Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:43

Urbanus schreef:
Hier ook een vriendin in Tel Aviv, haar broers en zus staan aan de frontlinie, ze is erg verdrietig en angstig.

Als je familie moet vechten dan lijkt me dat echt afschuwelijk, vooral als je ook nog eens de zin niet helemaal ziet ervan.

princequillo
Fotograaf

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:44

Dat is voor mijn vriendin ook het geval idd, haar familie wil dit ook helemaal niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:48

Cowboy55 schreef:
hwn schreef:
Ik probeerde die net te delen op FB, en kreeg melding dat ie verwijderd is wegens gedeeltelijk onjuiste informatie. De propaganda-oorlog draait nog op volle toeren, en FB is duidelijk in handen van de zionisten. <KNIP>

The lunatics have taken over the asylum.....

*ONTSTIPT*

Blijf alsjeblieft, een nuchtere stem is nodig in deze discussie waar soms de grootste onzin wordt gepost.

princequillo schreef:
Dat is voor mijn vriendin ook het geval idd, haar familie wil dit ook helemaal niet.

Mijn vriendin wel, die is, nou ja, radicaliseren is een groot woord, maar ze is niet meer dezelfde als voor 7 oktober. Ik denk niet dat ze ooit nog les zou willen geven aan Palestijnse kinderen.

Ze wil niet naar Nederland komen maar blijven, zegt dat Israël nog nooit zo'n eenheid is geweest als nu.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:54

Nee mijn vrienden zijn er echt sterk tegen en willen gewoon vrede en twee staten. Ze hebben ook gewoon Palestijnse vrienden. Haar familie specifiek ziet ook het nut niet in van de “oorlog”, dan is het wel echt zuur als je kind toch de frontlinie wordt toegestuurd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:00

Dat vind ik echt superknap! Ik denk dat het komt doordat er zoveel bekenden zijn omgekomen van haar, dat ze zo vast zit in die machine.

Verdriet is een goede bodem voor wraak.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:17

Dat snap ik volkomen hoor. Het is echt een rot situatie. Het is als Nederlander natuurlijk ook gewoon moeilijk om het je in te beelden gezien wij hier al zo lang in vrede kunnen leven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:26

Ik probeer er voor haar te zijn, zo neutraal mogelijk. Het is nu niet het moment om in discussie te gaan en ik wil ook niet enthousiast reageren op wat ze stuurt.

Wat ons betreft, mijn man en ik, wij doneren aan Artsen Zonder Grenzen en keuren extremisme af, aan beide kanten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:45

Citaat:
Oxfam Novib heeft inmiddels een petitie gestart 'Bescherm de burgers van Gaza'.

Petite kan ik niet invullen want heb postcode uit Frankrijk, plus ze misbruiken de petitie doordat ze allerlei gegevens willen weten voor reclame, lidmaatschap, schenkingen etc. Dus ik ben gestopt en wens ze veel succes met de actie. Ik vind het onnodig dat ze adres willen weten en mijn telefoon nummer.

Interessant de bijdragen van vrienden en bekenden uit beider gebieden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:24

Ook heel heftig wat er in Dagestan (Rusland) is gebeurd.

Een Lynch-bende heeft het vliegveld van Dagestan, Rusland, bestormd en is van vliegtuig tot vliegtuig op zoek gegaan naar het vliegtuig uit Tel Aviv op zoek naar Joodse passagiers.
Bron Telegraaf:
De demonstranten braken door deuren en barrières, terwijl Joodse mensen en Israëli’s terug het vliegtuig in vluchten en moeten vrezen voor een serieuze aanval. Er vielen uiteindelijk twintig gewonden, waaronder twee die nu in kritieke toestand in het ziekenhuis liggen. Het gerucht gaat dat de FSB betrokken is geweest bij de organisatie van wat een progrom had kunnen zijn.

De afgelopen dagen deden verschillende antisemitische incidenten zich voor in de noordelijke Kaukasus dat overwegend islamitisch is. Op 28 oktober werden illegale anti-Israëlische demonstraties gehouden op het Lenin-plein in Machatsjkala en in Tsjerkessk, de hoofdstad van Karatsjaj-Tsjerkessië - net als Dagestan een Russische deelrepubliek. Demonstranten eisten dat „Israëlische vluchtelingen de regio niet zouden binnenkomen” en dat etnische Joden uit het gebied zouden worden verdreven. Een regeringsvertegenwoordiger die met de demonstranten kwam praten, zei dat uitzetting niet gegrond zou zijn. De volgende ochtend werd een in aanbouw zijnd Joods cultureel centrum in Naltsjik in Kalbarië-Bakarië, een deelstaat ernaast, in brand gestoken. De aanvallers gooiden brandende autobanden op het terrein en bekladden muren met de tekst „dood aan de Joden”

