Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:31

Karl66 schreef:
Misschien moet je de eerste podcast eens terugluisteren van Michelle met Barack. De kern van hun boodschap is dat het de schuld van die stomme kiezers, die niet de moeite namen om genoeg democratische congresleden te kiezen. Ze hebben echt geen enkele vorm van zelfreflectie.

Trumpisme is in de eerste plaats geef Amerika terug aan de gewone Amerikanen, economisch gezien sociaal en cultureel gezien (extreem) conservatief. Dat is een populistische boodschap en zoals met elke populistische boodschap het geval is, is het vaak te kort door de bocht, zijn er veel negatieve elementen en is het sterk gebaseerd op wij tegen zij, waardoor de gewone Amerikaan de blanke man wordt. Dan is dat ook nog eens gecombineerd met leugenachtige narcist als president en je krijgt een heel fout mengsel. Maar dat verandert er niks aan dat de basis van Trumpisme Amerika voor de gewone Amerikaan is.

Trumpisme ... alsof we het hebben over een volwaardige ideologie.

Dat hele 'Amerika teruggeven aan de gewone Amerikaan' was gewoon verkiezingsretoriek, en niets meer dan dat. Zo ook het zogeheten Trumpisme.
Wat zo merkwaardig is, is dat de kern van zijn achterban Trump blijft steunen ondanks dat hij geen *piep* voor hen heeft gedaan.
Want waar staat die gewone Amerikaan anno augustus 2020 ten opzichte van eind 2016 economisch en sociaal gezien?
Het enige dat Trumps populariteit bij deze groep verklaart, is, helaas, dat zij zichzelf in hem herkennen. In zijn botte afgeven op minderheden, zijn weinig verholen racisme, zijn hekel aan de liberale elite en zijn afkeer van welke emancipatoire beweging dan ook. Met zijn opstelling, uitlatingen en achterdocht als grondhouding legitimeert hij onderbuiksentimenten.
Populisme van het zuiverste soort inderdaad. Niet vanuit een inhoudelijke notie of concept, maar puur vanuit 's mans persoonlijkheid. Als iemand hem ooit heeft weten te betrappen op oprecht begaan zijn met wat Clinton de 'deplorables' noemde, dan mag hij/zij dat hier melden. Trump had en heeft net zozeer schijt aan die mensen als Clinton dat had. Hij was alleen niet zo stom om zich dat te laten ontvallen, omdat hij dondersgoed wist (en weet) dat hij het van die groep moet hebben.
Laatst bijgewerkt door Askja op 13-08-20 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:36

Enzino: maar wel hierbij even opmerken dat de economie in de beginperiode van Obama gruwelijk veel slechter was dan in de beginperiode Trump. En hoe t met je portemonnee gesteld is, bepaalt toch voor een behoorlijk deel je tevredenheid.

Ik ben dan ook wel benieuwd hoe Trump de gewone Amerikaan zou hebben geholpen. Ik geloof dat die momenteel lang kan wachten voordat Trump iets voor hem doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:57

Tango1979 schreef:
Enzino: maar wel hierbij even opmerken dat de economie in de beginperiode van Obama gruwelijk veel slechter was dan in de beginperiode Trump. En hoe t met je portemonnee gesteld is, bepaalt toch voor een behoorlijk deel je tevredenheid.

in dat geval er ook even bij opmerken dat de economie nu echt gruwelijk slechter was dan in welke periode van Obama dan ook, of welke periode dan ook in de afgelopen 50+ jaar:

Afbeelding
(GDP growth rate)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:01

enzino schreef:
Tango1979 schreef:

in dat geval er ook even bij opmerken dat de economie nu echt gruwelijk slechter was dan in welke periode van Obama dan ook, of welke periode dan ook in de afgelopen 50+ jaar:

[ [url=m/csFgzR.png]Afbeelding[/url] ]
(GDP growth rate)

Ja, dat lijkt me een open deur. Alleen, het punt dat je hiermee wilt maken, ontgaat mij.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:04

Enzino: ik maakte uit de grafiek op dat hij de beginperiode van Obama vergelijkt met de beginperiode van Trump. Maar als dat de huidige approval rates zijn dan heb ik natuurlijk niks gezegd!

Edit: ik vind de approval rates in de eerste 2 jaar eigenlijk niet eens zo interessant. Die zeggen meer over je voorganger dan over die van jou als president. Dus als dit het eerste jaar Obama is, dan zegt dat imo meer over Bush
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 13-08-20 14:08, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:06

Askja schreef:
Ja, dat lijkt me een open deur. Alleen, het punt dat je hiermee wilt maken, ontgaat mij.

Mij ontgaat dat eigenlijk ook... never mind.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:35

Maar Enzino, wie zegt hier dan dat Obama mateloos populair was?

Ik denk dat in zijn geval de verwachtingen aanvankelijk ook veel en veel te hoog gespannen waren. Er heerste na zijn verkiezing onder zijn aanhangers een euforiestemming over het feit dat hij de eerste zwarte president was in de Amerikaanse geschiedenis.
Nu wordt alles anders, dacht men. Dat heeft hij niet waar kunnen maken. Wat Trump te veel heeft, had Obama als president te weinig: het lef om tegenstanders hard aan te pakken en je eigen lijn erdoor te drukken. Gevolg: hij bracht weinig voor elkaar en de kiezers raakten gedesillusioneerd.

Waarmee meteen de rock en de hard place van het Amerikaanse presidentschap is aangegeven: je kunt het nooit goed doen. Vaar je een harde koers, dan gaan je politieke tegenstanders je dermate haten dat ze alles wat je doet per definitie veroordelen en proberen te dwarsbomen. Ben je te gematigd, dan stel je je eigen achterban teleur en lopen ze al snel niet meer warm voor je.

N.B. ik zie dat je je post hebt aangepast terwijl ik deze aan het schrijven was.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:59

Dan zal Biden (als hij wordt gekozen) het makkelijker hebben. De verwachtingen liggen een stuk lager ;)

Deze net opgezocht, de gemiddelde ratings van presidenten.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_ ... val_rating

Mijn conclusie: overlijden tijdens je termijn (sorry, grof grapje tussendoor, iets met warmte en vakantie)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:00

Rasmussen is natuurlijk een behoorlijke biassed bron. Als je (dis)approval rates wilt vergelijken,dan kan je beter die van fivethirtyeight nemen, dat is een gewogen gemiddelde van alle belangrijke ratings.

@Askja, er is een beweging binnen de republikeinse partij, die economisch gezien progressief is en cultureel conservatief. De politiek die ze voorstaan, wordt Trumpisme genoemd, aangezien Trump op die agenda gekozen is.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:07

Door wie dan Karl?
Betreffende Republikeinen zelf? Politiek commentatoren?Talkshowhosts?
Social media?

Karl66

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:08

Ik kom die term regelmatig bij politieke commentatoren tegen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:05

Ah OK. Zal er eens op letten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:01

Deze wil ik jullie niet onthouden.
Mijn eerste gedachte bij het lezen was: dit moet een grap zijn. Maar nee. IJdelheid kent geen tijd.
Dit moest ie hier proberen, met de huidige droogte en bijbehorende waterrantsoenering!

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53761744 

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:13

Het is echt niet te begrijpen waarom mensen hem nog serieus nemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:54

Karl66 schreef:
@Askja, er is een beweging binnen de republikeinse partij, die economisch gezien progressief is en cultureel conservatief. De politiek die ze voorstaan, wordt Trumpisme genoemd, aangezien Trump op die agenda gekozen is.

Dit is, wederom, echt onzin. Er is GEEN beweging binnen de republikeinse partij die economisch gezien progressief is. Echt gewoon helemaal niet. Niks, noppes, niente, zilch.
Er worden hier en daar wel eens wat leukklinkende headlines gecreeerd (want ja, je moet de kiezer af en toe iets toewerpen) maar daar zit niets structureels of gemeenschappelijks onder (wat je toch nodig hebt voor je iets een 'beweging' kunt noemen.)

Wat mij betreft zou Trumpisme meer slaan op de ontzettend stelselmatige ontkenning van de werkelijkheid, waar gewoon niet meer doorheen te komen is met dingen als feiten of logica.
Dit dus: https://www.youtube.com/watch?v=NzDhm808oU4

Verder ook niet vergeten dat 'cultureel conservatief' inhoudt: geen rechten voor zwarten, en geen rechten voor vrouwen. LHBT discrimineren en intimideren gewoon omdat het kan (en alle wetten die maken dat het niet kan, en dat je mensen niet kunt ontslaan / toegang weigeren / uit hun huis kunt zetten alleen maar omdat ze samenleven met iemand van hetzelfde geslacht, nadrukkelijk proberen tegen te houden.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:26

Dat de republikeinen volgens jou helemaal niks goeds kunnen doen en alleen maar uit slechte mensen met boosaardige ideeën bestaat, is ondertussen wel duidelijk.

Misschien is progressief niet het goede woord, soms tik je snel een berichtje en heb je niet veel tijd om over een correcte omschrijving na te denken. Wellicht is sociaal een beter woord, een politiek waarin meer aandacht is voor een redelijk minimumloon, een goede gezondheidszorg en dat soort zaken in plaats van dat er vooral aandacht is voor de behoeften van corporate Amerika. Omdat ik het trumpisme omschrijf, wil dat niet automatisch zeggen dat ik er een voorstander van ben. Ik zie echt wel dat het een gevaarlijke en populistische stroming is, zeker in een land wat cultureel heel conservatief is en met een sterk racisme.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:50

Karl66 schreef:
Misschien is progressief niet het goede woord, soms tik je snel een berichtje en heb je niet veel tijd om over een correcte omschrijving na te denken. Wellicht is sociaal een beter woord, een politiek waarin meer aandacht is voor een redelijk minimumloon, een goede gezondheidszorg en dat soort zaken in plaats van dat er vooral aandacht is voor de behoeften van corporate Amerika.

Het punt is: je kunt er woorden aan geven wat je wilt, maar er is geen Republikeinse beweging die dit daadwerkelijk wil en daar naartoe werkt.

Er zijn her en der kiezers die het willen (omdat het ze erg zou helpen), maar dat maakt van hen nog geen 'beweging' want er beweegt helemaal niets. Ze verenigen zich niet voor dat doel, er verandert niets in dat opzicht, er wordt geen beleid op gemaakt en er wordt niks bereikt. En de kiezers die het in algemene zin wel degelijk willen (omdat ze daar erg baat bij hebben) zijn toch ook erg gevoelig voor de marketing: hoewel ze in algemene zin voor betaalbare gezondheidszorg zijn, delen ze ook de antigezondheidszorg-propaganda van de Republikeinen.

Lees bv https://www.amjmed.com/article/S0002-9343(15)00164-3/pdf over gezondheidszorg.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:06

Geen beweging, wel individuen.

Wat is jouw mening over bijv. wijlen John mcCain en over Mitt Romney?
En hoe kijk jij aan tegen oud-president Bush jr die nu een boek heeft uitgebracht met portretten van immigranten die hij anno 2020 ziet als een verrijking van Amerika?

Zelfs als dit witte raven zijn binnen de GOP kun je niet stellen dat er daar per definitie geen enkel socia(a)l(er) geluid te horen is of getolereerd wordt, of dat het allemaal ultraconservatieve vrouwenhatende racisten zijn. Het is namelijk niet zo dat het verboden is binnen die partij om er een wat genuanceerder kijk op na te houden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:17

https://www.vice.com/en_us/article/m7jk ... e-election

Trump heeft blijkbaar toegegeven dat hij bewust geld weghoudt van de USPS zodat mail-in voting niet kan werken...

Trump schreef:
“They need that money in order to make the Post Office work so it can take all of these millions and millions of ballots,” Trump said on Fox Business Thursday morning of the states that are implementing universal mail-in voting ahead of the November election. “But if they don’t get those two items that means you can’t have universal mail-in voting.”

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:39

IMANDRA schreef:
enzino schreef:
Dat komt inderdaad vaker voor; ze heeft het als "kickstart" voor haar carriere gebruikt en sindsdien het op eigen kracht gedaan.

Geen reden om ons in rare bochten te wringen met excuses en beschuldigingen van seksisme.

Nee, feit dat het wordt onderzocht en blijkbaar als nieuwswaardig wordt gezien is seksisme. Ik betwijfel niet dat Willy zegt dat het zo is gegaan.

Bij een man zou zoiets al niet onderzocht worden.

Er zijn zoiezo weinig hooggeplaatste vrouwen om mannen baantjes te geven en omgekeerd zou dit inderdaad geen ding zijn. Alleen al dat maakt het inderdaad seksisme.

Fijn dat er een running mate is! Ik hoop dat ze het goed gaan doen samen.

Waar ik trouwens benieuwd naar ben en jullie misschien wel meer van weten: in amerika is ongelofelijke ongelijkheid. Qua lonen, qua kansen. Die kloof wordt alleen maar groter. Relatief veel mensen zijn erg arm. Je zou verwachten dat mensen daar op gegeveven moment iets mee gaan doen, in verzet komen. Maar dat gebeurt niet. Waar heeft dat mee tr maken?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:42

nps schreef:
IMANDRA schreef:

Nee, feit dat het wordt onderzocht en blijkbaar als nieuwswaardig wordt gezien is seksisme. Ik betwijfel niet dat Willy zegt dat het zo is gegaan.

Bij een man zou zoiets al niet onderzocht worden.

Er zijn zoiezo weinig hooggeplaatste vrouwen om mannen baantjes te geven en omgekeerd zou dit inderdaad geen ding zijn. Alleen al dat maakt het inderdaad seksisme.

Fijn dat er een running mate is! Ik hoop dat ze het goed gaan doen samen.

Waar ik trouwens benieuwd naar ben en jullie misschien wel meer van weten: in amerika is ongelofelijke ongelijkheid. Qua lonen, qua kansen. Die kloof wordt alleen maar groter. Relatief veel mensen zijn erg arm. Je zou verwachten dat mensen daar op gegeveven moment iets mee gaan doen, in verzet komen. Maar dat gebeurt niet. Waar heeft dat mee tr maken?

Deels learned helplessness denk ik. Anderzijds het hebben van ergere zorgen: rondkomen, overleven.

Ik denk dat het een grote drempel is als je al nauwelijks tot niet rond kan komen om dan tijd die je werkend kan besteden te gebruiken om te protesteren.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:40

IMANDRA schreef:
Deels learned helplessness denk ik. Anderzijds het hebben van ergere zorgen: rondkomen, overleven.

Ik denk dat het een grote drempel is als je al nauwelijks tot niet rond kan komen om dan tijd die je werkend kan besteden te gebruiken om te protesteren.

Learned helplessness?
Vind ik erg vergezocht.
Ik denk eerder dat het te maken heeft met het feit dat de groep die weinig geld en kansen heeft, nogal heterogeen is en om die reden niet snel een gezamenlijk front zal vormen. Plus dat een aantal mensen te cynisch is om nog te geloven in verandering.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:51

