Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:14

Exitium schreef:
secricible schreef:
En ja, ik ben wel voorstander om nu art 22 boven de godsdienst te laten maar daar zullen cijfers voor nodig zijn die de noodzaak aantonen.

Dat is voor andere maatregelen ook niet nodig geweest, zie niet in wat daarin hier anders is.

Dat is daar niet nodig, maar in het geval van de urkers en krimpeners wel. Het gaat om volksgezondheid

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:16

anjali schreef:
Electra63 schreef:

Wel handig, dan weet je in ieder geval uit zijn eigen woorden hoe hij over deze kwestie denkt.

Ik vind dat een politicus van de SGP-CU zijn eigen mensen hoort te verdedigen. Dat deed deze dus.Ik zag gisteren de bekende dominee Andries Knevel in een praatprogramma en die verdedigde zijn mensen niet.Die vond eerder dat de kerken maar grotendeels dicht moesten.Daar heb je toch niets aan,hij praat maar mee met de grootste gemene deler.Overigens,ik ben niet protestant maar R.K.Wij hebben niet eens meer een echte R.K.partij en ook geen politici die het voor ons opnemen.

Zou je hetzelfde vinden als de PNVD (a.k.a. de pedopartij) ook de foute acties van hun kiezers verdedigden? 'Ach ja, je mag eigenlijk geen kinderen molesteren, maar ach, dan had dat kind daar maar niet moeten zijn en ik zit hier nu eenmaal voor mijn kiezers.' Of zou je dan toch vinden dat de algemene normen en waarden van de maatschappij waarin we leven boven de ideeën van een kleine groep gaan?
Dat idee van loyaliteit boven gezond verstand is ontzettend gevaarlijk. Het geeft mensen het idee dat ze allerhande dingen waarvan ze eigenlijk wel weten dat het niet ok is toch doen/toelaten, want ja, je moet je broeders en zusters toch niet afvallen?

Ik zou ook graag zien dat het recht op vrijheid van godsdienst aangepast werd en weer puur en alleen het recht om te geloven (en niet te geloven) wat je wilt werd.
Niet de vrijbrief om maar doodleuk allerhande andere regels en wetten te omzeilen. Dieren onverdoofd de keel doorsnijden omdat je geloof dat graag wil, met z'n allen in een kerk gaan zitten terwijl we als samenleven gebukt gaan onder de toch wel best zware gevolgen van een pandemie en de regels om die pandemie beheersbaar te houden, kinderen offeren om middernacht bij de volle maan... Het moment waar je andere regels/wetten moet schaden om je geloof te kunnen belijden is het moment waar het naar mijn idee geen plaats heeft in een moderne samenleving.

Edit: En als we het dan toch over veranderingen in wetgeving die we graag zouden zien hebben: wat zouden jullie graag aangepast zien worden en welke partij(en) zouden daar aan kunnen bijdragen?

Als ik een bericht als deze: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/803263/M ... r-een-hond lees, roept alles in mij dat zo iets helemaal niet mogelijk zou moeten zijn, en zou graag zien dat er een mogelijkheid is om levenslange verboden op te leggen op bijvoorbeeld het houden van dieren, maar bijvoorbeeld ook op het hebben van kinderen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:36

julius_juut schreef:
Ik zou ook graag zien dat het recht op vrijheid van godsdienst aangepast werd en weer puur en alleen het recht om te geloven (en niet te geloven) wat je wilt werd.

Maar dat is toch ook precies wat er in de grondwet staat:

Citaat:
Artikel 6

1.
Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2.
De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

Het probleem is dat de CU en in mindere mate het CDA, die is alleen nog in naam christelijk, in het kabinet zitten en dus kunnen bepalen hoe ze de grondrechten in het beleid zich tot elkaar laten verhouden. Met een ander kabinet was er waarschijnlijk gewoon een verbod op kerkdiensten gekomen, want dat kan met de grondwet in de hand.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:42

julius_juut schreef:
Edit: En als we het dan toch over veranderingen in wetgeving die we graag zouden zien hebben: wat zouden jullie graag aangepast zien worden en welke partij(en) zouden daar aan kunnen bijdragen?

