Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:07

Ik heb er zelf voor gekozen om mijn paard en pony's niet meer bij huis te houden maar bij mijn buren verderop neer te zetten. Daar huur ik een schuur met stallen. Kost me dus elke maand extra gelden extra tijd, al sta ik echt voor een vrienden prijsje. Overdag lopen ze daar in de weide omheind met draden en flink stroom. Als ik dit thuis had moeten realiseren (als ik al een vergunning had gekregen voor het bouwen van stallen) had me dat heel veel geld gaan kosten wat ik op korte termijn niet bij elkaar had kunnen sprokkelen. Dan was het waarschijnlijk einde hobby geweest. Ik heb het dus enorm getroffen met mijn buren. Maar ik ben hier destijds wel gaan wonen zodat ik mijn paardjes lekker bij huis had en ze 24/7 buiten konden lopen. Maar lang niet iedereen heeft dit geluk. En stallen bouwen mag ook niet overal zomaar. Maar als je de schuur al hebt staan heb je weinig excuses om ze niet in de nachten op stal te zetten, tenzij het om medische redenen echt niet kan. Dat blijft dan een lastig iets.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:11

Femke_Tweety schreef:
En wat doe je dan met je onverkoopbare 26 jaar oude paard met medische problemen die eigenlijk niet goed op stal kan als je door omstandigheden weinig geld meer hebt en geen middelen om een heining aan te passen?

Hopen dat het goed gaat of zelf maar meteen naar de slacht brengen?

Gewoon omdat er geen andere opties zijn of omdat de slacht zo een ‘lekkere lading’ geeft aan je uitspraak?

Ik denk niet dat ik de juiste persoon ben om dit aan te vragen. Ik ben namelijk degene die in goed overleg met mijn dierenarts deze ontzettend moeilijke beslissing heb gemaakt.

Femke_Tweety

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:20

Omdat dat de praktijk kan zijn die sommige mensen vergeten.
Mensen die denken dat er voor iedereen met wolven in de buurt een simpele oplossing is.
En die is er niet voor iedereen kant en klaar.
Er wordt naar mijn zin soms te makkelijk en te hard geoordeeld.

Ik snap volledig dat mensen die het kunnen opbrengen kiezen voor het plaatsen van extra veilige hekken, en ik geef ze gelijk ook.

Tegelijkertijd veroordeel ik níet meteen de mensen die dat niet doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:30

Femke_Tweety schreef:
Mensen die denken dat er voor iedereen met wolven in de buurt een simpele oplossing is.

Ik snap volledig dat mensen die het kunnen opbrengen kiezen voor het plaatsen van extra veilige hekken, en ik geef ze gelijk ook.

Dit
Ik heb zo'n gruwelijke hekel aan dat geveroordeel en ondertussen borst geklop.
Ja er zullen egoïstische pokken lui bestaan die het geen zak uitmaakt wat er met de dieren gebeurt.
Maar de rest heeft een reden het te doen zoals ze doen.
En aangezien andere er ook geen inzicht op hebben hoe wat waarom is het verstandiger wellicht de mond te houden...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:33

Elisa2 schreef:
Ja ik vind er ook wel wat van als mensen die gewoon stallen en schuren hebben en dan in bosrijk wolfgebied zitten hun kwetsbare dieren s"nachts gewoon buiten laten in een wei zonder echt goede omheining.

Ik vind ook, doe in ieder geval iets! Ik besef me wel dat het heel lastig kan zijn in sommige gevallen maar in andere gevallen is het ook gewoon laksheid en ongeintereseerdheid.

Niet elke schuur is geschikt als onderkomen.

Wij hebben de kalverschuur, dat wordt dan kiezen of de kalfjes buiten of mijn shets.
De open hooischuur, met hooi en de trekkers en zooi en van alles en nog wat. Is niet dicht te maken.
Poetsplaats, zit ook in een schuur.
De wc is ook overdekt.
Houd ik alleen de noodstal over, maar daar passen niet 2 shets in. Elke avond een munt opgooien?

Btw als het bij de persoon is gebeurd die wij (mijn stalgenoten) denken, dan staat daar nu een trailer om de schapen in te laden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:39

Misschien een domme vraag, maar waarom kunnen de shets niet bij de kalfjes in ??

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:40

Ik oordeel er ook niet over en heb het zelf specifiek over mensen die niets willen doen en wel mogelijkheden hebben. Dat bedenk ik niet, dat weet ik omdat ik die mensen ken en we deze gesprekken hebben gevoerd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:47

DubbelFun schreef:
Misschien een domme vraag, maar waarom kunnen de shets niet bij de kalfjes in ??

Omdat daar geen ruimte is.

Ik heb 2 grote maat shets, beide rond de 107 cm. Dus niet van die mini dingen.

Er is maar beperkt ruimte voor kalfjes, plus die deur staat altijd open. Uiteraard kan die dicht, maar de ruimte wordt er niet groter van.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:52

DuoPenotti schreef:
Femke_Tweety schreef:

Dit
Ik heb zo'n gruwelijke hekel aan dat geveroordeel en ondertussen borst geklop.
Ja er zullen egoïstische pokken lui bestaan die het geen zak uitmaakt wat er met de dieren gebeurt.
Maar de rest heeft een reden het te doen zoals ze doen.
En aangezien andere er ook geen inzicht op hebben hoe wat waarom is het verstandiger wellicht de mond te houden...

Wijze woorden, je zult maar de mond vol hebben over de omheining van een ander en er zelf nog aan moeten beginnen.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:01

Nou laten we het hier even gezellig houden, van mening verschillen mag gewoon. :-)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:03

Elisa2 schreef:
Nou laten we het hier even gezellig houden, van mening verschillen mag gewoon. :-)

Ja maar laten we het gewoon bij onszelf houden. En kijken wat we zelf wel of niet kunnen doen. Ipv vitten op de buurman die het anders of verkeerd doet dan wat jezelf denkt.

Dit is toch precies waar die fauna lui op uit zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:05

Wat betreft omheiningen, voor mijn pluimvee is alles al jaren flink beschermd.
Gaas van 80 cm boven de grond, 50 cm onder de grond. Draden op 15 cm van de grond en dan vanaf bovenkant gaas om de 20 cm tot 130 cm totaal.
10.000 volt erop. Bovenkant afgeschermd dmv netten (ivm roofvogels). Bovenste 2 draden apart geaard.
Dit zal de wolf ook wel tegenhouden denk ik.
Maar het onderhoud is niet mis. In de zomer soms 2 keer per week onder de draden maaien. Bij sneeuw of blad, 2 keer daags draad vrij maken. Elke dag stroom testen, controleren op breuken of takjes etc.
En daarnaast nog het leed voor kleine diertjes. Ik vind helaas regelmatig gefrituurde padden, kikkers en egels op de onderste draad. En omdat mijn bovendraden geaard zijn, heb ik helaas al een paar keer een mus uit elkaar zien ploffen. En een haasje, die door het gaas wilde gaan, maar blijkbaar vast kwam te zitten en dood geschokt is door het draad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:06

Mee eens hoor, maar dat vind ik sowieso dat het altijd makkelijker lijkt te zijn om naar een ander te wijzen. (in het algemeen)

Het verandert helaas niets aan de problemen die de wolf met zich mee brengt. :(

Ik vind het juist leerzaam om te lezen hoe anderen denken maar ook tegen welke problemen ze aanlopen. Wat Rivendell schrijft over die kleine diertjes vind ik echt heel triest.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:12

Afbeelding

Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:15

Maar roest dat bij jou niet door?
Hier hadden wij dat ook en is bijna overal door.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:19

Er zit best wel veel kwaliteitsverschil in dat gaan. Ik heb hier stukken van 10 jaar oud die zijn doorgeroest en stukken dat moet er al 30 jaar zitten en dat is weliswaar niet mooi meer, maar er vallen geen gaten in.
Overigens is dat gaasdraad wel erg dun en ik ken gevallen waarin zelf een vos er doorheen kwam de kippenren in ;(

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:23

Schapen zijn dus tussen 10 en half 11 's morgens gepakt achter onze stal.

Ginkelseweg Leersum.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:24

Ja, de tijd van 'geen aanvallen overdag' ligt ook achter ons helaas ;(

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:36

Onali schreef:
Schapen zijn dus tussen 10 en half 11 's morgens gepakt achter onze stal.

Ginkelseweg Leersum.

Dit, tuurlijk zet je als je kan de dieren snachts veilig , maar overdag zijn ze ook niet veilig, we zitten straks met "pijl en boog" op een krukje naast de paddock en weide om de dieren veilig te houden.
Ik word er almaar beroerder en bozer van , dat dit gewoon gevonden wordt door de natuurwappies en dat wij dot allemaal maar op ons bord erbij krijgen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:42

DuoPenotti schreef:
Maar roest dat bij jou niet door?
Hier hadden wij dat ook en is bijna overal door.

Tot nu toe niet. Was vrij duur gaas. Het zal uiteindelijk wel roesten, maar inmiddels weten de vossen hier dat ze er niet door kunnen. Hun jongen leren dat ook. Boven de grond is geplastificeerd tuingaas.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:43

DuoPenotti schreef:
Dit is toch precies waar die fauna lui op uit zijn.

Daar hebben die diertjes die verscheurd dreigen te worden toch geen boodschap aan?
Constant je kont tegen de crib gooien en excuses hebben van dit kan niet, dat kan niet!? Zeg dan dit wil ik niet en dat wil ik niet!

Die wolven lopen er nu. Dus moet je zorg dragen voor je beestjes dat zij niet de dupe worden.
Dat is je plicht als eigenaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:46

Ja hier was het ook niet goedkoop. En volgens de gene die alles toen gezet heeft goede.
Maar op veel plekken dus door.
Baal er ook echt van.
Zou daar best vervaging voor willen maar gaat om nogal wat meters... En niet dat dat na 10 jaar door is..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:46

Wat een nare wending krijgt dit topic zeg. Je zou bijna niet meer durven schrijven wat je wil doen om je dieren veilig te houden. Werkt allemaal toch niet… Gaat zelfs ten koste van de dieren van de buren.. blablabla. Wat een negatief gedoe allemaal. Ik heb er weer even helemaal genoeg van.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:48

DubbelFun schreef:
Ja, de tijd van 'geen aanvallen overdag' ligt ook achter ons helaas ;(

Die is er nooit geweest maar dat heeft men ons proberen wijs te maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:49

Och hou toch op Popstra.
Ga bij die mensen aan de keukentafel zeiken...
Of durven de wijzers dat niet?

Nu op klaarlichte dag. Wat al veel vaker is gebeurt.
Het heilige in de nacht stallen werkt dus ook niet.

Omheining met stroom werkt niet.

Maar wel kafferen op andere. Zo laag