Vanwege de Amerikaanse droom. Als je goed je best doet en hard werkt, dan kan je de middenklassedroom bereiken. Een leuk huis in de suburbs, een auto voor de deur, voldoende eten op tafel en geen grote zorgen. De implicatie daarvan is, dat als het je niet lukt, dan is het je eigen schuld. Want dan heb jij er niet hard genoeg voor gewerkt. En dus kan je niet iemand anders de schuld geven en daartegen protesteren.
Maar zo langzamerhand beginnen ze erachter te komen dat die droom voor heel veel Amerikanen niet meer bestaat, dat hard werken en je best doen niet meer genoeg is. Dat het niet je eigen schuld is, maar dat het geld waar jij hard voor werkt in de zakken van een klein groepje terecht komt. En dat het congres alleen maar wetten aanneemt, waardoor het geld nog harder naar dat groepje toerolt. Vandaar dat je de grassroot-beweging bij de democraten ziet opkomen, vandaar dat je het trumpisme bij de republikeinen ziet opkomen. Ik verwacht dat die bewegingen in de komende jaren alleen maar sterker gaat worden, aangezien het neoliberalisme echt een doodlopende weg is. En ik verwacht ook nog heel veel sociale onrust in de komende jaren, onafhankelijk van wie er gekozen wordt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:52

Askja schreef:
IMANDRA schreef:

Learned helplessness?
Vind ik erg vergezocht.
Ik denk eerder dat het te maken heeft met het feit dat de groep die weinig geld en kansen heeft, nogal heterogeen is en om die reden niet snel een gezamenlijk front zal vormen. Plus dat een aantal mensen te cynisch is om nog te geloven in verandering.

Maar dat is juist een soort learned helplessness he. 'Stemmen of protesteren heeft toch geen zin, heeft in het verleden ook nooit iets uitgehaald'.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:15

Karl66 schreef:
Vanwege de Amerikaanse droom. Als je goed je best doet en hard werkt, dan kan je de middenklassedroom bereiken. Een leuk huis in de suburbs, een auto voor de deur, voldoende eten op tafel en geen grote zorgen. De implicatie daarvan is, dat als het je niet lukt, dan is het je eigen schuld. Want dan heb jij er niet hard genoeg voor gewerkt. En dus kan je niet iemand anders de schuld geven en daartegen protesteren.
Maar zo langzamerhand beginnen ze erachter te komen dat die droom voor heel veel Amerikanen niet meer bestaat, dat hard werken en je best doen niet meer genoeg is. Dat het niet je eigen schuld is, maar dat het geld waar jij hard voor werkt in de zakken van een klein groepje terecht komt. En dat het congres alleen maar wetten aanneemt, waardoor het geld nog harder naar dat groepje toerolt. Vandaar dat je de grassroot-beweging bij de democraten ziet opkomen, vandaar dat je het trumpisme bij de republikeinen ziet opkomen. Ik verwacht dat die bewegingen in de komende jaren alleen maar sterker gaat worden, aangezien het neoliberalisme echt een doodlopende weg is. En ik verwacht ook nog heel veel sociale onrust in de komende jaren, onafhankelijk van wie er gekozen wordt.

Dat had ik ook al gelezen inderdaad. De droom dat als je maar hard genoeg werkt je vanzelf rijk wordt. Maar ondertussen zit de VS in de top qua inkomsensongelijkheid (https://slimbeleggen.com/trends/vs-is-k ... elijkheid/). Toch stemmen veel "armere" staten republikeins, wat voor hun eigenlijk veel slechter is. Zou de polarisatie hier ook in mee spelen? En het, toch typisch Amerikaanse om alles zelf in de hand te houden, alle overheidsinmenging stom te vinden (communisten!). Je zou verwachten dat ze inmiddels zelf ook wel zien dat dit niet helemaal optimaal is.

Ik vind het echt lastig te begrijpen, het Amerikaanse systeem is voor de meerderheid simpelweg ongunstig en slecht. Zo'n grassroot beweging klinkt leuk (en goed), maar het volk moet het wel willen. En dan moeten ze eerst heel veel bozer worden over de ongelijkheid (en segregratie, maar dat zit wel goed momenteel ;)).

**Edit**
Hier nog een vind ik interessant artikel over de gedachtengang van Amerikanen, geschreven door een Nederlander die in Amerika woont:
https://hetandereamerika.nl/nederlander ... oorhebben/

Het diepgewortelde wantrouwen tegen de staat, het recht op zelfbeschikking, je bent voor of je bent tegen