Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rianne_ schreef:Nou, ik las dat ze geloven dat er een zaadje (?) was, die vis werd en daarna uitgroeide tot een ander dier. Nou ja, daar geloof ik gewoon niks van.
NatasjavE schreef:Maar jij hebt nu een interpretatie genomen van de 10 geboden. Ik heb de statenvertaling genomen...dat is de bijbel die hervormde en gereformeerden gebruiken...toch?
faye schreef:Ik denk dat je daar de betrekkelijkheid van moet zien. Zou jij accepteren dat een vriendin medium is? Of homo (praktiserend)
Of zou je medelijden hebben met deze mensen omdat ze zo van het pad afgedwaald zijn?
oomens schreef:sflj schreef:Ja hoor, vraag maar aan de gemiddelde christelijke veluwenaar, die zijn zooo tolerant!haha, laat me niet lachen!
Maar ligt dat aan het feit dat ze gelovig zijn, of komt het doordat ze tot een bepaalde (sub)cultuur behoren?
Is het niet voor een groot deel zo dat er in die dorpen "sociale" normen gelden die niet direct bij naastenliefde horen? Maar komt dat dan door het geloof? Of komt dat door wat ze daar zien als de juiste manier van het in praktijk brengen van dat geloof.
Volgens mij is geloof nog steeds iets heel persoonlijks. Dat is iets tussen de gelovige zelf en zijn/haar God(en).
Al de verschijningsvormen van dat geloof aan de buitenkant (voorgeschreven rituelen, organisaties, etc.) zijn eigenlijk meer cultuur dan puur geloof.
Het probleem is meer dat veel mensen vinden dat je per se onderdeel moet zijn van die cultuur om écht te geloven. Als je niet leeft volgens de in die cultuur geldende normen (die vaak veel verder dan de regels die het geloof voorschrijft, en er soms zelfs recht tegenin gaan), dan word je niet gezien als volwaardige gelovige.
Rianne_ schreef:Nou, ik las dat ze geloven dat er een zaadje (?) was, die vis werd en daarna uitgroeide tot een ander dier. Nou ja, daar geloof ik gewoon niks van.
faye schreef:Ik denk dat je daar de betrekkelijkheid van moet zien. Zou jij accepteren dat een vriendin medium is? Of homo (praktiserend)
Of zou je medelijden hebben met deze mensen omdat ze zo van het pad afgedwaald zijn?
NatasjavE schreef:Maar jij hebt nu een interpretatie genomen van de 10 geboden. Ik heb de statenvertaling genomen...dat is de bijbel die hervormde en gereformeerden gebruiken...toch?
anneliesdj schreef:NatasjavE schreef:Maar jij hebt nu een interpretatie genomen van de 10 geboden. Ik heb de statenvertaling genomen...dat is de bijbel die hervormde en gereformeerden gebruiken...toch?
Ik heb ze even vertaald naar hedendaags Nederlands, ik vind het niet echt een interpretatie, volgens mij valt dit niet echt anders te interpreteren
Waar het mij om ging is dat jij een paar pagina's terug aangaf dat de 10 geboden niet van deze tijd zijn en nu geef je zelf aan dat je 8 van de 10 zelf ook belangrijke normen en waarden vind. Dan zijn ze dus helemaal niet zo verouderd.
_Sigrid_ schreef:Haha, hebben jullie die google ads hier op de pagina gezien? Allemaal over Darwin echt grappig!
Lijkt me allemaal zéér logisch en bewijsbare informatie.
Vraagje aan gelovigen: Zouden jullie het boek van Darwin of anderen (willen) lezen of heb je dat al gedaan?
Ik als overtuigd atheïst (humanist eigenlijk) ken de Bijbel van voor tot achter, heb veel gelezen over Boeddhisme en de Koran heb ik ook fragmenten uit gelezen. Want ik ben toch altijd érg nieuwsgierig hiernaar. Hebben jullie het "andersom" ook niet? Of is er misschien ook angst dat het geloof teveel onderuit gehaald wordt?
_Sigrid_ schreef:Verder vertelde deze persoon (maar dat zal niet de algemeen heersende opvatting zijn denk ik) dat AIDS te genezen is, maar daar moet je wel veel voor bidden.
Vraag klasgenoot: Oh dus in Afrika bidden ze te weinig?
Daar had hij helaas geen antwoord op.
_Sigrid_ schreef:Maar als je ouders nou niet goed voor je zorgen, je in de steek laten en aan de drank/drugs enz zit. Moet je dan nog je ouders eren?
_Sigrid_ schreef:Als we het paard nu als voorbeeld nemen. Het moderne paard zoals wij het kennen bestaat nog helemaal niet zo lang. Enkele duizenden jaren.
En kijk eens naar hoe groter onze paarden steeds worden. Sla de archieven van het KWPN er ook maar op na. In 1850 was een paard van 1,75 echt nog een uitzondering. Nu door goede voeding enz worden de paarden steeds groter.
Dieren in goede leefomstandigheden groeien. En het werkt ook hier de andere kant op. Ooit bedacht waarom shetlanders zo klein zijn gebleven? Omdat voedsel op de shetlandeilanden schaars was, en het kost veel meer energie om een groot lichaam warm te houden dan een klein lichaam...
Lijkt me allemaal zéér logisch en bewijsbare informatie.
Vraagje aan gelovigen: Zouden jullie het boek van Darwin of anderen (willen) lezen of heb je dat al gedaan?
Ik als overtuigd atheïst (humanist eigenlijk) ken de Bijbel van voor tot achter, heb veel gelezen over Boeddhisme en de Koran heb ik ook fragmenten uit gelezen. Want ik ben toch altijd érg nieuwsgierig hiernaar. Hebben jullie het "andersom" ook niet? Of is er misschien ook angst dat het geloof teveel onderuit gehaald wordt?
Goof schreef:Beetje vreemd als iemand zegt wel van je te houden, maar weigert te helpen omdat je niet bidt....
Als je werkelijk een allesomvattende liefde voelt voor iedereen op aard, zou aandacht door middel van bidden alles behalve belangrijk zijn en zou je iedereen die je lief hebt helpen.
Goof schreef:Beetje vreemd als iemand zegt wel van je te houden, maar weigert te helpen omdat je niet bidt....
Als je werkelijk een allesomvattende liefde voelt voor iedereen op aard, zou aandacht door middel van bidden alles behalve belangrijk zijn en zou je iedereen die je lief hebt helpen.
Citaat:Gemakkelijk gezegd.
Heb jij weleens diep van iemand gehouden maar die persoon wilde jouw liefde niet, maar koos voor een ander? (Ik wel). Dan wordt het knap lastig voor iemand te zorgen...