Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:51

Veronica2 schreef:
Winst uit vermogen, daar heb je niks voor gedaan.... Want je hebt opeens patsboem vermogen en winst daaruit? Je maakt me nieuwsgierig.

precies... ik zou willen dat ik vermogensbelasting moest betalen haha.

de vermogenden onder ons zijn wel de ondernemers waar de economie op drijft, de werkgevers en harde werkers die hun nek durven uitsteken door bedrijven op te zetten en te investeren.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:01

Het is toch krom dat inkomen zwaarder belast wordt dan vermogen?

Vermogen creëert nog meer vermogen. En zo worden de vermogenden rijker en rijker en hebben die mensen die minder geluk hebben gehad het nakijken. Het is niet waar dat iedereen rijk kan worden van hard werken. Je moet veel geluk hebben en een goede start hebben gehad. Daarbij is niet iedereen geschikt om te ondernemen, je moet het wel kunnen.

Plus, vermogen komt vaak uit erfenissen, waar de ontvanger idd niets voor heeft gedaan, behalve in het juiste gezin geboren worden.

Ik ben voor het hoger belasten van vermogen (en ik word hier zelf niet beter van op termijn, dus ik praat niet vanuit mijn eigen portemonnee).

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:37

De top van het CDA heeft een zogenoemde verzoeningsbrief gestuurd naar Pieter Omtzigt om de verhoudingen te lijmen, maar hij laat zich niet lijmen haha :') Dit was trouwens eigenlijk geheim. Ik blijf me verbazen over hoeveel er gelekt wordt de laatste tijd.

Interessante column ook van Eus over hem als persoon:
https://www.ad.nl/binnenland/de-pijnlij ... &auth_rd=1.

Ik ben heel benieuwd wat hij uiteindelijk gaat doen.

Loretta

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:47

Het CDA verdient Omtzigt niet. Wat het CDA wel verdient dat is een enorme afstraffing van de kiezer en die gaan ze zo te zien krijgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:48

Ik ben ook benieuwd naar zijn plannen. Kan de column helaas niet lezen want paywall.

CDA heeft ook nog geen nieuwe lijsttrekker aangewezen toch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:03

Op rendement uit vermogen moet je 30% belasting afdragen. Dat is ook niet niks vind ik. En wordt niet eens op een eerlijke manier berekend, al gaat dat wel veranderen dacht ik.
Er zijn inderdaad zat mensen die weinig hebben gedaan voor hun vermogen, maar ook juist mensen die hun leven lang hebben gespaard en zelf hun pensioen bij elkaar moeten sparen, en dan over die paar ton waar ze later van rond moeten komen nu al elke keer vrij veel belasting moeten betalen. Het is ook niet echt eerlijk om mensen hun pensioenpotje af te nemen waar ze hun leven lang hard voor gewerkt hebben. Dus vermogens extra belasten vind ik heel dubbel, bij lagere bedragen in ieder geval.
Dan zie ik nog liever dat dat 'gratis geld' zwaarder belast wordt, zoals hierboven wordt genoemd.. grote erfenissen, loterijen, bonussen enz.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:26

Veronica2 schreef:
En waarom moeten meer vermogenden meer belasting betalen? Meestal is dit een wens van mensen die geen of geen uitzicht op vermogen hebben.

Meestal, maar niet altijd.

Waar komt de 30% vandaan, trouwens?
Ik ben niet verder dan twee promille (plus vrijstelling omdat ik mijn geld in 'groen' heb belegd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:45

lies schreef:

Vermogen creëert nog meer vermogen. En zo worden de vermogenden rijker en rijker en hebben die mensen die minder geluk hebben gehad het nakijken. Het is niet waar dat iedereen rijk kan worden van hard werken. Je moet veel geluk hebben en een goede start hebben gehad. Daarbij is niet iedereen geschikt om te ondernemen, je moet het wel kunnen.

Plus, vermogen komt vaak uit erfenissen, waar de ontvanger idd niets voor heeft gedaan, behalve in het juiste gezin geboren worden.

Ik ben voor het hoger belasten van vermogen (en ik word hier zelf niet beter van op termijn, dus ik praat niet vanuit mijn eigen portemonnee).

