Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:24

journee schreef:
Tussen een discriminerende opmerking maken en iemand ook echt willen discrimineren zit ook nog een verschil. Sommige mensen hebben niet eens door dat hun opmerking voor anderen kwetsend kan overkomen.
journee schreef:
Veronica2 schreef:

Dit is dus juist onderdeel van het probleem, racisme zit bij sommige groepen zodanig ingebakken dat men er niet meer bewust van is. Er is nog een lange weg te gaan voordat iedereen als gelijkwaardig wordt gezien in NL (ongeacht huidskleur, afkomst, sexe of voorkeur, beperkt of niet).

En naar mijn mening ook een utopie om te denken dat 'gelijkheid' altijd haalbaar is. Iedereen is niet gelijk en zal dat ook nooit worden. Maar dat hoeft ook geen probleem te zijn zolang mensen elkaar gewoon fatsoenlijk behandelen. En daar valt inderdaad een hoop winst te behalen.

Zeker met de digitalisering van de maarschappij, worden mensen steeds vaker als nummer gezien en behandeld en wordt de persoon daarachter over het hoofd gezien. En dat vind ik persoonlijk een hele negatieve ontwikkeling.

Daarom gebruik ik het woord "gelijkwaardig", dat is nadrukkelijk iets anders dan gelijkheid.

Het is fijn dat je zelf nooit discriminatie hebt ervaren, maar het zit echt als een lelijke weeffout in onze samenleving.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:28

Electra63 schreef:
Zo, ik ben er weer, had een dag met sociale verplichtingen :D .

Op sommige berichten reageer ik maar niet meer, dat gezuig kun je beter negeren ;).

Filmpje van Lubach was leuk, deze had ik nog niet gezien.
Spijker op zijn kop !

@Journee,
Natuurlijk bestaat (instatutioneel) racisme, de cijfers zijn zo te googlen en vele rapporten en onderzoeken.
En natuurlijk zijn er mensen die ten onrechte de racisme-kaart trekken, maar racisme bagatelliseren/ontkennen, kun je alleen, als je dat zelf nooit ondervindt.
De beroemde 7 vinkjes.
Neem alleen al de toeslagenaffaire.

Ik ben ook geen fan van Omtzigt, maar het interview en het uitmelken nu van dit fragment vind ik bewust kapot maken van Omtzigt.

Ik hoop verder dat het permanent wonen op campings en bungalowparken zal worden toegestaan, dat is vaak goedkoper en sommige, vooral ouderen, vinden het heerlijk daar voor de aanspraak en gezelligheid.
En tegenwoordig is alles aanwezig of mogelijk.

Leegstaande kantoren in de steden ombouwen tot studenwoningen of kleine tijdelijke (nood) appartementen.
Toestaan van een aanleunwoning voor ouders of kind.
De woningnood is al sinds WO2, mijn ouders hebben ook ingewoond bij één van mijn overgrootouders, dit (snel) oplossen is een utopie.
Iedere minister uit voorgaande kabinetten heeft dit geprobeerd op te lossen, maar dat is niet gemakkelijk.

Rascisme is niets anders dan een vorm van discriminatie. Kom ik zelf aan die 7 vinkjes? Nope, Bij lange na niet. Heb ik zelf discriminatie mee gemaakt? Jep, helaas wel. Dus nee, ik baggetalisseer of ontken niets. Maar daarom weet ik wel hoe belangrijk het is hoe je zelf met bepaalde situaties omgaat. En dat het onverstandig is om steeds maar aannames te doen, als je mensen niet kent.

En de toeslagen affaire is inderdaad één van de meest schandelijke dingen die zijn gebeurd. Daar is elk greintje menselijkheid en fatsoen weggevaagd ten behoeve van regels. En dat vind ik dus zo stuitend aan de huidige maatschappij. Hoewel dit veel mensen met een migratie achtergrond betrof, waren mensen zonder migratie achtergrond net zo goed de klos. Ik zie de toeslagaffaire dan ook niet specifiek als een vorm van discriminatie, maar echt als algemeen verlies van fatsoen, begrip en mededogen in een bureaucratische maatschappij.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:38

Shadow0 schreef:
journee schreef:
5.Kleine plaatsen waar jongeren wegtrekken hebben vaak voldoende animo voor de bouw van betaalbare woningen. Helaas zijn het vaak de inwoners zelf die roet in het eten gooien omdat ze hun uitzicht over een weiland niet wensen in te leveren. Zonder medewerking van inwoners zelf gaat er ook niets veranderen.

Is dit onderbouwd door daadwerkelijke cijfers?

Citaat:
6.Er is meer vraag naar tiny houses dan je zou verwachten. 1 op de 3 zou graag verhuizen naar een Tiny house.