Ik ga nu vast een hele hoop bokkers tegen het been schoppen maar ik zou graag zien dat er een maximum op doorfokken komt. Dus een maximaal aantal veulens maar ook dieren.
Maar ik weet niet of daar nu al een wet voor is...

Ik denk wel dat de PvdD er mee eens zal zijn

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:47

julius_juut schreef:
Niet de vrijbrief om maar doodleuk allerhande andere regels en wetten te omzeilen. Dieren onverdoofd de keel doorsnijden omdat je geloof dat graag wil, met z'n allen in een kerk gaan zitten terwijl we als samenleven gebukt gaan onder de toch wel best zware gevolgen van een pandemie en de regels om die pandemie beheersbaar te houden, kinderen offeren om middernacht bij de volle maan... Het moment waar je andere regels/wetten moet schaden om je geloof te kunnen belijden is het moment waar het naar mijn idee geen plaats heeft in een moderne samenleving.

Het onverdoofd slachten laat heel mooi zien dat er al wel degelijk aan de stoelpoten van de godsdienstvrijheid geknaagd wordt. In Belgie is dit al sinds 2019 verboden. Iets dat 20 jaar eerder nog ondenkbaar was.

Exitium

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:52

purny schreef:
Exitium schreef:
Dat is voor andere maatregelen ook niet nodig geweest, zie niet in wat daarin hier anders is.

Dat is daar niet nodig, maar in het geval van de urkers en krimpeners wel. Het gaat om volksgezondheid

Wat ik bedoel is dat cijfers die de noodzaak aantonen niet nodig zijn om beperkingen op te leggen. Dat is ook niet nodig geweest rond het sluiten van de scholen, het verbieden van demonstraties (allebei ook grondrechten), etc. Onderwijs is vergelijkbaar met religie wat uitvoer betreft. Beiden blijft mogelijk als scholen en gebedshuizen gesloten worden, alleen niet fysiek op locatie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:38

Karl66 schreef:
julius_juut schreef:

Maar dat is toch ook precies wat er in de grondwet staat:

Citaat:
Artikel 6

1.
Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2.
De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

Het probleem is dat de CU en in mindere mate het CDA, die is alleen nog in naam christelijk, in het kabinet zitten en dus kunnen bepalen hoe ze de grondrechten in het beleid zich tot elkaar laten verhouden. Met een ander kabinet was er waarschijnlijk gewoon een verbod op kerkdiensten gekomen, want dat kan met de grondwet in de hand.

Kerk is een gebouw/besloten plaats en daarmee beperkt 6.2 dus 6.1 qua ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. Lastig dus om dan kerk gelijk te trekken met theater oid. Neemt niet weg dat ik het eens ben met niet achter religie verschuilen mogen om toch te doen wat je wil.

Ik kom meer en meer voorbeelden tegen van de religieuze "werkelijkheid" die mij zowel boos (zoals afschuiven verantwoordelijkheden voor eigen daden, nieuwe betekenissen/uitleg woorden en termen) als verdrietig maken en die bij mij de indruk wekken dat er geestelijk iets niet helemaal goed zit. Zo hard de realiteit ontkennen ook als je er tegen op knalt klinkt mij niet gezond.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:59

Die voorbeelden zijn er door de hele geschiedenis wel te vinden. En het zijn altijd de orthodoxen, maakt niet uit van welke religie, die voor problemen zorgen. Denk dat het komt doordat zij zichzelf de 'ware gelovigen' vinden en daardoor boven de wereldlijke mores en de rechtstaat staan.

