuwsgierig hiernaar. Hebben jullie het "andersom" ook niet? Of is er misschien ook angst dat het geloof teveel onderuit gehaald wordt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 01:09

faye schreef:
Ik denk dat je daar de betrekkelijkheid van moet zien. Zou jij accepteren dat een vriendin medium is? Of homo (praktiserend)
Of zou je medelijden hebben met deze mensen omdat ze zo van het pad afgedwaald zijn?

Ja hoor, zonder enige terughoudendheid.

Zou jij het accepteren als een vriendin christen is? Of zou jíj meedelijden hebben omdat ze zo afgedwaald zijn?

NatasjavE schreef:
Maar jij hebt nu een interpretatie genomen van de 10 geboden. Ik heb de statenvertaling genomen...dat is de bijbel die hervormde en gereformeerden gebruiken...toch?

Ik heb ze even vertaald naar hedendaags Nederlands, ik vind het niet echt een interpretatie, volgens mij valt dit niet echt anders te interpreteren ;)

Waar het mij om ging is dat jij een paar pagina's terug aangaf dat de 10 geboden niet van deze tijd zijn en nu geef je zelf aan dat je 8 van de 10 zelf ook belangrijke normen en waarden vind. Dan zijn ze dus helemaal niet zo verouderd.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 01:17

Maar als je ouders nou niet goed voor je zorgen, je in de steek laten en aan de drank/drugs enz zit. Moet je dan nog je ouders eren?

En liegen...tsja...dat doen we allemaal zo'n 3 tot 4 keer per dag. Meestal onbewust, soms ook bewust. Maar hoe "erg" is liegen nou helemaal?
Als jij vertelt dat je een koekje minder hebt gegeten of bewust iets niet vertelt omdat je geen zin hebt in gezeur (slecht cijfer ofzo) dat vind ik niet meer dan menselijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 01:23

Tjah, dat is dan weer een eigen interpretatie.

En natuurlijk zijn er grenzen, als je ouders hun verantwoordelijkheid niet nemen is dat niet jouw schuld en daar mag je ze natuurlijk op aanspreken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:35

anneliesdj schreef:
NatasjavE schreef:

Ik heb ze even vertaald naar hedendaags Nederlands, ik vind het niet echt een interpretatie, volgens mij valt dit niet echt anders te interpreteren ;)

Waar het mij om ging is dat jij een paar pagina's terug aangaf dat de 10 geboden niet van deze tijd zijn en nu geef je zelf aan dat je 8 van de 10 zelf ook belangrijke normen en waarden vind. Dan zijn ze dus helemaal niet zo verouderd.

Nee ik heb de statenvertaling van 2004 genomen...zie de link die ik heb toegevoegd. Ik kom maar tot 6 van de tien en een paar hele enge uitspraken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:38

_Sigrid_ schreef:
Haha, hebben jullie die google ads hier op de pagina gezien? Allemaal over Darwin echt grappig!

Vraagje aan gelovigen: Zouden jullie het boek van Darwin of anderen (willen) lezen of heb je dat al gedaan?

Ik als overtuigd atheïst (humanist eigenlijk) ken de Bijbel van voor tot achter, heb veel gelezen over Boeddhisme en de Koran heb ik ook fragmenten uit gelezen. Want ik ben toch altijd érg nieuwsgierig hiernaar. Hebben jullie het "andersom" ook niet? Of is er misschien ook angst dat het geloof teveel onderuit gehaald wordt?

Mijn man noemt zichzelf evangelitisch atheistisch..voor de grap uiteraard :D Humanisme en atheisme sluiten elkaar niet uit vind ik.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:55

_Sigrid_ schreef:
Verder vertelde deze persoon (maar dat zal niet de algemeen heersende opvatting zijn denk ik) dat AIDS te genezen is, maar daar moet je wel veel voor bidden.
Vraag klasgenoot: Oh dus in Afrika bidden ze te weinig?
Daar had hij helaas geen antwoord op.

God geneest wel degelijk :) . Betekent niet dat ze in Afrika te weinig bidden, want genezing komt enkel op Gods tijd.
Heb je wel eens van de Levensstroom gehoord? Ik ken daar enkele mensen van die genezen zijn :) .
http://www.levensstroom.nl
God is geen man met een trukendoos, en doet geen dingen op een vingerknip. Voor iedereen heeft God een plan... Ook als je Aids hebt.
En dus ook als je Aids hebt wil God je steunen, je erdoorheen helpen. Waarom God sommige mensen wel geneest en anderen ogenschijnlijk niet heeft met verschillende dingen te maken: allereerst geloof, zonder geloof kom je er niet. En ja, je moet bidden. Zonder te bidden kan God je niet helpen, maar als je bidt zal God luisteren. Hoe dan ook kan God je geestelijke genezing geven, een onverwoestbaar geloof. Als je inderdaad maar bidt :+: .
Wat de klasgenoot zei is dus wel degelijk waar, voor mij althans :) .

