Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Muronia

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:53

Laten ze maar hoogbouw maken in de bestaande steden in plaats van 10 nieuwe steden dan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:56

Muronia schreef:
Laten ze maar hoogbouw maken in de bestaande steden in plaats van 10 nieuwe steden dan.

Nou nee, dat heb ik liever niet, de steden moeten ook bewoonbaar blijven voor de mensen die er wonen :j
Het kan best een beetje verdeeld worden

Overigens, bepaalde steden hebben al veel hoogbouw

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 15:00

Roodvos schreef:
Elisa2 schreef:

Maar 3 vd 4 gaat toch niet over fraude?
Schiphol en Rijkswaterstaat (notabene ook een overheidsorganisatie) hebben (stilletjes) agrarische bedrijven opgekocht en daarmee de bijbehorende rechten. Het gaat dan over het zgn. extern salderen, waarbij een deel van de rechten ingeleverd moeten worden. Niet fraai, misschien ongewenst, maar wettelijk mogelijk en daarmee geen fraude. En als je dat wel fraude vindt, dan moet je ook oordelen over de betreffende eigenaren/boeren die hun bedrijf aan Schiphol danwel Rijkswaterstaat verkocht hebben.
https://www.bij12.nl/onderwerp/stikstof/passende-beoordeling/provinciale-beleidsregels-salderen/
https://www.stibbe.com/nl/publications-and-insights/extern-salderen-met-stikstof-mogelijk-additionaliteit-en-aquapri-vormen

De link over D66/Tjeerd de Groot en landjepik is nou niet een heel neutraal geschreven stuk :7 . Het gaat hierin o.a. over stikstofrechten en gedwongen uitkoop danwel onteigenen van boeren. Uiteindelijk dan ook over extern salderen. Dat het gedwongen stoppen je raakt snap ik maar ik weet niet hoe je hier fraude in ziet?

De enige handeling van fraude is die van Lelystad Airport. Daarin geef ik je gelijk, dat rondom dat dossier hele foute dingen zijn gebeurt. Ook ten aanzien van het MER-rapport.
Overigens was toen Cora van Nieuwenhuizen van de VVD (dus rechts) minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Schiphol en RWS hebben stilletjes boerderijen opgekocht die al (heel) lang geen dieren meer hadden, dus ook geen uitstoot. Dus de natuur schiet daar in de praktijk helemaal niets mee op.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:09

Muronia schreef:

Waarom denk je dat dit niet een van de onderdelen is van de plannen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:16

Er staat een heel interessant stuk in nrc van afgelopen zaterdag over die stikstofkwestie. Ik heb het op papier maar kan de link wel zoeken, alleen mogen velen het misschien niet lezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:28

Roodvos schreef:
Elisa2 schreef:

Maar 3 vd 4 gaat toch niet over fraude?
Schiphol en Rijkswaterstaat (notabene ook een overheidsorganisatie) hebben (stilletjes) agrarische bedrijven opgekocht en daarmee de bijbehorende rechten. Het gaat dan over het zgn. extern salderen, waarbij een deel van de rechten ingeleverd moeten worden. Niet fraai, misschien ongewenst, maar wettelijk mogelijk en daarmee geen fraude. En als je dat wel fraude vindt, dan moet je ook oordelen over de betreffende eigenaren/boeren die hun bedrijf aan Schiphol danwel Rijkswaterstaat verkocht hebben.
https://www.bij12.nl/onderwerp/stikstof/passende-beoordeling/provinciale-beleidsregels-salderen/
https://www.stibbe.com/nl/publications-and-insights/extern-salderen-met-stikstof-mogelijk-additionaliteit-en-aquapri-vormen

De link over D66/Tjeerd de Groot en landjepik is nou niet een heel neutraal geschreven stuk :7 . Het gaat hierin o.a. over stikstofrechten en gedwongen uitkoop danwel onteigenen van boeren. Uiteindelijk dan ook over extern salderen. Dat het gedwongen stoppen je raakt snap ik maar ik weet niet hoe je hier fraude in ziet?

De enige handeling van fraude is die van Lelystad Airport. Daarin geef ik je gelijk, dat rondom dat dossier hele foute dingen zijn gebeurt. Ook ten aanzien van het MER-rapport.
Overigens was toen Cora van Nieuwenhuizen van de VVD (dus rechts) minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Tja, misschien hebben wij een ander beeld van wat omstreden betekent? Het geld wat uitgegeven werd is van de staat (11,1 miljoen euro ) en de staat had beloofd eerst boerenbedrijven te helpen die geen vergunning hadden.