https://twitter.com/KT_Insights/status/ ... 7161342273

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:41

Klopt Babootje, ik las het. Het is een schande en absoluut anti semitistisch dat Joden uit Israël elders agressie ontmoeten daar er in Israël oorlogsmisdaden worden gepleegd tegen de Palesteinse bevolking in Gaza. Dit geldt ook voor mensen met een Joodse achtergrond die niet in Israël wonen. De tegenkrachten grijpen hun kans om bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten en mensen die er niets mee te maken hebben weer naar te benaderen/ bejegenen etc. Zo niet OK.

In buitenhof (eerder hier al een link van gepost) werd zowel door een Rabbijn als Iman opgeroepen om het conflict in de Gaza strook niet tussen moslim- en Joodse mensen te laten komen . Zij riepen daar zeer duidelijk toe op. Ik denk dat dit ook de enige manier is om elders niet te verstrikken in dit nare conflict.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:21

Urbanus schreef:
Ik probeer er voor haar te zijn, zo neutraal mogelijk. Het is nu niet het moment om in discussie te gaan en ik wil ook niet enthousiast reageren op wat ze stuurt.

Wat ons betreft, mijn man en ik, wij doneren aan Artsen Zonder Grenzen en keuren extremisme af, aan beide kanten.

Dat lijkt mij ook niet makkelijk, zeker niet als je bijvoorbeeld wel een sterke mening hebt. Maar je hebt wel gelijk hoor. Denk ook niet dat het een productieve discussie zou zijn als de emoties zo hoog liggen. En dat is alleen maar begrijpelijk. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:28

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 16:52

Dankjewel voor jullie persoonlijke bijdragen over hoe jullie vrienden/kennissen/familie het beleven in Israël. Vind het prettig om dat ook te blijven horen.

Kan me geen voorstelling maken van hoeveel mensen hier met fysieke en psychische klachten hieruit gaan komen. Alleen maar liefde voor de mensen die vrede willen, ookal moeten ze meevechten etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:07

pien_2010 schreef:
Klopt Babootje, ik las het. Het is een schande en absoluut anti semitistisch dat Joden uit Israël elders agressie ontmoeten daar er in Israël oorlogsmisdaden worden gepleegd tegen de Palesteinse bevolking in Gaza. Dit geldt ook voor mensen met een Joodse achtergrond die niet in Israël wonen. De tegenkrachten grijpen hun kans om bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten en mensen die er niets mee te maken hebben weer naar te benaderen/ bejegenen etc. Zo niet OK.

In buitenhof (eerder hier al een link van gepost) werd zowel door een Rabbijn als Iman opgeroepen om het conflict in de Gaza strook niet tussen moslim- en Joodse mensen te laten komen . Zij riepen daar zeer duidelijk toe op. Ik denk dat dit ook de enige manier is om elders niet te verstrikken in dit nare conflict.

Het is toch allemaal wel een erge ingewikkelde puzzel. Poetin gebruikt dit conflict als geïnstigeerd door het Westen (natuurlijk doet ie dat). Het westen is (op zn minst intern) verdeeld over het conflict. De US staat pal achter Israel. De VN heeft zich grotendeels erover uitgesproken dat het conflict moet stoppen. Turkije (NATO land) is pro palestijnen en pro Hamas. Ik vraag me echt af welke richting de chaos in de wereld uit gaat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:19

Desty schreef:
Dankjewel voor jullie persoonlijke bijdragen over hoe jullie vrienden/kennissen/familie het beleven in Israël. Vind het prettig om dat ook te blijven horen.

Kan me geen voorstelling maken van hoeveel mensen hier met fysieke en psychische klachten hieruit gaan komen. Alleen maar liefde voor de mensen die vrede willen, ookal moeten ze meevechten etc.

Ik heb familie in kiryat, tel aviv en Jeruzalem. Familie uit Jeruzalem en kiryat zijn beide als ik het goed heb geëvacueerd, kiryat ligt aan de grens van Libanon en Syrië en die uit Jeruzalem woonde in een onrustig gedeelte. Familie in tel aviv die in het zuiden woont hebben het onrustiger dan de familie in het centrum. Mijn familie is het er niet mee eens met hoe de regering dit allemaal doet en willen vrede.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:20

https://www.gva.be/cnt/dmf20231030_95323597

Beelden van Israelische gijzelaars die Nethanyahu er van langs geven. Volgens sommigen gedicteerd door Hamas. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken: de vrouw zegt dat er op 7 oktober te weinig militairen waren. Waarom zou Hamas zeggen dat Israel te weinig soldaten inzet? Ik zou toch het omgekeerde vermoeden? Tenzij hier een andere logica achter zit die ik niet zie? Anderzijds geloof ik wel dat Hamas de vrouwen gezegd heeft dat zij hen willen laten gaan maar dat Israël dwarsligt (en daarbij misschien wel een onvolledige/gekleurde versie van de feiten gegeven heeft).