Maar vermogen komt toch uit inkomen?

Dat het voor iedereen die werkt gelijk begint, dus belasting betalen uit je inkomen, en dat het daarna, voor degene die dan vermogen opbouwt, aantrekkelijk wordt is toch eerlijk?

Over dat vermogen is toch feitelijk ook al belasting betaald ( net zoals erfenissen, zoals je aanhaalt)

Dat is toch pas niet fair, eigenlijk?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:49

lies schreef:

Nee, want over vermogen is al belasting betaald. Zij het inkomstenbelasting, erfbelasting, loterijenbelasting of hoe je ook maar aan dat geld komt.
Daarnaast wordt het ook nog jaarlijks belast. Je betaalt dus al immens veel belasting over vermogen.

Citaat:
Vermogen creëert nog meer vermogen. En zo worden de vermogenden rijker en rijker en hebben die mensen die minder geluk hebben gehad het nakijken. Het is niet waar dat iedereen rijk kan worden van hard werken. Je moet veel geluk hebben en een goede start hebben gehad. Daarbij is niet iedereen geschikt om te ondernemen, je moet het wel kunnen

Vermogenden die rijker en rijker worden betalen ook steeds meer belasting en zorgen voor een aanzienlijk deel in de staatskas waarin er voor andere mensen betaald wordt.

Van ondernemen word je niet per se rijk. Daarnaast heb je als ondernemer ook nog nergens recht op, waar je wel veel belasting voor betaalt. Je moet zelf pensioen sparen (en belasting over betalen) Zelf je ziektekostenverzekering en alle andere afdrachten waar andere mensen geen belasting over betalen.

Wat betreft erfenissen; over oud geld wordt nog het meeste belasting geheven; toen het verdiend is, toen het op de bank stond, en toen het overgedragen is aan iemand anders.

Citaat:

Ik vind dat extreem oneerlijk en vraag me af of je er echt wat mee op schiet. Wie laat dan überhaupt z’n geld nog op een Nederlandse bank staan :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:58

@verootje, dat dus.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:05

Was erfbelasting bijvoorbeeld niet al 50% of zo?
Behoorlijk wat in ieder geval.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:06

En welk bedrijf blijft nog in Nederland als de winst veel hoger belast wordt dan in andere landen? Als je de economie snel om zeep wil helpen, dan moet je dat zo doen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:08

lies schreef:

Ik werk kneiterhard, voor mijn pensioen, maar ook omdat ik mijn kinderen wat wil meegeven later. Hoezo moeten zij of ik gestraft worden omdat ik voor hun toekomst werk ipv er van op vakantie ga?

Dat ondernemen niet iedereen kan is precies waarom het wel zo logisch is dat er een beloning tegenover staat...

Daarnaast heb je bij veel ondernemers ook nog de situatie dat ze op papier erg vermogend lijken, maar in realiteit de bakker niet kunnen betalen. Bijvoorbeeld bij agrariërs. Op papier misschien miljonair, maar jij hebt meer geld op de bank waarschijnlijk :+

Ik ga van een baan in loondienst naar ondernemen, je bent knettergek als je ziet welk risico je neemt voor welk salaris.

Maar hey, het is zo mooi om te doen waar je blij van word :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:19

Nielojram schreef:
@verootje, dat dus.

Yep. Plus de terechte vraag hoe vaak je wilt dat een euro belast wordt. En een euromuntje blijft voor altijd bestaan, dus die gaat nogal eens door de belastingmolen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:26

Veronica2 schreef:
Winst uit vermogen, daar heb je niks voor gedaan.... Want je hebt opeens patsboem vermogen en winst daaruit? Je maakt me nieuwsgierig.

:D :D

Of je hebt t geerfd; dan wordt er over dat vermogen wel 3 x belasting betaald …
Raar eigenlijk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:27

ruitje schreef:
Dat ondernemen niet iedereen kan is precies waarom het wel zo logisch is dat er een beloning tegenover staat...

Idd… en risicogeld. Je kán van ondernemen heel erg rijk worden, maar het kan ook maar zo heel hard werken voor niks zijn of het kan helemaal mis gaan en dan heb je dus geen enkel vangnet vanuit het sociale stelsel waar je altijd wel voor hebt betaald.

