Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:37

Mindim schreef:
BigOne schreef:
Even een staatje over plaatsing statushouders per gemeente , kun je opzoeken hoe gevaarlijk het wel niet gaat worden :

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... n+voor.pdf

We hebben het in deze toch niet over statushouders, maar over asielzoekers?

De termen worden hier regelmatig door elkaar gesmeten, asielzoekers melden zich aan in ter Apel en gaan vandaar naar opvangplaatsen. Dat stokt omdat statushouders geen kant opkunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:39

BigOne schreef:
Mindim schreef:

De termen worden hier regelmatig door elkaar gesmeten, asielzoekers melden zich aan in ter Apel en gaan vandaar naar opvangplaatsen. Dat stokt omdat statushouders geen kant opkunnen.

Waarom heb je het over 'hoe gevaarlijk het wel niet gaat worden?'?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:43

Sunnda schreef:
purny schreef:
Dat is waar maar misschien had het kindje blijven leven als het daar menselijker geweest was, betere omstandigheden

Serieus? Noem eens een echte optie die het dan geweest zou moeten zijn..
Denk je echt dat we in dit land asielzoekers laten doodhongeren?
Ze medische zorg ontzeggen?

Ook kinderen kunnen helaas plotseling sterven..
En dat is afschuwelijk, ook zonder dat het mis(ge)bruikt wordt door mensen die dit willen gebruiken om een punt te maken.

Is het al eerder gebeurd? Sylvana heeft het over “weer”?

https://twitter.com/sylvanabij1/status/ ... s6aoDJUJjA

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:53

Mindim schreef:
Loretta schreef:
De situatie in Ter Apel is inmiddels eentje die niet zou misstaan voor een vluchtelingenkamp in een gemiddeld derde wereld land.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... orthal-coa

En om de mensonterende omstandigheden compleet te maken haalt de politie nu ook nog eens hun tenten weg.

https://nos.nl/collectie/13898/artikel/ ... n-verboden

Wat zal je trots zijn als politieagent om savond's te zeggen. Ik heb mensen in nood hun tenten afgepakt. Je zou je dood moeten schamen na zoiets.

Loretta, die agenten krijgen dat ook van bovenaf opgelegd, doen ook enkel wat de baas zegt. Waarom nou die agent de schuld geven?
Misschien willen ze de tenten niet meer toestaan om dat de haringen als steekwapen werden gebruikt?

Volgens mij is het ook dat er dan helemaal geen overzicht meer is. Het is niet terecht de politie de schuld te geven, zij moeten de veiligheid zoveel mogelijk waarborgen. Stel er breekt brand uit, dan vliegen al die tentjes in de hens en is het leed niet te overzien.
Tenten afpakken is niet om de asielzoekers te pesten, maar om ze te beschermen.
Maar als ik daar buiten zou slapen zou ik dat waarschijnlijk ook niet zo zien. Het is natuurlijk ontzettend frustrerend. Deze omstandigheden en het gebrek aan privacy, niet zo raar dat er ruzie ontstaat tussen de asielzoekers.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:54

Mars schreef:
purny schreef:
Dat is waar maar misschien had het kindje blijven leven als het daar menselijker geweest was, betere omstandigheden

Weet je niet, er overlijden ook kinderen in villawijken of in de beste privéziekenhuizen.

En er overleven nog steeds baby's die in the middle of nix geboren worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:57

Er ontstonden "vele onderlinge irritaties en spanningen tussen de asielzoekers", zegt de veiligheidsregio in de noodverordening, "die al meerdere malen tot conflicten, grote vechtpartijen met steekwapens, gewonden en aanhoudingen hebben geleid." Bron :NOS

Ik denk idd dat men doordat er irritaties onderling ontstonden gisteravond al, dat men vanmiddag heeft gesommeerd de tenten weg te halen, de haringen zijn eerder ook al gebruikt als steekwapens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:03

Danique_G schreef:
Nikass schreef:
Ik heb niet zoveel verstand van het woningbouw verhuur gebeuren. Maar aangenomen dat een asielzoeker voorrang krijgt op de schaarse woningen, is dat dan de schuld of verantwoordelijkheid van de asielzoeker? Moet hij de woning uit principiële overwegingen weigeren, ook al heeft hij geen alternatief?
Of is het de schuld, zoals vaak lijkt te worden beweerd, van GroenLinks, de partij die geen deel neemt aan de regering?
Hoe komt het dat iedereen wel weet dat Rutte heel goed kan liegen, maar dat de meerderheid van de kiezers toch telkens weer op hem stemt?
Wil men écht verandering in de maatschappij?
Is het woningnood probleem opgelost als de asielzoekers het land uit worden gezet?