_Sigrid_ schreef:
Maar als je ouders nou niet goed voor je zorgen, je in de steek laten en aan de drank/drugs enz zit. Moet je dan nog je ouders eren?

Ja. Niet vervloeken, niet vermoorden, eren. Betekent niet dat je bij ze moet blijven, maar dat moet wel :) .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:00

Citaat:
Zonder te bidden kan God je niet helpen, maar als je bidt zal God luisteren. Hoe dan ook kan God je geestelijke genezing geven, een onverwoestbaar geloof. Als je inderdaad maar bidt .

En wie niet bidt, die.......????
Vraag me af wat je hier zou invullen dan.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:07

En wie niet bidt kan God minder snel/niet helpen, maar van diegene houdt God niet minder :) .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:14

Beetje vreemd als iemand zegt wel van je te houden, maar weigert te helpen omdat je niet bidt....

Als je werkelijk een allesomvattende liefde voelt voor iedereen op aard, zou aandacht door middel van bidden alles behalve belangrijk zijn en zou je iedereen die je lief hebt helpen.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:20

_Sigrid_ schreef:
Als we het paard nu als voorbeeld nemen. Het moderne paard zoals wij het kennen bestaat nog helemaal niet zo lang. Enkele duizenden jaren.
En kijk eens naar hoe groter onze paarden steeds worden. Sla de archieven van het KWPN er ook maar op na. In 1850 was een paard van 1,75 echt nog een uitzondering. Nu door goede voeding enz worden de paarden steeds groter.

Dieren in goede leefomstandigheden groeien. En het werkt ook hier de andere kant op. Ooit bedacht waarom shetlanders zo klein zijn gebleven? Omdat voedsel op de shetlandeilanden schaars was, en het kost veel meer energie om een groot lichaam warm te houden dan een klein lichaam...

Meerdere antwoorden.
Dat paarden groter worden, is m.i. gewoon aanpassing aan de omgeving. Het blijft nog altijd een paard en het paard zal niet anders blijven dan een paard. Micro-evolutie binnen de soortgrens.

Als overtuigd christen, heb ik jaren terug, het origin of spieces van Darwin gelezen, daarnaast enkele andere boeken over fossielen en andere mogelijke verklaringen. Als je die als een roman leest, lijkt het logisch, lees je die kritisch, dan rammelt het. (mijn mening).
Daarnaast wat boeken gelezen van atheisten als Richard Dawkins en wat boeken over humanisme. Steeds weer wordt daarin voor mij bevestigd, dat er een schepper/ creator van de wereld moet zijn.

Iedereen, moet voor zich weten wat hij/zij gelooft, wel is het de taak van iedere christen om te vertellen, dat God bestaat. Dat vertellen, kun je op veel manieren doen. Sommige mensen zijn er blij mee omdat ze voor het eerst echt horen over de liefde van God. Andere wijzen het direct af als een onderwerp waarover ze niet willen spreken of waarmee ze niets te maken willen hebben, prima.
Ik wordt toch op tv en straat ook vaak overspoeld met dingen die ik niet wil. (Bv. of ik lid wil worden van een politieke partij) of wordt aangesproken om lid te worden van een of andere krant.
Opdringen, is wat anders dan mensen erover vertellen, iets aanbieden en als iemand niet geinteresseerd is ze een prettige dag toewensen. Opdringen is echt onder enige vorm van dwang, het zij fysiek of met psychologische dwang of geld e.d..

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:25

Goof schreef:
Beetje vreemd als iemand zegt wel van je te houden, maar weigert te helpen omdat je niet bidt....

Als je werkelijk een allesomvattende liefde voelt voor iedereen op aard, zou aandacht door middel van bidden alles behalve belangrijk zijn en zou je iedereen die je lief hebt helpen.

Als jij je liefde uitzend, naar een persoon die je heel erg mag/ verliefd op bent.
Die persoon antwoord niet, negeert je en doet dat consequent, dan wordt je verliefdheid minder of verdwijnt soms helemaal.
Jaren later, ben je gelukkig getrouwd met een ander en komt die persoon waar jij verliefd op was, met je in contact en zegt ie dat ie je leuk vindt. Dan laat je dat aanzoek onbeantwoord omdat je gelukkig bent.