Dit alles is dus gewoon gedaan voor eigen gewin van Schiphol en het laat zien waarom stikstof rechten zo belangrijk zijn voor mensen. Voor eigen gewin, en niet voor de natuur..niet om stikstof te verminderen of land terug te geven aan de natuur. Maar om te kunnen uitbreiden en nog meer geld te verdienen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:44

Ik zit dat tien steden plan te lezen, vrij ambitieus, maar ongetwijfeld wordt er dan hier en daar water bij de wijn gedaan.
Wat het 'voorkeursrecht op grond' inhoudt weet ik niet precies. Oeh, en het doorschuiven van mensen met geld die in goedkope sociale huur wonen, lijkt mij terecht.

Dit vind ik trouwens een heel sterk punt: De zorg is ook niet te organiseren als verpleegkundigen de helft van hun tijd bezig zijn om de wijk door te crossen.

Citaat:
Waarom denk je dat dit niet een van de onderdelen is van de plannen?

ja die gedachte snap ik dan weer wel, want het heet "tien nieuwe steden"..dus dan denk je eigenlijk vrij snel aan.. ja.. nieuw. Je verwacht het niet :)
Maar blijkbaar staat er in het plan: een nieuw groot stadsdeel naast of in bestaande plaatsen, of totaal nieuw zoals Eemvallei. "en soms wordt een gehucht een grote woonplaats, zoals De Klomp" enfin.. er staat nog meer natuurlijk

Overigens wordt er al wat aangepast bij bestaande steden. Ik lees nu over het woonplan Entree bij station zoetermeer, 7000 nieuwe woningen :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 16:46

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:50

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:51

Ik ook, twee jaar geleden zaten de peilingen er faliekant naast, best wel spannend, gaan we voor Nederland als land waar iedereen fatsoenlijk moet kunnen leven of voor de armen naaien en de rijken rijker maken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:17

En wat vinden we van de uitspraak van Jetten? Als Wilders of Baudet zo’n opmerking maakt zijn hun partijen vrouwonvriendelijk en anti emancipatie en is ons land te klein.. Van D66 is het wel acceptabel?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:23

Jildau schreef:
En wat vinden we van de uitspraak van Jetten? Als Wilders of Baudet zo’n opmerking maakt zijn hun partijen vrouwonvriendelijk en anti emancipatie en is ons land te klein.. Van D66 is het wel acceptabel?

Nee, niet acceptabel.

iig voor mij. Maar ook Jetten gaat aardig rond op de socials hoor. Niet minder dan Wilders of Baudet.

Maar die van Wilders ‘dan hebben ze in Afrika maar iets meer honger’ spant natuurlijk de kroon :')

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:51

Wat was de uitspraak? Ik heb het nog niet kunnen vinden.
Ik heb het gevonden, dat kan idd echt niet.
Laatst bijgewerkt door Saga op 28-10-25 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:53

Ik vind de uitspraak van Jetten zeer ongepast mbt Amalia, dat het voor kerels wel fijn is met haar. Naast dat D66 ook ja21 niet uitsluit en we dus weer straks een rechts kabinet hebben. Daar heb ik een beetje genoeg van. Het mag van mij betreft wel wat gelijker verdeeld worden en wat linkser na al dat gerel. Ik overweeg nu toch een strategische stem aan Timmermans, want ik zie Wilders of Jetten als premier niet zitten. En Bontebal heeft voor mij ook afgedaan na zijn homo onvriendelijke uitspraken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:57

Jildau schreef:

Ik vind het een heel misplaatste opmerking. Echter heb ik het idee dat het meer als grap bedoeld is, een slechte grap, dat wel. Waar we bij Wilders weten dat zijn opmerking absoluut géén grap is en hij daadwerkelijk meent wat hij zegt.

Het is voor mij iig geen reden niet op D66 te stemmen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:07

Ter beeldvorming hoeveel in Nederland nou is bebouwd is :) kwam hem toevallig tegen Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:28

IMANDRA schreef:
Cheytjuh schreef:
Een beetje het topic doorlezend en het gaat al niet veel beter dan in die debatten op dit moment op tv, waarbij die persoonlijke beschuldigingen mijns inziens nou niet nodig zijn, of je nu rechts of links bent.

Ik snap niet zo goed dat er zoveel van mening zijn dat Nederland niet vol is, of dat er best weer wat landbouwgrond ‘opgeofferd’ mag worden om huizen te creëren. Want ja, die 100.000 creëren elk jaar zou dan wellicht kunnen, maar wanneer houdt het dan op? Er blijven kinderen geboren worden, immigranten binnenkomen (als het aan links ligt) , mensen worden ouder, ouderen gaan minder snel naar het verzorgingshuis vanwege onder andere de verhoging van toelatingseisen in de zorg. Dus waar houdt het op?