De grondwet is dringend aan herziening toe.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:28

Extremisten blijven extremisten of het nou om geloofextremisten of een andere vorm van extremisme gaat

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:56

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:27

Bah.... walgelijk gewoon

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:34

Jemig, dit is echt te bizar voor woorden. :\ Wat mij betreft gaat dit gevolgen hebben.
Laatst bijgewerkt door Ann op 29-03-21 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:48

Loretta schreef:
Ze maken een karikatuur van zichzelf. wat een achterlijk gezwam, met nog een steek onder water tegenover de LHBT gemeenschap erachteraan.

https://www.youtube.com/watch?v=lZsusTDu2kY

Is dat niet een stukje satire?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:49

Op de site van Joop kun je de hele context lezen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:52

Shaggy09 schreef:
ravellie, wat vind je eigenlijk zo vreselijk aan Kaag?

Laten we het er op houden dat alles waar D66 voor staat vrij ver van mijn wereld af staat

Ik ben nationalistisch, geen globalist

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:55

Citaat:
Het onverdoofd slachten laat heel mooi zien dat er al wel degelijk aan de stoelpoten van de godsdienstvrijheid geknaagd wordt. In Belgie is dit al sinds 2019 verboden. Iets dat 20 jaar eerder nog ondenkbaar was.

Onverdoofd slachten mag gewoon hoor.

Als we het hebben over newspeak en discriminatie, dan toch hier.
Of bijna nepnieuws....

Wat in een gewoon slachthuis gebeurt mag, en niet iedereen is zo vriendelijk als de paardenslachter in Nijkerk.
Bij nog al wat dieren is bij methode 'pin door de schedel' nog duidelijk te zien dat het dier stuiptrekt.
Mag gewoon.

Bij kosher slachten volgens de Joodse regels der kunst MAG het dier GEEN enkel teken van pijn, stuiptrekking of wat dan ook laten zien - en daar is toezicht op.
Dat was bijna verboden in Nederland.
Vraag mij niet waarom, met dierenwelzijn heeft het geen snars te maken.
(Ik vrees het treiteren van een religieuze minderheid. |()

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:02

anjali schreef:
Ik ben tegen alle vormen van geweld. Wel vind ik het mooi dat nog zo veel mensen graag naar de kerk gaan.Als gelovige krijg je vaak te maken met ,laat ik zeggen, negativiteit vanuit ongelovige hoek.En als Christen hoor je niets terug te doen.Hier zijn er dan een paar door het lint gegaan.Niet elke Christen is een heilige.Ik zou het ook vervelend vinden als ik naar de kerk wou en dan belaagd werd door journalisten.Al zou ik dan niet gaan schoppen.Het was gisteren Palmpasen,het begin van de Paasweek.Een belangrijke tijd voor Christenen.Zelf ben ik overigens niet gereformeerd maar R.K.Wat corona betreft,die gereformeerde kerken zijn enorm groot,je kunt daar voldoende afstand houden.

Zo zie ik het ook hoor.
Alleen het laatste stukje niet , ik vind het niet wijs om honderden bij elkaar te komen.
Daar had in mijn opinie het kerkbestuur een ander voorbeeld moeten laten gelden, en het of via een livestream laten verlopen of in een veel kleinere samenstelling

Van dat 'agressie' gebeuren ben ik ook weer niet ondersteboven.
Hoe veel youtube filmpjes zijn er wel niet van mensen die Pownews en vergelijkbare zuigers te lijf gaan?
Ik gok zo dat er aan die woedeuitbarsting een hele vervelende manier van interviewen aan vooraf gegaan is, en daar hoor je niemand over.
Jammer dat alleen het stukje woede uitbarsting breed uitgemeten wordt (wat natuurlijk geen goede reactie is geweest)

En als ik dan voor mij zie dat zo'n Pownews knakker mij belaagd als ik net een dienst in het ziekenhuis heb gehad, met vervelende vragen.
Ben toch wel benieuwd hoe ik dan zelf zou reageren :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:07

Dit was een Pownews journalist, begrijp ik. Maar NOS-journalisten worden ook regelmatig bedreigd en hebben bewaking nodig
Ik vind het enorm zorgelijk dat de vrije pers nu eens niet door een autoritaire overheid wordt beknot maar door de burgerij.
En ja, van diepgelovigen mag je toch verwachten dat ze zich onthouden van geweldpleging.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:17

ravellie schreef:
Shaggy09 schreef:

Laten we het er op houden dat alles waar D66 voor staat vrij ver van mijn wereld af staat

Hier sluit ik me bij aan!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:20

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:23

ravellie schreef:
anjali schreef:
Ik ben tegen alle vormen van geweld. Wel vind ik het mooi dat nog zo veel mensen graag naar de kerk gaan.Als gelovige krijg je vaak te maken met ,laat ik zeggen, negativiteit vanuit ongelovige hoek.En als Christen hoor je niets terug te doen.Hier zijn er dan een paar door het lint gegaan.Niet elke Christen is een heilige.Ik zou het ook vervelend vinden als ik naar de kerk wou en dan belaagd werd door journalisten.Al zou ik dan niet gaan schoppen.Het was gisteren Palmpasen,het begin van de Paasweek.Een belangrijke tijd voor Christenen.Zelf ben ik overigens niet gereformeerd maar R.K.Wat corona betreft,die gereformeerde kerken zijn enorm groot,je kunt daar voldoende afstand houden.

Zo zie ik het ook hoor.
Alleen het laatste stukje niet , ik vind het niet wijs om honderden bij elkaar te komen.
Daar had in mijn opinie het kerkbestuur een ander voorbeeld moeten laten gelden, en het of via een livestream laten verlopen of in een veel kleinere samenstelling

Van dat 'agressie' gebeuren ben ik ook weer niet ondersteboven.
Hoe veel youtube filmpjes zijn er wel niet van mensen die Pownews en vergelijkbare zuigers te lijf gaan?
Ik gok zo dat er aan die woedeuitbarsting een hele vervelende manier van interviewen aan vooraf gegaan is, en daar hoor je niemand over.
Jammer dat alleen het stukje woede uitbarsting breed uitgemeten wordt (wat natuurlijk geen goede reactie is geweest)

En als ik dan voor mij zie dat zo'n Pownews knakker mij belaagd als ik net een dienst in het ziekenhuis heb gehad, met vervelende vragen.
Ben toch wel benieuwd hoe ik dan zelf zou reageren :o

Bij de kerk in Krimpen was het een journalist van Rijnmond, maakt dat wat uit?
Persvrijheid? Toch het voorbeeld van een democratie!

De predikant van de kerk was een paar weken geleden ook al negatief in het nieuws met homo-onvriendelijke uitspraken. Ook daar werd de verslaggever van het programma Boos van Vara/NPO weggejaagd en bedreigd door omstanders.
Het lijkt een trend bij deze kerk.

Geweld tegen journalisten mag van mij net zo hard bestraft worden als geweld tegen hulpverleners. Als (aankomend) verpleegkundige moet jij het daar toch mee eens zijn en afstand nemen van geweld tegen journalisten, ook al zijn ze van PowNed. :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:27

ravellie schreef:
Shaggy09 schreef:

Want D66 is een partij die zich alleen richt op het buitenland of wat?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:31

Askja schreef:
Wat hier dan van te denken:

Woordvoerder Sionkerk Urk vergelijkt journalisten met SS'ers en terroristen
https://www.nos.nl/l/m/2374628

Ik ben benieuwd of Wilders nu gaat oproepen om alle kerken te sluiten ;)
Ik hoop dat het OM dit soort uitspraken gaat onderzoeken.

Het continu roepen van FvD dat journalisten onbetrouwbaar zijn, met name die van de NPO, draagt ook niet bij aan de verdraagzaamheid t.o.v. journalisten. Behalve als het Robert Jensen is, maar die kan ik geen journalist noemen. :D

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:53

ravellie schreef:
Shaggy09 schreef:

Want D66 is een partij die zich alleen richt op het buitenland of wat?[/quote]

Staan voor een globalistisch wereldbeeld
Je geeft beslissingen uit handen, Brussel, WHO
Kan je genoeg van vinden hoor, is een visie.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:56

Ik ben geen voorstander van geweld
Maar ik weet niet hoe ik zelf zou zijn als ik belaagd word door riooljournalistiek (in mijn ogen) zoals Powned