In dit voorbeeld, is God, degenen die verliefd is, op mensen.
Mensen negeren hem, moeten niets van hem weten etc. Jaren later, komt een mens toch weer zoekend bij God. God antwoord dan met liefde, hij accepteerd je direct, ookal heb je jaren zonder hem geleefd.

Verschil, God heeft liefde voor iedereen, mits je die beantwoord. Mensen liefde vervaagd. Liefde is altijd van twee kanten, anders wordt het geen relatie.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:56

Maar bidden is niet de doorslaggevende factor om als mens god lief te hebben. De mens kan ook liefhebben zonder te bidden en op zondag twee keer naar de kerk te gaan. Iedereen heeft op zijn eigen manier lief, bidden is maar een een bepaalde vorm van uiting die de mens kennelijk erg belangrijk is gaan vinden. Net als de kerk trouwens. Men is de kerk zo belangrijk gaan vinden dat die overheerst, terwijl het liefhebben van (een) god ook zonder kerk kan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:58

Overigens zouden de mensen die twijfelen aan de evolutietheorie eens een kijkje moeten nemen in Naturalis. Op dit moment is daar (helaas een kleine) tentoonstelling over darwin en kun je met eigen ogen zien hoe de evolutietheorie werkt en wat het doet met een vogelsoort die door verspreiding van leefgebied verandert van het "origineel" .

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:17

Goof schreef:

Gemakkelijk gezegd.
Heb jij weleens diep van iemand gehouden maar die persoon wilde jouw liefde niet, maar koos voor een ander? (Ik wel). Dan wordt het knap lastig voor iemand te zorgen...

Wat genezingen betreft; dat vind ik altijd een heel moeilijk punt. Wij mensen weten veel, maar nog lang niet alles. We weten niet waarom en hoe mensen soms wel genezen, en soms niet. Als het dmv medische wetenschap is, is dan het wonder kleiner? Omgekeerd, is het wonder groter als we niet weten hoe iemand genezen is?
Mijn kat had kanker (2 biopten genomen en de uitslag was onmiskenbaar) en toch verdween de kanker op een moment zomaar spontaan. Een wonder? Waarom genas mijn kat wel en ging mijn zus dood aan kanker?
Mijn zus was overigens ook diepgelovig. En er is veel, heel veel voor haar gebeden.

Het erge vind ik in sommige evangelische kringen, dat men dan weleens zegt dat er nog 'iets' de genezing in de weg staat. Te weinig vertrouwen, zonde o.i.d. Het wrede is dat de zieke dat dan ook nog eens moet dragen...
Het is een vorm van arrogantie dat mensen alles denken te weten.
Veel ziekten hebben niet zo'n duidelijke oorzaak, maar dat wil niet zeggen dat die oorzaak er dan niet is, dat het dan ineens een 'straf van God' is ofzo. Het is ook kinderlijk; als je zelf zorgt dat je kanker krijgt, door je je hele leven suf te roken, moet dan God de zaak nog eventjes ongedaan maken?

Volgens mij is bidden niet iets van 'u vraagt, wij draaien'. Bidden is communiceren.
Mijn ervaring is dat mijn gebed altijd verhoord wordt. Ik krijg altijd antwoord. Maar niet zo, dat 'de bestelling binnenkomt'.
Overigens kom ik meer en meer op een punt dat bidden voor mij een uiten van gevoel en emotie is en een vragen om wijsheid en vooral leiding. Ik besef steeds meer dat het erg onverstandig is om alles te willen bepalen.

Ik denk dat we nu op een punt komen, wat het lastigste te begrijpen is voor niet-gelovigen.
Ik besef meer en meer dat ik een eigen wil heb maar dat God het beter weet dan ik. Dat betekent dat ik probeer om mijn eigen wil ondergeschikt te maken aan Gods wil. Niet omdat het moet, maar omdat het goed voor mij is. Eigenlijk geef ik dus God het stuur in handen. Dit is iets wat ik niet uit kan leggen, denk ik. Maar het is voor mij de sleutel tot geluk. Ik heb al zo vaak ervaren, dat het dan gewoon goed is, hoe het leven ook gaat.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 14-03-09 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:22

Citaat:
Gemakkelijk gezegd.
Heb jij weleens diep van iemand gehouden maar die persoon wilde jouw liefde niet, maar koos voor een ander? (Ik wel). Dan wordt het knap lastig voor iemand te zorgen...

Ik heb het niet over negeren. Ik heb het over mensen die wel liefhebben, maar dat op hun eigen manier doen.
Ik doel erop dat bidden niet de enige manier is om lief te hebben. Niet bidden betekent niet dat er dan meteen genegeerd wordt.
Goed lezen dus ;)