Daarbij zijn er wel meer dingen die niet iedereen kan en die wel heel goed betaald worden. Hartchirurg ofzo, of topadvocaat op de Zuidas, of premier van NL.

Bij de banen die goed betaald worden horen ook verantwoordelijkheden en kwaliteiten die niet iedereen heeft. Het lijkt me logisch dat die anders beloond worden dan een ‘simpele’ baan.

Ik vind het wijzen naar ‘de rijken’ als oplossing voor het geldtekort altijd wat afgunstig overkomen.

Laat mensen lekker blij zijn met veel geld en wees zelf tevreden met wat je hebt. Word je zelf ook gelukkiger van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:28

IMANDRA schreef:

Belasting bij een erfenis ligt aan de relatie tot de overledene. Kinderen en partner betalen weinig belasting. Verdere familie betaalt meer.
Volgens mij was die belasting vroeger een stuk hoger, nu maximaal 40% dacht ik?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:29

Babootje schreef:
Raar eigenlijk

En niet te vergeten als je het weer uitgeeft nog eens 21% :Y)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:31

8nnemiek schreef:
Babootje schreef:
Raar eigenlijk

Als t veel is kan je dat maar beter wel doen anders betaal je er jaarlijks belasting over :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:53

Ik citeer met instemming
Citaat:
Vermogen creëert nog meer vermogen. En zo worden de vermogenden rijker en rijker en hebben die mensen die minder geluk hebben gehad het nakijken. Het is niet waar dat iedereen rijk kan worden van hard werken. Je moet veel geluk hebben en een goede start hebben gehad.

Ik ken veel mensen die
hard werken
veel uren maken
verantwoordelijk werk doen
.... en minimumloon krijgen.
(Raadsel...?
Het antwoord luidt: de zorg.)
Citaat:
Vermogenden die rijker en rijker worden betalen ook steeds meer belasting en zorgen voor een aanzienlijk deel in de staatskas waarin er voor andere mensen betaald wordt.

Ooit was dat één van de ideeën achter het Nederlandse belastingstelsel.
Citaat:
Van ondernemen word je niet per se rijk.

Klopt, net als van hard werken in een baan met veel verantwoordelijkheid.

En ook dit geldt voor mij
Citaat:

Citaat:
Ik vind dat extreem oneerlijk en vraag me af of je er echt wat mee op schiet. Wie laat dan überhaupt z’n geld nog op een Nederlandse bank staan :?

Nee, je moet emigreren naar de VS.
Als je alleen maar je geld buiten Nederland parkeert, moet je er als ingezetene/ staatsburger nog steeds belasting over betalen (zoals wij allemaal - want we hebben een aantal zaken nog steeds goed op orde in NL en dat kost nu eenmaal geld).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 22:04

@ verootjoo helemaal met je post eens! :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 22:06

8nnemiek schreef:
Babootje schreef:
Raar eigenlijk

Ja.
21% is het luxe tarief.

(Nu ja, voor luxe goederen en diensten.)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 22:28

8nnemiek schreef:
IMANDRA schreef:

Belasting bij een erfenis ligt aan de relatie tot de overledene. Kinderen en partner betalen weinig belasting. Verdere familie betaalt meer.
Volgens mij was die belasting vroeger een stuk hoger, nu maximaal 40% dacht ik?

Ohhh je hebt gelijk, ik had in m’n hoofd dat het voor vermogende mensen (boven een bepaald bedrag) heel hoog was, ook voor kinderen, maar dat is “maar” 20% voor alles boven de 140k. Maximale is idd 40%.

Maar vind dat wel dubbel hoor. Inderdaad betaal je belasting over iets waar al vaak belasting over is betaald en er worden hier wel ‘rijken’ genoemd maar als ouders kei en keihard werken om hun kinderen bijv beter af te laten zijn? Die zijn er net zo goed de dupe van.

Overigens ben ik van mening dat -bij modaal- je met slimme financiën echt wel een eindje kan komen qua vermogen sparen. Maar veel mensen hebben het overzicht al niet, laat staan slim met bestaand geld omgaan. Meen dat het een onderzoek van de Rabobank was, waarin 50% van Nederland minder dan €5000 op hun spaarrekening heeft, en nog veel grotere groep mensen (meen 80% maar pin me er niet op vast) hebben niet eens een goed overzicht over wat er inkomt en uitgaat. Wil daarbij niet tekort doen aan groepen want er zijn echt mensen die elk dubbeltje om moeten draaien, maar er zijn ook veel mensen die gewoonweg geen overzicht hebben, daardoor niet (goed) sparen en dus geen vermogen op kunnen bouwen. Stel je zou 50€ per maand beleggen via een bank (gemiddeld genomen prima haalbaar bij een duidelijk overzicht van en inzicht in je financiën, aldus de experts die ik gesproken heb), dan kan je best een lekker potje opbouwen voor later. Nogmaals: ik wil niemand en niks bagatelliseren, maar ik denk dat je meer “winst” behaalt door mensen met dat inzicht en overzicht te helpen dan (enkel) mensen met meer vermogen te belasten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 22:54

Kimmie25501 schreef:
De top van het CDA heeft een zogenoemde verzoeningsbrief gestuurd naar Pieter Omtzigt om de verhoudingen te lijmen, maar hij laat zich niet lijmen haha :') Dit was trouwens eigenlijk geheim. Ik blijf me verbazen over hoeveel er gelekt wordt de laatste tijd.

Interessante column ook van Eus over hem als persoon:
https://www.ad.nl/binnenland/de-pijnlij ... &auth_rd=1.

Ik ben heel benieuwd wat hij uiteindelijk gaat doen.

Haha, kneuzen _O-.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:02

IMANDRA schreef:
Ohhh je hebt gelijk, ik had in m’n hoofd dat het voor vermogende mensen (boven een bepaald bedrag) heel hoog was, ook voor kinderen, maar dat is “maar” 20% voor alles boven de 140k. Maximale is idd 40%.

Maar vind dat wel dubbel hoor. Inderdaad betaal je belasting over iets waar al vaak belasting over is betaald en er worden hier wel ‘rijken’ genoemd maar als ouders kei en keihard werken om hun kinderen bijv beter af te laten zijn? Die zijn er net zo goed de dupe van.

Overigens ben ik van mening dat -bij modaal- je met slimme financiën echt wel een eindje kan komen qua vermogen sparen. Maar veel mensen hebben het overzicht al niet, laat staan slim met bestaand geld omgaan. Meen dat het een onderzoek van de Rabobank was, waarin 50% van Nederland minder dan €5000 op hun spaarrekening heeft, en nog veel grotere groep mensen (meen 80% maar pin me er niet op vast) hebben niet eens een goed overzicht over wat er inkomt en uitgaat. Wil daarbij niet tekort doen aan groepen want er zijn echt mensen die elk dubbeltje om moeten draaien, maar er zijn ook veel mensen die gewoonweg geen overzicht hebben, daardoor niet (goed) sparen en dus geen vermogen op kunnen bouwen. Stel je zou 50€ per maand beleggen via een bank (gemiddeld genomen prima haalbaar bij een duidelijk overzicht van en inzicht in je financiën, aldus de experts die ik gesproken heb), dan kan je best een lekker potje opbouwen voor later. Nogmaals: ik wil niemand en niks bagatelliseren, maar ik denk dat je meer “winst” behaalt door mensen met dat inzicht en overzicht te helpen dan (enkel) mensen met meer vermogen te belasten.

Dit, en wat verootje zegt. Ik ken genoeg mensen die ronduit onverstandig met hun geld omgaan. Ik spaar flink, oa voor mijn pensioen (als zzp’er betaal ik namelijk alles zelf). Over dat spaargeld is al inkomstenbelasting, zorgverzekeringsbijdrage en btw afdracht betaald. Moet mijn pensioengeld dan nóg meer belast worden? Lijkt me niet… denk ook dat dat weer investeren in panden en dan duur verhuren of objecten kopen interessanter maakt. Ik vind zéker niet dat vermogen meer belast moet worden. De rijkste 30% betalen 82% van de belastinginkomsten (https://www.ewmagazine.nl/belasting/ach ... ng-575671/)