Tiny houses lijken mij echt een verspilling van ruimte. Je woont klein, maar het oppervlakte dat je nodig om je tiny house op te plaatsen is alsnog vrij groot.

Je zou even het linkje eronder aan kunnen klikken... :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:44

journee schreef:

Een linkje naar 'marketing consultancy'? Nee, ik bedoel een daadwerkelijke, min of meer onafhankelijke bron. (Maar bovendien geeft dat linkje helemaal geen antwoord op de vraag.)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:45

Ik heb die 7 vinkjes eens opgezocht, want ik kende ze niet precies. Ik heb er 4. Maar voel me toch "bevoorrecht" in deze samenleving. Veel van mijn collega's hebben er een stuk minder, soms zelfs maar 1. Het leven is voor hen niet altijd even makkelijk.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:51

Shadow0 schreef:
journee schreef:

Een linkje naar 'marketing consultancy'? Nee, ik bedoel een daadwerkelijke, min of meer onafhankelijke bron. (Maar bovendien geeft dat linkje helemaal geen antwoord op de vraag.)

?? Nee, ik bedoel het linkje over tiny houses..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:53

journee schreef:
Electra63 schreef:
Zo, ik ben er weer, had een dag met sociale verplichtingen :D .

Op sommige berichten reageer ik maar niet meer, dat gezuig kun je beter negeren ;).

Filmpje van Lubach was leuk, deze had ik nog niet gezien.
Spijker op zijn kop !

@Journee,
Natuurlijk bestaat (instatutioneel) racisme, de cijfers zijn zo te googlen en vele rapporten en onderzoeken.
En natuurlijk zijn er mensen die ten onrechte de racisme-kaart trekken, maar racisme bagatelliseren/ontkennen, kun je alleen, als je dat zelf nooit ondervindt.
De beroemde 7 vinkjes.
Neem alleen al de toeslagenaffaire.

Ik ben ook geen fan van Omtzigt, maar het interview en het uitmelken nu van dit fragment vind ik bewust kapot maken van Omtzigt.

Ik hoop verder dat het permanent wonen op campings en bungalowparken zal worden toegestaan, dat is vaak goedkoper en sommige, vooral ouderen, vinden het heerlijk daar voor de aanspraak en gezelligheid.
En tegenwoordig is alles aanwezig of mogelijk.

Leegstaande kantoren in de steden ombouwen tot studenwoningen of kleine tijdelijke (nood) appartementen.
Toestaan van een aanleunwoning voor ouders of kind.
De woningnood is al sinds WO2, mijn ouders hebben ook ingewoond bij één van mijn overgrootouders, dit (snel) oplossen is een utopie.
Iedere minister uit voorgaande kabinetten heeft dit geprobeerd op te lossen, maar dat is niet gemakkelijk.

Rascisme is niets anders dan een vorm van discriminatie. Kom ik zelf aan die 7 vinkjes? Nope, Bij lange na niet. Heb ik zelf discriminatie mee gemaakt? Jep, helaas wel. Dus nee, ik baggetalisseer of ontken niets. Maar daarom weet ik wel hoe belangrijk het is hoe je zelf met bepaalde situaties omgaat. En dat het onverstandig is om steeds maar aannames te doen, als je mensen niet kent.

En de toeslagen affaire is inderdaad één van de meest schandelijke dingen die zijn gebeurd. Daar is elk greintje menselijkheid en fatsoen weggevaagd ten behoeve van regels. En dat vind ik dus zo stuitend aan de huidige maatschappij. Hoewel dit veel mensen met een migratie achtergrond betrof, waren mensen zonder migratie achtergrond net zo goed de klos. Ik zie de toeslagaffaire dan ook niet specifiek als een vorm van discriminatie, maar echt als algemeen verlies van fatsoen, begrip en mededogen in een bureaucratische maatschappij.

https://www.mensenrechten.nl/themas/ins ... el-racisme

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -toeslagen

https://www.hartvannederland.nl/het-bes ... n-probleem

Er zijn genoeg onderzoeken en cijfers beschikaar.

En ik heb voorbeelden uit mijn directe omgeving.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:56

prompter schreef:
Ik heb die 7 vinkjes eens opgezocht, want ik kende ze niet precies. Ik heb er 4. Maar voel me toch "bevoorrecht" in deze samenleving. Veel van mijn collega's hebben er een stuk minder, soms zelfs maar 1. Het leven is voor hen niet altijd even makkelijk.

Het is inderdaad heel goed je bewust te zijn van je privileges. Ik kan je het boek ook echt aanraden! Zou iedereen moeten lezen wat mij betreft. Hier “maar” drie vinkjes. Pa en ma allebei geen middelbare school diploma. Drie broers en zussen ook niet. Ik ben geloof ik de eerste in een hele lange familiestamboom met een afgeronde bachelor. In die zin een trotse sociale klimmer :D maar daardoor ook altijd in spagaat tussen twee werelden…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:09

Wanneer we die zeven vinkjes loslaten op het huidige kabinet is het een goede weerspiegeling van de maatschappij blijkbaar . Maar werken doet het dus niet .
Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat iemand met 2 vinkjes geen goede bestuurder kan zijn, ervaring in een vak is ook waardevol .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:14

BigOne schreef:
Wanneer we die zeven vinkjes loslaten op het huidige kabinet is het een goede weerspiegeling van de maatschappij blijkbaar . Maar werken doet het dus niet .
Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat iemand met 2 vinkjes geen goede bestuurder kan zijn, ervaring in een vak is ook waardevol .

Volgens mij zijn persoonlijkheid en normen en waarden net zo belangrijk als een set vinkjes. Je kunt ze alle 7 hebben, maar met het moreel van een stoeptegel of de ijver van een luiaard wordt het alsnog niks.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:29

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:41

Electra63 schreef:
journee schreef:

https://www.mensenrechten.nl/themas/ins ... el-racisme

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -toeslagen

https://www.hartvannederland.nl/het-bes ... n-probleem

Er zijn genoeg onderzoeken en cijfers beschikaar.

En ik heb voorbeelden uit mijn directe omgeving.

Je hoeft mij niet te overtuigen dat racisme bestaat hoor. :) Dat heb ik zelf ook al gezegd. Discriminatie (in een bepaalde mate) komt vrijwel overal voor. In jouw posts heb je het alleen over rascisme en de Islam. Ik ben van mening dat elke vorm van discriminatie even erg is, of dit nu voor afkomst, geloof, gender, of plek in de maatschappij betreft. Dat kan dus iedereen overkomen, ook zonder migratie achtergrond.

Vervolgens zeg ik dat ik van mening ben, dat hoewel er een kleine groep rascistisch is, of discrimineert, het overgrote deel van de Nederlanders dit niet doet.

Mocht de situatie daadwerkelijk zo slecht zijn, dat het overgrote deel van de Nederlanders echt zo rascistisch is als jij doet voorkomen, dan lijkt het me ondoenlijk om normaal in de maatschappij te functioneren en begrijp ik oprecht niet waarom mensen met een migratie achtergrond er überhaupt voor kiezen om in Nederland te verblijven.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:46

996981 schreef:
BigOne schreef:

Volgens mij zijn persoonlijkheid en normen en waarden net zo belangrijk als een set vinkjes. Je kunt ze alle 7 hebben, maar met het moreel van een stoeptegel of de ijver van een luiaard wordt het alsnog niks.

Mee eens! Fatsoenlijke normen en waarden zijn wat mij betreft vele malen waardevoller dan veel vinkjes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:59

Dan word het met een deel van de politici helaas niks.
En daar bedoel ik niet alleen de coalitie mee maar allemaal .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 00:06

journee schreef:
Electra63 schreef:

Je hoeft mij niet te overtuigen dat racisme bestaat hoor. :) Dat heb ik zelf ook al gezegd. Discriminatie (in een bepaalde mate) komt vrijwel overal voor. In jouw posts heb je het alleen over rascisme en de Islam. Ik ben van mening dat elke vorm van discriminatie even erg is, of dit nu voor afkomst, geloof, gender, of plek in de maatschappij betreft. Dat kan dus iedereen overkomen, ook zonder migratie achtergrond.

Vervolgens zeg ik dat ik van mening ben, dat hoewel er een kleine groep rascistisch is, of discrimineert, het overgrote deel van de Nederlanders dit niet doet.

Mocht de situatie daadwerkelijk zo slecht zijn, dat het overgrote deel van de Nederlanders echt zo rascistisch is als jij doet voorkomen, dan lijkt het me ondoenlijk om normaal in de maatschappij te functioneren en begrijp ik oprecht niet waarom mensen met een migratie achtergrond er überhaupt voor kiezen om in Nederland te verblijven.

Ik verzin de cijfers niet zelf.
En natuurlijk zijn er meer vormen van discriminatie, dan racisme.
Ik zeg ook nergens overgrote deel van Nederlanders, maar men komt er nu wel veel meer openlijk voor uit.
En nergens worden mensen zo openlijk beledigd en verketterd (door o.a. PVV, Fvd, ON) als buitenlanders en met name moslims.
Ik hoor of zie nergens dat vrouwen of gehandicapten het land uitgejaagd moeten worden, bijvoorbeeld.
Behalve dat vrouwen maar 1 recht hebben, het aanrecht :D (FvD en SGP).