Blijkbaar heeft Israël enkel een screenshot gepost hiervan, maar de volledige inhoud zal ook wel bij de bevolking terechtkomen, ze hebben daar ook internet.

Geen idee of dit iets gaat veranderen.

@Babootje, enerzijds natuurlijk verontrustend die verdeeldheid in de wereld, maar anderzijds merk ik dat er op betogingen in het westen toch veel minder radicale leuzen gescandeerd worden door "onze" moslims dan ten tijde van Irak bijvoorbeeld. Ik krijg toch het gevoel dat bij de meerderheid de ontmenselijking van de tegenpartij minder wordt. Kan een fout gevoel zijn, ik kom (te) weinig buiten en weet natuurlijk niet hoe representatief Bokt is voor de hele wereldbevolking.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:25

Desty schreef:
Heeft iemand een idee hoe de mensen in Israël inmiddels leven? Leven zij ook nog met angst en maatregelen? Of is dat inmiddels weer terug naar ‘normaal’?

De israelisch die dicht bij grens Gaza wonen zijn onder gebracht in hotels daar waar het wel veilig is...
Gaan dagelijks naar huis om spullen te halen en te kijken of alles nog heel is.

Verder leven ze uiteraard ook onder grote spanning. Een ieder zal vast een familie lid hebben mee vechten.

Ik zie 1 deser dagen iemand die haar ouders in Israel wonen en waarvan haar broer mee vecht. Ik zal haar eens vragen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:51

Nikass schreef:
Ik begrijp dat het een algemene reactie is, maar ik vind dat je geen inhoudelijk antwoord geeft.

Dat mag jij vinden, maar de situatie is veel te complex om inhoudelijk op te reageren en te begrijpen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:36

Gelukkig is de taal van Netanyahu niet zo complex

Afbeelding

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:40

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:32

Moderatoropmerking:
Afbeelding verwijderd ivm copyright
Laatst bijgewerkt door xingridx op 03-11-23 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm copyright

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:17

.... het is meer trauma dan iets anders.
Ik snap dat men zich te pletter is geschrokken, dat Hamas door de muur kwam.

(En overreactie hoort ook bij trauma.)

Maar politiek bedrijven op basis van trauma - brrr, nee.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:31

Net even weer met mijn vriend uit de West Bank gesproken. Hij geeft aan dat het in zijn regio te doen is zolang hij in het Arabische gedeelte blijft. Mensen lopen het risico om buiten dat neergeschoten te worden. Er is op het moment veel spanning. Daarnaast gaat het leven wel gewoon door. Ze gaan nog gewoon naar school en werk. Ik kan me er weinig bij voorstellen, lijkt me zo’n hel om je om dat soort dingen zorgen te maken. Ik bedoel, mijn dagelijkse zorgen zijn vaak in de zin van, ‘wat moeten we vandaag toch weer eten?’ En dan gaat het hier nog wel om “relatief veilig” gebied.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:35

Misschien is een excursie naar Yad Vashem iets voor ze. Ongepast. (Wbt de foto)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:37

Janneke2 schreef:
.... het is meer trauma dan iets anders.
Ik snap dat men zich te pletter is geschrokken, dat Hamas door de muur kwam.

(En overreactie hoort ook bij trauma.)

Maar politiek bedrijven op basis van trauma - brrr, nee.

Ik volg op het moment een aantal Joodse twitteraars zoals bijvoorbeeld Esther Voet en luister naar de podcast die zij samen met Joop Soesan maakt. Het klinkt inderdaad nogal als een collectief trauma. Ze lijken ook echt niet te begrijpen waarom de wereld op dit moment meer kijkt naar de gruweldaden in Gaza dan naar de gruweldaden van 7 Oktober. En veel joden zijn gewoon doodsbang. Dat blijkt ook uit de reacties van hun volgers. Ze lijken niet echt in staat de boel te relativeren maar bevestigen elkaar in hun angsten.

Ik ben bang dat je weleens gelijk kunt hebben dat het collectieve trauma weleens een grote rol in de huidige politiek kan spelen. En de rest van de wereld weigert maar om Israel te stoppen.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 31-10-23 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt