lies schreef:Het is toch krom dat inkomen zwaarder belast wordt dan vermogen?
Nee, want over vermogen is al belasting betaald. Zij het inkomstenbelasting, erfbelasting, loterijenbelasting of hoe je ook maar aan dat geld komt.
Daarnaast wordt het ook nog jaarlijks belast. Je betaalt dus al immens veel belasting over vermogen.
Citaat:
Vermogen creëert nog meer vermogen. En zo worden de vermogenden rijker en rijker en hebben die mensen die minder geluk hebben gehad het nakijken. Het is niet waar dat iedereen rijk kan worden van hard werken. Je moet veel geluk hebben en een goede start hebben gehad. Daarbij is niet iedereen geschikt om te ondernemen, je moet het wel kunnen
Plus, vermogen komt vaak uit erfenissen, waar de ontvanger idd niets voor heeft gedaan, behalve in het juiste gezin geboren worden.
Vermogenden die rijker en rijker worden betalen ook steeds meer belasting en zorgen voor een aanzienlijk deel in de staatskas waarin er voor andere mensen betaald wordt.
Van ondernemen word je niet per se rijk. Daarnaast heb je als ondernemer ook nog nergens recht op, waar je wel veel belasting voor betaalt. Je moet zelf pensioen sparen (en belasting over betalen) Zelf je ziektekostenverzekering en alle andere afdrachten waar andere mensen geen belasting over betalen.
Wat betreft erfenissen; over oud geld wordt nog het meeste belasting geheven; toen het verdiend is, toen het op de bank stond, en toen het overgedragen is aan iemand anders.
Citaat:
Ik ben voor het hoger belasten van vermogen (en ik word hier zelf niet beter van op termijn, dus ik praat niet vanuit mijn eigen portemonnee).
Ik vind dat extreem oneerlijk en vraag me af of je er echt wat mee op schiet. Wie laat dan überhaupt z’n geld nog op een Nederlandse bank staan