Natuurlijk wordt niet iedere allochtoon gediscrimineerd.
Bij mijn werkgever werken heel veel allochtonen/mensen met een migratieachtergrond, mijn huidige directeur is een Marokkaan.
Ik heb ook 2 collega's die de dupe zijn geworden van de Toeslagenaffaire. Hun verhalen waren schrijnend.

En jouw laatste zin, om in Nederland te verblijven ? Ze zijn soms 3e generatie en zijn hier geboren.
Waar moeten zij naar toe ? Naar het geboorteland van oma en opa?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 01:04

Electra63 schreef:
journee schreef:

Ik verzin de cijfers niet zelf.
En natuurlijk zijn er meer vormen van discriminatie, dan racisme.
Ik zeg ook nergens overgrote deel van Nederlanders, maar men komt er nu wel veel meer openlijk voor uit.
En nergens worden mensen zo openlijk beledigd en verketterd (door o.a. PVV, Fvd, ON) als buitenlanders en met name moslims.
Ik hoor of zie nergens dat vrouwen of gehandicapten het land uitgejaagd moeten worden, bijvoorbeeld.
Behalve dat vrouwen maar 1 recht hebben, het aanrecht :D (FvD en SGP).

Natuurlijk wordt niet iedere allochtoon gediscrimineerd.
Bij mijn werkgever werken heel veel allochtonen/mensen met een migratieachtergrond, mijn huidige directeur is een Marokkaan.
Ik heb ook 2 collega's die de dupe zijn geworden van de Toeslagenaffaire. Hun verhalen waren schrijnend.

En jouw laatste zin, om in Nederland te verblijven ? Ze zijn soms 3e generatie en zijn hier geboren.
Waar moeten zij naar toe ? Naar het geboorteland van oma en opa?

Zeker niet! :D Als Europeaan mag je zelf kiezen waar in Europa je wilt werken en wonen. Dus genoeg keus zou ik denken, afhankelijk of je de voorkeur heb voor een warmer of kouder klimaat. Persoonlijk zou ik nooit ergens willen blijven waar ik niet op mijn plek ben. Dan beproef ik mijn geluk liever ergens anders. :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 01:19

Dus je bent hier op je plek ?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 08:44

En suggereer je dat nederlanders met een migratieachtergrond dat niet zijn, of lees ik dat verkeerd?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 10:03

nps schreef:
En suggereer je dat nederlanders met een migratieachtergrond dat niet zijn, of lees ik dat verkeerd?

Leze is ook echt een kunst hè.

Mocht de situatie daadwerkelijk zo slecht zijn, dat het overgrote deel van de Nederlanders echt zo rascistisch is als jij doet voorkomen, dan lijkt het me ondoenlijk om normaal in de maatschappij te functioneren en begrijp ik oprecht niet waarom mensen met een migratie achtergrond er überhaupt voor kiezen om in Nederland te verblijven.”

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 10:49

Maar zien jullie ook dat dergelijke standpunten en uitspraken ook discriminerend zijn? En tegelijkertijd bijdragen aan de polarisatie?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:10

*logt weer eens in na enkele maanden*

Nog steeds gezellig hier zo te zien, met dezelfde discussies :')

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:24

BigOne schreef:

Waarom denk jij dat?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:26

nps schreef:

Dat bedoel ik zeker niet, dat lees je inderdaad verkeerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:43

journee schreef:
?? Nee, ik bedoel het linkje over tiny houses..

Ja, dat linkt dus naar een pagina van een bureau voor marketing en consultancy. Leuk verhaal hoor - maar waarschijnlijk geschreven in opdracht van iemand die verdient aan tiny houses, niet vanuit een maatschappelijk perspectief.

De vraag waar ik echter bronnen bij wilde is de stelling "Kleine plaatsen waar jongeren wegtrekken hebben vaak voldoende animo voor de bouw van betaalbare woningen. Helaas zijn het vaak de inwoners zelf die roet in het eten gooien omdat ze hun uitzicht over een weiland niet wensen in te leveren. Zonder medewerking van inwoners zelf gaat er ook niets veranderen."

Is dat bewezen dat dat een werkelijke oorzaak is waardoor de bouw niet doorgaat, of is dat wel eens gebeurd en nu tot algemene oorzaak verheven?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:46

journee schreef:
BigOne schreef:

Waarom denk jij dat?

Je geeft aan persoonlijk niet ergens te willen blijven waar je niet op je plek bent. Als ( genaturaliseerde) Europeaan zou iemand toch overal in een verenigd Europa op z’n plek moeten voelen, los van klimaat of medelanders.
Ik vind mijzelf nu te oud maar was ik een stuk jonger geweest in dezelfde politieke omstandigheden en dan vooral de huidige haat tegen medelanders, dan had ik inderdaad m’n spullen gepakt en was ik weg geweest.