Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:10

AppleSter schreef:
Hoe democratisch is het als partijen van tevoren andere partijen uitsluiten van deelname aan een eventueel kabinet?
Het gaat toch uiteindelijk toch niet om de personen zelf, maar om de verkiezingsuitslagen, om wat Nederland (in algemene zin) heeft gekozen?

Mijns inziens hebben ze een inspanningsverplichting naar de kiezers toe om er wat van te maken. Of op z’n minst het gesprek aan te gaan zonder statements als die van Dilan vooraf.

@matrichr :D je hebt gelijk hoor, humor is belangrijk!

Ja en nee, ik vind dat je van een partij als de BBB of VVD wel mag verwachten dat ze in ieder geval een inspanning leveren om mee te doen gezien de overeenkomsten, hoewel ik strategisch deze stap van de VVD wel begrijp. Een D66 om maar iets te noemen zou dit absoluut niet hebben en ik vind het ook logisch dat die een PVV op voorhand uitsluiten gezien het verschil in standpunten en het verleden. Een NSC zit daar een beetje tussenin wat mij betreft, gezien het belang dat zij hechten aan de rechtsstaat en de grondwet zou ik het uitsluiten van de PVV op voorhand ook zonder meer acceptabel vinden. Op basis van de brief van Omtzigt doen ze dat echter naar mijn mening niet, althans niet volledig.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:11

Dat zou je denken, maar je mag wel een verkiezingsprogramma opstellen, met ongrondwettige voorstellen. Dat zouden ze eigenlijk moeten verbieden imo

Was trouwens niet alleen bij de PVV zo

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:13

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:16

Elisa2 schreef:
Omzigt heeft toch niet bij voorbaat de PVV uitgesloten? en de VVD ook niet.

Misschien niet.
Maar wat Omzigt gisteren in zijn brief herhaalde 'was niets nieuws'. Dat de overheid verplichtingen heeft aan de burger, dat burgerrechten gerespecteerd horen te worden, hij noemde internationale afspraken en het milieu.
... combineer dat met de ideeën van Wilders - 'dat werkt niet'.

Sterker nog: wat hij gisteren schreef was ook dat hij Wilders niet duidelijk vond. 'Wel in de ijskast, maar toch in het DNA - wat betekent dat?'
En de uiterst fatsoenlijke, democratische vraag: 'Wat is dan de status van het verkiezingsprogramma van de pvv?'
(Wat ik min of meer lees/ voel als: 'Beste Geert, je hebt je kiezers X beloofd, dan heb je je aan X te houden.')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:16

Tango1979 schreef:
Dat zou je denken, maar je mag wel een verkiezingsprogramma opstellen, met ongrondwettige voorstellen. Dat zouden ze eigenlijk moeten verbieden imo

Ja, het zou een voorwaarde moeten zijn dat alles grondwettelijk klopt.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:21

Ik zou persoonlijk graag iets van een inspanningsverplichting zien bij de grootst uit de stembus gekozen partijen. Natuurlijk begrijp ik dat dat niet makkelijk is, maar waarom zou het makkelijk moeten zijn? Ze worden goed betaald, zijn volksvertegenwoordigers en het volk heeft verdeeld gekozen. Dus allemaal water bij de wijn, zien waar je elkaar wel kunt vinden. Niets naar klimaat (Wilders) is geen optie met PVDA erbij, maar laat ze hun best doen elkaar ergens te treffen. En ook met asielzoekers; niet zwart wit het een of ander, maar het midden opzoeken.
Als dat zou gebeuren zouden meer kiezers “bedeeld” worden en er wellicht meer vertrouwen aan beide zijden ontstaan.

Edit: Een beetje van “dit is de uitslag, dit heeft Nederland gekozen, hier moeten jullie het mee doen”

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:33

rien10 schreef:
Tango1979 schreef:

Ja, het zou een voorwaarde moeten zijn dat alles grondwettelijk klopt.

Hmmm - stel dat iemand voorstelt om het beruchte artikel 23 van de Grondwet te wijzigen of schrappen...?

Berucht artikel: vijftig jaar "stond Nederland stil", want 'de schoolstrijd woedde'.
Het artikel regelt dat iedereen het recht heeft om een school van eigen signatuur op te richten,
en bij pedagogische geschiktheid van de school krijgen ze even veel geld als het openbaar onderwijs.

Af en toe lees ik op bokt 'de christelijk scholen niet meer van deze tijd zouden zijn'.

Dat kun je lezen als een pleidooi om de grondwet te wijzigen.