Ik begrijp wel dat Janneke aangeeft dat mensen tegen elkaar worden uitgespeeld. En ondertussen verandert er niets, behalve dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt.

Danique: zeker niet iedereen heeft psychische problemen. Dat is niet wat ik bedoelde te zeggen. Ik wilde alleen aangeven dat asielzoekers individuen zijn, met ieder een eigen verhaal.

Paar pagina’s terug stelde ik de vraag: is het gerechtvaardigd dat voor een zelfde misdrijf een asielzoeker mogelijk harder gestraft wordt (uitzetting). Je refereerde heel correct naar de UVRM die hier geratificeerd zijn. Je gaf ook bronnen wat het proces is bij een asielzoeker die een misdrijf begaat. Overigens gebeurd het ook best vaak bij autochtonen dat ze rap weer op vrije voeten zijn.

De vraagstelling die hier bij mij naar boven komt is: is het rechtvaardig dat een asielzoeker voorrang krijgt op een woning tov een NLer?

Aanname dat dit zo is natuurlijk. Is het zo wel überhaupt?

Ding met mensenrechten is soms ook wel dat ze nooit 100% nageleefd kunnen worden en er altijd een grijs gebied is.

Dat weet ik niet, want ik weet niet op welke gronden de urgentie/voorrang bepaald wordt.

Ik ken een verhaal van een (Nederlandse) man die in zijn leven vele ernstige geweldsdelicten heeft gepleegd en daarvoor lange gevangenisstraffen heeft uitgezeten.
Hij raakte in het criminele circuit ook zelf gewond bij een conflict, en belandde in een rolstoel.
Tijdens zijn voorwaardelijke vrijlating (proeftijd) van de laatste lange straf die hij uitzat, kreeg hij van de Gemeente urgentie en vervolgens een aangepaste woning.
Is dat eerlijk? Ik weet het niet. Ik vond het een kl**tzak en ik gunde het hem niet, maar wat moet de Gemeente dan? Ze zijn verantwoordelijk voor passende huisvesting.
Wat doe je als een asielzoeker moet wachten op een woning? Dan loopt -zoals nu dus ook het geval is - het aanmeldcentrum over. Is het eerlijk een asielzoeker op straat te zetten?
Ik denk dat het in Nederland niet zo zou moeten zijn dat er mensen voorrang moeten krijgen. Er moet gewoon huisvesting zijn voor iedereen. En ik denk dat dat een kwestie is van beleid. Ik geloof niet dat Nederland te vol is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:07

BigOne schreef:
Mindim schreef:

Waarom heb je het over 'hoe gevaarlijk het wel niet gaat worden?'?[/quote]

Dat noemen ze sarcasme!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:12

Sunnda schreef:
purny schreef:

Serieus? Noem eens een echte optie die het dan geweest zou moeten zijn..
Denk je echt dat we in dit land asielzoekers laten doodhongeren?
Ze medische zorg ontzeggen?

Ook kinderen kunnen helaas plotseling sterven..
En dat is afschuwelijk, ook zonder dat het mis(ge)bruikt wordt door mensen die dit willen gebruiken om een punt te maken.

Voorop gesteld: het enige wat ik weet is het trieste feit 'dat' er een jong mensje is gestorven.

Maar medische zorg ontzeggen: dat gebeurt.
Laten we daar nu efkes geen doekjes om winden.

Bedenk ook efkes hoe het is in Ter Apel: elke dag geldt een mallotig aanbod 'dat je met een bus weg mag van het aanmeldcentrum, zonder dat je je hebt kunnen aanmelden'.
En dan kom je terecht ergens in een sporthal, waarbij het doel op zich is dat je de volgende dag weer weg moet.
Dus ja: menselijker kan het beslist.

En de huisartsenzorg is sowieso overbelast - daar hebben we allemaal last van. De huisarts van het aanmeldcentrum komt dus om in het werk.
(Op beleidsniveau wordt er dus gestuurd in de richting van medische fouten. Om die reden gaan ook artsen - begrijpelijk - weg bij het coa.)

Gesteld: jij kampeert in het buitenland,
ivm een noodsituatie word je verplaatst,
de taal spreek je niet -
... hoe snel denk je dat je bij medische spoedzorg terecht kunt?

Uiteraard kun je binnen de EU beginnen met 112 bellen,
... maar mijn Magyar (Hongaars voor Hongaars) is niet best. Idem Servisch of Pools...
(En sommige mensen gaan ook nog eens buiten de EU op vakantie. Als dat niet Groot Brittannië is maar iets exotischer wordt het echt lastig.)

Popstra

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 21:18

Er moet huisvesting voor iedereen zijn?

Hoe zie je dat voor je? Er moet toch ergens een stop komen op instroom als men dat niet kan bol werken!?

Ik vind dat niet meer dan logisch.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:01

BigOne schreef:
Dat noemen ze sarcasme!

Oooh sorry, die had ik helemaal niet opgepikt! :D :o?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:02

OleJon schreef:
De brutaliteit. Zo dankbaar zijn ze.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ijn-camper

Had het al gezien via facebook.
Dat de eigenaar nog zo rustig bleef toen hij ze betrapte!!
Kan me heel goed voorstellen dat de inwoners morgenavond de straat op gaan!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 23:03

Popstra schreef:

Hoe zie je dat voor je? Er moet toch ergens een stop komen op instroom als men dat niet kan bol werken!?

Denk jij dat elke asielzoeker ook daadwerkelijk een verblijfsvergunning krijgt dan?
Voor de mensen die het nodig hebben moet je onderdak regelen. Dit ben je simpelweg verplicht (UVRM)
Als elk land in Europa zijn verantwoordelijkheid neemt lukt dat echt wel hoor.

En méér vluchtelingen voorkomen lukt alleen als je je wèl bemoeit met de wereldproblematiek en e i n d e l i j k de klimaatverandering eens serieus nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 23:09

Ik denk dat het gewoon handiger zou zijn om op meerdere plekken kleinschalig op te vangen. Niet 300 mensen in een gehucht. Ik denk dat daar de grootste weerstand zit. En hele grote groepen mannen gaat voor velen dreiging van uit. Dus gemengde kleine groepen, ik denk dat dat veel meer draagvlak creëert. En het beleid op instroom en uitstroom moet veel scherper.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 23:15

VluchtelingenWerk zegt het volgende over Veilige Landers:

Afbeelding

Afbeelding

> Dat denk ik ook Mindim. De aantallen moeten een beetje in verhouding blijven en de communicatie moet veel beter.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 23:24

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 23:53

loriene schreef:
OleJon schreef:
De brutaliteit. Zo dankbaar zijn ze.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ijn-camper

Had het al gezien via facebook.
Dat de eigenaar nog zo rustig bleef toen hij ze betrapte!!
Kan me heel goed voorstellen dat de inwoners morgenavond de straat op gaan!!

Serieus? Als ik in Ter Apel woonde en een camper had staan, had ik die al lang voor tijdelijke opvang aangeboden.
Maar ja daar ben ik blijkbaar anders in. Ik schop ook geen daklozen uit een portiek, al zit ik niet te wachten op de overlast die ze soms veroorzaken. zou ik wel proberen een meer structurele oplossing te vinden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 06:15

Op zich heel nobel Nikass en die mensen verdienen ook een slaapplek. Als eigenaar van een camper bus ben ik wel trots op onze auto, wij gebruiken hem ook voor dagelijks vervoer, maar ik denk reeel gezien dat je geen camper overhoud als je hem aanbied.. Ik weet wat ze kosten en denk eerlijk, van andermans bezittingen blijf je met je tengels af.

