Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 14:00

Ik zou best een ev willen rijden. Maar een feit is: voor €3000 heb je nu geen ev die nog niet 100% verrot is. En 300km range is prima, maar 120km vind ik wat te weinig. Óók omdat dingen zoals airco en verwarming bij een ev stroom vragen en je range dan ineens een stuk korter wordt.

Ik rijd z'n 100km per uur, en na 1,5 2 uur rijden stop ik altijd al voor een pauze, dus geen probleem om dan de auto even aan een paal te zetten. Maar....máár, dan wil ik niet eerst 30 minuten op mijn beurt hoeven wachten, omdat er niet voldoende palen beschikbaar zijn.

Als elektrisch rijden óók voor de minima goed betaalbaar wordt, stap ik zo over, maar voorlopig is mijn zuinige Panda een stuk goedkoper dan een ev.

Om on-topic te blijven: ik heb de kelder opgeruimd en afgestoft. Buiten luik open en luik binnen open en ventilator erin want tis nog wat muffig.

Binnenkort afsluitbare plastic bakken halen en dan wordt de rommel kelder een echte voorraad kelder.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 10-03-22 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:03

elnienjo schreef:
Pabie schreef:
Die klimaatplannetjes zorgen er ook voor dat de leefbaarheid van de wereld goed blijft, en niet onbelangrijk we voor energie niet meer zo afhankelijk zijn van een enkel land. Ik denk dat juist NU die klimaatplannen extra belangrijk blijken.

Ach kom nou toch, de grootste vervuilers (China/India o.a.) hebben geen boodschap aan de klimaathobby's van een overbevolkt EU landje hoor. Het feit dat Nederland het toestaat dat de bevolking met miljoenen toeneemt en daardoor meer gebouwd moet worden is onze grootste vervuiler. Al die mensen gebruiken immers energie, auto's, consumeren en ademen.

Ik weet niet of ik het serieus kan nemen aangezien je eerder al aangekondigd hebt dat het je geen reet kan interesseren al de aarde verwoest is zolang jij maar de aankomende x jaren nog comfortabel zit.
Ja ik denk dat groot vervuilers ook moeten verminderen, maar zeggen wij doen niets want zij doen niets is op geen enkele manier probleem oplossend.

Daarbij gaat het alsnog compleet voorbij aan het stand punt dat als we verder in de energie transitie hadden gezeten we nu niet zo afhankelijk waren van enkele landen voor ons energie. Zij hebben een machtspositie over ons op deze manier en eigenlijk is dat helemaal niet zo comfortabel.
Vaak roept men dat we zo veel mogelijk zelf voorzienend moeten zijn maar zodra het op energie aankomt is het opeens een linkse hobby?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:07

mvdende schreef:
Ik zou best een ev willen rijden. Maar een feit is: voor €3000 heb je nu geen ev die nog niet 100% verrot is. En 300km range is prima, maar 120km vind ik wat te weinig. Óók omdat dingen zoals airco en verwarming bij een ev stroom vragen en je range dan ineens een stuk korter wordt.

Ik rijd z'n 100km per uur, en na 1,5 2 uur rijden stop ik altijd al voor een pauze, dus geen probleem om dan de auto even aan een paal te zetten. Maar....máár, dan wil ik niet eerst 30 minuten op mijn beurt hoeven wachten, omdat er niet voldoende palen beschikbaar zijn.

Als elektrisch rijden óók voor de minima goed betaalbaar wordt, stap ik zo over, maar voorlopig is mijn zuinige Panda een stuk goedkoper dan een ev.

Om on-topic te blijven: ik heb de kelder opgeruimd en afgestoft. Buiten luik open en luik binnen open en ventilator erin want tis nog wat muffig.

Binnenkort afsluitbare plastic bakken halen en dan wordt de rommel kelder een echte voorraad kelder.