(Ik ben voorstander van openbaar onderwijs, maar hecht ook aan veelkleurigheid. En bedenk dat ook de 'vrije' scholen van de antroposofen hier onder vallen, en de 'iederwijs' scholen.)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:35

Olle schreef:
Elisa2 schreef:
Wat zouden ze denken te bereiken met nieuwe verkiezingen?

Ik vind dat zo'n zwaktebod..dit is wat het volk gekozen heeft. Maak het maar werkend.

Ik zou heel teleurgesteld zijn als we opnieuw naar de stembussen moeten.
Blijkbaar werkt democratie dan toch niet.

Nouja, of wel. Want dan blijkt dat in onze democratie partijen met ondemocratische standpunten niet kunnen regeren zonder absolute meerderheid omdat de standpunten té ver afwijken van de standpunten van vrijwel alle andere partijen. En dat vind ik persoonlijk een fijn gegeven.

Het niet toestaan van partijen met ongrondwettelijke standpunten is weer lastig in relatie tot recht op vrije meningsuiting. Ik zou een stuk verantwoordelijkheid bij de kiezer willen leggen - wéét waar je voor stemt, en bij voorkeur een partij met realistische standpunten. Of dat nu links of rechts is :).

Maar, als we opnieuw naar de stembus moeten is er denk ik een nóg groter vertrouwensverlies. Het is echt een lastig parket.

@rien - vermoedelijk kán je best een wetsvoorstel indienen wat indruist tegen de grondwet maar zal deze worden verworpen met stemmen. Maar das een aanname, weet niet genoeg van hoe dat werkt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:36

-O-
AppleSter schreef:
Ik zou persoonlijk graag iets van een inspanningsverplichting zien bij de grootst uit de stembus gekozen partijen. Natuurlijk begrijp ik dat dat niet makkelijk is, maar waarom zou het makkelijk moeten zijn? Ze worden goed betaald, zijn volksvertegenwoordigers en het volk heeft verdeeld gekozen. Dus allemaal water bij de wijn, zien waar je elkaar wel kunt vinden. Niets naar klimaat (Wilders) is geen optie met PVDA erbij, maar laat ze hun best doen elkaar ergens te treffen. En ook met asielzoekers; niet zwart wit het een of ander, maar het midden opzoeken.
Als dat zou gebeuren zouden meer kiezers “bedeeld” worden en er wellicht meer vertrouwen aan beide zijden ontstaan.

Edit: Een beetje van “dit is de uitslag, dit heeft Nederland gekozen, hier moeten jullie het mee doen”

Ik snap wel wat je bedoelt maar ik denk dat het ook niet heel handig is als je enkele dagen na de verkiezingen zegt: oké is goed we doen een streep door de helft van ons programma. Het is nu ook een mentaal spel: wie geeft als eerste toe?

En vergeet niet, PVV heeft zichzelf heel lang buiten spel gezet de afgelopen jaren. Niet gek dat veel niet met ze willen samenwerken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:39

Elisa2 schreef:
Wat zouden ze denken te bereiken met nieuwe verkiezingen?

Ik vind dat zo'n zwaktebod..dit is wat het volk gekozen heeft. Maak het maar werkend.

Ja, dat is heel mooi gezegd, maar als 1/3 van het volk "a" zegt, 1/3 zegt "b" en nog eens 1/3 zegt "c" (waar nu eigenlijk sprake van is) dan zullen partijen, om het bestuurbaar te krijgen, dus van hun standpunt af moeten stappen. Dan doe je dus nog steeds niet wat de kiezer wil. Nederland is gewoon extreem verdeeld en iedereen wil ongeveer wat anders. Simpelweg "maak het maar werkend" is dan onmogelijk.
Dat is ook een beetje het probleem van wat jij zegt Applester. Als we dan in het midden gaan zitten zijn de kiezers van Wilders niet blij ("hij had beloofd geen geld meer naar het klimaat en nu gaan er als nog enkele miljarden heen") en PvdA/GL ook niet ("we zouden meer geld stoppen in het klimaat en nu is het juist minder!")

In dat opzicht voel ik wel wat voor wat Omtzigt voorstelt: ga maar met elkaar kijken welke partijen allemaal consensus hebben op bepaalde vlakken. Dan ontstaat er wellicht geen vaste coalitie, maar kun je wel op centrale onderwerpen met elkaar besluiten wat de meerderheid wil. Dat dat een super ingewikkelde regeringsvorm is besef ik me, maar anderzijds denk ik wel dat het het beste past bij wat men nu graag wil zien.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:46

Raineri schreef:
-O-
AppleSter schreef:

Ik snap wel wat je bedoelt maar ik denk dat het ook niet heel handig is als je enkele dagen na de verkiezingen zegt: oké is goed we doen een streep door de helft van ons programma. Het is nu ook een mentaal spel: wie geeft als eerste toe?

En vergeet niet, PVV heeft zichzelf heel lang buiten spel gezet de afgelopen jaren. Niet gek dat veel niet met ze willen samenwerken.

Met je eerste alinea ben ik het eens, maar het is bij formeren altijd water bij de wijn doen. Er gaan altijd strepen door verkiezingsprogramma’s, een groot deel is meer visie en wens dan uitvoerbaar in een kabinet. Iedereen kan zich nog wel van alles voor de geest halen wat Rutte in verkiezingstijd allemaal heeft beloofd in de jaren dat hij partijleider was.

En wat betreft grondwettelijk regeren ben ik het met iedereen eens; Ook de PVV moet zich natuurlijk aan de grondwet houden. Wilders zegt ook steeds dat hij dat natuurlijk zal doen, dus ik begrijp de issues van Omtzigt niet zo goed nu. Hoe vaak moet Wilders het hem nog bevestigen?

Met daarbij wel de disclaimer dat ik in Coronatijd ben geschrokken van hoe makkelijk onze grondrechten en vrijheden (en dan heb ik het niet perse over QR maar in de maatregelen in het algemeen) van ons afgepakt kunnen worden.

secricible

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:47

het is al heel vaak genoemd, maar grondrechten schuren tegen elkaar. En moeten ook met elkaar afgewogen worden. Daar was in coronatijd ook sprake van, net zo goed als dat dat in het dagelijks leven ook moet gebeuren.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:48

AppleSter schreef:
Hoe democratisch is het als partijen van tevoren andere partijen uitsluiten van deelname aan een eventueel kabinet?

Dat hangt er vanaf wanneer het gezegd werd. Het was bij voorgaande verkiezingen een vraag die regelmatig gesteld werd, specifiek over het uitsluiten van de PVV en FvD. Zolang men daar voor de verkiezing al duidelijk over is, helemaal prima. Dan is het duidelijk, weet je als stemmer waar je aan toe bent en kun je er ook rekening mee houden als je dat wil.

Als er vooraf niets over gezegd is en vijf minuten na het sluiten van de stembus komt een partij met "oh ja, met hen gaan we sowieso niet regeren" is het wat mij betreft een ander verhaal.

rien10 schreef:
Maar je kan toch niet de grondwet NIET respecteren? Je kan toch geen wetsvoorstel indienen wat in strijd is met de grondwet?

Stel dat Wilders morgen een speech zou geven vergelijkbaar met de "minder Marokkanen" uitspraak, dan is dat het niet respecteren van de grondwet. En dat is iets waar je geen andere partij of wetsvoorstel voor nodig hebt.

Elisa2 schreef:
De regering kan wel de grondwet wijzigen..

Niet zomaar, en sowieso niet tijdens Wilders I als dat kabinet er komt.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:53

Exitium schreef:
AppleSter schreef:

Dat hangt er vanaf wanneer het gezegd werd. Het was bij voorgaande verkiezingen een vraag die regelmatig gesteld werd, specifiek over het uitsluiten van de PVV en FvD. Zolang men daar voor de verkiezing al duidelijk over is, helemaal prima. Dan is het duidelijk, weet je als stemmer waar je aan toe bent en kun je er ook rekening mee houden als je dat wil.

Als er vooraf niets over gezegd is en vijf minuten na het sluiten van de stembus komt een partij met "oh ja, met hen gaan we sowieso niet regeren" is het wat mij betreft een ander verhaal.

Toch vind ik het slap, al jaren. En ik denk dat Omtzigt (en Dilan met de draai vlak voor de verkiezingen) stemmen heeft gekost. Al die stemmen op Wilders geven wel aan dat uitsluiten nu meer weerstand oplevert.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als we toch opnieuw naar de stembus moeten. Het vertrouwen in de politiek is al heel erg laag. De overwinning van Wilders kan dan nog veel groter worden door de verdeeldheid onvrede bij partijen als de VVD

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:56

'Hoe democratisch is het, om een andere partij uit te sluiten van regeringsdeelname...?'

Ik zie het bezwaar niet zo.

Democratie houdt in Nederland in dat er wordt samengewerkt.
Maar partij 1 die hamert op 'de overheid heeft zo haar plichten tegenover de burger'
en partij 2 die de plichten van de overheid aan de laars lapt -
'dat werkt niet'.
En er is ook geen verplichting tot samenwerking.

Er is geen verplichting tot een meerderheidskabinet.

En ik hecht zeer aan deze definitie van democratie:
'Democratie is dat de meerderheid beslist met respect voor de gevoelens en belangen van de minderheid.'
(Zo wordt het al tientallen jaren gedoceerd aan de juridische faculteit in Leiden.)

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:25

Ik zie het bezwaar wel. En ik denk een hoop mensen die op de PVV gestemd hebben ook, omdat ze ondanks uitsluitingen van andere partijen nu toch massaal op de PVV gestemd hebben.

Wat mij betreft mag er iets van een inspanningsverplichting komen voor de partijen die het grootst uit de stembus zijn gekomen. Ook om Nederlanders in het algemeen weer dichter bij elkaar te brengen. Een beetje van dit en een beetje van dat in een kabinet geeft een goede weerspiegeling (en vooral vertegenwoordiging) van de Nederlandse samenleving. Dat is in mijn ogen goed uitoefenen van de democratie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:27

@Exitium Ik bedoel geen speech of uitspraak, ik bedoel een wetsvoorstel.
Dus niet: ik zeg dat iedereen met een dubbele nationaliteit het land uit moet,
maar
Ik dien een wet in, dat iedereen met een dubbele nationaliteit Nederland uit moet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:32

AppleSter schreef:
pien_2010 schreef:
Hier een interessant artikel dat gaat over Nederlanders die ontevreden en alle regeltjes zat zijn en "en masse" naar Lapland geëmigreerd zijn _O- _O- .

https://nieuwspaal.nl/steeds-meer-neder ... regeltjes/

:D :D :D
In een tent in die kou _O- Dat is toch niet te doen bij -40??
En dan denken dat het er over 20 jaar (als je tegen die tijd niet bent ingevroren) “heel aangenaam” zal zijn.
Ik ken mensen die die kant op zijn verhuisd en krijg de meest prachtige sneeuwplaatjes door, maar ik ben niet gemaakt voor die kou. Ik moet er niet aan denken zoveel maanden in de sneeuw en kou te zitten, al begrijp ik de beweegredenen heel goed. Wij oriënteren ons momenteel op vertrekt naar het zuiden Portugal of Spanje en hopen hier ook over een paar jaar weg te zijn. Om dezelfde redenen.

AS dit is satire en komt van Nieuwspaal en als emigrant moet ik om deze grap natuurlijk vreselijk lachen.
Niemand is naar Lapland geëmigreerd. Het is een kostelijke grap en ze gebruiken de zelfde opsomming van redenen die emigranten vaak opgeven en dat maakt het extra grappig _O-

Een beetje satire in het leven hoort erbij.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:49

Het Lapland stukje was hilarisch :')

Ik geloof niet dat er samengewerkt móet worden. Wel is er volgens mij de plicht om alle wegen te bewandelen om een nieuw kabinet te vormen, maar als dat niet lukt zal er idd weer de stembus zijn. En dan hopen dat mensen deze keer anders stemmen, anders zit je met hetzelfde probleem.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:04

De inspanning verplichting zie ik wel voor de VVD, BBB, EN partij Omzigt maar totaal niet voor de 2de grootste partij (GL/PvdA).
Dat gaat echt niet werken. Zie hier in dit topic hoe de 2de partij voortdurend als niet ok weg wordt gezet. De opvattingen van deze twee partijen zijn tegen over gesteld.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:07

AppleSter schreef:
Exitium schreef:

Toch vind ik het slap, al jaren. En ik denk dat Omtzigt (en Dilan met de draai vlak voor de verkiezingen) stemmen heeft gekost. Al die stemmen op Wilders geven wel aan dat uitsluiten nu meer weerstand oplevert.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als we toch opnieuw naar de stembus moeten. Het vertrouwen in de politiek is al heel erg laag. De overwinning van Wilders kan dan nog veel groter worden door de verdeeldheid onvrede bij partijen als de VVD

Slap mag je het vinden, snap ik aan de ene kant ook wel hoewel ik de duidelijkheid persoonlijk belangrijker vind, maar ondemocratisch is het niet. Zeker niet als er vervolgens wel een andere regering gevormd wordt die een meerderheid heeft. En ja, zeker de VVD heeft daarin gegokt en verloren door de uitspraken van Yesilgoz dat ze niet in een regering geleid door Wilders zou gaan zitten.

