journee schreef:Tussen een discriminerende opmerking maken en iemand ook echt willen discrimineren zit ook nog een verschil. Sommige mensen hebben niet eens door dat hun opmerking voor anderen kwetsend kan overkomen.
journee schreef:Veronica2 schreef:
Dit is dus juist onderdeel van het probleem, racisme zit bij sommige groepen zodanig ingebakken dat men er niet meer bewust van is. Er is nog een lange weg te gaan voordat iedereen als gelijkwaardig wordt gezien in NL (ongeacht huidskleur, afkomst, sexe of voorkeur, beperkt of niet).
En naar mijn mening ook een utopie om te denken dat 'gelijkheid' altijd haalbaar is. Iedereen is niet gelijk en zal dat ook nooit worden. Maar dat hoeft ook geen probleem te zijn zolang mensen elkaar gewoon fatsoenlijk behandelen. En daar valt inderdaad een hoop winst te behalen.
Zeker met de digitalisering van de maarschappij, worden mensen steeds vaker als nummer gezien en behandeld en wordt de persoon daarachter over het hoofd gezien. En dat vind ik persoonlijk een hele negatieve ontwikkeling.
Daarom gebruik ik het woord "gelijkwaardig", dat is nadrukkelijk iets anders dan gelijkheid.
Het is fijn dat je zelf nooit discriminatie hebt ervaren, maar het zit echt als een lelijke weeffout in onze samenleving.