Ik hoop dat de regering verbeteringen in het beleid aan kan gaan brengen. Wat betreft snellere beoordelingen, niet meer die jarenlange uitzichtloze situaties, meer opvang met betere faciliteiten, liefst in kleinere groepen verspreiden ipv de massale centra waar onrust tussen de bewoners ontstaat en betere begeleiding op die centra's. Ik denk dat daar de enige vooruitgang te boeken valt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 07:47

Nikass schreef:
Popstra schreef:

Denk jij dat elke asielzoeker ook daadwerkelijk een verblijfsvergunning krijgt dan?
Voor de mensen die het nodig hebben moet je onderdak regelen. Dit ben je simpelweg verplicht (UVRM)
Als elk land in Europa zijn verantwoordelijkheid neemt lukt dat echt wel hoor.

En méér vluchtelingen voorkomen lukt alleen als je je wèl bemoeit met de wereldproblematiek en e i n d e l i j k de klimaatverandering eens serieus nemen.

Jup maar moet dat dan wederom alleen op onze schouders terecht komen? Dat lijkt wel het geval.
Nederland moet en zal het beste jongetje van de klas blijven waar andere landen het allemaal wel gescheten vinden!

(Stiksof cijfers die men in onze buurlanden gewoon NIET inleveren in Brussel dus er is daar geen stikstof probleem bijv...)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 07:52

MightyMike schreef:
Op zich heel nobel Nikass en die mensen verdienen ook een slaapplek. Als eigenaar van een camper bus ben ik wel trots op onze auto, wij gebruiken hem ook voor dagelijks vervoer, maar ik denk reeel gezien dat je geen camper overhoud als je hem aanbied.. Ik weet wat ze kosten en denk eerlijk, van andermans bezittingen blijf je met je tengels af.

Ik hoop dat de regering verbeteringen in het beleid aan kan gaan brengen. Wat betreft snellere beoordelingen, niet meer die jarenlange uitzichtloze situaties, meer opvang met betere faciliteiten, liefst in kleinere groepen verspreiden ipv de massale centra waar onrust tussen de bewoners ontstaat en betere begeleiding op die centra's. Ik denk dat daar de enige vooruitgang te boeken valt.

Ik zie het niet als nobel. Ik krijg de indruk dat ik andere normen en waarden heb meegekregen dan sommige mensen in dit topic.
Maar natuurlijk is het aan iedereen zelf te beslissen of je een camper beschikbaar stelt, en het is onacceptabel dat mensen zich het ding gewoon toe eigenen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 07:56

Popstra waarom krijg jij die indruk?
Nederland loopt bepaald niet voorop, zeker niet in de opvang van asielzoekers, maar ook niet in de aanpak van stikstof (wel in het uitstoten ervan overigens)
Het is niet de bedoeling dat één land het oplost, dat moet Europa met elkaar doen. Maar juist Nederland laat het erg afweten op veel punten.

Waarom kunnen Oekraïeners wel zonder problemen worden opgevangen?
Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:13

Dit artikel is uit 2019, van vóór de recente oorlog in Oekraïne (het was al oorlog in oost Oekraïne)
Ik denk dat het goed is als je dit leest Popstra, dan wordt je beeld van het asielbeleid in Nederland denk ik realistischer.
Ik ben wel benieuwd naar je reactie.

https://www.trouw.nl/binnenland/nederla ... bf3b10d3f/

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:13

Nikass schreef:
Popstra waarom krijg jij die indruk?
Nederland loopt bepaald niet voorop, zeker niet in de opvang van asielzoekers, maar ook niet in de aanpak van stikstof (wel in het uitstoten ervan overigens)
Het is niet de bedoeling dat één land het oplost, dat moet Europa met elkaar doen. Maar juist Nederland laat het erg afweten op veel punten.

Waarom kunnen Oekraïeners wel zonder problemen worden opgevangen?
[ [url=m/qnL3Lo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oekraïners worden in de regio opgenomen, de westers/christelijke regio op eigen continent. Er is veel minder cultuurverschil wat aanpassen makkelijker maakt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:15

Lees jij het artikel ook even ElNienjo.
Nederland beschouwde Oekraïne tijdens de oorlog in het oosten van Oekraïne nog als veilig land. Andere Europese landen dachten daar heel anders over.

Er heerst altijd zo'n idee dat Nederland zo tolerant en sociaal is. Nou ammehoela!

Het is niet bepaald iets om trots op te zijn
Ik vind dat je de beschaving van een land afleest aan de omgang met dieren en vluchtelingen. Nederland scoort bij beide bedroevend laag.