AppleSter schreef:
Ik zie het bezwaar wel. En ik denk een hoop mensen die op de PVV gestemd hebben ook, omdat ze ondanks uitsluitingen van andere partijen nu toch massaal op de PVV gestemd hebben.

Wat mij betreft mag er iets van een inspanningsverplichting komen voor de partijen die het grootst uit de stembus zijn gekomen. Ook om Nederlanders in het algemeen weer dichter bij elkaar te brengen. Een beetje van dit en een beetje van dat in een kabinet geeft een goede weerspiegeling (en vooral vertegenwoordiging) van de Nederlandse samenleving. Dat is in mijn ogen goed uitoefenen van de democratie.

Inspanningsverplichting ben ik geen fan van. Als je nu de PVV en GL/PvdA min of meer gaat verplichten samen te regeren, gaat dat niet goedkomen gezien ze op belangrijke thema's mijlenver uit elkaar liggen. En als je terugkijkt is Rutte I (VVD + CDA met gedoogsteun van de PVV) geklapt doordat Wilders zijn steun introk na het klappen van het Catshuisoverleg, waar de eerste twee woedend over waren. Tijdens de verkiezingen een paar maanden later werd VVD de grootste en PVV de derde partij. Die dan weer samen laten praten gaat ook niet goedkomen.

In beide gevallen zou het geen stabiel kabinet opleveren en zou je alleen maar vaker naar de stembus moeten, waardoor het land ook veel vaker stil zou komen te liggen.

rien10 schreef:
@Exitium Ik bedoel geen speech of uitspraak, ik bedoel een wetsvoorstel.
Dus niet: ik zeg dat iedereen met een dubbele nationaliteit het land uit moet,
maar
Ik dien een wet in, dat iedereen met een dubbele nationaliteit Nederland uit moet.

Dat weet ik, maar je kan de grondwet ook op andere manieren niet respecteren dan met een wetsvoorstel. Ik kan me goed indenken dat Omtzigt ook garanties wil dat de eventuele premier van Nederland niet zo'n speech gaat houden bijvoorbeeld, want dat zou ook op hem en zijn partij afstralen als ze samen het kabinet zouden vormen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:10

Dat gebeurt aan beide kanten Pien. PVV is racistisch etc.
Mijns inziens zou de politiek nu juist het goede voorbeeld geven als zij de handen ineen slaan en laten zien dat die verdeeldheid niet nodig is en dat we het uiteindelijk toch samen moeten doen, links en rechts. Helaas werkt dat niet zo in het huidige politieke klimaat en met alle ego’s die in de weg staan, van beide kanten. Het zou meer om het landsbelang mogen draaien van mij.

Nieuwspaal kende ik niet, maar ik heb er (zeker met bekenden die naar Lapland zijn gegaan en van extreme temperaturen spreken) heerlijk om kunnen lachen. Nieuwspaal heeft wel meer leuke satirische stukjes, zag ik.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:15

pien_2010 schreef:
De inspanning verplichting zie ik wel voor de VVD, BBB, EN partij Omzigt maar totaal niet voor de 2de grootste partij (GL/PvdA).
Dat gaat echt niet werken. Zie hier in dit topic hoe de 2de partij voortdurend als niet ok weg wordt gezet. De opvattingen van deze twee partijen zijn tegen over gesteld.

BBB wil wel samenwerken, NSC wil eerst een hoop rechtsatarelijke issues uit de lucht hebben. En de VVD loopt gewoon weg voor de verantwoordelijkheid voor de puinhoop die ze zelf gecreëerd hebben.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:20

Exitium schreef:
Dat weet ik, maar je kan de grondwet ook op andere manieren niet respecteren dan met een wetsvoorstel. Ik kan me goed indenken dat Omtzigt ook garanties wil dat de eventuele premier van Nederland niet zo'n speech gaat houden bijvoorbeeld, want dat zou ook op hem en zijn partij afstralen als ze samen het kabinet zouden vormen.

Imo gaat het al snel vastlopen bij de gesprekken. Wilders en Omtzigt liggen zo ver uiteen qua standpunten bij belangrijke zaken dat er teveel water bij de wijn zal moeten worden gedaan imo. Tel daarbij op dat de PVV in het verleden niet echt betrouwbaar is gebleken bij een samenwerking, plus wat er hierboven staat.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:28