@Imandra: Je zegt de bevolkingsgroei neemt af, ik zie dit absoluut niet gebeuren met het blijven toelaten van 100 duizenden immigranten op jaarbasis. Ja dan zie ik het inderdaad afnemen dat de Nederlander emigreert vanwege o.a. het zich vreemde voelen in eigen land.

Als je kijkt hoe ‘klein’ we als land zijn met hoeveel mensen, vergeleken met andere landen, dan zitten we zeker wel ‘vol’.

Net als Baudyh denk ik ook dat als er maar doorgebouwd gaat worden dat er zeker minder ruimte komt voor het houden van dieren, net als dat er minder ruimte is voor boeren.

Maar even, je hebt mijn bericht gelezen toch? Zelfs over 50 jaar in de meest extreme situatie waarbij er niks anders veranderd wordt is het alsnog maar 11% van de landbouwgrond? 6% van totale grond van NL? Dat is dus zonder rekening te houden met andere oplossingen (leegstaande panden, migratie aan banden leggen wat volgens mij nu elke partij wel wil doen... óók links). En zonder rekening te houden met het feit dat die groei ook gewoon gaat afnemen (nu is het zo'n 100.000 per jaar aan TOTALE groei onder aan de streep -migranten babies emigreerders de hele rambam-, de verwachting is dat dit afneemt tot zo'n 36k per jaar rond het midden van de eeuw.

Dus dat angst aanpraten dat we straks geen paarden kunnen houden slaat, ook in de extremere situaties waarvan het onwaarschijnlijk is dat we die lijn gaan volgen, ook gewoon helemaal nergens op. En is dus niets meer dan populistische praat om angst aan te praten voor links, niets meer, niets minder.

En het is ook zonder rekening houden met compensatie? Waar ik laatst hoorde dat er dus 1.5 natuur tegenover 1 woningbouw hectare staat?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:10

Ik zweef nog steeds tussen gl/pvda, d66 en volt. Ik neig naar de eerste, maar ik twijfel nog wel enorm. Wat zijn voor jullie nu echt nadelen van deze losse partijen? Misschien helpt dat met kiezen ipv voordelen haha :+

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:12

Kimmie25501 schreef:
Ik zweef nog steeds tussen gl/pvda, d66 en volt. Ik neig naar de eerste, maar ik twijfel nog wel enorm. Wat zijn voor jullie nu echt nadelen van deze losse partijen? Misschien helpt dat met kiezen ipv voordelen haha :+

D66 heeft een site waarop ze hun eigen standpunten vergelijken met andere partijen: https://d66.nl/partijdige-kieswijzer/

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:15

Alleen wel heel partijdig, ik vind het lastig, want ik lees daar meteen kritisch doorheen. Zou nog beter zijn als gewoon elke partij dit deed!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:22

Kimmie25501 schreef:

Persoonlijk ben ik al van plan om GL/PvdA te stemmen, maar zou ik dat zelfs doen als ik met D66 zou twijfelen. Puur omdat ik liever een regering over links dan over rechts zie, en dan maak ik liever GL/PvdA sterker zodat de kans daarop groter is.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:25

Volt klein. D66 bezuinigt veel meer op zorg dan PvdA-GL. GL-PvdA had in de doorberekening minder geld naar klimaat dan D66 als ik het mij goed herinner. Bovendien twijfel ik nog over Timmermans als premier, ik denk dat Jetten beter kan verbinden. :)
Ik twijfelde op het laatst ook tussen GL-PvdA en D66 en ben voor GL-PvdA gegaan (moest briefstemmen). Als jij nou voor D66 gaat hebben we samen allebei de partijen een stem gegeven :D (grapje natuurlijk, doe wat het best voelt)
Exitium heeft trouwens wel een heel goed argument vind ik, D66 zou ook over rechts gaan. Sorry, ik zie hoe dit niet helpt :+

Oh en dames vergeet niet op een vrouw te stemmen!
Laatst bijgewerkt door juliedo24 op 28-10-25 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:26

JudithGigi schreef:
Ter beeldvorming hoeveel in Nederland nou is bebouwd is :) kwam hem toevallig tegen [ Afbeelding ]

Super interessant plaatje! Zou het graag beter kunnen lezen, heb je enig idee waar het origineel van komt? Kan het niet goed zien want wazig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:32

Ik stem altijd PvdA of D66.
In dit geval ga ik PvdA/GL stemmen, omdat ik geen centrum-rechtse regering wil.
Ik hoop op een regering PvdA/D66/CDA en dan (helaas) nog een wat kleinere partij erbij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:36

Electra63 schreef:
Ik stem altijd PvdA of D66.
In dit geval ga ik PvdA/GL stemmen, omdat ik geen centrum-rechtse regering wil.
Ik hoop op een regering PvdA/D66/CDA en dan (helaas) nog een wat kleinere partij erbij.

Volt kan daar volgens mij prima bij.