Dat is inderdaad nu nog het grootste nadeel; het is even een investering. Voor mensen die het geld kunnen missen is het een makkelijke keus, want je prijs per kilometer wordt enorm veel lager, maar mensen die krap zitten hebben geen andere keus dan te wachten tot de prijzen verder zakken.

Een opgeruimde kelder is altijd fijn ja! Daar kun je zo veel kwijt, heerlijk!

Popstra

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:59

Overheid kan op zn minst dat kwartje van Kok eens er af halen...

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:22

Popstra schreef:

Dat kan zeker, maar dan gaat andere belasting omhoog.. mag hopen dat men zich daar toch wel bewust van is

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:25

Yonker schreef:
Popstra schreef:

Dat kan zeker, maar dan gaat andere belasting omhoog.. mag hopen dat men zich daar toch wel bewust van is

En als dit nog even door gaat zitten we zometeen in een dikke depressie ivm alles onbetaalbaar en bedrijven die gaan ontslaan omdat de kosten zo hoog worden dat de prijsstijgingen de producten onverkoopbaar maakt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:31

Ze zeggen dat er 'normaal' elke 10 tot 20 jaar een crisis plaats vindt. 1973 de oliecrisis, 1980 was er een, in 2000 de dot com bubbel, 2008 de bankencrisis, en sindsdien hebben we geen enorme financiële crisis gehad. Corona viel op de financiële markt ook enorm mee dankzij alle steun van de overheid wereldwijd. En met de hyperinflatie van de afgelopen jaren zou een nieuwe depressie niet heel onverwacht komen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 15:42

8nnemiek schreef:
Ze zeggen dat er 'normaal' elke 10 tot 20 jaar een crisis plaats vindt. 1973 de oliecrisis, 1980 was er een, in 2000 de dot com bubbel, 2008 de bankencrisis, en sindsdien hebben we geen enorme financiële crisis gehad. Corona viel op de financiële markt ook enorm mee dankzij alle steun van de overheid wereldwijd. En met de hyperinflatie van de afgelopen jaren zou een nieuwe depressie niet heel onverwacht komen.

Maar wél heel ongewenst.

Ik als jongere generatie (1994) heb van de crisis in 2008 wel wàt meegekregen, maar aangezien ik toen nog onder moeders en vaders vleugels zat, heb ik er zelf de consequenties niet van meegemaakt.

De corona crisis heb ik al als heftig ervaren en weet mijn god niet wat er nu op ons af komt en of het leven nog een beetje leuk kan blijven als minima.

Tot nu toe kon ik nog wel wat leuke dingen doen af en toe, maar als er hier een hyperinflatie gaat komen, weet ik niet meer hoe ik mijn vaste lasten enz moet gaan betalen.

Dus liever die crisis nog even een jaartje of 80 uitstellen graag.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:45

Een crisis is altijd ongewenst.

Maar alsnog liever hier crisis dan oorlog en geen dak meer boven ons hoofd.
Dat is pas crisis.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:45

Voor dakloos raken is geen oorlog nodig, dat kan een crisis ook uitstekend zelf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:49

Ongeacht de oorzaak, een crisis is altijd vreselijk en niemand wordt er beter van. Ik heb die van 2008 vol meegekregen. Net een paar jaar van school, net mijn eigen bedrijf opgericht, en ineens gingen alle kleine bedrijven failliet en wilde niemand nog een grafisch vormgever inhuren.. Het huis van mijn ouders stond net te koop voor bijna 3 ton, wat toen een mooie prijs was want de huizenprijzen waren enorm hoog voor die tijd.. En uiteindelijk voor 220.000 moeten verkopen omdat de huizenmarkt gewoon compleet inzakte := Enige voordeel was dat ze hun nieuwe huis ook heel goedkoop konden krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:50

@mvdende: Kijken waar je op kunt bezuinigen en evt toch kijken of je met hulp vanuit het uwv iets kan bijverdienen.
Jij mag als minima in je handjes knijpen dat je toch je autootje hebt.
Veel mensen kunnen nog nauwelijks tanken.
Ik heb zelf geen auto en als het mooi weer is pak ik de fiets naar het werk. Ov pak ik dan alleen naar ouders of alleen naar de stad.

We mogen blij zijn dat we een goed sociaal stelsel hebben.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 15:52

tamary schreef:
Voor dakloos raken is geen oorlog nodig, dat kan een crisis ook uitstekend zelf.

[url]Een groeiende, maar onzichtbare groep: mensen met inkomen, maar zonder woning - https://nos.nl/l/2420541[/url]

In 2019 waren er al 500.000 thuislozen, mensen zonder dak boven hun hoofd, maar nog niet volledig in de financiële oliebol om dakloos genoemd te worden.

Al deze mensen wachten op een huis....

Dit gaat er met een crisis nog véél meer worden.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:52

elnienjo schreef:
Kinke schreef:
elnienjo, waarom woon je eigenlijk nog in Nederland? Je wekt de indruk dat niets goed is hier en je woont al in het grensgebied. Wat heeft Nederland dan nog voor voordelen?

Waarom zou je moeten verhuizen omdat je ergens over te klagen hebt? Als we niet klagen zal er zeker niks verbeteren.

Maar jij klaagt bijna alleen. Terwijl jij het eigenlijk best goed hebt tegenover andere hier. Je hebt ook een tandarts. Jij wil niet weten hoeveel arme mensen dat niet eens kunt betalen.

Het zou je goed doen om je perspectief een beetje te verbreiden. Denk dat je daar zelf van beter zal voelen en minder gaat klagen.

Het leven is werkelijk niet zo erg hier in Nederland :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 15:55

purny schreef:
@mvdende: Kijken waar je op kunt bezuinigen en evt toch kijken of je met hulp vanuit het uwv iets kan bijverdienen.
Ik heb zelf geen auto en als het mooi weer is pak ik de fiets naar het werk. Ov pak ik dan alleen naar ouders of alleen naar de stad.

Bezuinigingen gaat lastig als je altijd al op de centjes moet letten.

En ik wil ook een beetje leuk kunnen leven ipv uitsluitend moeten overleven!

De laatste 2 jaren waren niet tof, had gehoopt nu corona minder is, weer wat meer te kunnen gaan leven ipv overleven.

Sowieso voelt de winter voor mij als "overleven" ik leef voor leuke dingen en kamperen enzo, en dat gaat in de winter niet.

Er zijn al 2 zomers "weg" door corona, deze zomer zou ik weer volop leuke dingen gaan doen.

Maar als de prijzen zo hard blijven stijgen..... komt daar niets meer van terecht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:02

Maar niemand heeft een leuk leven op dit moment. De mensen die een fulltime baan hebben ook niet.
En heel eerlijk gezegd en hard maar een uitkering is in veel gevallen voor de basisbehoeften. En dat is eten en dagelijks onderhoud.
En daar hoort een autootje niet bij.

En misschien is het een idee om eens bij het uwv een balletje op te gooien dat je iets bij wilt verdienen.

En leuk leven kun je zelf invullen. In je eigen buurt. Lekker wandelen met de hond. Daar heb je je auto niet voor nodig

En we rollen van de ene crisis in de andere.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:10

Phonix schreef:
Maar jij klaagt bijna alleen. Terwijl jij het eigenlijk best goed hebt tegenover andere hier. Je hebt ook een tandarts. Jij wil niet weten hoeveel arme mensen dat niet eens kunt betalen.

Het zou je goed doen om je perspectief een beetje te verbreiden. Denk dat je daar zelf van beter zal voelen en minder gaat klagen.

Het leven is werkelijk niet zo erg hier in Nederland :)

Klagen is net poepen. Het kan stinken, maar is heel gezond :Y)

Maar vergeet niet dat er een hele grote groep is die net tussen wal en schip vallen en net geen recht hebben op toeslagen. Hierdoor zijn ze netto vaak slechter af dan mensen die minder verdienen en wel toeslagen krijgen. En ik denk dat vooral die groep het nog zwaarder gaat krijgen met al die stijgende prijzen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:15

mvdende schreef:
purny schreef:

De laatste 2 jaren waren niet tof, had gehoopt nu corona minder is, weer wat meer te kunnen gaan leven ipv overleven.

Sowieso voelt de winter voor mij als "overleven" ik leef voor leuke dingen en kamperen enzo, en dat gaat in de winter niet.

Er zijn al 2 zomers "weg" door corona, deze zomer zou ik weer volop leuke dingen gaan doen.

Maar als de prijzen zo hard blijven stijgen..... komt daar niets meer van terecht.

Betaal jij huur voor het appartement dat je ouders voor je hebben gekocht?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:20

Popstra schreef:

Dat heb ik zelfs aangegeven in een vandaag, maar werd niet genoemd. Fijn dat jij ook weet dat we dit terug zouden krijgen!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 16:21

purny schreef:
Maar niemand heeft een leuk leven op dit moment. De mensen die een fulltime baan hebben ook niet.
En heel eerlijk gezegd en hard maar een uitkering is in veel gevallen voor de basisbehoeften. En dat is eten en dagelijks onderhoud.
En daar hoort een autootje niet bij.

En misschien is het een idee om eens bij het uwv een balletje op te gooien dat je iets bij wilt verdienen.

En leuk leven kun je zelf invullen. In je eigen buurt. Lekker wandelen met de hond. Daar heb je je auto niet voor nodig

En we rollen van de ene crisis in de andere.

1 mag iemand dat aub zelf bepalen? Mijn autootje kost aan vaste lasten €66 per maand + 1-2 tanken benzine, wat normaal gesproken z'n €35 per tank kost = €70. Totale kosten €136 per maand.

1 pakje sigaretten 35 stuks = €13,50. 10 pakjes per maand is dus even duur als mijn autootje. En Genoeg mensen die bijna een pakje per dag roken....

Roken met uitkering dan óók maar afkeuren?

Ik drink bijvoorbeeld bijna uitsluitend kraanwater, dus geen kosten voor flessen frisdrank....

2 ik ben al 2 jaar bezig met het uwv om weer aan het werk te gaan. Alleen doet het UWV sinds corona bijna geen ene hol meer. Paar keer een telefoontje met de vraag hoe gaat het en thats it, ik zit in het traject om weer aan de slag te gaan, maar het uwv is dus ontzettend traag. De gemeente óók trouwens, zeker als iets van de gemeente naar het uwv moet en vice versa, dan gebeurt er dus kennelijk helemáál niets. Voorlopig krijg ik op z'n vroegst eind april te horen of ik in aanmerking kom om bij de gemeente aan de slag te gaan.

Wandelen met de hond geniet ik iedere dag van, maar eens in een andere omgeving Wandelen is óók leuk, zeker omdat we dan officiële losloopgebieden opzoeken, waar Skip lekker ongestoord los kan lopen, zonder schade aan te brengen aan het wildlife.

En Purny, ben jij niet in december naar New York geweest? Dat kost óók een hoop centjes. Daar kan je héél wat nachtjes van kamperen in Nederland.

Je berichtje komt een beetje over op mij als: je zoekt maar vertier in eigen dorp, terwijl je zelf meerdere malen hebt aangegeven dat je erg graag op reis gaat.... ik toevallig óók! Maar voor New York heb ik de centjes niet, en kamperen vind ik óók leuk.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 16:22

bigone schreef:
mvdende schreef:

Betaal jij huur voor het appartement dat je ouders voor je hebben gekocht?

Ja zeker! Gewoon netjes alles officieel geregeld.

Alleen ipv een coöperatie of onbekende verhuurder, huur ik van mijn ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:23

pien_2010 schreef:
Popstra schreef:

Dat heb ik zelfs aangegeven in een vandaag, maar werd niet genoemd. Fijn dat jij ook weet dat we dit terug zouden krijgen!

Omgerekend met de inflatie erbij en naar euro's is dat nog een paar cent.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:23

Maar mvdende, jij kan nog weg als je "voorzichtig" leef.
Weet je hoeveel mensen dat niet eens meer kunnen?

Ik kijk er misschien heel anders tegenaan hoor. Maar hier in NL hebben we met de lockdowns gewoon echt nog wel mazzel gehad als je naar andere landen kijkt. Ja we hadden een avondklok voor een tijdje, maar we konden nog gewoon lekker een lange wandeling met de hond gaan maken bv. In andere landen mocht je niet verder van 50 mtr van je huis om je hond uit te laten.
Probeer het eens positiever te bekijken. Kijk wat je wel kan en mag ipv wat niet kan en mag.
Als je het zelf positiever bekijk dan is het toch allemaal wat minder erg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:29

@mvdende:God gaan we weer... de reden dat ik zeg dat een uitkering in feite voor de basis is komt vanuit het uwv hoor, dat zijn niet mijn gedachten.

2018 werd de wajong uitkering voor iemand die kon werken met 5% gekort. Toen ik zei dat ik daardoor mijn paardrijden, mijn enige ontspanning per week moest opzeggen, weet je wat ik toen te horen kreeg?
Mijn uitkering was daar niet voor bedoeld.
Ik ging niet zielig in een hoekje zitten huilen maar knokte mijzelf naar een goed betaalde baan. Ik heb laten zien dat ik meer in mijn mars heb.
Toen ik opzoek was naar een nieuwe baan heb ik ze letterlijk gestalkt. Elke dag hing ik op de mail of ze al iets anders hadden, heb ik meerdere afspraken aangepakt. Ze werden gek van me. En ik had binnen anderhalve maand een nieuwe baan.

En weet je waarom ik naar ny kon? Omdat ik 2 jaar alle dubbeltjes opzij heb moeten leggen. Ik heb geen auto, geen paard, ik ga niet uit en ik ga niet uit eten. Als ik naar New York wil moet ik er heel veel voor laten, ook aparte weekjes weg enzo

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 16:36

purny schreef:
@mvdende:God gaan we weer... de reden dat ik zeg dat een uitkering in feite voor de basis is komt vanuit het uwv hoor, dat zijn niet mijn gedachten.

2018 werd de wajong uitkering voor iemand die kon werken met 5% gekort. Toen ik zei dat ik daardoor mijn paardrijden, mijn enige ontspanning per week moest opzeggen, weet je wat ik toen te horen kreeg?
Mijn uitkering was daar niet voor bedoeld.
Ik ging niet zielig in een hoekje zitten huilen maar knokte mijzelf naar een goed betaalde baan. Ik heb laten zien dat ik meer in mijn mars heb.

En weet je waarom ik naar ny kon? Omdat ik 2 jaar alle dubbeltjes opzij heb moeten leggen. Ik heb geen auto, geen paard, ik ga niet uit en ik ga niet uit eten. Als ik naar New York wil moet ik er heel veel voor laten, ook aparte weekjes weg enzo

Prima en dat is jouw keuze en dat respecteer ik absoluut!

Maar wil je dan óók mijn keuze respecteren dat ik ipv een reisje NY kies voor een autootje?

En verder kwam (kom) je als alleenstaande met die 5% korting onder het bestaansminimum en kan je een toeslag aanvragen om op het bestaansminimum te komen. Uiteindelijk is het verschil tussen het "oude" wajong bedrag en het "nieuwe" wajong bedrag mèt toeslag maar iets van €5 per maand ofzo. Dus Uiteindelijk ben ik er niet heel hard op achteruit gegaan.

Super voor jou dat het je gelukt is om (volledig?) Uit de wajong te komen.